1.951 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 47 Svar

hvorfor bygger i ikke en løbegård? hvorfor bygger i ikke en løbegård?

Denne tråd er myntet på jer der lader jeres katte rende frit ude.. Jeg forstår det simpelthen ikke.. hvorfor bygger i ikke en løbegård??
Var ude og trille med barnevognen igår og så igen en kat ligge på vejen halv mast.. Jeg bliver bare så ked af det hver gang og tænker, at dét kunne være undgået.

Forstår godt jer der er af den holdning at kattene skal ud i den frie luft og derfor ikke vil holde kattene 100% inde. Sådan har jeg det selv, men så kan man da sikre sig og samtidig overholde loven.. Jeg har selv haft en kat, den var 100% indekat og en dag da døren var åben, ja pist væk var han.. Jeg så ham ikke i en uge hvorefter min kæreste fandt ham på en vej ikke så langt derfra kørt ned.

Men kort og godt - hvorfor bygger i ikke en løbegård? Tænker i slet ikke over risikoen ved at kattene løber rundt og tænker i ikke over at i overtræder loven??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Opsætte og skære loftlister i forskellige grader.(Kongens Lyngby) 700 kr.
  • Butiksskilt strammes 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvorfor bygger i ikke en løbegård?
  • #1   20. sep 2010 Man overtræder ikke nogen lov ved at lade sine katte løbe ude.

• #2   20. sep 2010 tinka - er jeg helt forkert på den så? er der ikke en lov om at holde dyr på egen matrikel?

• #3   20. sep 2010 Det er en oldgammel lov, der aldrig har været meningen skulle gælde for katte. Men hvis nogen klager over at katten går ind på deres grund kan de kræve at katteejeren holder den inde.

Der har før været linket til noget jurahalløj herinde, prøv evt. selv at søge.

• #4   20. sep 2010 I mark og vejfredsloven står katte nævnt i § 14:
    Citat:"
    Kapitel IV

Ufredsbøder, uvane husdyr m.v.

§ 13. Når husdyr, som uden hjemmel færdes løse på fremmed grund, forgæves er søgt optaget, kan besidderen straffes med bøde for ufred.

§ 14. Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret derved kommer til skade eller omkommer. Den, der var besidder af dyret, kan fordre det beskadigede eller dræbte dyr udleveret mod betaling af erstatning for voldt skade. For dræbte eller beskadigede dyr skal der ikke betales optagelsespenge eller ufredsbøder.
    " Citat slut

Jeg mener Karnov også nævner katte i en del af deres udlægninger, men der er muligvis ikke nogen domfældelse - endnu.

• #5   20. sep 2010 jeg bygger ikke en løbe gård da det ikke er naturligt for katt at væreri bur. og i og med at jeg vælger at have dyr, er jeg nødt til at vælge at gøre eres liv, så det er så tæt på, naturligt som muligt.
    ja det indebærer risikoen for at de bliver kørt over,og der er risiko for at de samler mærkelige sygdomme op. men det er risikoen for at leve.

• #7   20. sep 2010 Åhh ja den gamle trædemølle med folk der er i mod katte der render frit. Dem har der ved gud været mange tråde af!!-er det nødvendigt med flere?
    Og nej man overtræder ingen lov, med mindre nogen klager over katten er på deres grund.

• #8   20. sep 2010 Jeg kunne aldrig drømme at holde mine katte indespærret, de lever et frit liv med uanet plads. Jeg ved godt man løber en risiko med vejen (har også mistet nogen på den måde) MEN de er aldrig syge og jeg må indrømme, hellere et kort og lykkeligt liv i det fri, end et langt Ulykkeligt indespærret.. Mener ikke det hjælper at bygge en løbegård, det er jo begrænset hvor stor man kan lave den..
    Fordi en kat løber frit, er det jo ikke ensbetydende med de har det dårligt..
    Alle mine 4 katte er neutraliserede, får god mad, orme/loppekur og dyrlæge.
    Ingen af mine ville trives som kun indekatte, de to af mine vil SLET IKKE ind, de bliver direkte nervøse hvis jeg holder dem inde, de to andre vil gerne være både ude og inde..
    Det skal siges jeg bor på landet, og de kan gå ind alle vegne udenfor, både i stald/lade/garage/loft osv..
    De er også uundværlige til at fange mus/rotter/mosegrise og muldvarper osv.. :¤)

