{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.880 visninger | Oprettet:

Øv.. Hun er syg... Diagnose? {{forumTopicSubject}}

God aften HN.
Først og fremmest vil jeg fortælle, at dyrlægen bliver kontaktet imorgen!

Problemet er min lille hunkat på 10 mdr. Jeg er idag blevet sikker på, at hun er syg, men har ingen anelse om, hvad der kan være galt. Hun er gennem den sidste måned, blevet tyndere, selvom hun spiser og drikker som hun skal. Hun får 1st choise ad lib. og bonzita vådfoder(150 g dagligt). Hun går også på toilet som hun skal. Har lagt mærke til, at hun sover hele tiden og virker lidt afkræftet. Hun vil ikke rigtig lege som hun plejer og imorges have hun kastet lidt op. det var kun to små pletter på størrelse med en 2 krone. Hun har ikke kastet op resten af dagen og har også spist og drukket normalt hele dagen og har fulgt mig rundt i lejligheden hele dagen.
Nogen der har en ide om, hvad der kan være galt?

Mvh. Stine og Malou

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Øv.. Hun er syg... Diagnose?
  • #1   11. apr 2010 Måske noget orm?????

• #2   11. apr 2010 havde selv spekuleret på orm...
    Der er ikke sket noget af, hvad jeg ved af.. det eneste nye der er sket indenfor den sidste måned er, at hun er begyndt på p-piller... Hun kan også ha slået hovedet, da hun har en lille hudafskrabning...

• #3   11. apr 2010 og der er ingen feber...

• #4   11. apr 2010 Hmmm svært at gætte på uden at have set katten. Men orm kunne bestemt give de symp. du beskriver HCM kunne også, så jeg ville vente og se hvad dyrlægen mener, så du ikke får unødigt meget at være vågen over i nat. Held og lykke med mislingen.

• #5   11. apr 2010 Hun er lidt vommet og hvis blinkhinderne er dem, der sidder længst ind mod panden/næsten, så er det også lidt større end de plejer, nu jeg kigger efter. Pelsen er okay, dog lidt lang

• #6   11. apr 2010 mit bud ville også være orm og er tildels uenig med ulla P, ment på den måde at inden min hittekat fik ormekur kunne han ikke tage på (han kunne heller ikke tabe sig da han var meget tynd) og jeg kunne ikke se blinkhinden og han var lidt sløv, men ulla har ikke urat, det hun beskriver er de nomalt tegn på orm.

stine hvis du ikke ved det findes der en vagtdyrlæge som du kan kontakte når din dyrlæge har lukket hvis du nu ikke kan/kunne vendte.
    http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/sprog=1/grp=1/menu=1/
    man kan altid ringe og spørge og få en fagmands mening.

• #7   11. apr 2010 Ikke alle katte bliver vommet at se på når de har orm, det kommer helt an på hvilken slags orm de har, men korrekt mange bliver vommet at se på hvis de har spole orm, hage orm, fladorm, mfl. Men der findes mange andre typer orm, og mange steder i kroppen de kan hygge sig, og derfor bliver ikke alle vommet ( opsvulmet ). Det er heller ikke alle katte der får blikhindefremfald når de har orm, men det ses ofte i forbindelse med orm. Ingen regel uden en undtagelse ;o)

• #8   12. apr 2010 ulla

jeg fandt ikke så meget som en orm, selvom jeg kiggede grundigt i i hans lort, og fik fortalt af min dyrlæge, som er kendt for at være super god til katte, at det ikke er alle orm der kommer ud hverken den ene eller anden vej og at det var nomalt at de blev lidt sløve når ormene spiser al næringen før katten når at optage det.

jeg var parat til at skulle igang med noget helt vildt da han ikke ville tage på og da jeg snakkede med min dyrlæge sagde hun at han bare skulle ha en ormekur, for hun var helt sikker på at det var orm, selvom jeg stillede tvivlende spørgsmål til det, men efter den kur, blev han glad og frisk og har taget 4 kg på, på et år, uden at være tyk. :-)... han var meget tynd da jeg fandt ham.

• #10   12. apr 2010 Så er der bestilt tid ved dyrlægen, til klokken 13.20 idag... Please kryds fingre for, at det ikke er noget vildt alvorligt...

• #11   12. apr 2010 Krydser, fingre, arme, ben og tær..

håber der hele går som det skal.. smiley

• #12   12. apr 2010 også krydser her fra smiley

• #13   12. apr 2010 håber det er noget der er let at behandle....
    får vi en opdatering senere.

