{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.235 visninger | Oprettet:

Hvorn vurderes indekattens livskvali? {{forumTopicSubject}}

Ja, som overskriften lyder, hvordan vuderer i jeres indekattes livskvalitet....?

Jeg havde en virkelig skøn hunkat som jeg var meget knyttet til, men jeg fandt hende for fire år siden død i vejkanten, og besluttede mig for at mine næste katte skulle være indekatte. Et halvt år efter fik jeg skønne Jasmin og Buster, og de er jo så indekatte. Vi har knap 90 kvm og en lækker udestue som de i høj grad nyder pg boltrer sig på... Men det er ikke til at undegå at se at de jo nok keder sig, trods de bliver godt motiveret, får optimalt foder osv.

Jeg værdiger min egen frihed meget højt, og har altid ment at katten er et natdyr, et dyr som går sine egne veje og som er sin egen herre. Meget af dette fratager jeg dem, natten, mystikken, den friske luft og de grundlæggende instinker som de nu engang har, som man kun kan dæmpe, men ikke fratage dem...

Ja. det har været oppe mange gange, men lad mig høre din mening om hvordan du vuderer dine indekattes livskvalitet... (som egentlig er skabt til at være et frit dyr, og som vi har skabt som et dyr under vores forholod). Er det en vudering udfra dit synspunkt eller kattens (jo, man oplever ALT for tit, at katte/dyr bliver udsat for vanrøgt, og det skal der sættes ind overfor!. Men jeg ville blive meget ked af, hvis folk skulle bestemme om jeg skulle holde mig inde for at 'redde' mig fra en mulig voltægt, færdselsuheld, overfald eller andet.. Kan i forstå eller ser i det fra et andet perspektiv? Skriv endelig!...

Tanker fra Bettina.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorn vurderes indekattens livskvali?
  • #1   7. jan 2010 Jeg mener ikke at katten bliver vanrøgt ved kun at være indekat.. Men har man mulighed for at lave en lille voliere til dem er det da med til at stimulere deres naturlige gøren og laden..

  • #3   7. jan 2010 Godt spørgsmål.

    Selvfølgelig er udekattens livskvalitet bedre end indekattens.
    Men dertil kommer jo også de andre faktorer som pasning, pleje, socialt samvær med katten, leg, kæl mm.
    Jeg tror man kan kompensere en del ved at være bevidst om at man styrer kattens livskvalitet og udfoldelsesmuligheder.

    Katten har kun DIG og det du tilbyder den.
    Derfor stiller indekatte endnu større krav til engagement og empati fra ejeren end udekatten, som kan få dækket nogle behov andre steder.

    Skal man som katteelsker med en masse at tilbyde undvære kat fordi man kun har råd til en 2 vær lejlighed ?
    Nej, ikke nødvendigvis..Men ikke alle katteracer egner sig til at være indekatte.
    Men mange dyr bliver frataget deres naturlige frihed, og i nogle tilfælde reflekterer folk slet ikke over det.
    Jeg oplever tit fugle, kaniner og marsvin, der sidder 24 timer fanget i deres bure , nærmest som et udstillingsobjekt.
    Det gør ondt på mig !

    Nej, så længe man giver katten et godt og kærligt hjem, synes jeg ikke man skal have dårlig samvittighed over ikke at kunne tilbyde den udendørs frihed.
    Min gamle kat ( da jeg boede i hus ) kom hjem kl 22 hver aften og sov med mig i sengen og var der hele eftermiddagen sammen med mig, så han var altså mere inde end ude, selvom han kunne gå frit .


  • #4   7. jan 2010 Godt debatoplæg.

    Jeg kalder mine katte indekatte, men de har dog en indhegnet have, som på ingen måde kan undværes! De kommer fra en lejlighed, så haven var en stor forbedring for dem.
    Ingen tvivl om at de trives godt og nyder livet smiley Men alligevel opfatter jeg den begrænsede ude-plads som kun det næstbedste, og har ofte dårlig samvittighed over, at de ikke kan løbe frit - jeg tænker tit, at jeg "udviklingshæmmer" dem ved at holde dem bag mure og hegn.

    Bruno er en puttekat - han er lykkelig over sit rækkehusliv. Bjarne er nu også godt tilfreds med livet, men jeg tror hans livskvalitet ville højnes, hvis han kunne løbe frit. Bl.a. udfra leg kan jeg se, at han ville være en fantastisk jæger, og synes det er lidt synd, at han må nøjes med at fange sommerfugle og lignende (selvom det nu ikke er helt tosset). Af og til kommer han ind til mig med en larve eller en blomsterstængel (i mangel af bedre). Og når han sådan kommer med gaver til mig, så er det jeg kan få dårlig samvittighed og blive helt trist over, at han ikke har mulighed for at fange mus.
    Jeg fantaserer tit om at flytte på landet, især aht. Bjarne. Men mine nerver kommer næppe til at klare at lukke dem ud på fri pote. Og mine katte er også for tillidsfulde og for uvante med at passe på sig selv.

    Fritløbende katte har jeg haft (på landet) og ingen af dem er kommet til skade eller ad dage ved det. Tvivler dog på, at jeg nogensinde kommer til at turde have fritløbende katte igen.

