3.319 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Sommerklip på langhårs katte ? Sommerklip på langhårs katte ?

Nu har jeg aldrig selv klippet sommerklip på nogle dyr, men nu da jeg bor i lejlighed kan der blive varmt herinde selv om alt er åben ville hører om man kunne sommerklippe en langhåret kat ?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løsne 10 skruer 800 kr.
  • Vandtilførsel 500 kr.
  • Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sommerklip på langhårs katte ?
  • #1   20. maj 2010 Nej, den lange pels er designet til at holde varmen ude om sommeren og inde om vinteren

• #2   20. maj 2010 Mange klipper deres (semi)langhårskatte ned om sommeren, så de bedre kan holde til varmen og for at holde knotteriet nede. Pelsen vokser jo ud igen smiley

• #3   20. maj 2010 Jeg har nemlig en semi langhåret som ikke kommer "ud" han har fri adgang til altan med net plus åbne vinduer men kunne se på ham idag han syntes det var varmt smiley

• #4   20. maj 2010 Behøves ikke og klippe dem.. Har selv 5 semi langhåret og de nyder bare solen.. Selv om jeg sidder og koger af varme, så ligger de sig helst gerne i solen og nyder den varme..

• #5   20. maj 2010 Jeg klipper ikke nogle af mine semi-misser.

• #6   20. maj 2010 Hvad gør I så? Reder dem for filtre flere gange om dagen? F

Jeg kan anbefale dig at kontakte:
    Hunde og Kattesalon
    v/Jannie Jensen
    Godthåbsvej 109 A, st. 5
    2000 Frederiksberg
    Tlf: 36 45 93 43

• #7   20. maj 2010 Ingen af mine filtre, det gør vaner meget sjældent og som regel først når de er oppe i årene. Men ja, jeg børste jævnligt, da det er en del af hyggen her i huset

• #8   20. maj 2010 Mine filter heller ik rigtig.. Og ja, jeg børster dem os jævnligt, det er da bare rigtig hyggeligt. Og når man køber en semilanghåret, så tag man arbejde med, ved at hans såen en kat..
    De skal ik klippes, da pelsen er en del af racen..

• #9   20. maj 2010 Jeg har perser blanding emd rigtig meget underuld eler havd det hedder han ahr let ved knuder men han taber rigtig mget af pelsen selv her til sommer har dog klippet pelsen ned så det var lettere og slippe af med..

• #10   20. maj 2010 Jeg ville ikke tøve med at få klippet en langhårskat. Jeg kan ikke forestille mig andet, end at katten vil blive glad for at slippe for noget af al den pels.
    Måske er det en god ide at lade en kattefrisør klippe første gang, så kan man vel lure teknikken af...

• #11   21. maj 2010 Jeg er så en af dem der godt kan finde på at lave en sommerklip på semi langhårs kat.
    Jeg får dyrlægen til at lægge katten i narkose herhjemme, og så klipper jeg den selv.

Og det jeg ser, er at de ELSKER at komme af med den lange vinterpels, når sommeren indtræder med sol og høje temperature.
    Jeg klipper ikke bare for at klippe, sådan må I ikke tro det er.

Der skal være en logisk årsag til det. Fx en pels jeg ikke har kunne holde filterfri i vinterens løb. Fx hvis en kat står med en mega pels, og vejret skifter fra +7 og op til +24 på kort tid. Fx hvis jeg har en umulig sølvpels. Fx hvis jeg har en dosk ungdyr pels - ja, så klipper jeg gerne, for at hjælpe katten.

Når jeg klipper, så får de lov at beholde pels fra knæerne og ned, hele halen samt fra halsen og opad (krave og hoved).
    Og de elsker det bare så vildt bagefter, det hersker der slet ingen tvivl om.

• #12   21. maj 2010 Bruger du så trimmer eller saks ?

• #13   21. maj 2010 Nadia .. Jeg bruger trimmer - uden afstand´s stykke på.

• #14   21. maj 2010 Okay tak for hjælpen smiley

• #15   21. maj 2010 Jeg har en perser og hun bliver IKKE klippet. Har aldrig haft problemer med hverken varme eller knuder. Hun bliver friseret jævnligt ligesom resten af året og kommer i bad hver 2. - 3. måned. Det rækker helt fint.