• #9   20. sep 2010 Jeg mener nu engang at det er kattens natur at være fri i naturen, vores kan være inde eller ude som det passer ham og han bruger alle vågne timer ude og bliver rastløs og tæmmelig uregerlig hvis han ikke kan komme ud, hvis en kat trives med at være inde er det jo godt men det gør vores bestemt ikke. Selvom han er ude bliver han passet efter alle kunstens regler med den gode mad, dyrelæge og omsorg

• #10   20. sep 2010 Ja katte har da godt af at leve et frit liv men voliere katte lider da bestemt heller ingen nød. Her på vejen hvor jeg bor er fritgående katte ligestillet med skadedyr desværre. Folk er bestemt ikke rare ved misserne når de kommer ind på folks private grund. Forfærdeligt for vi er plaget af rotter og de dejlige misser fanger jo rotterne og afliver dem, mere end rottefangerne kan, så vær rare ved misserne der går ude både tamkatte og vildkatte de er til nytte for os mennesker. Det med at kattene laver i børnenes sandkasse, ja det kan afhjælpes med et låg af en slags så det er ikke noget storet problem. Jeg har kun selv voliere katte men det er fordi jeg ikke vil have dem kørt over.

• #12   21. sep 2010 Skal vi så til at lukke harer og andre dyr der lever frit i den danske natur inde ???

De er jo også levende væsner lige som kattene og lever livet lige så farligt.

Det er altså en kats natur at kunne komme ud og bruge deres krudt på at klatre og jage *S*

• #13   21. sep 2010 Sofie **Felis F -
    Jeg troede ikke, at det var relevant om noget skadede katten - eftersom der åbenbart ingen skade er i alle de farer der lurer i udelivet når man er en nysgerrig kat..?

Hanne S -
    Jeg synes bare, at du burde fjerne eventuel kattelem og aldrig nogensinde lukke din kat ind igen, hvis det er så synd for den at være indendørs ;-)**

Christ, for en gang fordrejet ævl :S Læs da lige hvad folk skriver!

• #14   21. sep 2010 jeg gad godt at spærre dræbersnegle,myrer og andet kryb inde.De æder kaninernes foder og er pisse klamme smiley
    Mht kat i "bur" Jeg har løbegårde til mine maine coons og der er ikke nogen af dem der lider nogen nød der er både mus frøer og fugle der forvilder sig ind til dem,så deres jagt instinkt fejler ikke noget. Vores løbegårde består af en overdækket terresse på 40 kvm en udestue på ca 20 kvm og så har de ca 50 kvm udendørs løbegård med klatre muligheder. Og selvfølgelig ca 110 kvm hus de færdes i . Mine vil 100 gange hellere være i deres løbegård og væk fra vejen end rende frit.

Jeg har derimod en huskat som er 100 % udekat,hun har selv valgt ikke at viille ind mere.Derfor har hun et lille halmhus hun kan sove i om natten og hun lider heller ingen nød.

• #15   21. sep 2010 Sofie H:
    Noget tyder på du ikke er så gammel med dine udtalelser...
    DU kender IKKE mine katte, det er muligt at en kat der er født i fangenskab og aldrig har prøvet andet, trives fint i bur/voliere.
    MEN de har deres instinkter uanset hvor mange generationer i deres slægt der har levet sådan..
    Jeg købte engang en kat, der havde boet på 3 sal hele sit 2-årige liv, hun var nærmest "bange" for at komme ud i starten, hun kiggede så underligt op mod himlen, hun var jo vant til et loft kun 2,5 meter oppe...
    Hun havde valget om hun ville være ude/inde, og da hun først fik smag for friheden, så ville hun IKKE ind, hun var ikke til at holde inde...
    Hun elskede sin frihed og blev en fantastisk jæger.. :¤)
    Desuden har jeg ikke udtalt mig om tørkost, det er der meget delte meninger om ved jeg..
    Men mine lever af tørkost OG madrester fra køkkenet, og de trives fint på det..
    Så æder de jo også en masse mus/rotter og hvad de ellers fanger..