    100% indekatte får jeg aldrig. Pt. er Bruno og Bjarne inde 23 af døgnets timer pga. kulden - de gider ikke være ude. Og de keder sig, selv om jeg leger med dem. Vi ville få flip, hvis det var sådan året rundt. OG jeg synes at katte bør have udeadgang i et eller andet omfang. (ikke snor).
    Den sansestimulation, det giver katte at komme ud, er vigtig. Jeg optog et videoklip med Bjarne, der sad og gnaskede græs i haven, og man kan tydeligt se på hans udtryk, at bare sådan en lille ting er noget andet end at sidde inde og gnaske græs fra en potte. Udenfor er der alt muligt andet han skal holde øje med, så mens han gnasker græs, får han andre indtryk samtidig - indtryk som jeg synes hører et katteliv til - en fugl der flyver forbi, et vindpust, der får det til at rasle i bladene…. ja, noget af alt det du skriver
    ** natten, mystikken, den friske luft og de grundlæggende instinker som de nu engang har, som man kun kan dæmpe, men ikke fratage dem...**



  • #5   7. jan 2010 Uhhh, sikke et godt spørgsmål... Lige det jeg så tit stiller mig, når de prøver at komme over hegnet i haven..

  • #6   7. jan 2010 mine er nu "kun" indekatte, faktisk var vi noget betænkelige, især 3 af kattene som faktisk udelukkende kom ind for at spise, men det er gået over al forventning, vi har lavet en 60 m2 stor løbegård til misserne men det er ikke ret tit de er der, måske det kommer når vejret bliver bedre.
    de har masser af legekammerater og har også en del aktiveringsmuligheder. de har 200 m2 hus at boltre sig på, fordelt på 10 rum (incl. køkken og bad) dørene er som regel lukkede mellem de fleste af rummene, men der er kattelemme i de døre der er lukkede. Så hvis de vil have fred for de andre så kan det sagtens lade sig gøre.


  • #7   7. jan 2010 Jeg synes de stortrives, der er kommet en helt anden RO PÅ efter vi er flyttet, så de kun er indekatte. Det kan selvfølgelig skyldes at JEG ikke er stresset over det risikable udeliv mere. jeg ved hvor de er nu og er ikke bange for om jeg skal ud og samle en påkørt kat op.

  • #9   7. jan 2010 Jeg er slet ikke i tvivl om at mine katte stortrives..

    Kattens natur er ikke at komme ud, men at jage, det kan gøres uden noget behøver dræbes, nemlig gennem leg smiley

    Jeg ville ikke turde lukke mine katte ud, der kører simpelthen for mange biler her, plus der er en del vildkatte, så jeg kan ricikere de får en masse underlige sygdomme, nej tak, så helldere de er inde smiley


  • #11   7. jan 2010 ulla P - jeg mener så man netop overholder loven, ved man lader dem leve en beskyttet tilværelse, og aktivere dem som man skal..

    Selv dyr der kommer ud keder sig.. Det er sundt at kede sig, hjernen kan ikke klare konstant at blive bombederet med indtryk


  • #12   7. jan 2010 Ulla - Jeg vil gerne læse den svenske undersøgelse, findes det på nettet eller... ?






  • #13   7. jan 2010 Ulla P:

    Jeg forstår ikke henvisningen til den svenske undersøgelse. Hvad har sultne katte med livskvalitet at gøre??

    Er der nogen, som kender retspraksis omkring Dyreværnslovens § 2?
    Jeg tænker på, om der har været nogle sager, hvor dette lovhjemmel er blevet brugt?


  • #14   7. jan 2010 ulla P - nu findes der også andet aktivering end bare leg.. bl.a. duft

  • #15   7. jan 2010 ulla P - Der findes faktisk en del flere end du lige aner.. hver gang man har været ude at gå, så kommer der nye dufte ind, hver gang man får gæster kommer der en del nye dugte ind..

    Hver gang man får nye ting kommer der nye dufte ind..

    Så jo de bliver skam aktiveret en del herhjemme..

    Jeg vil hellere have de har en tryg aktivering end at de skal rende ude og frygte deres liv.. (og hvis vi skal hive dyreværnsloven ind i det, så syntes jeg bestemt ikke man beskytter sin kat ved at lukke dem ud til alt det farlige)


  • #16   7. jan 2010 Mange tak for de mange forskellige reflektioner over mit spørgsmål smiley Dejligt at klikke ind og se at der er godt gang i debatten smiley

    Felis - Selvom min gamle hunkat kun blev 8 år, er jeg sikker på at hun havde et mere indholdsrigt liv, og oplevede det som en kat burde opleve. Ved at holde dem inde, er det mine behov der bliver dækket, for så har jeg dem jo længere, og kan passe på dem. Ja, ved at have udekatte er der mange risici, og det er en grum verden vi nogle gange befinder os i... Det sparer man dem jo for at blive udsat for. Men opvejer det så, at man holder dem inde.. Godt spørgsmål... Ja, jeg reflekterer alt for meget over det, men som du, så vil jeg heller ikke synes om at være frihedsberøvet.. :S

    Maria - Der er rigtig meget forskel på katte, og nogle vil helst være inde selvom de får valget, og andre vil gerne ud, selvom de ikke for valget...
    Og anskaffer man sig en indekat, så er man også forpligtiget til de ting du nævner, som ikke alle gør alligevel. Men katten har jo også nogle grundlæggende instikter, som uanset hvor meget den aktiveres, så er det jo et rovdyr.
    Jeg er ikke i tvivl om at folk der bor i lejligheder, kan have lige så meget at tilbyde kattene, men er det kattens interesse at være 24/7 i en lejlighed/hus eller hvad det måtte være... Og er det tilstrækkeligt, det man kan tilbyde katten, uanset hvor godt det er..

    Tinka - Flot formulleret, og jeg er meget enig med dig.. Men som du også nævner et par gange, så er det jo dine behov, ikke kattenes der kommer først.. Mht. at du ikke tør lukke dem ud...

