{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.379 visninger | Oprettet:

Bortskaffelse af uønskede vildkatte ?? {{forumTopicSubject}}

Hvad i alverden gør man, når man har vilde katte rendende på sin ejendom, som ingen vil kendes ved ??
Det drejer sig om både voksne og killinger, og mindst en killing ser meget syg ud, en anden ser "bare" meget SULTEN ud.
Den ene af de voksne går til angreb på en af mine katte og den anden voksne strinter her..
Ingen ved hvor de hører til og vi mener derfor de er vilde, de er IKKE SPOR TAMME..
Der er en "forladt" gård (dødsbo) her ca 500 meter herfra.
Køerne der var på gården er væk, men nu har jeg lige hørt der var vilde staldkatte, altså nogen han fodrede på men ikke kunne komme til.
Der er ingen direkte arvinger til gården, men et testamente så ingen ved hvem der nu "ejer" den.
Så nu er det store spørgsmål,, HVEM har ansvaret for de vilde katte ovre fra den forladte gård ? Skal man bare lade dem dø af sult ?
Dem som render her, ved ingen jo hvor stammer fra, og jeg havde tænkt mig at gå en lang tur ned af vejen i begge retninger og spørge folk om de kender noget til disse katte som render her, for hvis ikke (og det regner jeg IKKE med) så vil jeg gøre hvad jeg kan for at indfange og bortskaffe dem.
Jeg har intet imod der kommer fremmede katte og æder og skider her, men jeg vil IKKE have katte der kommer og er syge og man ikke kan fange og håndtere dem og behandle dem.
jeg vil heller ikke have de går til angreb på mine katte (der er en vild kat der angriber min unge hunkat) og jeg vil heller ikke have de strinter her.
Ja mine katte er fritløbende, men de er alle neutraliserede og det er nu ikke det debatten skal handle om.
Jeg har talt med kattens værn, og de lød ikke særligt behjælpelige.
De har ingen aftale med vores kommune (ringsted) og så sagde hun at de godt kunne oprette en aftele med mig men det koster og en masse beløb det lød til det mindst blev 800 kr pr kat.
Det har jeg ikke råd og lyst til, så forsøgte jeg at spørge hende (fra KV) hvad man så gør, og hun snakkede og sagde jamen vi kunne bare oprette en aftale så kan jeg vel dele regningen med naboerne..
Jeg FORSØGTE så at spørge hende, om det ikke var dyrplageri at lade dem sulte ihjel og gå på den måde, men jeg fik ikke lov at spørge, jeg tænker bare: "det må da være en dyreværnssag" alts efterladte katte fra en gård og diverse andre vilde katte.
men hun afbrød og sagde jeg bare kunne oprette en aftale og betale for indfangningen..
HVAD gør man så ?? Jeg kan ikke holde ud at de bare skal blive her og rende rundt og blive mere syge end en er i forvejen og måske sulte ihjel osv...
Da jeg gik i folkeskolen, var jeg i erhvervspraktik hos en dyrlæge, der kom falck jævnligt ind med vilde katte og mener også private folk gjorde. de blev bare aflivet og lagt i en container som kambas tømte dengang...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bortskaffelse af uønskede vildkatte ??
  • #1   30. sep 2010 Hvis ikke kattens værk, dyrenes beskyttelse eller kommunen vil tage ansvar for vildkattene og du ikke vil betale en dyrlæge for aflivningen.

    Er det mest humane at sætte en fælde op og få en jæger til at aflive dem. Det er lige så smertefri som en aflivning hos dyrlægen og det er mere humant en at lade dem dø at sult og sygdom.


  • #3   30. sep 2010
    Jeanette ¤ DK JeaTri ¤ Silke efterlyses ¤:
    jeg har ikke råd til at betale for indfangning og aflivning af et ukendt antal vilde katte.
    Jeg har kendskab til MINIMUM 4 stk plus ukendt antal på den forladte gård.
    Jeg er desværre arbejdsløs og på dagpenge, så derfor mht økonomien.

    Jeg har lige talt med kommunen, hende "Therese" jeg skal tale med var gået hjem, men kontormanden jeg så talte med, sagde at de ikke har nogen forpligtigelse til at hjælpe mig når jeg bor på landet, men han mente der var noget hvis jeg boede i byen.