Anita S:
    Hvor ved du fra at dine volierekatte hellere vil være i deres løbegård ? Har du prøvet at lade døren stå åben så de havde et valg ?

• #16   21. sep 2010 Janni Y :
    Ja jeg har haft samtlige katte på springtur og de har alle været paniske da de kom ind igen. Så ja. Mine har det altså bedre i deres kæmpe løbegård med faste trygge rammer.

• #17   21. sep 2010 Helt enig - lav en løbegård. Det kan ikke være meningen mine dyr skal genere naboen, pisse i legepladsens sandkasse, være til gene for trafikanterne osv.

Og så holder jeg så meget af mine dyr at jeg ikke vil ha' dem smittet med hvad der florerer i den fritgående bestand.

De fleste af mine dyr er fertile - jeg skal ikke bidrage til en i forvejen stor overproduktion og internater der er ved at eksplodere. Det er uansvarligt - og ikke mindst giver det katten et dårligt ry, med frigående strintende han, killiger i hobetal man kan erhverve sig gratis

• #18   21. sep 2010 Jeg er fuldstændig enig med dig Lis!

Hvis alle Jer som synes det ihhh- og åhhhh- så synd for katten, svar mig lige på dette.. Begge mine katte HAR været udekatte ved opdrætte før jeg fik dem.. Hos mig har de altid været indekatte som kommer ud i sele... HVORFOR - hvis det er så stor en del af dem, at leve frit osv, prøver mine katte ikke at komme ud? Hvorfor higer de ikke, og stiller sig ved døren? Selv hvis min dør stod åben i timer, så ville de ikke.. MEN - henter jeg deres seler og hører de lyden af dem, så vil de gerne med ud og gå en lille tur..? Hvis det var så naturligt for dem, hvorfor smutter de så ikke, eller i det mindste prøver... Det kan jeg ikke se.. ?

De lider ihvertfald ikke nød dét er helt sikkert... De har det superskønt, og glade og aktive katte med masser af livslyst... !

• #19   21. sep 2010 Jeg har en kæmpe stor katte voliere på 45 kvm. Det er en tilbygning af vores i forvejen overdækkede terrasse, så de er både møbelmiljø og græs til dem og en stor legeplads.
    Det er ikke alle som måske har samme luksus som os, at kunne inddrage så stor en del til et "bur". Men jeg ser det heller ikke som et bur, det er en ekstra del af huset, bare lige med net.

Grunden til vi byggede det, er fordi vi mistede en kat og generelt var vi træt af alle de fugle, mus og flagermus ( ja læs flagermus!! ) som mine dygtige jægerkatte slæbte med ind om natten.

Og de lader til at være godt tilfredse.. de havde altid været udekatte, men de har taget rigtig godt imod buret. Nu får de en lufte tur i haven istedet for, hvor jeg har den mindste i sele og den ældste bare løs.

Jeg var meget i tvivl om, da vi byggede buret, om vi nu gjorde dem kede af det fordi vi tog deres "frihed", men på den anden side kan jeg ikke bære tanken om at de skulle blive kørt over. Ja det er en chance man tager, når man har dyr, men så længe, de virker til at være godt tilfredse, kan jeg ikke se et problem i det.

• #20   21. sep 2010 Vender lige tilbage vedr Mark og vejfredsloven

På følgende web-side:
    (link fjernet)
    er medtaget "Beskrivelse", her nævnes ejerhunde og ejerkatte under kapitel 1.

