{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.272 visninger | Oprettet:

Kan ikke få piller ned {{forumTopicSubject}}

Min kat Andy skulle egentlig være på medicin og smerte stillende. Han var ved dyrlæge fredag hvor han fik sprøjte med antibiotika og smertestillende, da han måske havde en infektion i halsen, eller at der måske sad fremmed legme, men de kunne ikke umiddelbart se noget, så valgte at prøve med medicin for at se om det hjalp. Allerede da han kom hjem virkede han mere frisk og dagen efter var han sig selv igen og havde fået sin stemme tilbage. Så kom vi jo så til at vi selv skulle give ham medicin før. Ikke noget han har prøvet tit og han har aldrig brudt sig om at man åbnede munden på ham, så han har altid kæmpet imod med klør, men det har aldrig før været umuligt. Men det skulle vise sig at det var nu. Troede at bare en holdt hans ben, så skulle det nok gå, men nej. Man kunne slet ikke holde hans hoved eller mund åben. Han gik i total panik, så til sidst oopgav vi for havde det dårligt over at den arme kat skulle sådan fixeres. Fik så fat i en pille sprøjte eller hvad man skal kalde den. Købt ved dyrlæge og tænkte at det så måske ville lykedes idag, men nej. Jeg har så også været alene, så hvis vi ikke kan nåt kærsten kommer hjem, så må der findes en anden løsning, for det andet er modbydeligt og vil nødig at vi skræmmer katten totalt.
Nogen som har oplevet noget lignende og hvad har i så gjordt. Troede ikke at han ville reagere så voldsomt. Ved dyrlæge gik de ind i et andet rum for at lyse ham ned i halsen, så tænker om det har skræmt ham så meget at det er er derfor det nu er helt umuligt. Han virker heldigvis helt frisk igen, men en kat kan jo skjule hvis den har det dårligt, men han virker ovenpå, men han skulle jo gerne have sin medicin, hvis det nu er noget infektion. Det er meget frustrerende.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan ikke få piller ned
  • #2   31. maj 2009 I skal IKKE holde ham fast, for så går der først panik i ham, og det gør det just ikke nemmere med den omgang, han var gennem hos dyrlægen.

    Spørg dyrlægen, om I ikke kan få det smertestillende i flydende form (Metacam). Han skal have forsvindende lidt, og du kan give ham det gennem mundvigen i en engangssprøjte. Det smager ikke af noget.

    Kan du ikke prøve at give ham antibiotika'en skjult i noget stærkt-duftende "guf" - f.eks. makrel i tomat?
    Giv ham først en lille bid uden medicin og derefter med.

    Holder med dig i, at du ikke vil skræmme ham totalt - du opnår kun, han bliver bange for dig.

    Held og lykke!



  • #3   31. maj 2009 Jeg ville sådan ønske man kunne give ham dåse mad. Men nej, andyu er af den kræsne slags, der kun vil have sin tørkost og få andre ting, så som is eller et stykke ost. så en knust pille i noget smeltet is var måske værd at prøve. Han må jo kun få meget lidt is, da han ellers kan finde på at kaste op. Der er jo nok det samme i, som i mælk, det der de ikke kan tåle. Men det tror jeg nu jeg vil prøve med noget vanilie is, for han er total tosset med is. Håber det lykkdes. Har prøvet idag iført have handsker uden at holde ham, fast, men han nægter jo at holde ist hoved stille. Men ellers vil jeg høre omkring det mega skrev med noget flydende smerte stillende. men nu vil jeg prøve det med isen. ellers har jeg en god ost han sikkert gerne vil smage også :o) Men tror mere på isen.
    Nej det med at holde ham, det kan jeg ikke lide og syntes det er nærmest overgreb.

    Tak for svar :o)


  • #4   31. maj 2009 Hvad hedder den medicin, han skal have?
    Sunulox f.eks. er tilsat smagsforstærker, og mange katte spiser det frivilligt, bare man lægger pillen foran dem.

    Noget medicin er meget bittert, og så er det IKKE godt at knuse det, og Tribrissen savler de voldsomt af.


