Råt kød - Godt eller skidt ? Råt kød - Godt eller skidt ?
Nu er jeg lidt forvirret ..
Jeg har hørt nogle steder at råt kød skulle være godt til katten, men andre siger at det ikke er godt, fordi der er bakterier i ?
Vi har købt noget tun i vand til ham, men her kommer spørgsmålene.
1. Er det godt at give råt kød eller ej ? (mht baktierier osv)
2. Hvilket kød anbefaler i man så giver ?
3. Er det godt at give katten leverpostej ? (sådan ca en skefuld om dagen eller noget)
okt 2007
Følger: 16 Følgere: 15 Katte: 3 Emner: 135 Svar: 1.762
de får også kylling (lige vendt i kogende vand for at undgå camfylibaktor, mener jeg det hedder)
de får desuden både laks og makrel frisk.
makrel i tomat, torskerogn og youghurt er også hits herhjemme.
Tun får de engang imellem, men ikke for meget da der er tungmetaller i.
Leverpostej kan de smage, ligesom de også får lov at smage ost, men jeg ville ikke give det som foder, da der er for meget salt osv i menneskemad
sep 2007
Følger: 7 Følgere: 11 Katte: 4 Emner: 106 Svar: 680
Men hvor meget råt kød må de ca få om dagen?
Og råt oksekød, skal det også koges eller steges inden ?
sep 2008
Følger: 1 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 12 Svar: 859
Mavesyren hos en sund og rask skulle kunne slå nærmest alt ned, så selv salmonella burde ikke være et problem. Her ville jeg dog nok selv vælge et godt, dansk produkt, hvis det kom på tale at give rå kylling herhjemme
Men men... man kan ikke sådan sige, at den og den mængde er okay. For så vidt kan du fodre rent råt (godt for tænder, væskeindtag mv.), MEN det kræver et kæmpe stort arbejde med at sætte dig ind i kattens næringsbehov og næringsindholdet i forskellige fødevarer. Jeg synes, der er gået lidt mode i blot at stikke katten noget råt kød og lidt vitaminpasta, og så tror folk, at alt er godt. Men f.eks. er fosfor-indholdet i rent kød stjerne-højt, så min lille kat ville få for meget fosfor i forhold til kalk, hvis jeg blot fodrede den med 50 gram råt kød hver dag ved siden at dens øvrige foder uden at tage hensyn til problemet. Ben, brusk og indmad retter op på nogle af disse faktorer.
Vedr. dåsetun, så er det ikke så slemt med tungmetaller deri, da dåsetun er lavet af små fisk, som ikke har spist så amnge andre fisk. Selv gravide anbefales at spise dåsetun. Så du kan sagtens bruge det som en lækkerbisken i ny og næ. Men hold dig fra tunsteaks (og husk på, at også fisk indeholder meget fosfor i forhold til kalk).
Hvis du vil køre den lidt mere sikre vej, så kan du jo i stedet fodre med f.eks. Feline Porta, Almo Nature, Animonda/Integra, Grau eller andre gode vådfoder-mærker med næsten rent kød. De fleste har fået rettet fosfor/kalk-indholdet og har fået tilføjet taurin, der også er livsnødvendigt for katte.
Ellers må du til at studere noget om BARF, hvis du synes, at råfodring lyder interessant
sep 2007
måske nogen der har hørt om det i test?
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
**Men hvor meget råt kød må de ca få om dagen?
Og råt oksekød, skal det også koges eller steges inden ?**
Hvis det bliver kogt eller stegt, er det jo ikke råt længere
Giv det bare råt, hvis katten vil have det. Hvis ej, så kog det.
sep 2007
sep 2008
Følger: 1 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 12 Svar: 859
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
At barf'e er meget udbredt i hundeverdenen, men er lige så stille ved at snige sig ind i katte verdenen også
sep 2007
Har i nogle forslag til noget råt kød, som indeholder brusk ?
dec 2006
Så en kat på 8 kilo skal have op til 640 gram rent kød!? Synes det lyder af meget.
jul 2010
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
som hun hedder, vil helst spise tun i vand råt oksehakket så er hun helt vild, har prøvet mange forskellige dyrefoder hun spiser lidt slikket alt sovsen/gelèn af og resten ligger bare og tørrer, så jeg er lidt usikker om hun får mad nok, hun har tabt sig mens vi har haft hende.
Er det normalt de sover så meget, hun står op om morgenen ved 8 tiden og spiser går lige en runde udenfor, kommer så ind og går i seng igen og der ligger hun til sidst på eftermiddagen, så spiser hun igen og går så iseng for natten ved ca 10 tiden.
Ja man skal jo lige lære lidt om det lille kræ :))
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
dec 2006
Spar på tun i vand, der er for meget salt (og tungmetaller) i.
Råt oksekød er fint.
Kan hun lide kylling? Kogt kylling med kogevand er et hit for mange katte. Og det er sundt og letfordøjeligt protein.
Samme med kogt hvidfisk - fx sej eller ising.
Lad hende have fri adgang til et godt tørfoder.
Og stil flere vandskåle rundt omkring i huset - det får mange katte til at drikke mere, og vand er vigtigt for nyrer og urinveje.
PS: Det der med at slikke gelen eller sovsen af og levner boller, er vi mange katteejere der kender til :S
Siden jeg er begyndt at købe LUX (bidder i gelé) bliver også kødbollerne ædt :). Så vidt jeg kan se på deklarationen er LUX (købes i ALDI) trods den billige pris, udmærket foder. Ingen mystiske tilsætningsstoffer og intet korn, som katte alligevel ikke har brug for. Så du kan da prøve at købe en dåse og se, om hun gider det.
jul 2010
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
God ide med at koge kylling, hun har fået lidt råt når jeg har tilberedt noget til os selv, Jeg går ud fra at fisken skal koges også,
vil prøve at købe en dåse LUX i morgen i Aldi, synes jo også godt det må være lidt afvekslende foder hun får.
God weekend fra Kirsten
dec 2006
Fisk synes jeg er bedst at koge/dampe i lidt vand, som katten så kan få sammen med fiskekødet.
Håber at dyrlægetjek går fint, når I når dertil.
I må også have en god weekend
Råt kød - Godt eller skidt ?