    Lisbeth - Joh, men du har jo også nogle andre behov end en kat smiley

    Tanja - Jeg tror da på at dine katte trives, når du skriver det... Men igen, så er det dine behov du dækker ved din frygt.. Og mht. sygdomme vil du forståeligt nok ikke have det ind. Man vil jo helst ikke rammes af sygdomme, men opvejer det spørgsmålet om frihed og handlemuligheder i form af udelivet...? Og du kan da vel ikke mene at du kan give dem alle de mængder sanseoplevelser, eller bare tilnærmelsesvis, naturen byder på, i en lejlighed?

    Ulla - Ja, disse holdninger har jeg også, og ryster på hovedet af mig selv, at jeg faktisk er med til at fratage mine øjensten deres frihed og til at vælge.. smiley


  • #17   7. jan 2010 Alt dette giver mig anledning til at rejse et nyt spørgsmål....

    Jasmin og Buster fylder fire år til maj, og har været inde i deres fire leveår. De har ikke opbygget en frygt for køretøjer, eller respekt for hunde eller fremmede mennesker, da de jo er meget sociale.. De er ikke så fern, da de jo ikke har haft de samme mangfoldige klatremuligheder ude, som på vores kradsetræ... :S
    Deraf tænker jeg om man kan lukke dem ud... Selvfølgelig vil de have ringere chancer når de nu har været indekatte så længe, men er der nogle der har nogle tanker omkring det, og evt. oplevelser fra IRL.

    Det skal siges at de har været stukket af over nogle timer (ja, det lyder jo dybt åndssvagt, at de sådan kan 'stikke' af ens hjemmet)... og de er jo kommet hjem igen..


  • #18   7. jan 2010 Ulla **den omtalte undersøgelse er at finde i hæftet; NaturogMuseum nr 1 marts 2003 KATTEN af Tommy asferg og Marianne Ujvári**

    Tak, jeg må prøve om biblioteket kan skaffe den.
    Tænk, at der er SÅ stor forskel på han- og hunkatte mht. jagt!
    **fertile hankatte med hustilknytning brugte 5% af døgnet**
    Overraskende lidt tid, synes jeg (men det er måske damejagt de bruger tid på i stedet). Gud ved hvordan det generelle billede er for hhv. han - og hun-kastrater.

    Det skal nok passe, at hunner generelt bruger mere tid på jagt. Men det passer nu ikke på min gamle fritløberflok. Dengang var det især en hankastrat der brugte tid på jagt - han lavede faktisk næsten ikke andet end at jage. Hunnernes jagt var til at overse. (de var på p-piller)

    Kan man mon konkludere, at hvis katte endelig skal være indekatte, at hankatte bedre vil trives som indekatte end hunner? fertile eller ej... ?

    Nå, jeg må se om jeg kan få fat i bogen....



  • #19   7. jan 2010 Der blev nævnt dufte. Netop de dufte der findes inde i vore boliger, må ofte være problematiske for kattenes fine næser. Diverse parfumer, tobaksrøg, stearinlys-os, og andre stoffer som vores næser ikke registrerer (fx alt mulig mærkeligt kemi, der er i elektrisk apparatur - bromerede flammehæmmere osv). Jeg mener at duftene netop er endnu en god grund til at katte bør have mulighed for at komme ud i den friske luft.

    Forresten Bettina - du nævner I har en udestue, har I så ikke også en have, I kan indhegne? Jeg holder på, at lidt ude-areal er MEGET bedre end intet udeareal.


  • #20   7. jan 2010 ulla P - Det kan de skam også, de gør det dog ikke i sammenhængende timer..

    Hvis du kun har haft ude katte hvordan kan du så have viden om indekatte? og ja jeg har boet på en gård med udekatte, og ja jeg syntes det var vildt synd for dem.

    Bettina H - som sagt trækker vi selv en masse dufte med ind, man kan også selv lave duftspor hvis man lyster (fx dryppe baldrian eller noget ligne i et spor hen af gulvet og se hvad der sker)

    Der er så mange måder at aktivere en kat på at det kun er fantasien der sætter grænser..

    Mine katte behøver ikek frygte for deres liv, overveje hvornår den næste mad mon kommer, eller være unødvendig syge..

    Desuden er større chance for de lever i længere tid ved at være inde, da de netop ikke er udsat for så stor fare.. Og ja jeg vil da helst have mine katte så længe som muligt


  • #21   7. jan 2010 Mine katte er 100% indekatte og bliver aldrig andet - måske adgang til løbegård, hvis vi engang flytter i hus. Det kunne være dejligt.

    Jeg vil ikke lukke mine katte ud, præcis af samme årsag som Tanja - mine katte skal ikke blive kørt over, mishandlet eller stjålet. Mine katte er, som var de mine børn. Jeg kunne heller ikke finde på at sende et lille barn alene ud på gaden, som ikke havde begreb om hvilke farer der findes i trafikken osv.

    Jeg har valgt en race som netop egner sig rigtig godt til at være indekat - de fleste perserkatte gider faktisk ikke ud. Jeg har haft mine katte ude i snor et par gange og det jeg oplever er frygt, at de bliver bange, utrygge og klager, sikkert fordi de gerne vil hjem.