• #14   12. apr 2010 Så er der en opdatering..
    De beholdte hende derinde og ville tage blodprøver. Hun vejede kun 1,6 kg. og havde gult tandkød. Dyrlægen troede der var noget med leveren.
    Han tog blodprøver og der er vidst for lidt hvide blodlegemer. Han ville tjekke for Katteaids også. Den var negativ og levertallene så fine ud. Hun har fået drop derinde og har det lidt bedre. Imorgen bliver der sendt prøver til tyskland, så om en uges tid har jeg den endelige diagnose. Dyrlægen var positiv om hendes fremtid, men ville ikke love noget 100%.
    Så fortsæt venligst jeres krydseri :'/

• #16   13. apr 2010 så er det endnu en opdatering.. Dyrlægen har mistanke om, at det er Hæmabatonella, men der er som sagt sendt prøver til udlandet. Jeg har fået Malou hjem igen, men Sheva vil desværre ikke acceptere hende og hun har kun været væk én dag.
    Malou har fået noget specialfoder og hun skal have medicin den næste måned. 3 forskellige slags. :'/ Indtil videre har det kostet 3900 kr. SUK

• #17   13. apr 2010 Hæmabartonella hedder idag Mycoplasma Felis. Det får du svar på om det er fra laboratoriet - der er nem'li idag PCR test for tre måske fire af de arter der findes - er det en af dem - så er der svar. Førhen hvor man kiggede mikroskop efter blodparasitten fandt man den sjældent - den er så snu den hopper af de røde blodlegener når der kommer en nål i venen.

Katten er ung - og fejler den ikke andet og har et godt immunforsvar skal den nok komme sig - men den vil være bærer.

Smittekilden: en infcieret mor eller lopper.

Jeg går ud fra du har fået Ronaxan (maåke Baytril) og binyrebarkhormon (den er det vigtigt du nedtrapper og iekke bare stopper) - hvad er den tredie ting du har fået?

En måneds behandling passer fint.

Hvad for foder er der anbefalet?

Du må holde hende så stressfri for muligt - alstå ikke noget med en anden akt der er sur. Du skal vide at er hun på prednisolon sættes immunforsvsvaret ud af drift - sådan en kat er det ikke klogt at lukke ud

• #18   13. apr 2010 Hun bliver også holdt fra den anden kat, når vi ikke er her... Hun er altid tæt ved mig og der holdes godt øje med den anden sure kat, så hun beskyttes så meget som muligt.
    Har lige fundet ud af, at den tredie ting ikke er medicin, men zoolac, fordi den medicin hun får skulle være ret hård ved tarmsystemet, eller sådan. Hun får metacam og ronaxan.. Foderet er RC intestinal. Hun er indekat og kommer heller ikke ud..
    Tak for dit altid grundige og letforståelige svar, Lis smiley

• #19   13. apr 2010 Metacam - mærkeligt, det er smertestillende. Jeg er for træt nu til at kigge på det.

Hun må være let angrebet siden der ikke gives prednisolon. Så vidt jeg husker er der også forskel på hvor agressive typerne er

Du skal huske at skylle Ronaxan ned eller fluks servere vådmad der spises naturligvis - det ætser. Det er vigtigt.

Spiser hun selv?

• #20   14. apr 2010 Kan ikke lige huske, hvorfor hun skulle have smertestillende smiley Ja, hun spiser selv, indtil videre smiley Dyrlægen fortalte godt det med, at hun SKULLE spise, efter hun fik pillen smiley

• #22   14. apr 2010 Lisbeth R

Jeg ved bivirkningerne er meget større på mennesker.

Katte tåler faktisk binyrebarkhormnon ret godt - kan leve mange. mange år et godt liv på det.

Det er klart når immunforsvaret undertrykkes - så er der fri passage for hvad som helst.

En kat på binyrebarkhormon har vaccinen ingen effekt på - den smutter for en del dyrlæger, suk ...

• #24   14. apr 2010 Helt iorden smiley

• #26   14. apr 2010 Lisbeth,

Addison - jeg må melde pas - men fandt dog en stribe måske nyttige links her:
    http://www.k9addisons.com/cats.html

Du skal under alle omstændigheder huske at stoppes prednisolon kuren - skal det gøres ved nedtrapning.

Og Stine - når din kat spiser - så er det ikke et slemt tilfælde:-)

• #27   14. apr 2010 Lis... Okay, tak smiley Så må vi håbe, at hun bliver ved med det..

Kommentér på:
Øv.. Hun er syg... Diagnose?

Annonce