{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.234 visninger | Oprettet:

mælk - usundt? {{forumTopicSubject}}

hej alle

jeg ved godt at mælk indeholder laktose, som katte ikke kan nedbryde, og som derfor er usundt, men jeg tænkte lige over, at vi mennesker ikke kan nedbryde fibre og i meget store mængder er de usunde (feks 20 dåser majs på en gang, men hvem spiser også lige det). og så tænkte jeg jo, at fibre er jo sunde for os i små mængder, da det giver mæthedsfornemmelse, men ellers ikke andet, da vi jo ikke optager noget fra det.
derfor tænkte jeg at mælk i meget små mængder måske gav katten en lille mæthedsfornemmelse, og at de ikke tog skade af det i meget små mængder??

desuden sagde en dyrelæge engang til mig af ymer og andre mælkeprodukter ligende det, var sundt for en kat og at han anbefalede en lille smule hver dag i kosten. kan det være rigtigt. skyldes dette så mælkesyre bakterier?

sorry mit lange forvirrende indlæg smiley men dette har jeg virkelig funderet over længe


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  mælk - usundt?
  • #2   29. aug 2009 Hvis katten ikke kan tåle/nedbryde laktosen i mælk kan den heller ikke drage nytte af bare en smule mælk. Men som Krista rigtigt skriver så nedbrydes/omdannes meget af laktosen under syrningsprocessen af mælkeprodukter, så både mennesker og dyr, der er laktoseintollerante kan tåle disse produkter og dermed få nytte af de mineraler (især kalk), vitaminer og mælkesyrebaktierier som findes deri. Derfor sker der som regel ikke noget ved at give yoghurt, creme fraiche, A28, ost o.s.v.

  • #3   29. aug 2009 krista

    okay, tak for svaret. så vil jeg købe mig nogle mælkeprodukter til min lille maupige


  • #5   30. aug 2009 Det bliver ofte blandt katteejere diskuteret, om katte kan tåle mælk. Der er faktisk katte, som tåler mælk; mens andre ikke kan omsætte mælkeprodukter.

    Hos mennesker kender man samme problem, og her ved man, hvad årsagen er. Når mælken kommer ned i tyndtarmen, skal den nedbrydes for at kunne optages i organismen. For at det kan finde sted, skal mælken nedbrydes ved hjælp af et enzym, som hedder lactase.

    Hvis dette enzym ikke er til stede, så vil katten ikke kunne omsætte mælk, og man vil i mange tilfælde se, at katten får diarré i varierende grad. Årsagen til denne type diarré er, at lactasemanglen medfører en sur reaktion i tyktarmen, hvilket medfører, at absorptionen af vand nedsættes.

    Tilbyder man katten mælkeprodukter og der opstår diarré, så kan det skyldes mangel på lactase.

    Hvis man fodrer med et lactosefrit foder, altså et foder uden indhold af mælk og mælkeprodukter, så skal diarreén høre op. Sker det, så kan det være mælkeprodukter, som er årsag til diarreén, hvorfor man bør undlade disse.

    //Dyrlægevagten


  • #6   30. aug 2009 jeanette z

    det var lige præcist det jeg gik og funderet over. det er jo af samme årsag at mennesket ikke kan tåle cellulose (kostfibre), vi kan ikke nedbryde det.
    men hvis nogle katte kan tåle mælk, så er det vel bare at finde ud af om hun kan tåle det, ved at give hende det, og hvis der opstår dårlig afføring så er det jo bare at ophører det.
    for hvis hun kan tåle det, ville det næsten være synd at undlade at give hende det, hun går jo helt amok ved duften af mælk. det er vel lidt lige som at undlade mennesket at få slik, hvis man godt kan tåle det?

    men ja smiley det er vel forskelligt hvad katteejere gør. jeg funderede bare over om det ikke kunne sammenlignes med det at vi ikke kan nedbryde kostfibre


  • #7   30. aug 2009 Jeg spiser selv yoghurt om morgenen, og kattene får altid en lille skefuld - hvis ikke, er det helt galt, og jeg er nødt til at give dem noget, selvom jeg ikke selv skal have det en morgen ;o)

    Men dejligt at høre, at de kun har godt af det i små mængder! :o)


  • #8   30. aug 2009 therese

    når du siger yoghurt så er det vel neutral? jeg vil nemlig ikke give mine noget med sukker og det.

    men tror jeg køber lidt kaffefløde i morgen, min lille maupige skal jo forkæles


  • #9   30. aug 2009 Mau og Rex - altså jeg vil ikke mene at der sker noget ved at prøve. Katten dør jo ikke af det. Hvis hun får dårlig mave, så sæt hende på en diæt i et par dage - kogt kylling og kogt ris, det skal gerne tage diarré :o)

Kommentér på:
mælk - usundt?

Annonce