2.635 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Sandra j
Sandra j
Følger: 1 Emner: 10 Svar: 20

hvidt pus i sår? hvidt pus i sår?

Min kat er lige kommet hjem her i dag og ser at hun har fået et sår oppe på hovedet. Det var en bule og jeg troede først det var en flåt, men da jeg så skulle fjerne hårene kunne jeg se der kom hvidt pus (hedder det ikke det?) ud af såret.
Har i prøvet det? jeg trykkede det hele ud og så ringer jeg til dyrlægen i morgen.
da det ikke påvirkede hende overhovedet eller gjorde ondt, da jeg rørte ved det (og hun er meget god til at sige fra hvis der er noget hun ikke finder sig i) så ser jeg det ikke nødvendigt, medmindre det fortsætter i morgen.

Men som sagt.. har i været ude for det?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Klippe hæk, ca 10 m., slå græs på areal ca 5 x 3 m 1.630 kr.
  • Kørsel af affald fra nedrivning på lossepladsen 2.000 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine, som melder fejl “i30” sandsynligvis anti flood 1.130 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo i højbed 1.000 kr.
  • Udskift eksisterende kogeplade samt 3 stikkontakter 1.500 kr.
  • Tilslutning af kogeplade 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvidt pus i sår?
  • #1   3. mar 2010 Rens med klorhexidin omkring såret og hold øje med det. Hvis ikke det hæver op eller bliver værre, så ser jeg ikke nogen grund til at tage katten til dyrlæge.

• Sandra j
    Sandra j Tilmeldt:
    aug 2008

#2   3. mar 2010 Det var bare ret meget. puhaa.. kunne intet se i lyset i stuen, så bar hende til køkkenet og kiggede på det. var nær besvimet fordi det bare blev ved. så måtte lige ligge mig lidt. ad ad

• #3   3. mar 2010 Det lyder som en byld -såret må ikke lukke - så lukkes baterierne inde.

Om det skal renses op kan jeg ikke svare på - vil tro katten skal på antibiotika - snak med dyrlægen om det i morgen

• Sandra j
    Sandra j Tilmeldt:
    aug 2008

#4   3. mar 2010 Nej nej ingen byld. det har været fra et katteslagsmål. kan jeg tydeligt se. der er også revet lidt hår af

• #5   3. mar 2010 Nå, det lyder ikke så godt at der kom så meget ud.. Måske du alligevel skal ringe og høre dyrlægen i morgen for en sikkerkeds skyld.

• Sandra j
    Sandra j Tilmeldt:
    aug 2008

#6   3. mar 2010 ja hvertfald hvis det fortsætter

• #7   3. mar 2010 Jeg ville ringe til dyrlægen imorgen og snakke med ham!
    Det er bedst at rådføre sig med en der ved hvad han/hun snakker om....

• #8   3. mar 2010 Hvordan kan du skrive der har været et slagsmål og det ikke er en byld når der kommer en masse ud? Det fatter jeg ikke - det passer perfekt sammen.

• #9   3. mar 2010 Lis- hvordan kan du sige det er en byld og ikke fra et slagsmål???

Altså hvis det er så slemt så få da en dyrlæge til at se på det... Gætteri kommer man ikke langt med....

• Sandra j
    Sandra j Tilmeldt:
    aug 2008

#10   3. mar 2010 ja, fordi en byld ikke er et sår på den måde. det var et sår med skårpe og et stykke lille tot hår hang ud... altså som om en anden kat har haft fat i hende.

• #11   3. mar 2010 Randi K

Det kan jeg da sagtens skrive - for sådan hænger det sammen med katte dr slås. Der kommer ikke pus ud af en kat uden der er en betændelsestilstand tilstede. Slagsmål giver bylder. Man opdager normalt ikke for tit ikke før det er rigtig galt, det er jo bare en klo der har været "inde"

• Sandra j
    Sandra j Tilmeldt:
    aug 2008

#12   3. mar 2010 det er jo heller ikke så slemt når hun ikke engang reagere på jeg rør ved det, så ringer bare til dyrlægen i morgen og hører ham ad.

skulle bare høre om i havde været ude for jeres katte evt havde været ude og i slagsmål eller hvad ved jeg og der så var kommet hvidt pus ud

• Sandra j
    Sandra j Tilmeldt:
    aug 2008

#13   3. mar 2010 jamen hvor hurtigt skulle sådan en byld kunne komme? over et par timer?

• #14   3. mar 2010 en byld kommer ikke over et par timer. Men den ha' været der og være sprunget. Der kommer jo heller ikke skorpe på på et par timer - og slet ikke pus på et par timer.

Joee, jeg har set bylder efter slåskampe - bylder er er lagt dræn i (for at holde åbent så pussen ikke blev lukket inde) og katten antibiotikabehandlet

• Sandra j
    Sandra j Tilmeldt:
    aug 2008

#15   3. mar 2010 ja jeg ved det ikke, men hvertfald står der på dyrelægevagten ved bylder, at katten i de fleste tilfælde vil udvise en smertereaktion når man rør ved den og hun reagerede slet ikke.

--------------------------
    Hvad kan jeg gøre?
    I mange situationer vil der selv "gå hul på" bylden. I andre situationer vil det være nødvendigt at opsøge dyrlæge for at få bylden spaltet og desinficeret. Det kan i nogle situationer være nødvendigt at bedøve katten, før man åbner bylden.

I de fleste situationer, vil katten i løbet af en uges tid være helt rask igen.
    ---------------------------

så lader være med at røre det mere og så ringer jeg til dyrelægen i morgen smiley færdig slut

• #16   4. mar 2010 Det er helt uden tvivl en byld, der er sprunget, og når den er det, gør det ikke længere ondt på katten.
    Vær meget opmærksom på at holde såret rent, for kommer der betændelse derfra i kattens øjne, får du først problemer.

• #17   4. mar 2010 Nå, hvad sagde dyrlægen så? smiley

• Sandra j
    Sandra j Tilmeldt:
    aug 2008

#18   4. mar 2010 at det nok muligvis var et byld (troede ikke de fik bylder af slagsmål, men blev klogere) og det bare skulle holdes rent. og hvis det så værre ud skulle jeg ringe

• #19   4. mar 2010 Bylder er meget normale at få i forbindelse med slagsmål. Kløer og tænder laver et "stiksår" i huden hvor der kommer bakterier med ned i såret. Ved stiksår lukker overhuden sig utrolig hurtig og danner en lomme hvor bakterierne rigtig kan formere sig og derved dannes bylden. Lukkede bylder er meget smertefulde, hvorimod når først der går hul på den er det en utrolig lettelse (jeg har selv døjet meget af bylder i lysken så jeg ved hvor ondt de kan gøre).

Jeg ville vaske det et par gange daglig med et stykke vat der er dyppet i sæbespånevand... det renser effektivt. Det bedste vil være hvis man kan holde såret åbent så det får lov til at hele op nedefra, derved bliver evt. bakterier "skubbet" ud af såret af det friske væv.

• #20   4. mar 2010 Jeg har oplevet det 2 gange, og begge gange er endt med operation og dræn og pencilin kur...... Bylderne er gode til at lukke sig så bakterierne ikke kan komme ud og derved går i blodet og gir blodforgiftning..

Kommentér på:
hvidt pus i sår?

Annonce