2.574 visninger
|
Oprettet:
killing - hvor meget pels ? {{forumTopicSubject}}
Hej KG .
Hvor meget pels skal en killing have for at blive korthåret , og hvor meget for semi og hvor meget for langhåret
?
jeg fik killinger igår og vil jo gerne have noget at forholde mig til
jan 2010
Følger: 25 Følgere: 21 Katte: 3 Emner: 38 Svar: 611
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Katte: 1 Emner: 26 Svar: 178
aug 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Katte: 6 Emner: 24 Svar: 175
hvis det er de killinger i dit galleri, tror jeg at de bliver semilanghårede, de ser sådan ud nu i hvert fald
jan 2010
jun 2008
men nej , det var de killinger hun fik igår .. så du siger til mig at raceblandninger ikke kan blive langhårede ? det var da ærgeligt, eftersom du ikke kender moderens gener kan du ikke udtale dig ,. derfor spørg jeg generalt .
aug 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Katte: 6 Emner: 24 Svar: 175
jul 2007
Følger: 17 Følgere: 16 Katte: 5 Emner: 78 Svar: 509
Selvfølgelig kan blandinger af racer blive både semi, kort og langhåret og det kommer jo helt an på hvad de er blandinger af. Men der er altså ikke cm/mm mål på, hverken på tykkelse eller længde. Der er underuld, dæk hår, tæthed m.m. at tage i betragtning, og så selvfølgelig racerne som er mixet eller rene, og hvad der ligger bag forældrene.
Og hvis det er helt nyfødte killinger, som feks. er mixet af en semi og en kort, og afhænig af hvad der ellers ligger bag så er det lidt svært at sige om de bliver det ene eller det andet før de bliver lidt ældre.
Er der dækhår allerede er det sansynligt at de bliver semi eller langåret, Men selv huskatte er set med dækhår som killinger. Er der ikke dækhår og de er meget tætte i pelsen er det sansynligt at de bliver korthåret.
Men igen det kommer an på hvad de er mixet af, og der kan sagtens komme 50/50 i et kuld med mixet forældre, det kommer an på mixet og linjerne bag.
jan 2010
jul 2007
Begge forældre skal bære langhårsgen, for at give langhårede killinger, men de kan sagtens være korthårede og "gemme" på genet for langhår .
Korthårs-genet er dominant, så hvis fx morfar har været langhårskat og mormor har været korthår, så kan killingen have fået et vigende langshår-gen med i arv fra morfaren og derfor kan en killing så blive langhåret fordi farmand også har leveret et vigende langhårs-gen.
http://www.vgl.ucdavis.edu/services/cat/CatLongHair.php
jul 2007
-
jan 2010
jun 2008
det er et generalt spørgsmål , det kunne jo være at der var en finger regl mht til længden eller noget ...
mine er en blandning af main coon/norsk skovkat og lidt huskat
missemor er main conn/skovkat
hendes mor er semi langhåret
hendes far har ekstrem meget pels
faderen til killingerne er noget blandet noget jeg ikke ved hvad er .
jul 2007
Og mht længden, tykkelsen m,m på pels så er det igen i spørgsmål om hvilke racer der er i killingerne. Briter feks, har jo en noget mere tæt korthåret pels end SIA eller huskatten har osv. Skovkatten er mere pelset en MCO'en, og Birmaen er mere tæt og silkeblød osv. ;o)
Man er nød til at vide præcis hvad der ligger i en del generationer bag for at komme med et kvaliceret bud.
Havde det været et mix af NFO og MCO med rent blod bag havde det været nemmere, eller andre semi racer.
Men som hovederegel så skal du vide at korthårsgenet er dominant. ;o) længden og tykkelsen er en helt anden boldgade. Der findes NFO som har utrolig meget pels og dem med mindre pels pragt, og nogle med mere underuld end andre linjer osv.
Hvis faderen til dine killinger er huskat med udelukkende korthårs linjer bag, så bliver dine killinger korthåret, da semilanghårs katte ikke er dominante.
jul 2007
jun 2008
jamen jeg vil lige løbe ud og "trække" dem i pelsen *Gg*
jun 2008
killing - hvor meget pels ?