Jep der muligvis ikke domfældelser vedr dette endnu, men det er ikke det samme som, at det ikke er sådan intentionen i loven er. (og nej Felis det er dermed heller ikke bevist at det er intentionen med loven).

Citat start: "Begrebet ”husdyr” er ikke nærmere defineret i lovens kapitel I. I lovens § 1, stk. 2, fastslås det dog, at under begrebet ”husdyr” henregnes tillige pelsdyr, der er opdrættet i fangenskab, og tamkaniner. Begrebet ”husdyr” antages herudover almindeligvis foruden nyttedyr i landbruget, såsom heste, kvæg, svin, får, geder, fjerkræ, også at omfatte visse kæledyr, herunder ejerhunde og ejerkatte, jf. således også lovens § 14. " citat slut

• #21   21. sep 2010 Der står i Kapitel IV, § 14:
    "Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte ..."
    Eftersom "løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte" er nævnt UDOVER uvane husdyr, kan de IKKE være at regne under husdyr. Husdyr er heste, geder, grise, køer, får .... og gud ved hvad ellers. Kameler måske....

• #23   21. sep 2010 Vedrørende kategori "Husdyr":

Jeg har talt med min forsikringsmand engang hvor vi talte forsikring på dyr.
    Der sagde han at en i forsikringsloven betragtes en ko som et avlsdyr, og man skal have en landbrugsforsikring på den, men en hest er et "husdyr" og dækkes af min ansvarsforsikring.
    En kat betragtes som et "vildt" dyr og man er ikke ansvarlig for om den løber ud på vejen og en bil kører galt for at undgå den..
    Det var hvad han sagde, så "hæng" mig ikke for det..
    Jeg har så også hørt, at bor man til leje et sted, så kan udlejer forbyde eller sætte max på antal husdyr, og i lejeloven er hund/kat et husdyr (nu behøver ikke ikke spørge dumt om man så må have en hest i lejlighed), men kaniner/chinchilla/rotter og alt muligt andet betragtes som KÆLE dyr og dem må udlejer ikke forbyde.

• #24   21. sep 2010 Janni Y:
    Du kan ikke sammenligne forsikringslov med almindelig lov/andre love (siger jeg, der efterhånden har fået en masse at vide om forsikringslove via en masse kollegaer, der tidligere har arbejdet i forsikrings-selskaber).

• #25   21. sep 2010 Så vil jeg godt lige understrege, at jeg IKKE har nogen fertile katte, da jeg havde var/blev killingerne aldrig noget problem.
    Jeg har ALDRIG leveret en kat til internat, jeg kom let af med mine killinger og ikke gratis men til en pris mellem 5-800 kr.
    Jeg bor på landet hvor ingen har klaget over vores katte, tværtimod er naboen ret glad for de render over til ham og tager rotter og mus og alt muligt andet.
    HVIS jeg fik klager over en kat, ville jeg selvfølgelig gøre noget ved problemet hvad det end var... Mine andre naboer har også fritløbende katte, de kommer også her og æder vores mad, de må de også godt.
    De kan æde og skide her som de vil, sandkasse har vi ikke og hvis vi havde blev den overdækket..
    MEN jeg vil ikke respektere en kat som strinter her, eller går til angreb.
    Sådan en har vi haft, men den forsvandt inden jeg fik talt med ejer om det..

• #26   21. sep 2010 Pia D:
    Loven må jo være den samme uanset hvilket selskab man er i, men jeg skal selvfølgelig ikke kunne sige om den er ændret siden jeg talte med min forsikringsmand om det, da det er flere år siden nu.
    Men det kunne da være sjovt at undersøge, om kat ikke er et "vildt" dyr mere... smiley
    Men i lejeloven er den åbenbart (eller har været) HUSdyr, og dermed må udlejer begrænse eller helt forbyde lejer at have kat og hund.