Selvfølgelig kan det blive nødvendigt at klippe hvis pelsen filtrer helt ekstremt, men umiddelbart forstår jeg ikke hvorfor nogen konsekvent klipper deres om sommeren.. Hvorfor så ikke bare anskaffe en korthårsrace? Sådan en løveklippet perser ser da sørgelig ud smiley

• #16   21. maj 2010 Jeg er fuldstændig enig med DK. Jeg har en ældre MCO og det eneste tidspunkt han filtre en smule på er om vinteren når varmen er tændt. Det kan give statisk elektrisitet. Men jeg klipper ham aldrig, kunne jeg ikke drømme om. Man skal huske på at skelne mellem dyrets behov og sit eget. Og ja persere har meget underuld, men det ved man jo inden man anskaffer sig katten. Jeg tror at vi mennesker forestiller os at en kattens pels føles som hvis vi tog en pels på om sommeren. Sådan er det jo slet ikke

• #17   21. maj 2010 DK Bønsdorff...
    Nu skrev jeg, at jeg godt kunne finde på at klippe en kat. Og beskrev hvad mine bevæggrunde kunne være, for at gøre det.
    Jeg klipper ikke bare for at klippe !!

Det er oki med mig, at du har en anden mening, og at du syntes en løveklippet perser ser sørgelig ud.
    Jeg syntes så tilgengæld at en mainecoon ser fit & fræk ud når den er løveklippet ;O) Men derfor klipper jeg ikke bare for at klippe. Der SKAL være en logisk grund (altså til fordel for katten)

Iøvrigt vil min dyrlæge ikke *bare* lægge min kat i narkose, hvis jeg ikke kunne komme med en fornuftig forklaring til det. Så mødte jeg op hos min dyrlæge en dag, og sagde jeg syntes min kat skulle i narkost & klippes (bare fordi jeg syntes den sku det), så ville jeg straks blive sendt hjem igen.

Derimod mine hunde (yorkier). . dem klipper jeg konsekvents når sommeren indtræffer. De klippes helt frivilligt iøvrigt, herhjemme på græsplænen uden narkose, og de nyder den korte frizz hele sommeren.

• #18   21. maj 2010 DK Krammedyret
    Nej, men jeg skrev jo også at det kan blive nødvendigt, i nogle situationer. Du har dine grunde til det og det er da bare fint. Jeg forstår bare ikke dem som konsekvent gør det. Det var det hele..

Så er den ged vist barberet smiley

• #20   21. maj 2010 DK Bønsdorff...
    Den lød bare lidt som om jeg konsekvent gjorde det på kattene.
    Og sådan er det ikke. Ville bare lige sætte det på plads.

Yeps. Den ged er vist barberet nu ;O)

• #21   21. maj 2010 Lige præcis Felis.

• #22   21. maj 2010 Jeg har haft Balder til kattefrisør i marts fordi han havde fået filtre som jeg simpelthen ikke kunne komme til at rede ud da de sad i armhulerne og tydeligt generede ham. Han er stort set umilig at rede, da han har ret kraftig pels så det gør ondt på ham uanset hvolken børste jeg bruger.

Nu er han så klippet og nyder det meget, han er langt mere kælen end før og virker befiret, han er dog ikke så køn som før *G* og en fordel er så at nu kan vi træne børstning forfra, for det gør jo ikke længere ondt og han er ved at lære at se hyggen i det.

• #23   21. maj 2010 nej en kat skal ikk klippes bare for at klippes kan alle vist blive enige om. brunden til vore ser blevet klippet var han af en eller han grund kom hjem og hele underulden var en kæmpe kage så vaskede min kæreste ham og glemte og ordne ham efter dette så begyndte hans kæmpe uld totter og hænge på ham (vinter pels som ryger af er mit gæt) og han gik dem ikk af så han blev mere eller mindre løveklippet og ja brugte en saks da trimmeren ikk ville. men nu sys vores kat det er hyggeligt så er heldigvis ret nemt. fik en lykkelig kat af det men det jo fordi hans ud kunne ånde igen ikk forid han havde det varmt.

• #24   22. maj 2010 Jeg kunne aldrig finde på at klippe mine katte - har en perser, altså en langhåret og så en semilanghåret. De er aldrig blevet sommerklippet. Så længe man holder deres pels fin og sørge for at rede dem så det døde underuld og overskydende vinterpels kommer væk, så ser jeg ikke nogen grund til det.

Det kan selvfølgelig være nødvendigt nogle gange, men sørge man for at holde pelsen hele året så burde det ikke komme til en klipning.

Så medmindre det er strengt nødvendigt, så synes jeg at du skal lade pelsen være som den er.

Kommentér på:
Sommerklip på langhårs katte ?

Annonce