Hvad skal jeg være opmærksom på? {{forumTopicSubject}}
Hej.
Det har garanteret været oppe mange gange herinde, men jeg ved ikke lige hvor jeg skal lede, så derfor spørger jeg
Sagen er den, at jeg godt kunne tænke mig at få en kat. Jeg bor i en 2værelses lejlighed i stuen, med altan.
Jeg studerer på universitetet.
Jeg har tidligere haft kat med en eks-kæreste, som hun tog med sig da vi gik fra hinanden. Det var en meget god kat (selvfølgelig:) ), velopdragen, kælen, legesyg og nysgerrig.
Jeg har tænkt mig at begynde at læse noget mere om det, og muligvis gå på biblio efter bøger.
Men jeg vil spørge jer, om der er noget særlig jeg lige skal være opmærksom på? Jeg havde kat i 2-3år dengang. Jeg kunne fx godt tænke mig at vide, hvor længe man skal kunne være hjhemme med katten, når man får den? Jeg tænkte på at anskaffe mig en kat i sommerferien, så jeg ved jeg kan være hos den meget i starten.
Jeg har IKKE tænkt mig det skal være en udekat! Det var det heller ikke sidst jeg havde kat.
Jeg elsker at lege med hunde og katte, som der er i familien. Så den skal nok blive sat i gang, drillet, udfordret og nusset om.
Jeg skriver mest for at vide, som sagt, hvad jeg skal være særlig opmærksom på. Så kom med nogle gode råd
Katten skal ikke være en racekat, og den ikke være langhåret.
jan 2008
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 9 Svar: 33
jan 2008
Tak for dit svar, og dine råd
Jeg synes at have læst, at netop det med kattefoder fra supermarkedet, er mindst lige så godt som alt andet man kan købe. Og at dyrehandlerne meget ofte anbefaler sine kunder, at købe de mærker, som de selv forhandler. Kun for at tjene penge, og spille på, at dyre-ejerere vil kun det bedste for deres kæledyr.
Jeg har overvejet at få to. Men er det ikke for meget, når jeg bor i en 2v på ca. 50m^2??
Jeg havde tænkt mig at kontakte Inge's kattehjem og få killing(er) derfra. Og jeg må gerne have kat hvor jeg bor.
Jeg kan også godt få dem passet. Min mor vil meget gerne træde til
Er det til at sige noget om, hvor meget det koster pr måned at have en kat eller to? Jeg har ikke rigtig overblik over priser på foder, grus osv.
nov 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 7 Svar: 1.523
To katte kan fint begå sig i en toværelses. Du skal huske på, at katten har flere overflader, og dermed også flere kvadratmeter. Et gulv-til-loft-klatretræ er GULD værd.
Du skal huske på, at du skal have penge hvis de skal til dyrlægen. Det er aldrig sjovt, at stå og skulle tænke på om man har råd, hvis ens kat bliver syg, og beslutningen om behandling bliver taget på det grundlag, og heller ikke fair for dyret.!
Jeg har ikke rigtig overblik over hvad det koster at have en eller to katte. Jeg opdrætter, så mine udgifter er nogle helt helt andre, og meget forskellige. Køber du rimelig stort ind af foder, så holder det i lang tid, men klart at du skal have råd til de uforudsete udgifter.
Ellers så held og lykke med at finde nogle dejlige killinger. Jeg kan kun anbefale dig at anskaffe to, og får du to søskende, så har de et stærkt bånd til hinanden. HUSK at de skal neutraliseres.
okt 2007
Følger: 16 Følgere: 15 Katte: 3 Emner: 135 Svar: 1.762
Du kan gå på zooplus.co.uk eller zooplus.de og handle stort ind, så får du som regel mængderabat og du får varene lige til døren.
Jeg køber IAMS hairball(fordi min ene kat er langhåret) og er desuden rigtig glad for Orijen da der både er en variant med kød og en med fisk, og der er godt indhold af protein fra kød/fisk.
Af grus bruger jeg gerne everclean.
pr. mdr. bruger jeg på to store hankatte nok omkring 250 kr alt i alt.
jan 2008
Jeg kunne forestille mig, at snakken om kattemad er med en del blandede meninger. Og det er helt rigtigt at jeg skal overveje om jeg ville have råd til en operation eller behandling af evt. sygdom. Jeg vil heller ikke anskaffe mig en eller to katte, medmindre jeg er sikker på dette.
Ang. klatretræ, er jeg i tvivl om jeg har plads til et guld-til-loft træ
Men der skal stensikkert være et kradsetræ, ellers så ryger gulvtæppet eller sofaen nok en tur...