    Jeg har ikke talt med dyrenes beskyttelse, så det må jeg prøve.
    Jeg har selv tænkt på det med at anskaffe mig en fælde og indfange dem, men kan en jæger skyde dem i et bur/fælde ? Jeg kender mange jægere, så det er ikke noget problem at få en til det.
    jeg er også villig til at købe mad/lokkemad til fælderne selv og tilse fælder mange gange om dagen og passe de indfangne dyr til de kan blive aflivet.


    Lotte * skønne sølvkillinger til salg *
    Du skriver kommunen er forpligtiget til at bekæmpe skadedyr, men gælder det også katte ? Rotter ved jeg vi betaler til rottebekæmpelse gennem ejendomsskatten.
    der er det mortalin der kommer ud.
    jeg vildog betragte disse vilde katte som SKADEdyr, da de gør skade på min ejendom i form af at strinte og gå til angreb på mine tamme katte.

    Jeg ville jo aldrig indfange en kat som jeg har mistanke om tilhører nogen, og hvis jeg får held med at indfange nogen, vil jeg selvfølgelig tage en runde hos alle dem jeg ikke i forvejen ved hvad evt katte de har og spørge om det er deres.




  • #4   30. sep 2010 Jeg har nu ringet til hovednummeret til DB, og de henviste mig til den lokale kredsformand og gav mig nr på ham, de mente han kunne rådgive mig videre.
    Jeg har forsøgt at ringe til ham men han var der ikke så prøver senere.


  • #5   30. sep 2010 Puha.... ser frem til at høre nærmere om denne tragiske sag!
    Mvh Monique


  • #6   30. sep 2010 Jeg har før ringet til dyreværnet pga 2 ejerløse katte rendte rundt.. den ene haltede.. Men dyreværnet havde ikke tid og ressoucer til at træde ind.. - Jeg vil sige at du skal blive ved og ved og ved.. Simpelthen banke i bordet. Uden at være sur i røret. smiley


  • #7   30. sep 2010 Jeg har lige læst det her på DB:
    (link fjernet)
    Der lyder det som om de kan hjælpe, så nu er jeg spændt på hvad han siger ham kredsformanden når jeg får fat i ham...

    Jeg undrer mig også over, det er ulovligt at lade tamme dyr (katte) lide, men åbenbart ikke vilde katte ? Jeg mener jo det er lige meget dyrplageri om en tam eller vild kat lider.
    Jeg har bare desværre ikke råd til at tage ansvar for mere end mine egne 4 katte.
    jeg ved der er en lov, kan ikke lige paragraffen i hovedet.
    Men en lov der siger det er lovligt at indfange og bortskaffe husdyr (det er vel både katte og andre husdyr) som kommer ind på ens matrikkel og gør skade på andre dyr eller ejendommen... Men jeg har nu stadig ikke råd til at betale for uanede vilde katte skal aflives..
    Og jeg vil jo mene det er en dyreværnssag i en eller anden forstand, selvom det er vilde katte, der er bare ikke nogen personer at stille til ansvar for det.
    på den forladte gård, tvivler jeg på at nogen er interesseret i at overtage de vilde katte, og noget tyder på den kommer til at stå tom nogle år da gården kun er værd at rive ned og ingen ved hvem som "ejer" det, sandsynligvis noget han har testamenteret det til..
    Men det kan de efterladte vilde katte jo ikke leve af, plus dem som render her ingen ved hvor kommer fra, om det er nogen fra gården eller andre ukendte steder.


  • #8   30. sep 2010 Jeg har haft en sag med 14 vildkatte som holdt til omkring boligen hvor et gl. ægtepar boede....De måtte tilsidst forlade ejendommen, og der lavede jeg en aftale med den lokale dyrlæge som lovede at aflive kattene hvis de blev afleveret til dyllen...Det kostaed ikke noget, meen det var så også en af de meget få nuværende dyrlæger som stadigvæk vil hjælpe gratis i sådanne situationer.....

