{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.138 visninger | Oprettet:

Herpes og klamydia {{forumTopicSubject}}

Hej alle!

Jeg er på udkig efter kat, og har faktisk fundet katten som passer lige til mig. Dog er jeg blevet oplyst at katten er "syg" og enten har Herpes eller Klamydia. Ejeren siger det bryder ud kun under stress, og katten derefter skal i behandling i otte dage med øjendråber.

Turde i binde jer an med en kat i vidste bar på symptomer. Katten skal kun være indekat og kælekat. Den skal ikke udstilles, bruges til avl eller andet. Det er en racekat med stamtavle passet med vaccinationer osv - den er bare smittet.
Er selv meget i tvivl om det overhoved betyder noget, og er kun blevet mere forvirret af at kigge på internettet :S

Mvh Ditte smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Herpes og klamydia
  • #1   15. mar 2010 Nej, jeg vil ikke købe katte jeg ved er syge..

  • #3   15. mar 2010 Chlamydia hedder idag Chlamydophila felis

    Både Chlamydophila felis og Herpes kan give raske smittebærere der ved stress bryder ud og så kan smitte andre dyr.

    Du skal gøre op med dig selv omn du vil risikere din akt blvier smittet. Vil sikkert ikke blive særlig voldsomt da den er vaccineret. Du skal være opmærksom på de færreste vaccinere mod Chlamydophila felis - og lige præcis den vaccine holder ikke særlig længe - måske kun et halvt år.

    Når det er sagt så er du blev oplyst om hvordan det forholder sig - hatten af for det - det er lagt fra alle der er så ærlige. Du kan sagtens gå hen et andet sted og få præcis det samme med i tilgift uden at blive gjort opmærksom på det.

    Men, ikke at vide om det er det ene eller det andet - det forstår jeg ikke. Det kan en simpel PCR test afgøre (der tages skrab fra øjet)


  • #4   15. mar 2010 Tak for de svar jeg har fået smiley
    Glemte vist at skrive at katten kommer til at bo her alene, da den ikke fungere med andre katte. Derfor kommer den ikke til at smitte nogle. Jeg har jo en Siameser, men den er blevet hjemme hos min mor, efter at være flyttet hjemmefra smiley
    Jeg tror lige jeg ringer til ejeren igen, og hører det hele en gang til. Aftalen ville dog lyde, at hvis den bryder ud indenfor 3 uger i nyt hjem, betaler de alle dyrlægeregningerne.


  • #5   15. mar 2010 Hvis jeg var dig, ville jeg bede om at ejer får taget en PCR test hos dyrlægen, og når der er vished omkring hvad det er, så kan du også bedre tage en stilling. Du skal være klar over, at den skal være alenekat, og det altså KAN bryde ud, HELE livet. Også selvom den ingen symptomer har haft i år, kan det komme igen, så snart katten bliver udsat for stress = flytning f.eks.
    Jeg ville rådgive dig til at snakke med en dygtig dyrlæge med forstand på virussygdomme.
    Hvis du får katten hjem, så vil det helt sikkert bryde ud, bare så du er forberedt, for en flytning vil helt sikkert stresse katten.

    Men hvis du bare skal have en kælekat til at gå hjemme, og ikke sammen med andre, og du er indforstået med konsekvensen af dette, så ser jeg ikke noget i vejen for at du tager imod katten og passer godt på den.


  • #6   15. mar 2010
    jeg ville helt klart ikke købe en syg kat . har selv haft en kat hvor sygdommen opstod under stress og det var et helvede der skal intet til før du risikerer at det går i udbrud . og du ved ikke om katten overhovedet fejler andet eller om hvor syg den egentlig er , jeg ville synes det var synd for katten og for dig .


  • #7   15. mar 2010 Liza C: Du har ret i, at man som udgangspunkt ikke skal købe en syg kat, men en kat som har Herpes eller kronisk Klamydia (Chlamydophila som det rigtig hedder), kan sagtens leve et langt og godt liv, men må selvfølglelig ikke gå sammen med andre katte som den kan smitte. Hvis den ikke skulle ud i et hjem hvor den får det godt, og kan leve et beskyttet indeliv, hvad skulle den så? Aflives?
    Hvis den er testet og man kan påvise HVAD den har, så ved man da godt hvad den fejler.


