5.653 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 51 Svar

HJÆLP!! Killing der ikke vil spise HJÆLP!! Killing der ikke vil spise

Hej KG.

Jeg har virkelig brug for jeres gode råd nu.

Har lige fået en lille mis på 3 måneder. Hun var lidt mager da jeg fik hende, men legesyg og alt det som killinger nu er i den alder.. hun spiste ikke rigtig sit foder, selvom at jeg fik det med fra tidligere ejer, som hun var vant til.
Det er så blevet værre de sidste par dage, og idag begyndte hun så at kaste mavesyre op! smiley
hun vil ikke rigtig drikke noget, og har det i det hele taget rigtig skidt smiley

har snakket med dyrlægen, og han siger at det er kost forandring, så hun har uro i maven, men at vi skal give hende udkogte ris med kylling i.

Tror hun har levet af modermælk og ikke andet de 3 måneder, da hun har gået klods op ad sin mor indtil at hun blev hentet i mandags.

Jeg har det pisse dårligt over at se hun har det skidt, og jeg aner ikke hvad jeg skal gøre andet end at kæle og opmundre hende lidt..?

Please, hvis i har prøvet noget lign. så skriv hvad i gjorde. jeg er desperat, for jeg kan ikke klare at se hun har det sådan smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af loftslampe som er ved at falde ned og pt hænger i én skrue 400 kr.
  • Lavt tryk på varmt vand bruser 1.000 kr.
  • Gravearbejde med minigraver, 12kvm 1.600 kr.
  • Den gamle opvaskemaskine skal udskiftes og der skal monteres en ny opvaskemaskine. 625 kr.
  • 16A Kraftstik 1.500 kr.
  • Løsne 10 skruer 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  HJÆLP!! Killing der ikke vil spise
  • #1   8. jan 2010 Det skal lige siges at hun får RC kitten 34, og Hills for kitten. Hills var det jeg fik med til hende, og har så blandet en lille smule RC i for at vende henne til det..
    Hun har så fået lidt tunfisk også, som hun var vild med i starten.

og vil også lige nævne at hun ikke tygger sit foder , men slikker på det?

• #4   8. jan 2010 altså den er 13 uger, og så vidt jeg ved skal de bare mindst være 8 uger for at komme hjemmefra?
    Alle de andre killinger er kommet væk fra moderen, den her var den sidste.
    nej har ikke købt mælkepulver, da jeg skulle mene at den var gammel nok til at begynde at spise killingefoder, hvilket ejeren også var.

har overvejet om den kan have ondt i tænderne, da det er nu at den er ved at få de "blivende" bisser?

• #5   8. jan 2010 Nej de <b>skal</b> minimum være 12 uger gamle før de må komme hjemmefra!!!

• #6   8. jan 2010 Det lyder tidligt, at den skifter til blivende tænder nu?! Mine cooner skiftede tænder da de var 4-6 måneder gamle...

• #8   8. jan 2010 ups, jeg tænkte på at den var 4 måneder, ikke 3..
    men altså fik hende her i mandags.. og hun er fra efterårsferien.

dyrlægen sagde at han ville se hende hvis hun ikke spiste det som han sagde vi skulle prøve at give hende, her et par dage.

• #10   8. jan 2010 er ved at lave det som dyrlægen sagde nu: Udkogte ris med kogt kylling i. og har kogt vand og kølet af til hende, for at mindske barakterier

• #12   8. jan 2010 tak smiley håber virkelig at det hjælper.. Tak fordi at i kom med nogle råd og ideer til mad. smiley

• #13   8. jan 2010 Hej Anette ..
    Tillykke med missen, og træls hun er dårlig..
    Men Skal lige spørger om noget kender du dem du har fået hende af og har du set og fulgt hende tit osv?

I min øre kunne det lyde som om det er nyt for hende og skal spise tøtkost, men som susanne siger'' Gode råd men hvis hun vil spise blødmad så lad hende gøre det, hellere hun får noget i maven end slet ikke og så gradvis vænde hende til tørkost... Håber hun får det bedre med det som dyrlægen forslår af mad..
    Held og lykke

• #14   8. jan 2010 Jeg krydser fingrer for at det hjælper :o) Man føler sig så magtesløs, når de små misser ikke har det godt :o(

• #15   8. jan 2010 Håber også det hjælper stakkels lille misepige :'o( Så synd når de er så dårlig....

• #16   8. jan 2010 min dahlia ville heller ikke spise tørfoder (en killing fra mit eget kuld i sommers) jeg gav hende så torskerogn blandet op med creme fraice og langsomt puttede jeg nogle babycat piller i..... i langsomt tempo øgede jeg portionen af tørpiller og nu spiser hun tørfoder ligesom de andre.....