• #27   21. sep 2010 Janni Y:
    Du misforstår, tror jeg. Det jeg skriver er, at den/de love forsikringsselskaberne har for forsikringspolicer ikke nødvendigvis er i overensstemmelse med andre love.

Fx er det ikke forbudt at holde i bil på en landevej og vente på at kunne komme til at dreje til venstre (med blinklyset slået til), men hvis du i den situation bliver påkørt bagfra af en anden bil, kan du risikere at de involverede forsikringsselskaber bliver enige om, at du har halvdelen af skylden og dermed skal din forsikring dække halvdelen af skaden.

• #28   21. sep 2010 Nu har jeg lige læst tråden igennem.

Umiddelbart synes jeg ikke, der er nogen, som svare på trådstillers spørgsmål, der er myntet på de brugere, som har fritgående katte.

Hvorfor bygge i ikke en løbegård?

Hvad jeg kan læse i tråden, så er den overordnede begrundelse, at det gør man ikke, fordi det ikke er ulovligt at have fritgående katte?

Det er da en lidt vattet begrundelse.

• #29   21. sep 2010 Jeg har en løbegård, men men men... Jeg har også en kat der ikke trives med at være indekat og løbegården er bare ikke nok for hende... Hun er vokset op indendørs, og burde egentlig ikke have nogle træng for at komme ud, men hende her.... startede allerede meget tidligt med at ville ud ud UD!!!...
    Hun har fundet samtlige smuthuller i løbegården, og da de efterhånden blev fikset, så fandt hun ud af at hun kunne tygge i tråden indtil den gik i stykker :-S..

Jeg er desværre begyndt på at give hende lov til at komme ud nogle timer, og det piner mig... er virkelig bange for der skal ske hende noget... Tilgengæld har jeg nu fået den mest tilfredse kat man kan ønske sig, hun er glad, sjov og fyldt med ballade når man er ude sammen med hende, hun render i røven på mig, fanger mine ben, skal kæles, skal nusses, skal leges med, men når hun kommer ind forsvinder hendes spillopper og det er tydeligt at hun bare ikke egner sig som indekat..

Derfor lader jeg hende løbe løs 3-4 gange om ugen.... Stod det til hende havde hun sin frihed hver dag smiley

Nogle katte egner sig bare ikke som indekatte

• #30   21. sep 2010 Glenn P:

Jeg synes da der er flere der skriver, at det er kattens natur at rende frit, at deres kat(te) er glad for det osv.

Men det er lidt svært for 'os andre' der har indekatte med løbegård, at svare på, så måske vi 'bare' skal blande os udenom....

• #31   21. sep 2010 Glenn P **Nu har jeg lige læst tråden igennem.

Umiddelbart synes jeg ikke, der er nogen, som svare på trådstillers spørgsmål, der er myntet på de brugere, som har fritgående katte.

Hvorfor bygge i ikke en løbegård?

Hvad jeg kan læse i tråden, så er den overordnede begrundelse, at det gør man ikke, fordi det ikke er ulovligt at have fritgående katte? **

Du har da ikke læst særlig grundigt så. Der er flere, der har svaret og begrundet, hvorfor de ikke har løbegård til deres katte. Og jeg kan altså ikke se, at de begrunder det med, at det ikke er ulovligt at lade katte løbe frit :S Hvordan kan du få det ud af deres indlæg? Prøv lige og læs igen.

JEG har nævnt at det ikke er ulovligt at lade katte løbe frit. Og det gjorde jeg, fordi det var relevant ift. trådstarters første indlæg, idet hun skrev "og tænker i ikke over at i overtræder loven?" Jeg tænkte naivt, at så kunne dén ged blive barberet fra start. Men suk, alligevel bliver det til den evindelige harcelleren mod fritløberejere, og diskussion om have-og gadefredslov :S

Og ja, der er så nogle, der fortæller om, hvorfor de HAR løbegård. Det kunne jeg da også fortælle om, hvorfor jeg har,. men det synes jeg ikke er relevant i denne tråd.

