2.004 visninger
|
Oprettet:
Modermælkserstatning / fordomme {{forumTopicSubject}}
Jeg har nu efterhånden mange gange stødt på skriverier som siger at man ikke kan bruge mælkepulver til små killinger og forstår det ikke.
Jeg har indenfor de sidste tre år selv opflasket 40 - 50 killinger og haft forbindelse til ca. 200 andre, de har alle fået mælkepulver UDEN problemer.
Brugsanvisningerne på disse produkter siger også at det er til helt små killinger.
Jeg mener her Royal Canin , KMR og Gimpet
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 36 Katte: 9 Emner: 19 Svar: 474
sep 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 5 Emner: 7 Svar: 145
jun 2009
Følger: 4 Følgere: 2 Katte: 1 Emner: 16 Svar: 130
Gedemælk tror jeg ikke er vejen frem , der mangler nogle vigtige ting deri.
Gedemælken er afprøvet i hittekilling.dk og vægtstigningen var ikke som ønsket
jun 2006
Følger: 18 Følgere: 16 Katte: 4 Emner: 117 Svar: 1.282
Men når man som jeg bare én gang har oplevet at 4 killinger ud af 6 dør pga pulvermælk,så er jeg altså færdig med at bruge det til killinger under 4 uger...
nov 2005
Følger: 50 Følgere: 49 Katte: 5 Emner: 9 Svar: 143
Judy
okt 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 1 Emner: 15 Svar: 130
jeg har fornyeligt talt med med 3 læger om netop dette emne, en dyrlæge fra et stor klinik -han havde aldrig hørt om det og deres "Killingemor" brugte kun royal canin pulver,, 1 dyrlæge fra et dyrehospital, de brugte det selv (pulver KMR) derudover har jeg talt med en menneske læge (en af vores venner som så killingerne forleden) han mente heller ikke at der kun være noget om det.
det eneste der kunne være sagde dyrlægen, var hvis blandingen var for tyk...
men igen jeg skal ikke gøre mig klog.
jeg flasker selv killinger op på det lige p.t. og det er derfor jeg har spurgt så meget ind til det.
jeg kunne kun få pulver, royal canin, jeg havde godt nok fået fortalt at jeg skulle købe flydende, men de have kun pulver, jeg valgte så at købe det, jeg regnet faktisk ikke med at jeg skulle bruge det, det var mere hvis nu...
på 2. dagen, kan jeg så se at min misse mor slet ikke har nok mælk. den stor killing går fra 90 g til 74 g. plus der var tæt på intet mælk i hendes bryster.
jeg begynder at flaske med royal, efter 8 dage, har jeg kun en lille pose royal canin tilbage og køre forbi en dyrlæge, dog en anden end den første for at købe erstatning.
de har så kun KMR både i pulver og flydende, jeg køber hele deres lager. for jeg var på vej på værksted med min bil, jeg viste ikke hvornår jeg ville få den tilbage.
jeg vælger at købe KMR her fordi det var umuligt at køre til første dyrlæge igen, da jeg skulle hjem til killingerne, de skulle jo have mad. det skal siges jeg tager ligefrem en taxa hjem, det er 1 times kørsel.. jeg spøger dem også om "foderskifte" hvilket det jo egentligt er. vi bliver enige om at jeg skal lave foderskifte på samme måde som man gør normalt.
nå jeg kommer hjem, de 3 killinger tager fint i mod en blandning af "mælken" men de to mindste vil ikke tage det. så jeg må blande nyt til dem, rent royal canin.
på anden dagen med KMR blandingen, der vil den ene killinge af de små gerne tage blandingen, men den anden nægter at tage imod, her prøver jeg så igen med royal, men nu nægter han også royal,
her går det store system så i gang, jeg forsøger med druesukker, mere varme(ligger i min armhule), mere nussen på maven m.m. og fik skaffet noget mere royal,
men han dør for mig senere samme dag, i fredags.
det skal siges at han var den store da de blev født, men der har hele tiden været problemer med ham, både den ene og den anden slags, han begyndte faktisk hurtigt at søge væk fra de andre (lægge sig til at dø) men jeg holdte liv i ham i 9 dage.
det er helt sikkert tarmsystemet der ikke duet ordenligt kan jeg se her i baglyset.
hvorfor hans tarmsystem satte ud, skal jeg ikke gøre mig klog på, eller om han var overlevet på flydende KMR, det skal jeg heller ikke gøre mig klog på,
men han ville jo ikke tage det flydende KMR.