  • #8   15. mar 2010 Det er et spørgsmål om at kende konsekvensen. Hun kan ligeså godt købe en kat med langt værre problemer andre steder, og her er sælgeren ovenikøbet ærlig og fortæller hvad hun kan forvente.
    Men hun skal nok have en dygtig dyrlæge til at vise hende, hvordan katten skal behandles NÅR sygdommen bryder ud.


  • #9   15. mar 2010 Ville bare sige tak for alle jeres svar - det har helt klart givet stof til eftertanke. Jeg gør alt for at gøre det rigtigt, da jeg ved hvor stort et ansvar det er at have dyr. Jeg tror jeg vil ringe til min dyrlæge i morgen, for at høre helt konkret hvad det ville have af betydning.
    Igen mange tak smiley
    Og hvis der er andre med erfaring, hører jeg gerne fra jer.
    Mvh Ditte


  • #10   15. mar 2010 Jeg synes det er rigtig fint, at sælger er ærlig omkring det. Dog ville jeg aldrig vælge at købe en syg kat, for det kan blive en stor udgift for dig i dyrelægeregninger.
    Den kan som sagt heller ikke gå sammen med andre katte, da de vil blive smittet. Hvad vil du så gøre, hvis du en dag ønsker dig en kat mere? Det kan så ikke komme på tale, men det må du være helt afklaret med..

    Jeg kan ikke forstå hvorfor man skal købe en syg kat, når der findes masser af raske, sunde katte derude smiley


  • #11   16. mar 2010 Ditte,

    Jeg vil anbefale dig at kigge på Stig Feldballes slideshow:
    (link fjernet)

    godt nok ikke uddybende, men relalistisk, og du kan sagtens få noget ud af det.

    Jeg vil vove påstanden at går der mange, mere end fem, katte sammen, så får du de fra mange steder præcis det samme med hjem - uden at vide det. At undgå de øvre luftvejsingektioner kræver man har sine katte grupperet afhængig af sundhedsstatus - holder morkat og killinger isoleret indtil killingerne er fuldt vaccineret, og det er de ikke hverken som 12 uger eller 3 måneder gamle - og ikke udstiller.

    Vær realistisk!


  • #12   16. mar 2010 Jeg er enig med Lis i, at man kan ligeså nemt, komme hjem med en kat med samme problem, uden at vide, som ved at tage denne kat. Her ved man det ovenikøbet på forhånd, så forholdsreglerne kan tages.

  • #13   16. mar 2010 Det er da meget muligt du kan få det andre steder fra og dermed aldrig er 100% sikker. Men hvorfor ligefrem vælge det?

  • #14   16. mar 2010 Fordi, hvis man VED at man ikke skal have andre katte, og man kan give katten et godt og trygt liv, jamen så er der jo ikke de store problemer i det. Men jeg ville kræve en RCP test som påviser HVILKEN sygdom der er tale om.
    Så lad os vende den om, hvad ville DU gøre, hvis du i dit opdræt fik en Herpes kat eller en bærer af Chlamydophila eller calici? Du kan ikke have den hos dig pga dit opdræt og dine andre katte, ville du aflive den? Eller ville du give den til et hjem hvor du SIKRER dig, at den får det godt, og ikke smitter andre?
    Jeg ser ikke noget galt i at katten kommer ud i et hjem, hvor ny ejer er indforstået med "problemet" og har sat sig grundigt ind i det.
    Problemet kræver formentlig øjenskyl og dråber, når sygdommen bryder ud, og det er ikke alverden hvis man ved hvad der skal gøres.


  • #15   16. mar 2010 Camilla,

    Hvad mener du så der skal gøres ved katte der har haft den ene eller anden for for øvre luftvejsinfektion - skald e aflives?

    Det er ikke kun miligt at få det andre steder fra - sandsybligheden er temmelig stor - og især på den måde danskere opdrætter på.

    Jeg holder ikke hånden hverken over den ene elelr den anden - men vær dog i det mindste realistisk istedet for påståelig.


  • #16   16. mar 2010 Flyt selv bogstaverne rundt så de passer:-)

    Iøvrigrt ville jeg ALDRIG købe kat et sted hvor kattene ALDRIG havde fejlet noget - linierne var sunde og raske - større løgn, eller uvidenhed findes ikke - ved næsten ikke hvad der er værst.

    Jeg vil hellere vide end ikke vide!