• #18   8. jan 2010 Kogt kylling med ris og kogt kold vand er godt for dens mave, men ellers vil jeg også sige søg dyrlæge hvis den virkelig er holdt op med at spise.
    En del katte kan ikke tåle RC men kaster op af det. Hills er bedre.

• #19   8. jan 2010 stakkels lille mis.

jeg ville lige oplyse dig om at killinger skal som tidliger nævn være 12 uger gamle før de må komme fra deres mor, det er en lov der er kommet for ikke så lang tid siden. både køber og sælger risikere en både hvis den lov ikke overholdes.

udkogte rig og kylling er rigtigt godt.
    du kan også prøve noget most torskerogn i a38.

jeg håber du kommer med en lille opdatering på hvordan hun har det og om hun har spist.

• #20   8. jan 2010 jeg ville lige give dig et link til vagt-dyrlægen her kan du finde den dyrlæge der har vagt nær dig hvis du skulle få brug for det i løbet af weekenden.

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/sprog=1/grp=1/menu=1/

• #21   9. jan 2010 Tak alle sammen. Altså jeg har fået katten af min lærer inde fra skolen. Kullet havde været på 4 killinger, og de andre var blevet givet væk. han har nok ikke vidst at det var 12 uger.. :s

Hun skal også til dyrlæge hvis hun ikke begynder at spise i morgen, men hun var ikke særligt interesserede i risene og kyllingen. Hvor blødt skal deres foder være når det er? og temperatur?

Har aldrig haft "killing" før, kun voksne katte, så det er noget anderledes fodermæssigt, og vil jo self. ikke gøre noget forkert!

Har ikke haft set hende før end den dag at jeg fik hende, og har haft snakket med min lærer og han har ikke lagt mærke til om hun har spist tørkost :s

Kan ikke rigtig opmuntre hende, hun ligger bare og sover dagen lang.. kan hun have det for varmt? vi har det ret varmt herhjemme, da både min far og jeg er meget kuldeskære.. Ved ikke om det kan have indflydelse?

• #22   9. jan 2010 Jeg ville bede din lærer om at tage hende tilbage til sin mor, og så kan du hente hende igen om ca. 2-3 uger, Så skulle hun forhåbentlig være gået i gang med at spise selv og have fået lidt sul på sidebenene
    Du kan vel besøge hende af og til?.

• #23   9. jan 2010 Hej Anette..
    Tak for dit svar.. Nej hun lyder ikke til og kunne finde ud af det, men det skal nok bliver bedre :o) Sukkervand kunne du prøve og give hende, så hun drikker lidt mere, men god ide med dyrelægen... Håber det bedste for hende.. og Dig Mvh lala

• #24   9. jan 2010 Vil se om hun ikke tager lidt fra her i weekenden... hvis ikke så snakker jeg med min lærer som det første mandag morgen!

Er så mega bekymret for den bette pjevs.. Men hun drak en bette smule her til aften, men slet ikke nok.
    Hendes afføring er dog normal, tror jeg.. hun tisser og der er som regl 1 eller 2 pølser når jeg skifter bakken.. er det ikke normalt for dem?

• #25   9. jan 2010 Jo men synes du skulle tag afsted med hende for synes ikke et lyder godt da.. Sådan er det og have dyr de bliver syg osv... Så jeg synes du skal tag til dyrlæge imorgen'' Jeg håber det bedste for hende..

• #26   9. jan 2010 Tænkte på, torskerogn og a38 hvad gør jeg med det, for det er jo koldt?
    kan man lave det lidt lunere for hende? hun har drukket og spist lidt idag, men ikke meget. vil prøve med det for at få maven igang. hun har ikke kastet op og virker en lille bitte smule friskere. håber hun begynder at få det bedre..

Lagde lige mærke til en ting for øvrigt: Når hun får noget i munden som hun skal tygge, så ryster hun hovedet til den ene side.. hvad kan det være tegn på?

• #27   9. jan 2010 du kan evt. blande lidt lunt vand i.... men sålænge at torskerogn og cremefraise ikke er iskoldt går det nok
    her i huset er det som gledet ned uanset hvad.... smiley

• #28   9. jan 2010 okay tak smiley

Vil bare sørge for at det er mest behageligt for hende at spise som overhovedet muligt! Når nu hun tøver lidt med at spise i forvejen

• #29   9. jan 2010 <i>"Lagde lige mærke til en ting for øvrigt: Når hun får noget i munden som hun skal tygge, så ryster hun hovedet til den ene side.. hvad kan det være tegn på?"</i>

Jeg tænker på, om det kan være tænderne eller ørene!?!