• #32   21. sep 2010 Tinka:

"Du har da ikke læst særlig grundigt så. Der er flere, der har svaret og begrundet, hvorfor de ikke har løbegård til deres katte. Og jeg kan altså ikke se, at de begrunder det med, at det ikke er ulovligt at lade katte løbe frit :S Hvordan kan du få det ud af deres indlæg? Prøv lige og læs igen."

Nu står det vel mig frit for at tolke på, hvad der står skrevet? Hvorfor ellers alt den jura snak?

Desuden skrev jeg det som et spørgsmål. Har godt læst, at nogen mener katte skal leve et så naturligt liv som muligt, hvilket tilsyneladende indebærerfritliv i menneskeskabt natur, risiko for slagsmål, sygdomme, blive kørt over, naboer der jagter katten/dyremishandling osv. Et naturligt liv uden hensynstagen til sine omgivelser, og om disse bliver lagt til last for ens egoistiske og ansvarsløse adfærd og overbevisning som katteejer.

Det er jo beundringsværdigt.

Hvad der nu er ligeså interessant som det stillede spørgsmål er, hvilke forholdsregler katteejere, der ikke bygger sig en løbegård, tager sig mht. minimering af risiciene ved det frie liv samt for skåne omgivelserne mest muligt.

• #33   21. sep 2010 Sofie... I bund og grund så burde vi vel snakke dyrevelfærd istedet for at i sidder herinde og skændes, og kommer det på tale er der vel ingen tvivl om at det er forkastelig at holde dyr i fangeskab i bure rundt om i diverse Zoo ?

Hvor rovdyrene i Givskud selv flænser en hest til frokost, og dermed får en kost så tæt på det naturlige som muligt, vi er nået dertil at store parker hvor dyrene kan leve frit er bedre.

Landmandens dyr skal heller ikke længere leve i en stald året rundt, men ud i det fri og bruge deres krudt udenfor,

Ingen kan vel finde på at tage harerne ind i vores huse og holde dem som indedyr måske med adgang til en lille udendørs løbegård ?

Den ret til et frit liv med selvbestemmelse ( ude/Inde) og hvornår burde også være en selvfølgelig ret for vores katte, og hold af katte som indedyr med små ude bure/løbegårde hvor der ikke er plads til virkeligt at løbe og bruge krudt, burde være forbudt,

Hvad har kattene dog gjort der berettiger til at de ikke skal have lov til at leve et liv så tæt på deres naturlige liv som muligt og hvor deres naturlige behov for bla. jagt ikke er tilgodeset ???

Samfundets problemer med bla. rotter ville blive en bagatel hvis kattene fik lov til at jage dem ude på rotternes hjemmebane.

At der så i ny og næ ville gå en kat til i trafikken ville bestanden nok kunne leve med, hellere det end et internat og senere aflivning.

Trafikken koster, og vil altid koste, det gælder både dyr og mennesker, sådan er det nu engang, men som mennesker vil vi jo aligevel ikke undvære trafikken, det valg er truffet for mange år siden, og ingen himler på når det er en harer eller et andet dyr i naturen det går ud over, men er det en kat så blomstre foragelsen op omgående.

Desværre kommer der nok først et forbud mod at holde alle racer af hunde før der kommer et forbud mod at holde katte som indedyr.

Det burde ikke være nødvendig at kaste med sten, når man selv bor i glashus. *SSS*

• #34   21. sep 2010 "Hvad har kattene dog gjort der berettiger til at de ikke skal have lov til at leve et liv så tæt på deres naturlige liv som muligt og hvor deres naturlige behov for bla. jagt ikke er tilgodeset ???"

De har intet gjort - men det har den verden de lever i.

Hvad laver kattene iøvrigt i Danmark - de er ikke oprindelig designet til det danske vejr ...