  • #17   16. mar 2010 Jeg har ikke hverken sagt at katten skal aflives og kan heller ikke se hvorfor jeg skal beskyldes for at være påståelig :-S

    Men beklager, der er selvfølgelig kun én rigtig mening, nemlig jeres.

    Jeg har selv frarådet en af mine veninder at købe en killing, som var syg pga calici, ikke om jeg vil anbefale mine venner at købe sig til et problem. Hun fik da også en anden killing, og denne kat har været sund og rask. Det er bare hvad jeg vil foretrække..


  • #18   16. mar 2010 jeg siger ikke at det kun er min mening som gælder... Men hvad ville du egentlig selv gøre?

    Det kommer jo helt an på hvad man vil som katteejer, udstilling og en flok, ja så skal man da prøve at UNDGÅ syge katte, men jeg vil også hellere vide hvordan katteristatus ser ud, og hvad der er gjort for at bekæmpe problemet, end jeg vil have afvide at alle katte er sunde og raske, og desuden altid har været det.


  • #19   21. jul 2010 Vi har selv en herpes kat, i følge dyrelægen, hvilket for os ikke er det store problem smiley
    Han har højest sansynligt fået det fra moren af, da han havde det dengang vi fik ham med hjem som killing. Så vidt jeg husker fik han noget pencilin fra dyrelægen, samt nogle øjendråber i en periode.
    Nu har han det rigtig godt! Virker sund og rask, på trods af sygdommen smiley
    Han har ikke haft nogen udbrud efterfølgene, selvom at han har været flyttet lidt rundt på det seneste..

    Hvis jeg var dig, ville jeg sætte mig godt ind i det først, med både din egen dyrelæge og sælger. Altså så du lige finder ud af hvad det egentligt indebærer..
    Den kan som sagt ikke gå sammen med andre katte, og kan desuden få et udbrud når som helst livet igennem. Altså er det ikke noget der kan fjernes helt, men med rette behandling under et udbrud, kan du få en glad og frisk kat, med et langt liv foran sig smiley

    men husk .. Det er ikke til at vide hvor mange gange i livet den vil få udbrud, og der skal jo altså behandling til hver gang. Ved mange udbrud kan det blive dyrt med dyrelæge.


  • #20   21. jul 2010 Ork, kom lige til at se datoen på tråden.
    Undskyld jeg hiver den frem igen..

    Fandt i ud af mere omkring det? smiley


  • #21   24. jul 2010 Hej Alle.

    Har vidst aldrig fået svaret tilbage herinde.
    Det endte med min kæreste og jeg tog op og så på den lille fyr, og kunne selvfølgelig ikke stå for ham. Hans nu gamle ejere kom med ham en uge efter og det er nu 4 mdr siden. Vi har ikke et øjeblik fortrudt og vi elsker Orpheus mere end noget andet. Han er allerede vores hjertebarn!
    Han blev jo aldrig testet for sygdom hos gamle ejer, da de ikke vurdere at en test var nødvendigt, så kan kan muligvis bare have haft en mindre virus, da han brød ud efter de havde haft ham på en udstilling. Han er ikke brudt ud hos os på noget tidspunkt, og han har både været igennem en flytning, besøg af hund, besøg hos dyrlæge (alm tjek) osv. Og hvis han bærer på entet klamydia eller herpes, som siges at bryde ud ved stress, så er han entet sindsygt nervefast eller også har han simpelthen ikke noget ? Vi er blevet enige med os selv om, at hvis han er dag får symptomer som tidligere, så betaler vi gerne for en test. Mest fordi vi er lidt nysgerrige omkring hvad det kan være, men kun det, for han bliver hos os ligegyldigt om det er det ene eller andet.

    I skal i hvertfald have tak for alt jeres hjælp og rådgivning.
    Men fra første gang vi så ham på billeder og i virkelighed, var vi ikke i tvivl om at han skulle bo hos os, virus eller ej. Har ikke fortrudt et sekund, han er simpelthen den mest cool og smukke kat jeg nogen sinde har mødt og ejet.

    I forøvrigt se ham på min profil, Orpheus hedder han, ham som stjal vores hjerter smiley

    Mvh Ditte


  • #22   24. jul 2010 Ditte,

    Ja, man får rigtig meget kat i en aby:-) Superskøn race.

    Hvor har du købt ham? Du kan sende en pb vil du ikke gå public med det.


Kommentér på:
Herpes og klamydia

Annonce