    Jeg er overhovedet ikke i tvivl om, at mine katte lever det bedste katteliv de kan smiley



  • #22   7. jan 2010 Tanja ** jeg vil da helst have mine katte så længe som muligt**

    Nu er det jo livskvalitet, og ikke livskvantitet, der er emnet. Kattene jo ganske uvidende om alle farerne derude, og derfor kan undgåelsen af farer ikke have indflydelse på deres oplevelse af egen livskvalitet.
    Så hvordan vurderer I konkret, at jeres katte har god livskvalitet? (ikke fordi jeg betvivler, at kattene har det godt, men hvordan - konkret - viser kattene, at de har god livskvalitet?)


  • #23   7. jan 2010 Tanja - Hvis nu jeg havde muligheden og ville beholde dig i længest tid, så kunne jeg låse dig inde i et hus på 90 kvm, og sørge for at du fik den bedste mad, og aktiverede dig på bedst mulig vis... Men ville du i længden ikke mangle noget i dit liv alligvel? Chancen for at du lever længere, er jo i høj grad større.. Men det er vel for min skyld, hvis jeg ønsker at du skal leve så længe som muligt.. Men jeg tror ikke på at du ville trives..

    Og igen, så er der selvfølgelig forskel på katte, og nogle gider helt enkelt ikke ud, mens andre mægtig gerne vil ud. min gamle hunkat ville man på ingen måde kunne holde inde. Hun levde og åndene for at fange mus, klatre i træer, sole sig på terassen, gå ture med mig og bare nyde de mange indtryk udelivet byder på. Hun levede kun 8 år ja, men jeg er glad for at hun nød godt af udelivets mangfoldighed, istedet for hun var indekat, hvor hun måske godt nok kunne leve i 16 år, men hendes livsindhold, slet ikke var nær så spændende som hvad hun oplevede. Forstår du hvordan jeg sætter det op?


  • #24   7. jan 2010 Tinka - Jo, det har vi... Og den ville være perfekt til formålet. Jeg står dog og skal finde anden bolig, så det vil ikke være til særlig meget nytte at indhegne den nu - desværre.

  • #25   7. jan 2010 Vi vurderer bl.a. vores kattes livskvalitet efter:

    - om de er sunde og raske
    - om de trives godt både sammen, individuelt og med mennesker
    - om de får godt foder og har adgang til frisk vand
    - om de lever i trygge og rene rammer og omgivelser
    - om de bliver passet og plejet

    Det er et stort arbejde, men vi synes vi klare det godt nok... smiley



  • #27   7. jan 2010 Enig med Glenn P i forhold til livskvalitet for katte.

    Det er såmænd meget enkelt. Jeg er sammen med mine katte hver eneste dag, jeg kan sagtens mærke på dem om de trives eller ej smiley


  • #29   7. jan 2010 Felis F

    Du skal være velkommen til at kigge forbi en dag og ved selvsyn se, hvor "forkert" livskvalitet vores katte har... smiley

    Og tag gerne noget vandpyttevand med... c";)


  • #31   7. jan 2010 ***Kan man mon konkludere, at hvis katte endelig skal være indekatte, at hankatte bedre vil trives som indekatte end hunner? fertile eller ej... ?***

    **Meget interessant.....men selv om jeg tror der kan være forskel, så er det faktisk sådan med mine katte lige i denne tid, at det er de fire hanner der ligger og feder den inde, **

    Samme gælder for mine to hankastrater. De er pt inde 23 timer i døgnet. De laver ikke meget andet end at æde og hygge ... dog er der dagligt en lille "sceance" med pirrelighed, fordi de mangler at komme ud - (dvs. de kan godt komme ud, men de gider ikke ret længe pga. kulden).
    Men der er helt klart individuelle forskelle. Som før nævnt var den mest udeelskende kat, og største jæger. jeg nogensinde har haft, en hankastrat. Og jeg har haft en hunkastrat, der ikke gik uden for en dør i hele vinterhalvåret, og kun lige gik udenfor huset om sommeren.



  • #32   8. jan 2010 Felis F

    "Nejnej...prøv nu, i stedet for at gå i forsvarsposition med det samme, at tænke lidt over timgene ;-)))))"

    Jeg er skam ikke i forsvarsposition. Jeg skrev den korte besked, fordi jeg var på vej i seng, og synes dit indlæg var lidt langt for mig at svare på med det samme.

    Jeg svarede på Bettina spørgsmål - Hvordan vurderer i jeres indekattes livskvalitet?

    Mit svar er således min subjektive vurdering af, hvorledes vi vurderer vores indekattes livskvalitet. At andre har en anden mening og holdning til det spørgsmål, er de i deres gode ret til.

    Hvis du udelukkende havde indekatte, hvorledes ville du så vurdere deres livskvalitet?

    Jeg har gennem mit svar forsøgt at definere, hvad min subjektive vurdering af livskvalitet for inde gående kæledyr er. Mit korte svar er sundhed og trivsel.

    Sundhed gennem ordentlig kost, frisk vand, rene omgivelser, korrekt og rettidig pleje osv.

    Trivsel gennem aktivering, udfoldelsesmuligheder, socialsamvær, tilpasninger i flokken, trygge rammer osv.

    Mit værdigrundlag er baseret på, at det ikke er vilddyr, vi har anskaffet os. Kattene her i huset er kæledyr, altså et domesticeret dyr. Det vil sige et dyr, som gennem tiden er gjort tam og lever sammen med mennesker. Det alene sætter vel sine begrænsninger i forhold til kattens oprindelig instinkter, gøren og laden?

    "Du mener dine katte har den optimale livskvalitet...."

    Tror jeg ikke, jeg har skrevet nogle steder.

    "Men mener kattene også det ;-)))"

    Kan jeg ikke udtale mig om. Er ikke nogen Dr. Doolittle, men man er ihvertfald ikke i tvivl, hvis flokken ikke trives.

