3.885 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Underernæring, vægt m.m Underernæring, vægt m.m

Hej smiley
Min kæreste har for nogle få dage siden fundet en lille killing, uden mor. Hvis vi ikke tog os af den ville den blive aflivet, og vi kunne selvfølgelig ikke sige nej.
Da han fandt var den en smule underernæret, men alligevel en udspilet mave? - hvad kan det skyldes? Vi fodre den nu reglmæssigt med korrekt foder, men synes stadig, at dens mave virker en smule udspilet.
Vi gætter på, at den er ca 4 uger gammel - så hvad bør den veje?? (Det er en almindelig britisk (engelsk) kort-håret) .. Den er ikke særlig gammel, så holder derfor øje med alt, hvad der kan være vejen. Hver aften vasker jeg ''snaks'', betændelse væk fra dens øjne, er det øjenbetændelse? (den har ikke problemer med at åbne sine øjne på nogle tidspunkter, f.eks. om morgenen, som katte ofte har ved øjenbetændelse).. Jeg sørger for at vaske killingen som man nu skal. Men jeg har også et spørgsmål, der lyder: om man skal vaske dem i ørerne. Nu har den meget beskidte ører, og ørevoks, skal man vaske det, eller er der andet man kan gøre?

Håber på nogle gode svar, og på forhånd tak for hjælpen smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Samling af havemøbler 300 kr.
  • Kør fliser/sten på genbrugspladsen 500 kr.
  • Slå græs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Underernæring, vægt m.m
  • #1   17. aug 2009 Udspilet mave kan være tegn på orm og/eller forstoppelse... Få en dyrlæge til at se på killingen - han vil kunne se på ørerne også... det er muligvis øremider.

• #2   17. aug 2009 Tak for svarene.
    Det lyder som om jeg hellere må få den undersøgt.
    Ang. den udspilede mave og forstoppelse. Den laver reglmæssig afføring, men kan det stadig godt være forstoppelse?

• #3   17. aug 2009 Og derudover kan jeg vudere, at den vejer ALT for lidt. Den vejer nemlig ca kun 320 gram.. Kan det være derfor, at den ser udspilet ud?

• #4   17. aug 2009 Hvis den har afføring, har den ikke forstoppelse smiley
    Ja, en underernæret killing kan godt have udspilet mave pga orm...
    Få den til dyrlæge:-)

• #5   17. aug 2009 Ja - tænk på billederne af Biafra-børn.
    Fejl- og underernæring giver udspilede maver, så der er ikke andet for, end at du må en tur til dyrlægen.
    Han vil muligvis også give den en vitaminindsprøjtning - ellers spørg selv om det.

• #6   17. aug 2009 Tak for svarene.
    Ja, jeg må hellere tage et smut til dyrlægen med den.
    Og få tjekket det hele.. Den er fundet i skoven, og fandt i dag en flåt på den. Kan det være farligt for den? (Den har mindst siddet der i 2-3 dage)
    Og nogle der ved, hvad et tjek ved dyrlægen koster?

• #7   17. aug 2009 det er nok ikke særlig billigt, hvis den både skal ha noget for orm betændelse osv.

• #8   17. aug 2009 hvad vasker du dens øjne med ?

• #9   17. aug 2009 Men en fugtig klud, bare lige til at fjerne det søvn/betændelse, der sidder ved øjenkrogen..
    Jeg tror ikke at den har orm eller øremider.
    For jeg kan ikke finde nogen orm i dens afføring.
    og har læst om øremider, og der er ikke så meget skidt i dens ører, som ved ørermider

• #10   17. aug 2009 en kat som lever i det fri eller bare har adgang bør få ormekur, og rigtig mange killinger blir født med det.

• #11   17. aug 2009 det er en inde kat.. men den blev selvfølgelig fundet i skoven.
    Hvis den har orm, kan man så ikke se det i dens afføring `??

• #12   17. aug 2009 "Hvis den har orm, kan man så ikke se det i dens afføring `?? "

Nej, så skal den være voldsomt inficeret, men din dyrlæge kan se evt. ormeæg i en afføringsprøve.

Hvis en killing på kun 4 uger har orm, er det spoleorm og ikke bændelorm, da bændelormens udviklingstid er længere end killingens alder.

• #13   18. aug 2009 okay, tak for hjælpen :).
    Men tror ikke den har orm, da den ikke viser nogen symptomer.
    Den har fin, god, almindelig afføring, den er frisk, dejlig pels osv. Så tror bare at den er udspilet fordi, at den er meget meget tynd..

Tak for alle svarene smiley

Kommentér på:
Underernæring, vægt m.m

Annonce