Bekymret for Felix (Nyresvigt) {{forumTopicSubject}}
Øv, øv, øv!!! Felix har på det sidste tabt sig og været meget træt, og meget lidt aktiv...så i mandags tog jeg ham med en tur til syrlægen for at få ham undersøgt - men der var intet at se, så der blevet taget blodprøver...og resultatet kom så i fredags
Felix's nyre-tal lå på 533 (skal ligge under 177 for at være normalt) Blev bare rigtig ked af det da hun så sagde at jeg skulle tage en beslutning om hvad der skulle ske med ham (leve eller ej). Hun foreslog at jeg kunne få medicin og skånekost med hjem - og så se om han fik det bedre....og ellers var det nok bedst hvis han fik fred
Nå har han så fået medicin og skånekost siden i torsdags (og som han så skal have resten af sit liv)....og det går da lidt fremad umiddelbart....det gik nok bedst torsdag og fredags...der var det ikke så svært at få ham til at spise...men både lørdag og søndag har han kun spist halvdelen af det han burde
Til gengæld virker han ok frisk, og snaksagelig og ligger da også med alle 4 stænger i vejret ind i mellem - så helt slemt er det jo nok ikke...men sys det er svært at tage stilling til hvad der er bedst for ham...for man ved jo aldrig helt hvordan han har det...men det kan jo ikke være helt slemt når han godt gider ligge hvor vi er og han kommer og snakker...og også gerne vil ud og sådan...! Mener bare at hvis han var vildt dårlig ville han jo nok gemme sig væk. Er der nogen der har erfaring med nyresvigt? For så vil jeg da gerne høre hvordan i har taklet det?
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.015
Specialfoder og masser af vand - men det er efter katten er væsket op og affaldsstofferne er ude af kroppen.
Hvor gammel er han?
feb 2006
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 4 Emner: 15 Svar: 91
Felix er lige over 5 år...
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.015
Er han så dårlig han lugter af urin på kroppen? - prøv også at lukke munden op.
feb 2006
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 4 Emner: 15 Svar: 91
Og ja han lugter faktisk lidt af urin....
okt 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 4 Svar: 34
Det er bare ikke sjovt, når de små er syge og da slet ikke, når man skal træffe sådan nogle beslutninger. Nu er der jo meget forskel på katte og jeg kender slet ikke din, men min den gamle blev aflivet pga sådan noget nyrestads, som jeg ikke havde opdaget. Hun var VIRKELIG syg, men var faktisk nærmest mere kælen end normalt. Hun lå hos mig hele tiden og spandt og spandt, så jeg tror ikke nødvendigvis, man kan vurdere på den måde.
Til gengæld gav dyrlægen mig stort set ikke valget. Katten havde fået noget beroligende for at blive undersøgt og da de havde fået overblik over situationen, sagde dyrlægen, at hvis jeg skulle tænke på katten, skulle den have en sprøjte med det samme mens den var afslappet, så den hurtigt kunne få fred. Dens nyrer var simpelthen så ødelagte, at hun ikke mente, kosten og medicin kunne hjælpe noget som helst. Så det jeg vil frem til er, at når din dyrlæge lader det være op til dig, må det vel være fordi han/hun vurderer, at der KAN være noget at gøre. Men hvis du er i tvivl, kan du jo spørge hos dyrlægen, hvad de ville gøre. De må have de bedste muligheder for at komme med en nogenlunde objektiv vurdering.
Held og lykke og rigtig god bedring med ham
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 154 Svar: 2.846
Jeg fik hans nyrer scannet, der var ikke noget at se, men han havde vand i bughulen, som blev udtaget til analyse, samt blodprøver. Først blev væsken analyseret og det var ikke FIP, men blodprøverne viste meget høje nyretal, kan ikke huske hvor høje, men alle hans tal var forhøjet og han havde tabt sig fra 4 kg til 3 kg, på en lille måneds tid.
Dyrlægerne kunne sætte ham i dialysebehandling, men dette var kun en kortsigtet løsning, da de ikke kunne redde hans nyrefunktion på længere sigt.. Så han ville skulle ind, igen og igen, for at få renset blodet.. Jeg valgte at han skulle have fred, for ville ikke byde ham at han skulle indlægges igen og igen..
Håber der findes en løsning for din kat.
Trøstekram.
apr 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 3 Emner: 11 Svar: 926
K/D skulle hun fortsætte på resten af sit liv, men det var også OK og hun fik mange gode år.
Håber det samme er tilfældet for din kat
Bedste Hilsner
Pia
Bekymret for Felix (Nyresvigt)