    "Ved du nok om kattes adfærd og medfødte instinkter til at kunne påstå, at dine katte har de optimale forhold når de ikke kan komme ud at pisse i blomsterbedet og fange byttedyr..."

    Man kan altid blive klogere.. ;-))))))

    Vi forsøger at give kattene de bedst mulige forhold, uden de rammer de lever under. I dette tilfælde er det som indekatte.

    "Tænker du på, om kattene ville vælge det såfremt du lukkede døren op og kiggede den anden vej.....eller om de ville blive indenfor uden at tage chancen for frihed....."

    Tænker jeg ikke over, da det ikke er et tema for os.

    Hvis kattene er sunde og trives som indekatte, hvorfor lukke dem ud? De kender jo ikke til livet som udekatte, og har ikke det i mange generationer.

    "Hvis det var det de ville vælge, så er det fordi den tilværelse du giver dem begrænser dem....og så er deres livskvalitet ikke optimal..."

    Jeg synes det er lidt af en naiv påstand. Vi har anskaffet os vores katte, og ikke omvendt, derfor tager vi ansvaret for deres trivsel ud fra de rammer og omgivelser kattene lever under.

    "Derfor kan de sikkert godt have et rimeligt liv.....men du bør også tænke over, om de ting der er risiko for der kan ske med kattene, forholdsmæssigt retfærdiggør det der fratages kattene ved at holde dem som indekatte....."

    Jamen det er jeg sådan set enig i.

    Og nu vil jeg på arbejde… ;-)))))))


  • #34   8. jan 2010 Felis F

    "Jamen jeg har ikke indekatte...og får det heller aldrig.
    Årsagen: At jeg har beskæftiget mig med katte...og katteadfærd i 50 + år, og derfor skal jeg aldrig have indekatte ;-)))"

    Du svarede sådan set ikke på mit spørgsmål eller trådens spørgsmål for den sags skyld.

    Spørgsmålet gik på, hvorledes vi vurderer vores indekattes livskvalitet.

    Eftersom vores katte er indekatte har jeg svaret på det spørgsmål. Et spørgsmål, som jeg finder relevant. Kattenes sundhed og trivsel skal være i højsædet.

    Om en kat har bedre af at være udekat, er et andet spørgsmål. Du kunne jo oprette en tråd om emnet... ;-)))))

    "Ja, netop den ene lille sætning fortæller sådan set hele problematikken omkring anskaffelse og hold af indekatte ;-))))"

    Igen synes jeg, du skulle oprette en tråd omkring dine tanker, om der kan være et problem i at have indekatte. Det er jo en anden diskussion, end hvorledes man måler på indekattes livskvalitet.

    Du kunne jo bidrage konstratuktiv i tråden ved at besvare spørgsmålet.

    "I har anskaffet kattene fordi det var jeres ønske.....og så skal kattene bare værsgo tilpasse sig de rammer I tilbyder.....;-))))))"

    Jeg synes vi i det daglige gør en stor indsats for at der i vores hjem både er plads til kattene og os. Vilkårene bestemmes derfor også indirekte af kattene. De har bakker, vand- og madskåle, kradsetræer og stort set hele huset at opholde sig i. Ja, noglegange bestemmer vi ikke engang selv, hvor vi vil sidde i sofaen.... ;-)))))
    Det kan jeg nu ikke se, at der skulle være noget galt i.



  • #36   8. jan 2010 "Jo, jeg har skam svaret på trådens spørgsmål.

    Men hvis du med dit spørgsmål mener ***Hvis du udelukkende havde indekatte, hvorledes ville du så vurdere deres livskvalitet***"

    Jeg har svaret på, hvorledes jeg vurderer på vores indekattes livskvalitet. Det er sådan, jeg har læst spørgsmålet.

    Livskvalitet fortolker jeg bl.a. ud fra ovennævnte kriterier om sundhed og trivsel, og synes det går godt nok.

    "Så har jeg nu også svaret på det, men hvis du ikke forstod min formulering, så lad mig sige det sådan her: Jeg har ikke indekatte, fordi min vurdering ud fra det jeg ved om katte,, er at det ville være så kraftig en forringelse af en kats muligheder for at leve et optimalt liv i overensstemmelse med dens adfærdsmønster og instinkter, at dens livskvalitet ville være kraftigt forringet såfremt den skulle være indekat."

    Jamen det er fint, men ikke et særligt målbart kriterium, at du har brugt 50+ år på at bilde dig selv ind, at du ved en masse om katte. Hvorledes du måler på kattes livskvalitet?

    "Jamen det er også alt sammen meget godt, men:

    Det der er galt er, at kattene ikke har et valg...."

    Hvilke kæledyr har reel set det herhjemme? Der er en grund til, at det er kæledyr, og den menneskelige påvirkning er ikke at fornægte. Uanset hvorledes du vender og drejer det, så har mennesker altid valgt på vegne af dyrene. Nogle af valgene er endda lovreguleret bl.a. som:

    - Man har pligt til at holde katten på egen grund

    - Katte skal behandles i overensstemmelse med dyreværnsloven

    - Aflivning af katte må kun ske af dyrlæger m.fl.

    - Erstatningsansvar ved forvoldt skade (objektiv erstatningsansvar)

    - og mange flere

    Det er nu engang, den verden kattene og vi selv lever i. Så længe indekatte ikke lide skade, trives og er sunde og raske, kan jeg ikke se problemet.