Og hvis det koster en 2-3-400kr pr måned er det jo noget, jeg sagtens kan have råd til
nov 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 7 Svar: 1.523
Det lyder godt at du overvejer nøje medhensyn til økonomien i det. Dejligt at se ;-D Man kan også oprette forsikringer på sine katte, så dyrlægeudgift (minus vaccinationer osv) er dækket den vej. Men undersøg først hvad forsikringen dækker over inden du tegner sådan én.
nov 2008
Følger: 82 Følgere: 90 Katte: 3 Emner: 1.619 Svar: 5.088
En kat der er vacc.( 1. gang) og dyrlæge tjekket - det betaler sig i det lange løb, evt neutraliseret
Besøge forskellige "kuld" og finde den der passer bedst til ens personlighed
Ville måske besøge dyreinternater, da der sidder mange katte og har brug for et kærligt hjem
Ville nok foretrække at have 2 katte når det skal være en indekat og så kan man også forlade hjemmet uden at have alt for dårlig samvittighed :o)
Kvalitetsfoder og det samme gælder grus. Mht foder er der en god tommelfingerregel, sørg for at der på ingredienslisten står kød først, ikke korn eller andet. Det første er nemlig det der er mest af. Der skal være så meget kød i som muligt, samt taurin. Husk at når der feks. står kyllingemel, så er det ben og brusk der er knust og ikke kød. Sørg for at kigge efter hvad proteinindholdet består af, det er ikke nok at der bare står 28 % protein. Fedt indholdet skal passe til alderen på katten.
Hvis du ikke har plads til et gulv/-loft klatretræ, så kan der laves super fede løsninger som ikke kræver meget plads.
Pøj pøj med at finde din nye pelstot :o)
jan 2008
nov 2008
Det er også muligt at købe hængekøjer der kan hænges op på væggen - det har vi herhjemme, så kan du altid sætte mindre klatretræer op under køjerne så kan de hoppe fra de små træer og op i hængekøjerne, så laver man på den måde et klatretræ på væggen, som ikke rigtig fylder noget. Sisalstof er også effektivt, så det kan også sættes på både væg og alt mulig andet.
jan 2008
Jeg ville gerne snakke med Inges kattehjem, der er de vidst ordnet og klar. Man betaler 1000kr pr kat, så vidt jeg kan forstå...
jan 2008
jan 2008
nov 2008
Små kradsetræer:
http://www.zooplus.com/shop/cats/scratching_posts/small
Mellem kradsetræer:
http://www.zooplus.com/shop/cats/scratching_posts/medium
Man må jo desværre nok erkende, at vi som menneske ikke kan give katten det samme som en anden kat :o) De udvikler hinandens instinkter og adfærd og når man først har set to katte ligge sammenrullet i en stol så er der ingen tvivl om at de giver hinanden noget, vi aldrig kan give dem.
Selvfølgelig kan man have en enkelt kat, det er der mange der har. Men flere og flere får to katte, især efter et stykke tid, fordi de ser at katten keder sig og så skaffer de den en legekammerat.
Jeg har det også bedre med, at de er to, hvis jeg skal væk et par dage( med opsyn) for så er de da ikke helt alene hjemme.
nov 2008
Og så er der forresten rigtig meget forskel på strint og tisseri - så det skal man også lige have med. En hunkat der tisser andre steder end i bakken, skal evt undersøges for urinvejsinfektion.
jan 2008
Tak for svarene. Fint at man lige kan spørge sig frem.
Jeg har også tønkt at man kan bygge sig et klatretræ. Så kan det passe ind i lejligheden som man gerne vil have det, og så kattene ka få ldit motion
nov 2008
Ja du kan sagtens selv lave træet, så kan du også lave lige som du og katten gerne vil have det. Ofte er der mange huler og andet ligegyldigt i de træer man kan købe og de færreste katte gider bruge det. De bruger som regel platformene eller køjerne.
Så faktisk i et blad på et tidspunkt nogle der havde lavet det ud af en træstamme ( den fylder selvfølgelig lidt hehe), og en robust og stor gren og så havde de sat hylder op på væggen. På den måde hoppede kattene op på stammen og gik langs grenen, som de også kunne hvæsse kløer i og derefter op på hylderne. Det så ret godt ud :o)
nov 2008
jan 2008
Jeg har sikkert nogle flere spørgsmål undervejs, så jeg gemmer indlægget. Tak igen, for jeres hjælp.
Hvad skal jeg være opmærksom på?