• #35   21. sep 2010 Glen P: Du må endelig ikke glemme argumentationen om at " hellere et kort og lykkeligt liv i det fri, end et langt Ulykkeligt indespærret "
    Ironi kan forekomme smiley

• #36   21. sep 2010 Glem heller ikke at alle bilister er idioter der racer afsted - nogen bliver psykisk utilregnelige kører de en kat ned.

mere inori kan forekomme ...

• #37   21. sep 2010 Glenn P Du skriver jo det er beundringsværdigt, hvad er så dit problem ?? :¤)

• #38   22. sep 2010 Hvorfor kører i så meget i, at fritgående katte IKKE er neutraliserede og dermed er de bare stressede ?? ALLE MINE KATTE ER NEUTRALISEREDE.
    Selvom man ikke har en fin kat med tavle til mange tusind kr, som sidder i en indhegning, så kan vi altså godt finde ud af at bruge en dyrlæge..
    Det værste en af mine har fejlet, var en byld, den blev spaltet hos dyrlægen og lagt dræn i, han har ingen mén haft af det siden..

• #39   22. sep 2010 Janni,

Fordi enb kat har stamtavle er den ikke fin - hvor har du det fra. Den har nogen racetypiske ting - men det at producere noget der er regler for gør det da ikke fint. Korrekt stamtavlekatte koster penge - men der er også lagt mange pende i dem.

Fakta er at MANGE fritgående katte IKKE er kastreret - at dine er er fint - men ændrer stadig ikke på der er mange der ikke er. Jeg har da et par levende eksempler på sådanne: pisser på min løbegård INDE på MIN grund - tirrer mine katte jeg kun kan have i løbegådrden under opsyn. Min holkdning: Urimeligt mine katte og jeg ikke kan være i fred for dem på MIN matrikkel ...

• #41   22. sep 2010 I dette indlæg er en 'fornuftig' begrundelse for at lade lige præcis den kat løbe frit, desværre endte det med en påkørsel

http://www.kattegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=80952

• #42   22. sep 2010 Jesper,

Du skal sørge for Pedro bliver vaccineret mod Leukæmi årligt. Fyn er højrisikoområde

• #46   23. sep 2010 Hej. ´Nu har jeg ikke læst alle kommentarer.. - Så ved ikke om det her er nævnt..
    - Hvis en af mine øre mærkede eller chipmærkede katte bliver skyld i et biluheld skal jeg stå for skaderne da jeg ejer katten.. Det er den eneste lov jeg kender til..
    - Jeg syns da også løbegård til dem der bor tæt på trafikerede veje.. Men det kan også ske på sjældne trafikerede veje..
    Man siger udendørs katte har en stanard levetid på ca 5 år som jeg har erfaret. Det er vist også typisk i den alder de begynder at udvide teritoriummet..?.
    - det er rigtig synd for de katte der bliver på kørt.. - Nogle katte bliver desværre bare siddende på vejen hvor modkører tænker at den nok snart flytter sig. Men nej.. Nogle katte løber desværre også imod modkørende. Nogle løber over vejen og vælger derefter at tage turen tilbage igen og der sker uheldet.. Det er set ske og har oplvevet det..
    Det er desværre også dyrt at lave en løbegård.. Desuden efter jeg er flyttet til jylland er det rigtig svært her hvor jeg bor at finde hjem til mine killinger som er vaccinerede mm. Der er mange flere her der bare har en kat fordi den er der og er nu meget sød men vil ikke betale for at vaccinere osv..
    - Vi har desværre ikke råd til løbegård før til næste år.