    Problematikken du beskriver gør sig jo også gældende for alle andre dyr end lige katte. Mange betaler endda entrebilletter for at se på eksotiske dyr i fangenskab. Sådan er det jo bare.

    Det er muligt, at det er forkert i forhold til dyrenes medfødte og naturlige egenskaber, men nu hvor det er, som det nu engang er, så synes jeg det er vigtigt, at dyrene ikke lider skade, trives og er sunde og raske.

    "Du har valgt for dem, ud fra en forestilling om, at det du gør er det rigtige for kattene...og vurderer derfor dine kattes livskvalitet ud fra forestillinger du har om hvad der er bedst for dem....og ikke ud fra hvad kattene inderst inde selv ville foretrække."

    Du foretager også dine valg ud fra samme kriterier.

    "Du ved ikke om kattene ville vælge anderledes hvis de havde muligheden, og at de derved ville føle, at de havde en bedre livskvalitet."

    Ved du i realiteten heller ikke.



  • #38   8. jan 2010 Felis F

    "Nå, er de saglige argumenter nu ved at slippe op ;-)))) : Jeg bilder mig sgu ikke ind, at jeg ved en masse om katte...for det behøver jeg ikke bilde mig ind, for jeg VED nemlig en masse om katte.....

    Men okay, så du mener, at fordi andre begår overgreb mod dyrs natur, så er det også i orden, at du gør det blot fordi du har lullet dig ind i den tro, at dine dyr ikke kunne have det bedre ;-))))))"

    Nu ved jeg ikke hvad du ryger af sjov tobak til dagligt, men finder det smule harsk at kalde den måde jeg og mange andre har dyr på for overbegreb.

    Finder det også dobbeltmoralsk at du længere oppe i tråden bede mig tænke mig om, og se tingene fra andre perspektiver og synsvinkler, når det er noget, som du selv har overordentligt svært ved.

    "Nej, det gør jeg ikke....jeg giver dyrene det frie valg til at leve som de gerne vil...for kun derved kan jeg være sikker på, at de har den optimale livskvalitet."

    Gør du nu det? Dine katte kender jo ligesom mine indekatte ikke til andet end den "virkelighed, de lever i. Hvilke alternativer har de at vælge imellem?

    Har dine katte selv valgt at blive neutraliseret?

    "***Nogle af valgene er endda lovreguleret bl.a. som:

    - Man har pligt til at holde katten på egen grund***

    Niksen, det er en forkert påstand og en fejlfortolkning af lovgivningen
    ;-)))))))))

    Katte og hunde er ikke omfattet af lov om mark- og vejfred i de §§§§ der fastslår HVILKE dyr der skal holdes på egen grund...det er de kun i §§§ der omhandler optagelsesret, men det betyder ikke at de skal holdes på egen grund.
    Hunde har deres egen lov, der er ingen lov der omhandler katte på det område..

    Nogen antager, at katte derfor er omfattet af lov om mark. og vejfred, men ind til der foreligger en dom der fastslår at katte er omfattet af den lovparagraf, og som kan danne præcedens , er katte IKKE omfattet af påbudet om at skulle holdes på egen grund ;-))))"

    Hvis du har ret, må vi hellere orientere Dyrenes Beskyttelse, idet de ikke er klar over det.

    Det var nu heller ikke pointen. Pointen var den, at katten lever under nogle rammer, som er forudbestemt for dem af mennesker. Det hedder virkelighed. Det er fint at have nogle ideologier, men sådan som vores verden er, må du hellere finde de røde strømper frem igen, og lave noget grøsrodsarbejde for at ændre på tingenes tilstand for synes ikke det stemmer overens… ;-)))))


  • #39   8. jan 2010 Det er godt nok ærgerligt, hvis det bliver til den evindelige diskussion om have- og gadefredslov smiley Bettinas emne er da mere interessant, synes jeg smiley

    Det kan godt være, jeg har overset noget, men jeg synes egentlig ikke, at nogen har svaret på, hvordan de konkret vurderer kattes livskvalitet. (det er også svært at beskrive).
    Glenn, du nævner fx trygge rammer og der vil jeg lige gentage mig selv.
    **Kattene jo ganske uvidende om alle farerne derude, og derfor kan undgåelsen af farer ikke have indflydelse på deres oplevelse af egen livskvalitet.**
    Katte forstår ikke at sætte pris på, at vi passer så godt på dem, de er jo ikke bevidst om de farer, de bliver bekyttet mod. Dermed siger jeg ikke, at det er forkert at passe på sine katte (jeg passer i sandhed også på mine!). Men hvis man tænker på de katte, der vantrives, hvis de ikke har mulighed for at komme ud og jage, så kommer de ”trygge rammer” til at betyde dårlig livskvalitet.

    Du nævner også trivsel, og jeg er enig i, at trivsel er afgørende for livskvalitet (god trivsel er er vel lig med god livskvalitet…). Men HVORDAN kan man se, at en kat trives? Hvordan giver KATTEN udtryk for, at den har en god livskvalitet?

    De andre ting du nævner, Glenn, opfatter jeg som dels nødvendige forudsætninger/grundlæggende behov (fx ordentligt foder, frisk vand) og dels midler (fx aktivering, udfoldelsesmuligheder) til opnåelse af livskvalitet.
    Livskvalitet er noget andet, det må være kattens EGENoplevelse af trivsel.