• #30   9. jan 2010 "Lagde lige mærke til en ting for øvrigt: Når hun får noget i munden som hun skal tygge, så ryster hun hovedet til den ene side.. hvad kan det være tegn på?"
    Sandsynligvis for at få foderet ud til siden mellem tænderne.
    I midten af munden kan det jo ikke tygges.

• #31   9. jan 2010 Jeg købte for mange år siden en perserkilling, som faktisk fik spisevægring da hun flyttede....
    Ja, jeg ved det lyder åndsvagt, men det sagde min dyrlæge. Hun gav hende en indsprøjtning og der gik ikke mange timer før hun spiste...
    Du skal i øvrigt være opmærksom på om din killing får nok væske. Tag i nakkeskindet med 2 fingre og klem forsigtigt sammen. Falder huden pænt på plads, er hun ikke i væskemangel, men bliver det siddende længe, skal hun altså til dyrlægen med det samme.... I øvrigt ville jeg nok ikke ha ventet så længe med at besøge dyrlægen....

• #32   9. jan 2010 hendes nakkeskin falder fint på plads igen. Nej jeg vil helst heller ikke vente, min min far og bror siger hele tiden: Lad den nu lige få lov til at forsøge, giv den lidt tid.

• #33   9. jan 2010 Er det deres kat?? eller din?? Enig med de andre..

• #34   9. jan 2010 Jeg ved, som gammel opdrætter, hvor hurtigt det kan gå ned ad bakke med en killing.... vil dine forældre ku se sig selv i øjnene hvis "worst case scenario" udspiller sig over week-enden? Der er simpelt hen for mange, der venter for længe, måske fordi de ikke tror det er alvorligt, men det er altså alvorligt for en lille killing ikke at få hverken vådt eller tørt i ordentlige mængder...

• #35   9. jan 2010 killingen kan også have calisi - det kan give blæner på tungen - så gør det ondt a spise.

• #36   10. jan 2010 Det er min killing, og det ved jeg ikke for min far er egentlig ret kold på det punkt...
    Jeg ved godt at det kan være alvorligt, og kigger til den konstant, men da jeg ikke selv kan få den hverken frem eller tilbage så må jeg bide i det sure æble..

hun har spist og drukket her til aften. små mængder men det hjælper på det.
    jeg vil også have hende til dyrlægen og hun kommer det senest på mandag!
    Jeg har heller ingen anelse om hvad det koster at få vagt dyrlægen herned eller derud, whatever. Ved godt at man ikke skal tænke på penge i den her sammenhæng, men skal selv betale, så skal sørge for at have nok.

Jeg vil self. ikke mishandle hende fordi at hun ikke kommer til dyrlægen, men er nød til at vente til at vi har mulighed for at komme derind, og hjælpe hende så godt som overhovedet muligt indtil da.
    Det er meget svært at stå i sådan en situation, når man ikke kan gøre hvad der skal til.. Jeg kæmper for at få hende tjekket, men den gamle sagde: Jeg vil altså hellere finde en anden kat end at bruge flere tusinde på den her..

Hvilket gjorde mig sindssygt gal i skralden! Også derfor at jeg spurgte til råds herinde mht. mad som ville være bedre/nemmere for den. Torskerognen med A38 virkede, men hun skal self. have mere endnu.

Men ringer til vagtdyrlægen i morgen, og hører hvad han/hun siger.. Hvis hun skal kigges på, så bliver hun det!

• #37   10. jan 2010 Hej Anette..
    Ja ''Så er det sgu hellere ikke nemt så'' Det er dasynd for dig han siger sådan'' Men ja kan selv huske det hjemmefra med min far... Heldigvis er han ikke sådan mere er bleven mere milder med årene.....
    Og man ikke bor hjemme mere og kan selv bestemme...

Jeg håber hun klare sig og lyder fint hun har spist lidt, bare hun så bliver ved med det så tro jeg det nok skal gå... Ellers krydser jeg finger med Dyrlægen på Mandag..
    Held og lykke

• #38   10. jan 2010 SÅ alle sammen. Nu har jeg fundet ud af det! I morges da jeg sad og spiste mine cornflakes, spilte jeg en dråbe mælk som hun smagte, og hun blev helt elektrisk. Hun fik en meget lille smule mælk, da jeg ved det er hårdt for deres mave, og nu er hun kvikket helt op og leger og vil nusses og det hele. Køber noget modermælkserstatning til hende og vil blande lidt fyldigere foder i det lige så stille. Hun er en helt anden kat igen smiley

Dyrlægen får lov til at tjekke hende i morgen, og så skal hun vaccineret og øremærkes smiley
    Er så glad for at hun er i bedring nu.

