1.306 visninger
|
Oprettet:
6. nov 2008 Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.015
linieavl burde forbydes {{forumTopicSubject}}
Kunne være interessant at høre bevæggrundene for så aparte en profiltekst - og alle andres bud også, naturligvis:-)
Hvad er linieavl
hvor tæt er det før det er linieavl
ulemper og
fordele
og hvorfor det nærmest opfattes opfattes som det er direkte umoralsk.
sep 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 5 Emner: 7 Svar: 145
Jeg vi til efterår lave en parring som jeg vil kalde linieavl - andre vil kalde måske kalde det indavl. Jeg parrer datter med hendes far.
Dette gør for at gøre hendes afkom endnu stærkere, og forstærke se svage sider som åbentlyst kommer fra moderen. Med andre ord, jeg vil fremhæve/doble op de stærke sider som faderen besidder.
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Men det forudsætter, at du kender "dine linier" på godt og ISÆR på ondt i nogle generationer, så du ved, hvad du skal være obs på og selektere efter.
Det er alment brugt (og anbefalet af f.eks. Roy Robinsson, genetiker), at ca. hver anden parring er en linie- eller tilbageparring, og hver anden en udparring.
Foretager du en ren udparring, er det det samme som at starte forfra med Adam og Eva.
De sundeste, størte og mest uproblematiske killinger (7 stk.) fik jeg i sin tid efter en bror/søster-parring.
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.947
lineavl så er der en rød tråd igennem det man laver..
dette har jeg ikke noget imod, så længe man ved hvad man laver...
indavl er en helt anden snak.. det er noget rod...
nærmer forklaring følger
okt 2008
Følger: 25 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 107 Svar: 2.218
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.015
Men det er vel ikke unaturligt at være bange for noget man ikke forstår - men at reklamere med det, tjaeee ......
nov 2008
okt 2008
okt 2008
okt 2008
nov 2008
Hvorimod f.eks. det der ikke kan testes som oftest kun kommer til udtryk hvis man dobler op på det - de polygenitiske lidelser som er er et uhav af, er virkelig seje og krævet stor indsigt.
Ved man hvad man avler på - dobler man selvfølgelig ikke op - ved man det ikke - så opdager man hvad man har - og helt ærlig så er man blevet det klogere
sep 2007
Jeg opdrætter colourpointpersere, og der er godt nok meget "skrammel" i omløb. Derfor tøver jeg ikke med denne parring, netop fordi vi ikke er specielt mange opdrættere, og genpuljen bliver mindre og mindre.
Jeg véd, at jeg med denn parring kan gøre afkommet bedre end moderen og hankatten opvejer de svagheder som hunkatten besidder.
Det skal dertil siges, at denne datter er fremkommet ved et totalt outcross.
aug 2008
Følger: 1 Følgere: 3 Katte: 4 Emner: 26 Svar: 602
min holdning har altid været at det IKKE er ok at avle i lige linie, - og begrundelsen herfor er når man ser på hvor mange handicapede der kommer til verden netop pga af for tætte familiebånd og dette har jeg egentligt tænkt også måtte gælde i dyreverdenen... men kan dog også se nole gode argumenter for at gøre det... så jeg har nok flyttet mig lidt i min tankegang... dog synes jeg det er utroligt vigtigt at det bliver taget dybt seriøst dem der forsøger sig ud i dette og at man indhenter alt den viden man kan fra andre der har arbejdet med det...
aug 2008
Følger: 1 Følgere: 3 Katte: 4 Emner: 26 Svar: 602
Det synes jeg bestemt også lige jeg forsøgte at gøre udtryk for.. måske jeg ikke forklarede det godt nok...
nov 2008
Du har helt ret i man ikke skal indavle i lige linie (altså doble op på morerens eller faderens side - det er langt mindre kritisk hvis man lægger lineavlen på den anden kat man parrer med.
Er der meget indavl i linierne bør man holde sig væk - mange racer døjer stadig med fortidens syndere, det glemmer man ligesom - det ses jo ikke på en 5 generationers stamtavle.
Skrækken for at parre tæt bunder ene og alene i uvidenhed - og så skal man selvfølgelig lade være. At dem der så er skrækslagen for det, tror at udavl er den sikreste metode for sundt afkom, er den største fejl der kan begås.
