{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring af 187 kvm hus 1.300 kr.
  • VVS nu og her opgave 2.000 kr.
  • Græsslåning 250 kr.
  • ukrudt i forbed, små brosten op, fiberdug på linien af brosten og nedlægning af sten igen 1.170 kr.
  • hækklipning 205 kr.
  • Opgravning og bortkørsel af buskbom og laurbærbuske i bed i forhave. 10.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  killing - hvor meget pels ?
  • #1   5. apr 2010 følger lige med, da jeg også er nysgerrig på dette punkt smiley

• #2   5. apr 2010 ja hehe der er da nogle der må vide det smiley

• #3   5. apr 2010 langhårede er i hvert fald race deffinerede så det kan de ikke blive..

hvis det er de killinger i dit galleri, tror jeg at de bliver semilanghårede, de ser sådan ud nu i hvert fald

• #4   5. apr 2010 Gert K... er det mig du mener eller Maiken

• #5   5. apr 2010 gert - så tager du fejl :)!!!!! den blå er langhåret , de 2 andre semi ... den hvide også langhåret , bandning af racer .

men nej , det var de killinger hun fik igår .. så du siger til mig at raceblandninger ikke kan blive langhårede ? det var da ærgeligt, eftersom du ikke kender moderens gener kan du ikke udtale dig ,. derfor spørg jeg generalt .

• #6   5. apr 2010 ja undskyld da ! så tier jeg da bare !

• #7   5. apr 2010 Sikke en tone... du skriver jo ikke noget om hvad dine killinger er for race eller racer, så det er jo svært for Gert og os andre at gætte os til.

Selvfølgelig kan blandinger af racer blive både semi, kort og langhåret og det kommer jo helt an på hvad de er blandinger af. Men der er altså ikke cm/mm mål på, hverken på tykkelse eller længde. Der er underuld, dæk hår, tæthed m.m. at tage i betragtning, og så selvfølgelig racerne som er mixet eller rene, og hvad der ligger bag forældrene.

Og hvis det er helt nyfødte killinger, som feks. er mixet af en semi og en kort, og afhænig af hvad der ellers ligger bag så er det lidt svært at sige om de bliver det ene eller det andet før de bliver lidt ældre.

Er der dækhår allerede er det sansynligt at de bliver semi eller langåret, Men selv huskatte er set med dækhår som killinger. Er der ikke dækhår og de er meget tætte i pelsen er det sansynligt at de bliver korthåret.

Men igen det kommer an på hvad de er mixet af, og der kan sagtens komme 50/50 i et kuld med mixet forældre, det kommer an på mixet og linjerne bag.

• #8   5. apr 2010 Dk... hva betyder dækhår, underuld ??

• #9   5. apr 2010 OBS* Killingerne får gener fra begge forældre.
    Begge forældre skal bære langhårsgen, for at give langhårede killinger, men de kan sagtens være korthårede og "gemme" på genet for langhår .

Korthårs-genet er dominant, så hvis fx morfar har været langhårskat og mormor har været korthår, så kan killingen have fået et vigende langshår-gen med i arv fra morfaren og derfor kan en killing så blive langhåret fordi farmand også har leveret et vigende langhårs-gen.

http://www.vgl.ucdavis.edu/services/cat/CatLongHair.php

• #10   5. apr 2010 En skovkat har feks. 2 lag pels det inderste lag kaldet Underuld og det yderste lag kaldet Dækhår, som er lange, en anelse olieret, og lidt stride i det, og som beskytter katten for vejr og vind ;o)
    -

• #11   5. apr 2010 ok taak så blev jeg det klogere i dag smiley

• #13   5. apr 2010 Hej alle sammen . nu spørger jeg generalt , altså om hvordan en kort håret mærker ser ud , som helt ny , en semi og en langhåret smiley

det er et generalt spørgsmål , det kunne jo være at der var en finger regl mht til længden eller noget ...

mine er en blandning af main coon/norsk skovkat og lidt huskat

missemor er main conn/skovkat
    hendes mor er semi langhåret
    hendes far har ekstrem meget pels

faderen til killingerne er noget blandet noget jeg ikke ved hvad er .

• #14   5. apr 2010 Der er ingen fingerregel andet end det der følger i generne og generationerne bag, så vil man vide nogenlunde hvad man skal forvente. og igen korthårs genet er dominant, så selvom man har semilanghårts i de blandinger kan man godt få korthårs killinger hvis der er blandet huskat eller anden korthårs race ind. Så nej der er desværre ingen gylden regel eller formel man bruger når det drejer sig om mix af racer, så kan der komme stort set det hele i et kuld killinger ;o)

Og mht længden, tykkelsen m,m på pels så er det igen i spørgsmål om hvilke racer der er i killingerne. Briter feks, har jo en noget mere tæt korthåret pels end SIA eller huskatten har osv. Skovkatten er mere pelset en MCO'en, og Birmaen er mere tæt og silkeblød osv. ;o)

Man er nød til at vide præcis hvad der ligger i en del generationer bag for at komme med et kvaliceret bud.

Havde det været et mix af NFO og MCO med rent blod bag havde det været nemmere, eller andre semi racer.

Men som hovederegel så skal du vide at korthårsgenet er dominant. ;o) længden og tykkelsen er en helt anden boldgade. Der findes NFO som har utrolig meget pels og dem med mindre pels pragt, og nogle med mere underuld end andre linjer osv.

Hvis faderen til dine killinger er huskat med udelukkende korthårs linjer bag, så bliver dine killinger korthåret, da semilanghårs katte ikke er dominante.

• #15   5. apr 2010 Som helt små, er du ikke i tvivl hvis det er rent semi der ligger bag, ej heller hvis det er rent langhårs, de er bløde og fluffy at se og mærke. og ved semi NFO'en specielt har killingerne de lange dækhår hen ad ryggen, så hvis du tager og rejser ryg hårene skulle de gerne være meget længere end hårene på resten af kroppen. det ligner sådan lidt en hanekam i en tynd udgave ;o)

• #16   5. apr 2010 faderen er ikke ren noget som helst smiley

jamen jeg vil lige løbe ud og "trække" dem i pelsen *Gg*

• #17   5. apr 2010 de 3 af dem har umildbart tykkere/tættere pels end en af dem, jeg kan ikke helt bedømme det med ryggen, men jeg syntes de har mere pels i nakken *Gg* og jeg kan "få fat" altså holde alle 4's hår mellem 2 fingre uden af hive i det .

Kommentér på:
killing - hvor meget pels ?

Annonce