• #47   23. sep 2010 Min kærestes store familie er jægere.. Jeg hader virkeligt at tænke på min kæreste selv er det.. ja det er skide synd for bambi at den skal skydes og endda en jæger rammer forkert og dyret går i flere dage med smerter inden den igen skydes ned helt til døde.. det er rigtig rigtig hårdt.. Men det sker også ofte tidligt om morgen eller sent om aftenen at hjorten springer ud foran bilen og slam.. Opdagede selv en hjort og bremsede hurtigt ned og så satte den igang og ramte bagenden af bilen og den forsvandt.. Dårlig følelse gav det..... Så er der harerene.. De løber desværre hvor lyset er når det er mørkt.. Man kan faktisk køre efter en hare rigtig længe på en vej.. De bliver også på kørt.. Og diverse dyr.. selv hunde osv.. Jeg kunne godt forestille mig hvor mange dyr her kunne være i hele verden hvis ikke de døde af naturlige årsager eller desværre biler der på kører dem.. Vi mennesker dør selv naturligt og desværre unaturligt.. MMange mennesker bliver ofre .. hvis det heller ikke var sådan tror jeg slet ikke der var plads til dyr og mennesker på jorden..
    - Jeg tænker at man gør det for sig selv og sine dyr som man egentligt føler bedst for.. Jeg er ret så sikker på at alle der har profil på kattegalleri er dem vi kan kalde for dyre elskere. Hvad skulle en dyre- hader herinde ?. Dyrene er vores bonus børn vi har valgt at tage os af og vi vil alle gøre det der er bedst for vores katte/dyr som var det vores fødte børn. smiley

• #48   24. sep 2010

Glenn
    **Nu står det vel mig frit for at tolke på, hvad der står skrevet? Hvorfor ellers alt den jura snak?
    Desuden skrev jeg det som et spørgsmål. **

Jurasnakken er kun bragt på bane, fordi der typisk i debatter vedrørende fritløberkatte ofte er nogen, der fejltolker loven … ligesom der ofte er nogen, der fejltolker, hvad folk med fritløberkatte skriver.

Ikke én eneste har givet den *lidt vattet begrundelse*, du har ”tolket” dig frem til. At (bort)forklare det med, at det blot var stillet som spørgsmål vidner om bevidst fejltolkning. Og hvad hensigten er med dét, kræver vist ikke meget tolkning smiley

• #49   24. sep 2010 nu synte jeg lige jeg har læst at katten ikke er lavet til dansk klima, hvilket klima er de så lavet til???

• #50   24. sep 2010 Puha.. helt tilbage til egypten og andre lande.

• #52   24. sep 2010 Tjae, det så jeg i en svensk udsendelse.. Omkring hvad katte kan lugte, og deres natur i udlandet.. - Man kan heller ikke direkte stole på hvad man ser eller hører altid.. Alle mine katte har max levet til 4 års alderen ved at være udekatte.. En dyrlæge i hadsten fik min kat ind. Han nævnte også noget omkring det.. Jeg har fået forklaret af en også for nogle år siden..Så faktisk mange siger det som jeg har skrevet.. Du kunne så godt skrive lidt pænere end: Hvad er det for noget at skrive, og så din store viden omkring udvidelse af teritorium... Det virker ret nedladende.. Jeg skriver herinde som alle andre hvad vi mener og den viden vi har med os. Desuden kan man aldrig blive meget enige omkring dyr..
    Mine svigerforældre har haft udekatte i 30 år og næssten ikke oplevet deres katte døde.. Men de bor også et rimelig godt sted.. Jeg har boet i stor kbh og der er mange der har oplevet deres katte blive kørt ned endtil i killinge aldreren eller 4 års alderen.. (3-5) Som nogle siger.. Husk nu på at der ingen negativitet herfra min side lige meget hvad og hvordan jeg skriver.. Jeg er simpelthen kun ude på at skrive jeg har kendskab til og så udvide min erfaring fra hvad andre snakker om..

• #53   24. sep 2010 Okey.. Måske jeg så for en sikkerheds skyld skal nævne at det er ved unaturlige årsager jeg mener.. Fx de bliver påkørt. Det er det jeg snakker om..

• #55   28. sep 2010 (link fjernet)

Man har pligt til at holde katten på egen grund.

• #57   29. sep 2010 Hvis udekatte kun bliver 5 år, så er min Gråmis ikke en kat, for hun er 10 år... :¤)

Kommentér på:
hvorfor bygger i ikke en løbegård?

Annonce