Jeg parrer ikke med linier jeg ikke kender til bunds, jeg arbejder ikke med opdrættere der ikke er åbne om alt. Det gælder defekter, arvelige sygdomme, polygentiske lidelser, hvad katteriet har/har haft af virus, sporer og bakterilelle ting, dette er for mig faktisk vigtigere information, da det er langt sværere at håndtere, og mange opdrættere desværre har langt sværere ved at være ærlig om det.
Så jeg køber aldrig kat hos nogen der enten ikke ved noget - eller siger der aldrig er set noget. Større løgn findes ikke.
nov 2008
I mine øjne skal man død og pine ikke holde liv i alle små killinger for enhver pris. Gør man det bør man være så klog at man ikke sælger disse "svagere" dyr til avl - og man bør også forvente at tage sig af de evt. problmerer kommende kælekattekøbere måtte komme ud for. Man kan lære meget om hvad man avler på af sine kælekatte også.
Ikke alt der fødes er egnet til at avl - og ikke alle er istand til at håndtere hvad avl medfører og er ærlig omkring - sørgeligt, men sandt
sep 2007
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 154 Svar: 2.846
Det er jo ikke det samme som incest hos mennesker. Der synes jeg altså man burde kunne adskille hvad der er mennesker og hvad der er dyr...
Hvis man ved hvad man har med at gøre, synes jeg det er helt fint.
Desuden har jeg selv en "linieavls" kat (søskende parring - dog ikke planlagt..), og hun fejler intet, hun har altid haft ild i røven og aldrig været syg. Hun er den skønneste kat. Så jeg er ikke så afskrækket af linieavl. Det er jo noget man gør en enkelt gang, det er ikke sådan at man parrer søskende og far døtre i en uendelighed..
dec 2007
Følger: 2 Følgere: 5 Katte: 4 Emner: 35 Svar: 532
Jeg ville være bange for defekter, de behøver jo ikke være opdaget ved fødslen men kan dukke op senere
dec 2007
Følger: 2 Følgere: 5 Katte: 4 Emner: 35 Svar: 532
sep 2007
dec 2006
Følger: 10 Følgere: 10 Katte: 4 Emner: 15 Svar: 54
Personligt synes jeg det er noget underligt noget, og kunne aldrig selv drømme om at gøre noget i den retning- moral eller ej, naturligt eller ej.. alle jer der taler for har jo netop selv gjort det.. så klart at I forsvarer det.
Men i min verden er der så mange smukke drenge at vælge imellem.. hvorfor vælge bror eller far? Det er usmageligt i mine øjne.
nov 2008
dec 2006
nov 2008
Susanne: jeg syntes nu ellers gokkeriet kommer andet steds fra, men ok jeg hopper op på pinden:-)
dec 2006
okt 2005
Følger: 36 Følgere: 34 Katte: 5 Emner: 146 Svar: 3.220
Ønsker vi ikke alle at lære mere ? Dermed ikke sagt at man så skal ændre mening, men så er man da bedre informeret.
Så kamp - det ser jeg ikke, men derimod en interessant tråd med saglige argumenter og gode spørgsmål.
dec 2006
okt 2005
Følger: 36 Følgere: 34 Katte: 5 Emner: 146 Svar: 3.220
Jeg har ikke et stort kendskab til linjeavl - slet ikke, faktisk.
Derfor synes jeg tråden er meget informativ.
Og den har da rokket lidt på min mening, som bestemt var baseret på min manglende viden på området. ( uvidenhed )
Og jeg synes også folk kommer frem og spørger.
Derfor synes jeg det er synd, en vil have det fremhævet som en kamp.
(ikke dig )
dec 2006
dec 2006
nov 2008
Alligevel ville hun gerne have en anden og helt sepaarat linie - så hun købte to nye avlskatte forskelige steder fra, en han og en hun, tæt på så ubeslægtede linier man kan få - dem kunne hun jo begge bruge også til hvad hun havde i huset.
Først parrede hun de to nyindkøbte sammen - afkommet det var ikke andet en defekter og bøvl med.
Så parrede hun ind med sine egne gamle gennemtestede linier - det gav også problemer.