Jeg har aldrig før haft brug for erstatning, så jeg tænkte ikke så meget over det da jeg købte pulver. -jeg købte det jo bare for en sikkerhedsskyld
men det nager mig da, og det havde en betydning at han blev flasket op på pulveret,
de andre 4 klarer sig fint, vokser godt, æder godt
men igen, man siger at sphynxer har en killingedødelighed på 20 %, så måske har det ikke en dyt at gøre med pulveret.
og dybes set ved man det jo ikke.
og når dyrlægerne fra store klinikker/hospitaler ikke advare mod det.
ja jeg synes den diskusion er svær.
og som den ene dyrlæge sagde til mig, det flydende bliver blandet fra fabrikken, det kommer fra pulver af, så det er jo det samme.
dec 2006
Følger: 17 Følgere: 15 Katte: 8 Emner: 11 Svar: 90
jan 2006
Følger: 22 Følgere: 62 Emner: 421 Svar: 4.871
jeg bruger selv pulver og har ikke problemer med det.
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.015
Fler man sig tryg ved det skal man bare gøre som man plejer. Advarslen er givet - og folk vil bruge den eller ej må de jo om.
Prøv engang at kigge på en blanding der har stået - det bundfællder ligegyldig hvor meget i ryster, pisker osv.
okt 2007
det er også fint med advarsler, men vi vil da gerne have lidt fakta bag...
jeg har haft googlet tidligere, er der står noget med at vandet bliver optaget før pulveret, derved er der kun pulveret tilbage, som ikke kan fordøjes, dette sagde jeg så til dyrlægerne.. de gloet på mig som om jeg var åndssvag.
så jeg ville da gerne have nogen klare fakta, som jeg kan tage med til dyrlægen.
nov 2008
Iøvrigt er min dyrlæge enig - hans anbefaling til nyfødte: Gedemælk (fuldfodrings opsrkiften kommer senere) eller flydende KMR fortyndet med 50% van den første uge. Eller 1/3 flydende KMR - 1/3 del vand - 1/3 del gedemælk
okt 2007
jeg er jo faktisk også selv kritisk, men jeg vil gerne have noget at have min kritik i..
Jeg gider da ikke stå ned ved nogen dyrlæger og lukke et eller andet "l..." ud.
øøhh nu skal du høre her hr. dyrlæge som har taget en lang uddanelse på uni, det er noget jeg har hørt på KG... hhmm det er ikke en god argumentation...
p.s. jeg plejer ikke noget. hvis du har læst mit indlæg tidligere så kan du også se at det er mit første møde med erstatning.
okt 2006
Følger: 12 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 1.547
Jeg har aldrig oplevet nogen for for problemer, ej heller mine kattevenner.
En af mine veninder flaskede en 36 grams killing op på det. Hvis så lille en killing kan, så...
Hvid afføring? Har jeg aldrig set, andet en hos hunde der har spist ben.
Mælken klumper i maven? Øhhh skulle den samle sig til klumper efter at ha været flydende uden klumper?
Jeg tror, at killingerne dør, fordi alle de andre ting ik overholdes til punkt og prikke:
Varme killinger
Foderintervaller
Vaske killingerne bag i
Kogte og rene redskaber
Rigtigt blandingsforhold
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Min egen dyrlæge, som mest tager sig af katte, og som selv mange gange har opflasket killinger, råder i hvert fald til, at man de første 3-4 uger bruger den flydende KMR-mælk og IKKE pulverblanding.
nov 2008
Som sædvanligt - alle er velkomne!
http://www.kattegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=58964
*zillinger, nu med sphynx killinger *
Jeg er skam ikke ude på at fornærme dig - undskyld hvis det kunne opfattes sådan.
