3.789 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Katte influenza Katte influenza

Vi har fået katte influenza! Har 8 katte og nu er 4 ramt. Ville gerne høste nogle gode råd fra andre som har prøvet det. Vi har været til dyrlægen og de raske er adskilt men de smitter hinanden alligevel. Der er ikke så meget man kan gøre men synes det er hårdt at se mine små skattebasser syge.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bygge terrasse for spejderhytte 5.000 kr.
  • montering af sovesofa 800 kr.
  • Replacing smoke alarm battery 375 kr.
  • Sætte lampe op 500 kr.
  • TV mounting / hanging 600 kr.
  • Fjernelse af grene og vedbend 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Katte influenza
  • #1   18. sep 2010 Stakkels dig smiley Jeg har lige været igennem det samme og indtil nu er regningen hos dyrlægen oppe på 7.000,- kr. og det er når rabaten er fratrukket.. Ellers var vi oppe på de 10.000,- kr. Alle dine misser skal have antibiotika for at der ikke skal komme noget bakterielt bagefter og så skal du selvfølgelig sørge for, at de får væske nok, mens de er syge, men det har dyrlægen vel fortalt dig... Håber dine katte klarer det smiley Det var der én af mine der ikke gjorde smiley Du kan læse min tråd fra i onsdags her :

http://www.kattegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=80964

Held og lykke med det hele og mange tanker herfra !!!

• #2   18. sep 2010 Tak for dit svar Yvonne.. Ja alle mine katte får antibiotika både de raske og syge. Hvor mange katte har du? hvordan undgår man, at de syge ikke smitter de raske?hvor lang tid tog det hos jer? Kan du fortælle lidt om hvordan det forløb hos jer og hvad jeg skal være opmærksom på? Gør mig så trist at læse, at du har mistet en af dine katte.. Stakkels dig, føler med dig. Puha det må være så hårdt.
    Tak

• #3   18. sep 2010 Mine er vaccineret, vil jeg lige pointere smiley Du kan ikke undgå at de bliver smittet når først du har det i huset smiley Antibiotikaen virker ikke mod virus, men mod det der næsten altid kommer bagefter... Jeg kan ikke forstå, at du skal give de raske katte antibiotika, fordi det svækker deres imunforsvar og så bliver de da først syge... De skal først i behandling, når de viser tegn på, at de er smittet... Mine har ikke haft noget på tungen og selvom 3 ud 10 var meget syge, så spiste og drak de lidt hver eneste dag... Aftenen før vi måtte give Maia fred, kom hun selv ud i køkkenet da vådfoderet blev serveret til sædvanlig tid smiley Jeg købte noget vådfoder ved dyrlægen som fremmer apetitten og puttede vand i, så de fik ekstra vædske smiley Men det kan ikke betale sig, at isolere nogen af kattene for de bliver sikkert smittet alligevel... Og når alle dine katte har været det igennem, så skal du igang med at desinficere hele huset.. Vira kan ligge overalt og smitte i helt op til et år... Så du skal have fat i noget hos dyrlægen der hedder Virkon S, til at desinficere med smiley

• #4   18. sep 2010 Jeg havde 10 katte, nu 9... Dem som kun blev lidt syge, tog det kun 3 - 5 dage med nysen og hosten... De to, som blev meget syge og som overlevede tog det 14 dage hvor de var rigtig meget syge og den sidste var meget syg i 5 dage inden hun fik fred smiley

• #5   18. sep 2010 Og hvad er det for en virus? Blærer på tungen er Calici virus. For at dø af Calici virus må killingen ha' et mega dårligt immunforsvar eller andet at slås med.

Calici kan sidestilles med vores influenza - der er mange strenge ...

Antibiotika svækker ikke immunforsvaret

Calicevirus er nemt at komme af med i omgivelserne med almindeig rengøring

(link fjernet)

• #6   19. sep 2010 Lis.. Det er åbenlyst ikke Calici virus ???

• #7   19. sep 2010 Almindelig rengøring er ikke nok i det her tilfælde, efter hvad dyrlægerne siger.. Helt præcis hvad det er for en virus, kan jeg ikke svare på, men noget i de øvre luftveje, i bihulerne og med min Maia gik det til sidst også op i hjernen. Om hun har fejllet noget i hendes immunforsvar, finder vi ikke ud af, men det var også dyrlægens gæt... Men to af mine andre katte var også meget, meget syge smiley

• #8   19. sep 2010 Hvad er det så - Herpes eller FIP?

Calici giver blæner på tungen - det gør de andre ikke ...

• #9   19. sep 2010 i hjermen - ku' det være coronavirus udvil´klet til tørFIP?

Både Herpes og Calici og for sin sags skyld også corona lever ikke længe i omgivelserne og klares med almindelige rengøringsmidler.

Kattesyge - den er værre ...

• #10   19. sep 2010 Mine har ikke haft noget på deres tunger ??

• #11   19. sep 2010 Okay, så behøver jeg måske ikke desinficere hele huset eller ???

Jeg ved virkelig ikke helt præcis hvilken virus... Dyrlægen sagde bare en virus og at han anbefalede, at jeg skulle desinficere overalt smiley Jeg ved ikke helt præcis hvad kattesyge er ?

• #12   19. sep 2010 Så syntes jeg du skal gøre som din dyrlæge sagde - rengøring skader jo ikke:-)

Kattesyge - det dør især killinger af. Vaccinerede katte smittes ikke

• #13   19. sep 2010 Inge, hvis dine katte har sår på tungen og ganen (hvilket er et symptom på Calicivirus), er det vigtigt, at de samtidig med antibiotica også får noget smertestillende, så de kan spise og drikke.

Sårene ligner røde, blanke pletter.

Det hjælper ikke en dyt at isolere dem fra hinanden.
    Hvis dette skulle gøres, ville det kræve, at du selv skiftede både sko og tøj og havde badehætte på, hver gang du gik fra det ene rum til det andet.

Hvis det var kattesyge, de fejlede, ville de også både have opkastninger og diarré.

God bedring med dem!

• #14   19. sep 2010 Tak for alle svar... jeg er dog ikke helt sikker på, at katteinfluenca har en dødelighed på 90 %. Jeg har søgt på nettet og der er ingen, som skriver den har højt dødelighed. Talte med dyrlæge og hun synes ikke jeg skulle være så urolig for de havde ikke feber. Jeg er meget urolig for mine skatte basser og ved ikke helt hvad jeg skal gøre, må tale med dyrlæge igen på mandag. De er alle på en pille kur og det er sidste dag i morgen, så tror, jeg lukker den sammen derefter for hvis det smitter så meget som I siger, er det jo ligegyldigt at de er adskilt.
    Mine huskatte ser ud til at klare det meget bedre end mine racemisser.. Har 2 burmeser som er meget påvirket, snot og øjne som løber. Er katte influenca ikke lige som når vi mennesker er forkølet?
    Har haft katte i snart 30 år men aldrig oplevet det her før. Mine katte er indekatte og får alt hvad de har brug for. Kender mange med udekatte og de har heller ikke oplevet det. Forstår det altså ikke.

• #15   19. sep 2010 Dødeligheden på 90% er for kattesyge - og killinger

Dødeligheden er ikke særlig høj på Herpes og Calici.

Måske det er den højvirulente Calici - den tror jeg ikke der findes en vaccine for - dødeligheden er meget høj - det skulleså være de første i Dk så vidt jeg ved

• #16   19. sep 2010 Læs her og den virulente Calici

http://winnfelinehealth.blogspot.com/2007/05/feline-caliciviruses-causing-virulent.html

Kommentér på:
Katte influenza

Annonce