{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
607 visninger | Oprettet:

Alder for neutralisering {{forumTopicSubject}}

En veninde og jeg kom lidt op at diskutere omkring alderen ved neutralisering, i forbindelse med at min 4 mdr gamle hankilling er ved at blive kastreret lige nu...

Hun mener ikke at det skal gøres før de er 9-11 mdr..

Nogle siger 5-6 mdr...

Og andre igen allerede fra 12 uger..

Hvad er der af fordele / ulemper ved at vente?
Og fordele / ulemper ved at gøre det så tidligt som 12 uger?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Alder for neutralisering
  • #1   24. sep 2010 Mine de 2 gamle blev først kastreret da de var over 1 år.... Det tog dem nogle dage at komme over, og de beholdt det der "kriger-agtige-noget" i nogle år efter...
    Mit lille nye pus var 16-17 uger da han blev kastreret.. Han kom lynhurtigt over det smiley
    Så jeg vil anbefale at gøre det tidligt, men det er så bare min erfaring smiley

• #2   24. sep 2010 Ja jeg har nemlig også hørt at de kommer sig hurtigere når de er så unge..

• #3   24. sep 2010 Jeg ser absolut ingen fordel ved at vente. Killinger kommer sig langt hurtigere over indgrebet, og leger og er friske allerede samme aften. Voksne katte og selv ungdyr er nogle dage om at komme sig over narkosen.
    Voksne katte har gået med hormoner de i kroppen inden de er blevet "ordnet", og det ser jeg da ingen grund til. Det stresser kroppen, samt er de nået at blive fertile, kan strinteri, fertil adfærd, m.m. være svær at slippe af med, de fleste gange, hjælper det kun hvis katten flytter til et nyt hjem.

• #4   24. sep 2010 Der er ingen ulemper ved at gøre det tidligt.
    Men masser af ulemper ved at vente; katten er længere tid om at komme sig over indgrebet, der er større risiko for at den når at lære at strinte osv.

Nogle dyrlæger holder stadig fast i 6 mdr., men det er baseret på gammeldags viden og/eller fordi at de ikke er dygtige nok til at lægge en killing i narkose. Det er 'nemmere' med en kat på et par kg. - desværre for katten er den bare også længere tid om at komme ud af narkosen igen.

• #5   24. sep 2010 Min dyrlæge siger normalt også 5-6 mdr..
    Men jeg fik ham overtalt til at ordne Gizmo, som er 4 mdr., alligevel..
    Han vejer så også 2,6 kg..

• #6   24. sep 2010 Min egen dyrlæge ville ikke kastrere min killing før han var 6 måneder. Han var begyndt at tisse i min seng.
    Derfor gik turen til Inges Kattehjem, hvor han blev kastreret da han var 16 uger. Dyrlægen der anbefaler tidlig kastration.
    Han vejede 3,2 kg, og har kun benyttet sin kattebakke siden.

• #7   24. sep 2010 Jeg er også tilhænger af at jo tidligere, jo bedre...

• #8   24. sep 2010 Er der ikke noget med at de skal veje noget bestemt før det må gøres?

• #9   24. sep 2010 mine var 4 mån da de blev neutraliseret

• #10   24. sep 2010 Det er ikke vægten der er afgørende - det er dyrlægens holdning

• #11   24. sep 2010 Hvad gør de så med ildere, rotter osv - og killinger der er endnu mindre men er nødt til at blive opereret.

Narkosen er ikke vægtmæssigt et problem. Dyrlægen skal være fiks på fingrene da killinger som ingen kropsfedt har er hurtigt ude af narkosen. Det er vigtigt de opvågner på varme - men det er det for alle dyr.

• #12   25. sep 2010 mine killinger der ikke skal indgå i avl neutraliseres som 12-14 ugers....og de er lynhurtigt ovenpå igen.....
    nogle dyrlæger forlanger at de skal være 6 mdr. men det kan skyldes at det er et pillearbejde at neutralisere tidligere, og sådan en dyrlæge kunne måske have brug for at læse op på tingene. En smådyrsdyrlæge, der løbende opgraderer sin viden, vil ikke være nervøs for at neutralisere tidligt

Kommentér på:
Alder for neutralisering

Annonce