  • #10   30. sep 2010 Det er ganske forbudt at f¨å en jæger til at skyde dem, selvom det ville være et godt forslag, når du ikke kan få hjælp andre steder.
    Du nævner at der er et testamente, så er det i realiteten den/dem der "aver" kattene. Ved det blir meget besværligt, men prøv at kontakte skifteretten og forklar dem om problemet, måske kan det vedlægges testamentet, dog er det ikke sikkert, men det er lovmæssigt det mest rigtige .
    Held og lykke med projektet/problemet :o)


  • #11   30. sep 2010 Hvis der er en der er kommet til skade/syg så kan du ringe til falck som fanger katten og bringer den til dyrlægen som så afliver katten hvis den ikke har chip/tato. Så betaler dyrenes beskyttelse for materialer. Men det er kun skadede/syge katte.


  • #12   30. sep 2010 Kommunen kan låne dig en fælde og hvis det er vildkatte, så snak med dyrlægen, de afliver vist vildkatte uden beregning.

    En jæger må gerne aflive katte ved skud, de må bare ikke druknes, men godt aflves på human måde dvs. hurtig og sikker aflivning.


  • #13   30. sep 2010 hvis ikke dyreværnet vil hjælpe eller nogen andre så prøv at skrive til marlene Harpsø i dansk folkeparti hun har været årets " dyreven " fordi hun efter sigende gør så meget for at dyr ikke skal lide.... det MÅ da være en sga for hende eller i det mindste skal de politikere da se at der er et problem når almindelige mennesker ikke kan få hjælp ved dyreværnet til nødlidende dyr....

    Held og Lykke


  • #15   30. sep 2010 vi havde samme problem her, der var sååå mange katte i vores bygninger, og vi kunne ikke komme til dem, så jeg så det som et problem, eftersom der kunne komme sygdom og indavl.

    Det er ikke alle kommuner der har lavet aftaler med kattens værn, det vil jeg lige sige til orientering.

    Det jeg gjorde var, at jeg kontaktede en katteinspektør i det område hvor jeg hører til, satte dem ind i sagen, og de bad mig kontakte teknisk forvaltning. Der skulle jeg forelægge min sag, og derefter sagde de OK.
    Dagen efter kom katteinspektøren, og satte en kattefælde op, som jeg så "styrede" jeg ringede efter hende, hver gang der var en kat i den. Og vi var så "heldige", at fange 11 vildkatte, og hun kom max 30 minutter efter hver fangning, så de ej skulle lide overlast.

    Vi valgte, at genudsætte 2 vildkatte, det var de sundeste.
    Men det er aldrig rart, at vide de andre 9 måtte lade livet smiley


  • #17   30. sep 2010 En ejer kat, må skydes efter 3 advarsel og det gælder hund og kat.. Advarslen skal annonceres i avisen 3 gange.. Alle ejer løse katte kan skydes af en jæger uden advarsler

  • #19   1. okt 2010 Hende fra kattens værn sagde, at hvis jeg ville have dem ud (mod betaling) så skulle de først "søge" kommunen om tilladelse til at sætte fælder op her, også selvom det er privat grund...
    Hun sagde at jeg IKKE bare selv måtte sætte en fælde op og begynde at indfange katte.
    Hun påstod at man skulle have tilladelse af kommunen og det skulle være en "godkendt" kattefælde.
    Jeg syntes hun var lidt underlig at høre på hende fra KV.
    Jeg havde forestillet mig at anskaffe en rævefælde, den er tilpas stor til en kat, og så har jeg en mårfælde vi måske kan fange killinger i.

    Berit J: Jeg tror ikke jeg kan låne en fælde af kommunen, da det lød til de ikke var forpligtiget til at hjælpe med at bekæmpe uønskede vilde katte på landet, det er de åbenbart kun i byen.
    Men jeg skal tale med en fra kommunen i dag, hun var der ikke i går da jeg ringede, men ham jeg talte med mente ikke der var noget at gøre.

    Jeg har endu ikke talt med kredsformanden for DB, så jeg er spændt på hvad han siger når jeg får fat i ham.

    Mht den forladte gård, så vil jeg jo mene at det er dyrplageri at katte bare skal gå uden tilsyn, "bare" fordi gårdejer er død og ingen ved hvem der arver det.
    Testamentet er ikke åbnet endu, jeg ved det fra en bonde som hjalp den gamle med høsten osv.
    Køerne er slagtet, dem var der styr på med det samme da der kom en vikar fra landbrugsvikarberau med det samme da manden var indlagt, efter manden døde tror jeg det var noget fjern familie som TROEDE de sku arve der fik dem slagtet, nu siger bonden vi ikke må gå ind på gården fordi man ikke ved hvem som ejer det.
    MEN han har kontakt med den advokat som har med det at gøre, så tror han vil spørge ham om lov til at gå ind og bekæmpe de vilde katte.