Min dyrlæge er en klog mand - jeg tog sgu hatten af for ham da han på et foredrag han holdt, fortalte om fordelene ved gedemælk - som han sagde ikke givtigt for hans hans forretning at anbefale noget andet end det han har på hyldem. Han er også en ærlig mand der indrømmer at generelt ved hans opdrættere mere om fødsler og støttemadning end han gør.
okt 2007
men lige p.t. tør jeg ikke skifte mere. jeg kunne også forstille mig at "fodreskifte" heller ikke er for smart. og nu har jeg jo skiftet en gang...
nov 2008
Jeg tror ikke på KMR flydende er lavet på pulveret man køber - det ser helt anderledes ud i farven og måden det bundfælder på - konsistensen er også en helt anden.
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
okt 2007
men tilsidst ville han slet ikke tage noget som helst, han lukket helt i, i halsen.
men som sagt, han gik væk fra flokken fra start af. så der var nok noget galt med ham fra start af. han tabte sig og så helt vildt, fra 90 til 74. han var ved fødslen den største med blev den mindste, i løbet af 2 dage.
jeg blev også anbefalet at sonde fodre ham til sidst, men jeg valgte at kigge på ham og sige til mig selv, "han kravler væk fra flokken, han lukker i halsen når jeg giver vand-druesukker/mælk" derudover på den sidste dag, hvor han lukket for maden, så han død ud. altså døde ser ud på en helt særlig måde, kroppen er meget afslappet, hårene er tydelige, husk nu på han var hårløs, men dunene kom tydeligt frem, lige som på et menneske. han havde det der skær, som døde har, nærmest bleg.
jeg har selv tænkt at det flydende er vel blandet som flydende, og at pulveret er udvundet af det flydende.
men som sagt tidligere er det ikke noget som jeg skal gøre mig klog på.
men jeg sidder da her bagefter og tænker om jeg har gjort noget forkert,
du ved, var han for kold, nusset jeg ikke nok, kom jeg til at "putte" mælk i hans lunger o.s.v. men her må jeg så stoppe mig selv, og huske på, at hver gang jeg havde de andre killinger en gang i hånden, så havde jeg ham 2 gange i hånden, han var den første og den sidste jeg kigge på hver gang. og de andre lever jo, og har det fint, de tager på, prutter-tisser o.s.v.
men nu vil jeg faktisk gå ind og made dem
nov 2008
Jeg har stået hos dyrlægen med en sondefodret killing - hans første kommentar da den var åbnet: den er ihvertald ikke død af sult. Mælk var der mere end nok af i maven - den så også mærkeligt ud - som om det skilte.
Derefter sondefodrede jeg ikke mere. jeg bruger en engangssprøjte.
Selovm det lyder barsk - så går der indimellem en killing til - og vi får ikke altid årsagen
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Katte: 1 Emner: 26 Svar: 178
Her fik jeg 4 killinger ind som havde mistet deres mor da de var 3-5dage .. og først fundet nogle dage efter at moderen blev kørt ned ... Jeg (i samråd med dyrlæge) gav dem Royal Canin mme ... de tog fint på, aff var normal og ja jeg var glad for producktet - de små overlevede ..
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Katte: 1 Emner: 26 Svar: 178
nov 2008
Her er hvad Lorrianne Shelton, hun er forsker og opdrætter, skrev for et par år siden på Fanciers Health - hun ved nok hvad hun snakker om:
After losing a few kittens on KMR, I called the company and talked to
their vet. He stated that he wasn't surprised my kittens died because
KMR is designed ONLY to be used for kittens over the age of two weeks.
I asked why this isn't clearly stated on the label. He sent me
a "dilution schedule" for younger kittens.
Sorry, but I lost a lot of respect for the company after that.
I don't know why goat's milk works better than any other kitten milk
replacer that I've used, but it does. I use the fresh milk, not canned.
Perhaps handraised kittens are unnaturally dehydrated and do better on
a more dilute milk. I can't explain why, but I do know that according
to all criteria used to evaluate adequacy of kitten growth in the lab
(weight gain, basic bloods, and developmental criteria), it's goat's
milk for THIS cattery.
And money is NOT the reason!
okt 2006
Jeg skal ihvertfald ha et par geder når jeg får mit lille landsted på sydfyn. Så kan du bare hente *S*
nov 2008
Det siges at nubiske geder producerer den bedste mælk.
okt 2006
Netop dem jeg skal ha *S*
Så kom med en frostboks, jeg gir mad *S*
Modermælkserstatning / fordomme