  • #5   31. maj 2009 ronaxan tror jeg det staves det han får og og det kom der fråde af igår da vi prøvede. idag fik han fråde da jeg prøvede med den smerte stillende der hedder norodyl vet. Ronaxan er det de mest bruger sagde dyrlæge. Men nu prøver jeg lige med det is.

    Det med håndklæde tror jeg desværre vil have negativ virkning på andy. Tror det er lige meget hvad, så er det jo det med at han ikke vil have noget tvunget i hans mund.


  • #6   31. maj 2009 Nu hvor du skriver at han kan lide ost kan du så ikke give ham et lidt tygt stykke hvor du så har pradset pillen ned i :0)

  • #7   31. maj 2009 øv han er ikke til at narre, så det lykkdes ikke med is.

  • #8   31. maj 2009 Hm og han brækker sig vidst allrede, selv om han kun lige tog en meget meget lille sjat is. øv ha

  • #9   31. maj 2009 prøv med osten hvor pillen er hel :o)

  • #10   31. maj 2009 tror han skulle kaste op i forvejen for der var græs i og han åedes ikke rigtig at spise isen, og han vil heller ikke have det. Prøver med ost, men jeg tvivler på det lykkdes. Kan da godt prøve med håndklæde, men tror bare ikke det hjlæper. Ender snart med jeg får brugt alle piller bare i forsøg

  • #11   31. maj 2009 Ronaxan skal der skylles efter, eller gives mad, det ætser

  • #12   31. maj 2009 nej kan se det heller ikke vil virke med ost. Har ige prøvet at give ham et stykke og han gad ikke spise ret meget af det og tog meget små bider, så han vil da nemt kunne spytte pille ud. Hm det er godt nok træls, for hvis han selv om han er frisk, har ondt i halsen måske. Men så må den da nok også kradse, den ost,, for det var en af de stærke. Har faens til arbejde med at holde killingen væk, for hun er nemlig alt ædende, så hun havde fået færten af isen. :o) suk
    Kan man ikke få ronaxan i anden form end pille form


  • #13   31. maj 2009 Ronaxan fås kun som tabletter

  • #14   31. maj 2009 Ok. men nu har jeg lige fået den smerte stillende i ham. Han elsker også malt og det er jo pænt klistret , så kunne få den smete stillende skjult i lidt malt. Nu vil jeg så prøve med ronaxan. Håber det lykkedes med den også :o)

  • #15   31. maj 2009 De ronaxan piller må da smage forfærdeligt. Med møge og besvær tror jeg det er lykdes at han har fået den dosis han skal have, men det blev over flere dele da det jo er en stor pille. så jeg prøver det igen imorgen. Håber ikke der sker noget ved at man bruger malt. Kan også prøve buccacat, da han også er vild med det. så i rgen prøver jeg at dele den i tre dele, for så kan jeg måske snyde ham første gang. Kan ikke se andre muligheder ihvertfald og med det, der lykkdes det.

  • #16   31. maj 2009 Prøv at spørge dyrlægen, om han ikke i stedet for kan få Synulox (og flydende Metacam).
    Det er små piller og et bredspektret middel.
    Hvis du kan få det i ham med kattemalt, så gør det.


  • #17   31. maj 2009 Kan dyrlæger ikke tage en blodprøve og tjekke OM der overhovedet ER en infektion?! Jeg synes godt nok tit at dyrlæger lige "prøver" med antibiotika, men hvis der ikke er infektion, så er det da helt nuts at give det.
    Så vidt jeg forstår har katten det godt igen, og hvis han ikke lader til at have ondt, så forstår jeg ikke, hvorfor han skal have smertestillende.


  • #18   1. jun 2009 Tinka, det var først efter, han fik smertestillende hos dyrlægen (i fredags), at han fik sin stemme og appetit tilbage.

    Da mine for mange år siden havde halsbetændelse, fik de også smertestillende for at få dem til at spise og drikke.


  • #19   1. jun 2009 jeg bruger også altid..Håndklædemetoden.....samme som Sus...går DEJLIGT HURTIGT...