    Håber ikke nogen syntes det lyder kynisk, jeg ELSKER mine katte, men ser ikke noget formål med disse vilde katte som sandsynligvis ikke er neutraliserede og kan formere sig som "rotter" og rende med sygdomme og nu opsøge andre steder de kan finde mad, måske derfor jeg ser en agressiv kat som angriber mine, hvis de er meget sultne gør de vel alt for mad.
    Uanset hvem der overtager gården (og det er med 99% sikkerhed at den bliver solgt som dødsbo) så tror jeg kun på at ny ejer vil være taknemmelig over ikke at overtage disse vilde katte.. Der er selvfølgelig kun en ulempe ved ikke at have katte på gården, for så er der ingen til at bekæmpe evt rotter og andre skadedyr.
    Men det er 100% sikkert stuehuset rives ned, da det er uegnet som menneskebolig, den gamle har utroligt nok klaret at bo der mange år, men det er sundhedskadeligt og faldefærdigt..


  • #20   1. okt 2010 "Ja... jeg følger stadig bare med på sidelinien:

  • #22   1. okt 2010 Felis F
    Kan du ikke lige sætte en link ind til de paragraffer, for vi har nemlig problemer med nogle løsrende hunde, som jagter alt vildt i vores skov og stresser vores katte i deres løbegård.


  • #23   1. okt 2010 Tak til felis F for en meget uddybende forklaring med citat fra paragraffene..
    Jeg ville aldrig have fundet det selv. Jeg har lige ringet til kommunen igen, da den dame som de ville give besked om at ringe mig op, ikke har ringet endu.
    De gav hende endu en besked, men sagde jeg ikke skulle regne med at få fat i hende i dag.
    Jeg spurgte om jeg kunne låne en kattefælde og så selv stå for indfangning, men det kunne jeg ikke da jeg bor i landzone og det lød til at det var gennem kattens værn de fik en.
    Hm fra kommunen lød lidt dum, han sagde: "det er jo bare naturens fauna når det er katte, hvis nu det havde været svinebrug så skulle der selvfølgelig nogen ud hvis en mand var død fra dem"
    Hmm, jeg syntes det er mindst lige så synd for en kat, en ko eller hvad som helst.
    Og så ser jeg lidt på vilde katte som skadedyr, når de ikke er i hænder kan de formere sig uhæmmet, rende med sygdomme til tamme dyr og som en gør her gå til angreb, plus de fertile hanner strinter, det er da også at gøre skade på min ejendom.
    En forladt ko ville da "kun" død af sult, men ikke gøre skade på nogen måde hvis den ikke render frit i naturen.

    Hvad slags fælde vil i anbefale jeg anskaffer, en rævefælde eller hvad findes der ??
    Jeg har en mårfælde, der kan vi sikkert fange killinger i..

    felis F:
    "...en grundejer er på den anden side ALTID berettiget til at optage (= indfange) uønskede dyr på sin grund...der er blot forskel på, hvornår man har ret til at slå de dyr ihjel man fanger...."
    Vil det sige, at HVIS der er en kat som blot er "irriterende" og feks strinter, MEN jeg finder en ejer, så må jeg stadig indfange den da jeg kan forlange den ikke kommer på min grund ?

    Til alle vil jeg stadig understrege, at der måtte gerne komme 50 katte her hvis de ville, bare de ikke gør mine katte fortræd, og de ikke strinter og render med sygdomme.

    Jeg må bare en tur rundt til alle her på vejen i weekenden når de fleste er hjemme, og notere ned hvad alle evt har af katte og fortælle om problemet.
    Jeg tror ikke at én eneste har noget imod vi indfanger ville katte og afliver dem.
    Jeg tror heller ikke at nogen har noget imod hvis de bliver skudt.
    Aflivning ved skud syntes jeg er humant ligesom ved dyrlæge, og det tror jeg ikke at nogen naboer herude vil sige mig imod.