Jeg ved godt hvad hun siger ..... Iøvrigt en opdrætter der har været tør bag ørerne i mange år - men følte sig låst med hvad hun havde
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
nov 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 7 Svar: 1.523
Det kan godt være jeg spørger dumt, men Lis, hvad mener du med denne sætning?
nov 2008
Man ved hvad man har, man ved ikke altid hvad man køber sig til
"Iøvrigt en opdrætter der har været tør bag ørerne i mange år - men følte sig låst med hvad hun havde":
En der har både sat sig ind i og har opdrættet i mange år - og som følte hun ikke rigtig kunne komme videre uden nyt blod
jan 2006
Følger: 22 Følgere: 62 Emner: 421 Svar: 4.871
jan 2006
Følger: 22 Følgere: 62 Emner: 421 Svar: 4.871
hvis jeg snakker om linie avl med mine veninder der er "alm" katteejer og spørger dem så vil de jo straks sige at det er noget klamt noget :o)
mar 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 18 Svar: 193
Jeg undrer mig dog over, at der er nogle der sammenligner det med mennesker og med hvordan det er i naturen. Der er en der nævner, at katte i naturen ikke vil tænke over om de er bror eller søster, til det vil jeg lige sige, at det gjorde menneskerne jo heller ikke indtil de erfarede bedre viden. Der er da masser historie om mennesklig indavl, og det var meget normalt indtil man begyndte at se problemstillingerne i det, og så lod man være. Så forklaringen med at det ville de gøre i naturen holder altså ikke i dagens informative verden. Så kan man jo bare sige, at i "naturen" ville mennesker også gøre det, så så er det okay.
Tror aldrig jeg lærer at forstå linieavl, og bryder mig absolut heller ikke om det, men jeg er ikke i en position hvor jeg vil fordømme det, da jeg går ud fra at hvis det var så stygt som det lyder, ville der vel være en lov der forbød det.
nov 2008
Laver man med samme linie tætte parringer gang på gang, på gang. Så er man ude hvor der ikke kan bundes - og så kan kan der snakkes indavalsdepression.
Kig på huskatten - de går da ikke så meget op hvem der parrer hvem - områdets fertile han parrer lige så gerne sin søster som sin mor og mormor - og de har gjort det i generationer.
Snakkes der racekatte er det klart, elelr det burde være det, at hver enkel parring evalueres - og især hvis der parres tæt.
Der er perioder hvor det ene eller det andet har stor bevågenhed - med næb og kløer forsøger man at undgå det. De katte som man ved er frie for det der pt syntes at være en tikkende bombe under en race - vil blive overbrugt. Det er mindst lige så farlig en situation - en races overlevelse afhænger af hvor stor genpuljen er.
en genpulje er på godt og dårligt - den dygtigte opdrætter forsøger at parre på en måde så det dårlige videst muligt undgås - og genpuljen bibeholdes.
mar 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 2 Emner: 54 Svar: 277
ved ikke overdrevet megt om det, men vi havde engang nogle kaniner, som vi avlede på.
som jeg ser linieavl kan det lidt sammenlignes med Darwins lov, på en god måde. jeg går da heller ikke ind for indavl, men jeg syntes også der er en forskel.
indavl ser jeg som at to tætte parre sig, uden man egentlig tænker på gener mm.
Darwin mente jo at det stærkeste gen klare sig bedst, og ja det har jan jo ret i. jeg ville mene at hvis jeg havde en flot katte, med fædre, mødre, fætre kusiner, børn og børnebørn, så fætter og kusine begge har et ønsket gen, og man ønsker at fremavle dette gen, så er det nærmest eneste løsning. altså. hvis man parre en lille kat med en stor kat, eller 2 store katte, har man jo meget nemmere ved at få store katte. her kan man jo kigge på et krydsnings skema
det er vel sådan det har foregået hele livet, ellers havde alle former for racer jo ikke udviklet sig til det stærkere.
jeg kan intet se galt i linieavl. det er vel det der er lidt meningen med avl? måske ikke lige at parre familie sammen, men at finde de bestemte gener, så man får en ''ren'' linie af det man ønsker at fremavle. man gør det jo også med planter, så man krydser dem, så tager man jo de stærke gener.
linieavl burde forbydes