    Eksempel:
    Her i huset er fx gulv-til-loft-kradsetræer et middel til livskvalitet. Men at træerne står her i min stue, betyder ikke nødvendigvis i sig selv, at mine katte har god livskvalitet.
    At træerne har positiv betydning for mine kattes livskvalitet, vurderer jeg udfra, at kattene bruger de træer; de kradser med stor iver i stammerne, de klatrer i dem, og viser med deres lyde og kropssprog alle tegn på velbehag, når de ligger i køjerne.
    Hvis de nu slet ikke gad bruge træerne, så havde kradsetræerne ingen betydning for deres livskvalitet.

    Felis giver udtryk for, at KUN det bedste er godt nok.
    **Jeg har ikke indekatte, fordi min vurdering ud fra det jeg ved om katte,, er at det ville være så kraftig en forringelse af en kats muligheder for at leve et optimalt liv i overensstemmelse med dens adfærdsmønster og instinkter, at dens livskvalitet ville være kraftigt forringet såfremt den skulle være indekat.**
    **Det der er galt er, at kattene ikke har et valg....**

    Men er det virkelig nødvendigt med det absolut perfekte for at have god livskvalitet?… Min opfattelse er, at mindre kan gøre det …. for nogle katte - ikke for alle.
    Derfor synes jeg, at Betinas spørgsmål er vigtigt. Der findes ikke et fiks og færdigt facit på forhånd, så hvordan vurderer vi, om det vi tilbyder, er godt nok for den enkelte kat?….

    Min holdning er, at katte bør have udeadgang i et eller andet omfang - ikke at udeadgang er absolut nødvendigt for enhver kat, for at den kan have god livskvalitet. Jeg er da sikker på, at mange indekatte har et godt liv. Men jeg er altså også sikker på, at udeadgang (og jo mere udeplads desto bedre) for 99 procent af alle katte vil give en ekstra dimension, der har positiv betydning for deres livskvalitet. Og for nogle katte ER det nødvendigt for at de kan trives godt.


  • #41   10. jan 2010 Det der er fælles for alle indekatte er at de kræver lidt mere fra ejeren end udekatte og har man indekatte så har man måske og bemærk at jeg skriver måske, også mere glæde af sine katte.

    De fordele der er ved at holde udekatte er det samme som de ulemper der er ved at holde indekatte. Mange lader deres katte rende frit, men rigtig mange har også valgt at holde indekatte for deres sikkerheds skyld. Loven påbyder i øvrigt, at man skal holde dyr på egen matrikel.

    Hvordan jeg ved at mine katte trives -
    De er sunde og raske og bliver tilset af dyrlæge
    De får godt foder der tilgodeser deres behov
    De har meget plads (200 kvm)
    Begge mine katte enes, leger, sover og soignere hinanden
    De har kradsetræer og masser af legetøj - ikke kun mus, men også hvor de skal bruge andre dele af deres hjerne
    De kommer ud i snor
    De kan godt lide mennesker og kan med hunde
    De får sig snart en løbegård smiley

    The keyword ved at have indekatte er aktivering.

    Grunden til at jeg har indekatte er så mine katte ikke skal blive en del af statistikken over påkørte/-nedkørte katte. De vil ikke blive mishandlet af syge mennesker eller blive stjålet.

    Mine katte vil sandsynligvis også leve længe. Jeg skal ikke tænke på slåskampe mellem kattene, da de ikke skal forsvare sit territorie. Jeg risikere ikke, at mine katte spiser rottegift. Jeg vil hurtigere opdage maveproblemer, fordi de besørger indendøre. Og jeg har ingen problemer med naboerne fordi de tisser i børnenes sandkasser.

    Jeg siger ikke, at indekatte ikke kan komme til skade, men risikoen er langt større ved udekatte og man vil sandsynligvis opdage det senere, meget senere, hvis katten er alvorligt skadet, så kommer den måske først hjem efter en uge, hvis den overhovedet kommer hjem.

    Og så slipper mine katte også for, at få sygdomme, som de ikke kan vacc. imod. De fleste af sådanne sygdomme fåes ved rifter, bid og parringer. Samtidigt har de ikke mulighed for at smitte andre katte, hvis de har noget.

    Mine katte har det godt - de trives smiley



  • #42   10. jan 2010 Tania - min hunkat er slet ikke vild med at komme ud. Hun tør ikke. Begge mine katte er sofakatte og har ikke den store lyst til at rende udenfor. De skal dog have løbegård, for min hankat vil gerne ligge på terrassen eller spise græs smiley

  • #43   10. jan 2010
    Jeg snupper lige et punkt fra Jeanettes liste **De kommer ud i snor**.
    Igen: dette betyder ikke nødvendigvis livskvalitet. Det er kattens reaktion på det, der fortæller noget om, hvilken betydning "komme ud i snor" har for kattens livskvalitet.


  • #45   10. jan 2010 Mine katte har det godt og de trives. Jeg ved at de har godt og er glade. Hvis jeg ikke ved det, hvem skal så vide det? Jeg kender dog mine katte godt nok til at vide, hvornår de ikke er på toppen og hvornår de har det godt. Jeg går trods alt op ad dem hver eneste dag.

    Men da jeg ikke er en kat - og det er i vidst heller ikke smiley Så kan vi aldrig vide 100 % hvad de helst vil og hvad de tænker - men man kan bestræbe sig på at give dem det aller bedste indenfor hvad man synes er det bedste for dem.

    Min hunkat har været ude mere end en gang og selvom terrassedøren står åben, så løber hun ingen steder. Hun vil ikke være ude. Men nu er de racer jeg har heller ikke særlig "ude -elskere". De vil helst være inde.

    Jeg får aldrig fritløbende katte. Min mor har det og mange andre, og fred være med det - men jeg vil ikke have det. Der er fordele og ulemper ved både at have indekatte og udekatte.