  • #20   1. jun 2009 Ja det var først dagen efter han fik sin stemme igen. altså dagen efter ved dyrlægen, men efter han fik smerte stillende ved dyrlægen, blev han frsik og spiste også da han kom hjem. Spiste helst ikke før. og dagen efter hostede han heller ikke mere. han lavede også sådan smaske bevægelser og synke bevægelser, men det holdt også op. De kiggede ham i halsen, så meget de kunne, med en lygte, men kunne intet se.
    Han har det godt nu, men jeg ved jo ikke om det er den smerte stillende der gør det, for den er det lykkedes mig alle gange med besvær at give ham. Men igår lykkdes det jo så med begge, ved at gemme det i noget kate malt, så er spændt på om jeg er lige så heldig idag. Dyrlægen snakkede selv om at der kan sidde noget langt nede i halsen, men at han så skulle under bedøvelse for at tjekke, men hun ville have gjordt det hvis jeg ville, ellers kunne vi vente til tirsdag. Men hun sagde at det meget vel kunne tyde på en infektion, da hans lymfeknuder ved halsen også var hævet. Men jeg valgte selv at vi skulle prøve med antibiotika først. Og fik at vide at hvis det ikke hjalp skulle han under søges tirsdag, men det er jo blevet bedre, hvis det da ikke ligefrem er gået væk.


  • #21   1. jun 2009 Hvis det er muligt, at få den medicin mine katte har skullet have , flydende i en kanyle, har jeg bedt om det..... Synes det er synd at stresse katten med, at skulle proppe noget i halsen på dem.... så er det meget nemmere at give dem et prik i nakken.....

  • #22   1. jun 2009 Ja har ikke kunne give ham det ronaxan idag. Han kan sagtens smage det i katte malten. Det er kun den smerte stillende som han ikke har lagt mærke til der var i katte malten. Men prøver lige at høre dem imorgen om han kan få noget flydende. Hvis han da skal have noget. for der er intet at mærke på ham. Så jeg tænker lidt på om det mon har været noget fremmed legme som har siddet og generet, for syntes da det er mærkelig at alle symptomer er væk dagen efter. Tror det er lykkedes mig een gang at få antibiotika i ham.Han bliver også hurtig mistænksom :o)

  • #23   1. jun 2009 Kan han mon have slugt et insekt, der har bidt eller stukket ham i halsen?... Og hvis det var / er en infektion i halsen, så kan det vel gå i sig selv (?).... Jeg har da selv haft infektioner der er gået væk uden antibiotika (som jeg undgår såvidt muligt).

    Jeg gruer for den dag (der jo nok kommer før eller siden) hvor mine katte skal have piller. Jeg duer bare slet ikke til noget, der ligner tvang. Da min gamle kat skulle have antibiotika (i øvrigt også uden der var påvist infektion :S) opgav jeg, og tyede til samme metode som Ann N beskriver. Jeg havde godt svedige hænder, når jeg skulle stikke, men det gik da.


  • #24   1. jun 2009 Ja jeg bryder mig absolut heller ikke om det med tvang. Jewg føler virkelig man er ond ved katten. Ja det kan jo også være han er blevet stukket. Han kan ihvertfald godt spise for det har han da lige gjordt.

  • #25   1. jun 2009 Jo men vil også se om jeg ikke kan få noget i flydende form. :o)

  • #26   1. jun 2009 Der er altså noget antibiotika i flydende form man ALDRIG får i katten.

    Der er sikkert en årsag til Roanxan er valgt. Der fås andre antibiotika som kan gives som depot - 10 dage tror jeg (ikke sikker) på en sådan sprøjte holder.

    Til en anden gang kan man kan købe nogle pillelommer som er lavet af guf til særlig vanskelige katte - ved ikke om de fås i Danmark
    http://www.revivalanimal.com/store/p/1897-Pill-Pockets.aspx

    Jeg har bestilt, men det ser ud til min pakke ikke er nået frem til min datter som pt. er i New York - øv - der var meget hun skulle have med hjem.


  • #27   1. jun 2009 Der er også synlox tror jeg det måske hedder, men dyrlæge sagde de brugte ronaxan. Så gætter på de mener det er bedst.. Ja hvis man kunne få medicin der smagte af vanilie is eller kattemalt ville det da være nemt :oD

Kommentér på:
Kan ikke få piller ned

Annonce