    Hende fra kommunen har lige ringet, hun mente at kattens værn havde an aftale med falch om at indfange syge og skadede katte der er herreløse men kun hvis de er syge eller skadede og dermed var der ingen som fik en regning for det.
    Men så kunne hun se de har lavet deres hjemmeside om og ikke gjorde det mere.
    Så kommunen, kattens og kattens værn kan jeg ikke få hjælp af.

    Jeg har nu talt med kredsformanden for DB, og han siger at kattene fra den efterladte gård ikke betragtes som herreløse, da der er et bo (skifteretten/advokat) som "ejer" det, en gård ejes af nogen og lige nu er det skifteretten, så jeg skulle kontakte advokaten omkring det, så må de betale KV eller andre for at indfange og aflive dem.

    Mht de katte som render her, så kunne han heller ikke hjælpe mig, men rådede mig til at at anskaffe en fælde og så indlevere til dyrlæge for aflivning.
    Jeg sagde bare, at jeg betragter vilde katte som skadedyr, når de ikke har ejerskab (men også hvis de har) og er vilde og kommer og strinter og angriber mine tamkatte.
    Det ville han give mig ret i, de formerer sig jo også som rotter hvis man ikke forhindrer dem i det.

    Så min plan er nu, at i løbet af weekenden, gå en tur i nabolaget og sige som det er og sikre mig hvem der evt ejer nogle af kattene (som jeg bestemt ikke regner med nogen gør) og så ellers anskaffe mig en fælde og indfange de vilde katte og få dem skudt.

    Jeg har denne "mår" (tror jeg nok) fælde:
    http://imageshack.dk//viewimage.php?file=/imagesfree/nCJ34030.jpg
    Den måler: Højde 26, bredde 21 og længde 84.
    Så har jeg kig på den her "katte-fælde":
    (link fjernet)
    Men jeg syntes ikke den er ret meget større.
    Men rævefælden her tror jeg er bedst:
    (link fjernet)


  • #24   1. okt 2010 Jeg vil IKKE anbefale dig på nogen måde en mårfælde.
    Kun kattefælder, og jeg tror du kan låne af kattens værn, det kunne vi ihvertfald som nødplan, hvis kommunen ikke gav tilladelse.


  • #25   1. okt 2010 Ps, mit sidste indlæg var skrevet over flere timer, da jeg gik fra pc-en da jeg talte tlf og skulle lige ud til mine dyr osv, så jeg har altså ikke snakket med kommunen og DB lige nu samtidig.. :¤)
    Jeanette: Jeg tror Felis F hentyder til denne lov:

    Lov om mark- og vejfred §14 stk 2

    **Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen indenfor det sidste år er advaret. Er besidderen ukendt, kan advarsel indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske gennem et på egnen udbredt dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom. ***

    Jeg har hørt at den gælder alle husdyr som gør skade på ens ejendom, det kan også være en løssluppen hest, normalt skyder man vel ikke lige en hest men prøver at indfange den og afkræve ejer erstatning for skaderne den har gjort.
    Men jeg har læst om en hingst der GNETAGNE gange lød ud og ind til en nabo, og forsøgte bryde ind til deres hopper som de jo ikke ville have bedækket eller risikere skade på eller de løb ud, så der truede hoppe-ejer så hingsteejer med hvis de så den igen ville de fange den og få den aflivet.


  • #26   1. okt 2010 Camilla T:
    Prøv at se målene på den jeg har (tror det er en mårfælde) og dem som poda sælger som kattefælde, der er kun nogle få cm forskel i størrelsen.
    Jeg tror selv en rævefælde er bedst, tror ikke en stor voksen kat vil gå ind i så lille et rum som mår/katte-fælden er.

    Kattens værn kan slet ikke hjælpe, kun hvis jeg betaler en stk-pris pr kat der bliver fanget, og det har jeg desværre ikke råd til.
    Så er det billigere at købe en fælde selv og fange dem jeg kan og få dem skudt.


  • #28   1. okt 2010 Du har ret til at jage kattene bort, fx ved at sprøjte med en kraftig vandpistol, og du kan indfange kattene og kræve en slags løsepenge for at udlevere dem igen. Nemlig såkaldte "optagelsespenge" - (dvs. det samme beløb, som til enhver tid er fastsat som godtgørelse for foder og pasning af det pågældende dyr) - og beløbet for katte udgør 0,50 kr. pr. døgn.


Kommentér på:
Bortskaffelse af uønskede vildkatte ??

Annonce