Lige nu har hun en skål med lidt mælk, blandet med torskerogn, og hun har været på bakken idag, og det ser fint ud.
    Det er så dejligt at hun er kvikket op, bare pga. lidt mælk, men det er vist tegn på at hun ikke har fået meget andet nede ved tidligere ejer?

• #39   10. jan 2010 ej hvor det lyder godt hun har spist lidt og er kvikket op.
    jeg ville dog lige sige du skal passe på med at købe det pulver der skal blandes med vand, da jeg har hørt at de nemt kan få forstoppelse af det.

• #40   10. jan 2010 Også det fra dyrlægen??
    Ej det håber jeg da ikke...

Er bare bange for hvis at hun får ondt i maven af at få mælk, selvom at det er i små mængder

• #41   10. jan 2010 hvis du skal købe noget så købt kmr mælk..... det kan du varme en smule i microovnen og så blande det med vand... og evt. hælde over noget babycat/killingetørfoder

• #42   10. jan 2010 Det frarådes at opvarme mælkeblandingen i Microovnen - brug vandbad

• #43   10. jan 2010 kmr? hvad er det for noget?

• #44   10. jan 2010 kmr= modermælkserstatning på dåse en slags mælk

• #45   10. jan 2010 Hvor kan man købe det henne? ved dyrlægen eller?

• #46   10. jan 2010 ja eller på unimati.biz

• #47   10. jan 2010 Lyder godt hun har fået det bedre Anette ;o) pøj pøj med hende...

• #48   10. jan 2010 tak :o)

• #49   10. jan 2010 har har været i madskålen ca. 7 gange siden i morgen og drukket lidt.. Har blandet en smule varme rejer i, men har ikke tjekket om hun har spist dem, men nu ved vi da hvad vi har med at gøre smiley

Er spændt på hvad dyrlægen siger vi skal gøre for at få hende til at æde tørkost

• #50   10. jan 2010 Det kommer helt an på, hvor "opdateret" din dyrlæge er.
    Faktisk anbefales det i dag, at kun 1/3 (max) af kattes foder bør være tørkost (hvis de i det hele taget SKAL have det).
    Så jeg vil anbefale dig ikke at have så travlt med dét og fortsætte med vådmad.

• #51   10. jan 2010 man kan jo bløde dem op? de skal jo holde deres tænder ved lige?
    Men jeg har ikke tralvt, hun skal bare ikke leve af modermælkserstatning og blive en kræsenpind, fordi hun ikke har lært at spise andet.
    egentlig bare det jeg hentydede til..

Men vi tager det som det kommer, nu skal hun lige have maven igang først om ikke andet smiley

• #52   11. jan 2010 Hej Anette ..
    Har du været afsted til dyrlægen? og hvad sagde hun/han til hende??

• #53   11. jan 2010 nej, vi har tid i morgen..

Har købt killinge paté til hende, og hun skovler ind nu, så tror måske hun har haft fået et chok over flytningen. Hun er en smule oppustet nu, da hun har spist en del siden igår. Er spændt på hvad dyrlægen siger, og glæder mig til at få hende øremærket og vaccineret smiley

Tror ikke længere at der er noget alvorligt galt, men bliver godt at få tjekket det alligevel

• #54   12. jan 2010 Hun skal i narkose for at blive øremærket - få hende steriliseret med det samme.

Er hun sund og rask og bliver vaccineret - så vent 14 dage med at steriliusere hende - så vaccinen har sat sig. Eller vent en måned og få hende samtidig vaccineret anden gang

• #55   12. jan 2010 Hvorfor mener du at hun skal steriliseres? Kan det hjælpe dem med noget, eller ? har ikke haft en kat der skulle "neutraliseres" før.

• #56   12. jan 2010 hvis du ikke ønsker killinger på hende, ville det bedste være at få hende fikset samtidigt med hun bliver mærket, løbetiden kan være meget stressende for katten og også for dig.
    jeg tror ikke det ville ændre på hendes spisning.

• #57   12. jan 2010 Hej Anette
    Lyder godt det går bedre med hende ;o) Venter spændt på og høre hvad dyrelægen har sagt osv..

Kommentér på:
HJÆLP!! Killing der ikke vil spise

Annonce