    Og det med egen matrikel - hvis det ikke er en lov, så burde det være det. Men det kommer nok engang smiley


  • #46   11. jan 2010 **Mine katte har det godt og de trives. Jeg ved at de har godt og er glade. Hvis jeg ikke ved det, hvem skal så vide det? **

    Det, der er interessant (og trådens overskrift) er, HVORDAN man vurderer indekattes livskvalitet. Så hvordan kan du se på kattene, at de har det godt?

    (jeg sætter ikke spørgsmålstegn ved AT de har det godt, jeg spørger bare hvordan du kan se det).



  • #47   11. jan 2010 **Og det med egen matrikel - hvis det ikke er en lov, så burde det være det. Men det kommer nok engang**

    Uenig! (men det er en anden diskussion).


  • #49   11. jan 2010 "Måske....men du ved aldrig om det du vælger for kattene inderst inde er det bedste for dem, og om deres livskvalitet er god.

    Man kan nemlig kun være sikker på, at deres livskvalitet er så optimal som den kan blive, såfremt kattene SELV får lov at vælge hvordan de vil leve deres liv...."

    Og det indebære selvfølgelig også neutralisering, farverne på dit hus, den bil du kører ind, dit arbejde, din kæreste osv...


  • #50   12. jan 2010 Tinka - jeg har skrevet hvordan jeg vurdere om min katte trives - prøv og læs det igen.

    Felis F - jeg vælger at jeg ikke ønsker at mine katte har risiko for at blive kørt over, såret, mishandlet eller stjålet. Det er mit ansvar at sørge for at de ikke kommer til skade. De ved ikke, at bilerne ikke stopper for dem når de render over vejen. Jeg ville bestemt ikke have det godt med mig selv, hvis min kat lå død i en vejkant - det ville være min skyld!

    Så ja, jeg vælger hvad mine katte skal og ikke skal. Som jeg har skrevet tidligere, så kommer de ud, hvis de har lyst til det. Og vi skal have løbegård. Igen, så er mine katte ikke "udekatte", men sofakatte.

    De har en flot pels, hud, pæne tænder, de er i perfekt form, de leger, de har det godt sammen, de må kommer overalt i huset - de har 100 kvm kun for dem selv ( uden hunden), de har de kattebakker de skal bruge, de bliver tømt som de skal, de får kvalitetsfoder, de får godbidder, masser af kærlighed, omsorg og pleje. Udfra alt det vurdere jeg at mine katte har det super godt!

    Vi har ingen steder de ikke må gå eller være - undtaget kogepladerne.

    Jeg vurdere - i vurdere. Som jeg også har skrevet, så er det mig der går sammen med dem hver dag og jeg kan se på dem, bare ved at se dem i øjnene om de har det skidt og om de har det godt. Desuden har de masser af legetøj - kradsetræer, hængekøjer, aktivetetslegetøj så de kan bruge andre sanser end at løbe efter en mus.

    Min pointen er, at jeg har valgt at få mine katte - de har ikke valgt mig. De er mit ansvar. Og mit ansvar er at tage mig af dem så godt jeg kan. Uden de render ind i unødvendige trusler, såsom biler med 180 i timen!

    Det sætter ikke mit pis i kog at der går katte i vores have - tværtimod synes det er hyggeligt. Indtil jeg finder dem liggende i vejkanten - så går det hyggelige af. Fremmede katte genere mig ikke - men for kattenes skyld ville jeg ønsker vi havde en lov der påbød folk at have katte på egen matrikel - en indhegnet have. Men det er min mening.


  • #51   12. jan 2010 Glenn - er enig med det sidste du skriver. Vi gør nemlig en hel masse uden at "spørge" kattene først. Hvis de kunne vælge, så valgte de nok heller ikke at blive neutraliseret, eller ?

    Det er en god pointe. Vi vælger det vi synes er bedst for vores katte. Hver især. Individuelt. Længere er den vel egentlig ikke.


  • #52   23. jan 2010 Da jeg fik mine 2 huskatte boede jeg på 30 kvadratmeter, og det gik faktisk rigtig fint, men jeg har altid haft den holdning at jeg skulle finde et sted hvor de kunne komme ud, for det synes jeg de havde fortjent, at være i deres rette element. Da jeg så flyttede på landet kom de ud og de elsker det, og er rigtig meget ude - dog ikke når det er så koldt smiley Jeg har vurderet at det er det de helst vil. Der er siden kommet familie forøgelse, min hunkat fik dejlige killinger for snart 3 år siden, hvor jeg beholdte 2. Den ene har nu været væk i ½ år, og jeg er virkelig knust over det, det værste er jeg ikke ved hvad der er sket. Jeg har altid vidst at de kunne blive kørt over, men det var en risiko jeg valgte at leve med da jeg var af den holdning at hvis man spurgte katten hvad den helst ville, så var det at komme ud.

    Men at de bare forsvinder gør RIGTIG ondt og jeg har flere gange fortrudt at jeg har lukket dem ud. Ikke desto mindre kan jeg mærke at det stadig er det rigtige, at holde dem inde ville være for min egen skyld, og det synes jeg ikke jeg kan være bekendt overfor dem. Jeg prøver at holde fast i at jeg har givet dem alt hvad de ønskede, et godt hjem, skønne omgivelser og frihed.

    Jeg kan godt forstå nogen vælger at holde dem inde, men jeg mener stadig det er af egoistiske grunde, forstå mig ret.


Kommentér på:
Hvorn vurderes indekattens livskvali?

Annonce