Optimal foder til killinger/katte? {{forumTopicSubject}}
Hej
Min kæreste og jeg skal have to små, pragtfulde killinger i uge 27, når de er 12 uger. En han og en hus - alm. huskatte og søskende. Vi bor i en 3 værelses lejlighed og de får rig mulighed for at komme udenfor, når de har lært hvor de bor.
Har haft kat det meste af mit liv, men det har altid været min mor der stod for alt det praktiske, så jeg er lidt usikker på hvordan vi fodrer dem bedst muligt og jeg er dybt forvirret over alle de forskellige typer foder, der findes. Royal Canin bliver jo altid anbefalet, men vil gerne høre fra jer kloge kattehoveder, hvad I bruger og hvorfor. Vi har ikke så mange penge, så hvis man kan få noget der er ligeså godt som RC til mindre penge, ville det jo være at foretrække...omvendt skal de self have det bedst muligt.
Hvor lang tid bør man give dem killingefoder?
Råt kød - hvad er godt, hvor ofte og hvor meget?
Hvad vil I ellers anbefale?
Og lige et par generelle spørgsmål:
Hvornår kan vi begynde at tage dem udenfor?
Bør vi give dem en sele på i starten?
Håber der er nogen der vil tage sig tid til at hjælpe
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
Jeg bruger dog osse RC. Køber du billigfoder æder de større mængder og der kommer helt sikkert mere ud den anden vej-
apr 2010
Følger: 7 Følgere: 5 Katte: 2 Emner: 1 Svar: 14
Angående hvornår man skal tage dem med ud, er det jo først og fremest vigtigt at de er vaccineret. Jeg startede med at give sele på ret hurtigt og lod ham have den på nogle timer. Når de er trykke vd den kan man jo prøve at sætte selen på.
Håber det var til lidt hjælp:o)
apr 2010
Følger: 7 Følgere: 5 Katte: 2 Emner: 1 Svar: 14
maj 2010
Følger: 1 Katte: 2 Svar: 37
At de stadig får RC er en vane sag, de ser skide flotte ud og det virker som om de udnytter foder godt, for der kommer ikke så meget i bakken.
Der står godt nok at de skal have killinge foder til de er et år, men mine var udvokset da de var 9 mdr. og fik derfor at vide af min dyrlæge, at de godt kunne blive kørt over på voksen foder.
Har også prøvet Olivers og syntes det var lige så godt som RC, så kan varmt anbefale det:-) grunden til jeg ikke bruger det mere, er at den ene, Smutter ikke er god til at tygge sit foder så han får oral sensitive, da bidderne er større og han derfor ikke bare kan sluge dem:-)
Nu ved jeg ikke om i bor i stuen eller ej, men bor i fx på anden sal, så er det nok bedst de første par gange at lufte i sele, bare til de vender sig til områder, hvilken dør de skal ind af igen og hvordan der lugter der hvor i bor. Det er jo en stor verden og killinger er jo nysgerrige, så man kan nemt glemme hvor det nu lige var man boede og derfor blive væk. Ved så heller ikke om det er tilladt hos jer at katte må gå løs i området eller ej, ved os må de nemlig ikke, så vores bliver luftet i sele:-) og er rigtig dygtige til det.
Men vent et par uger før i tager dem ud, lad dem lige vende sig til jer og lejligheden, så de ved hvor de hører til:-)
Held og lykke med de kære små:-)
jun 2004
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 6 Emner: 80 Svar: 534
Hvilket fodermærke du vælger er op til dig, alt det foder der sælges skal følge de samme regler for hvad de skal indeholde.
Det er en god ide, at du i starten vælger at fodre med det samme som, det killingerne er vant til, og derefter gradvist blander foderet med noget andet, hvis du ønsker at skifte mærke - på den måde forebygger du at killingerne får tynd mave.
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 1 Svar: 29
Optimal foder til killinger/katte?