{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.386 visninger | Oprettet:

Anne Sofie P
Anne Sofie P
Tilmeldt:
14. okt 2010
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5

Skal jeg have katte??? Hjælp søges... {{forumTopicSubject}}

Kære alle

Jeg har et stort dilemma. Jeg savner at have kat, men kan simpelthen ikke overskue om det er egoistisk og måske ikke en god ide... Eller om jeg bare skal komme i gang.

Jeg er helt tosset med katte. Er vokset op med dem, og har selv haft Bastian, en fantastisk skøn og flot Maine Coon for en del år siden.
Den gang var jeg desværre nødt til at finde et nyt hjem til min elskede Basse, da min daværende kæreste og jeg flyttede hvert til sit og han tog sin kat, Basse's "storebror" med sig. Pludselig var jeg og Basse alene og jeg var studerende og single, dvs. ikke ret meget hjemme... Heldigvis er Basse i dag hos en dejlig familie med en masse andre katte og en stakkels hamster, som han fortrøstningsfuldt jagter selvom den er i bur smiley

Men min pointe er at selv om jeg nu er færdiguddannet med fast arbejde og en sød kæreste som jeg bor med, ved jeg jo at man aldrig kan forudse hvad der sker i fremtiden.... Jeg er derfor bekymret for alt det der kan ske i fremtiden som gør at jeg ikke burde få to nye katte.
Hvad nu hvis vi flytter fra hinanden, hvis vi skal flytte og ikke må have husdyr, hvis vi ikke synes vi har tid til kattene hvis vi i fremtiden får børn osv. osv.

Hvad siger I? Er det egoistisk af mig at drømme om at få to nye skønne uldtotter som jeg kan kaste min kærlighed på? Eller skal jeg bare lade være med at tænke så meget og gøre det?

Mht. det praktiske ville det være indekatte, da vi bor i lejlighed. Vi har begge job og udover lidt sport er vi almindeligvis hjemme om aftenen. I weekenderne er vi nogengange afsted fredag/lørdag - men vil i en del tilfælde kunne tage dem med os på eks. familiebesøg. Men de skal kunne være alene i en dags tid eller halvanden uden at splitte lejligheden af eller holde alle naboerne vågne smiley

Jeg ville allerhelst have Maine Coons, da jeg elsker en ordentlig Bamsekat! Men pga. størrelsen og dårlige erfaringer med at Basse ikke ville børstes har jeg kigget efter en værdig arvtager og jeg er blevet ret forelsket i Birmaen, både pga. det smukke udseende, men mest fordi jeg tror at deres temperament vil passe perfekt til vores lille familie og vores hverdag.

Men jeg vil også meget gerne høre input om andre racer eller for og imod Maine Coon eller Hellig Birma.

Ups... Det blev da vist et alt for langt oplæg, men tak for din opmærksomhed hvis du nåede helt ned til bunden smiley
Jeg håber nogen kan/vil hjælpe mig med mine overvejelser.
På forhånd tak!

Frk. Kattegal


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skal jeg have katte??? Hjælp søges...
  • #1   14. okt 2010 Hvis man er itvivl om om man vil beholde katte hvis der kommer børn, så syns jeg man skal vente.
    Selvfølgelig kan der ske ting som man ikke kan forud se, men man kan tage sin forholds regler!


  • #2   14. okt 2010 vis du alleræde nu mender du ikke kan ha kat vis du bliver singel eller får børn så så syntes jeg du skal holde dig fra at få katte, men vil lige sige man nemt kan ha kat og børn og være singel har prøved allle dele på en gang og jeg derimod mender helt klart mine katte har hjulped mig kunne aldrig finde på at komme a med en kat vis det ikke var højst nødvendi.

  • #3   14. okt 2010 Rigtig fornuftigt at gøre sig overvejelser om fremtiden, inden man anskaffer sig dyr.

    Ingen kan spå om fremtiden, nej, og der kan ske noget for enhver, som man ikke selv er herre over. Men udfra det, du skriver, som jeg har citeret herunder, er min ærlige mening, at det ikke er ideelt, at I anskaffer jer katte nu. Jeg synes, I bør vente, indtil sandsynligheden falder for at jeres fremtidige katte, kommer til at figurere i søger-nyt-hjem-markedet.

    **... Hvad nu hvis vi flytter fra hinanden, hvis vi skal flytte og ikke må have husdyr, hvis vi ikke synes vi har tid til kattene hvis vi i fremtiden får børn osv. osv.**

    **Mht. det praktiske ville det være indekatte, da vi bor i lejlighed. Vi har begge job og udover lidt sport er vi almindeligvis hjemme om aftenen. I weekenderne er vi nogengange afsted fredag/lørdag - men vil i en del tilfælde kunne tage dem med os på eks. familiebesøg. Men de skal kunne være alene i en dags tid eller halvanden uden at splitte lejligheden af eller holde alle naboerne vågne ;-)**




  • #4   14. okt 2010 Hej alle

    Tak for jeres indlæg og uforbeholdne meninger.
    Må indrømme at jeg sidder med et ubehageligt sug i maven lige nu... Det var nok ikke lige det svar jeg håbede på smiley
    Jeg kan dog godt følge hver af jeres argumenter og tager dem med i mine overvejelser.
    Jeg vil dog gerne uddybe lidt...
    Først og fremmest har jeg alle intentioner om at beholde mine katte (hvis jeg får nogen) både hvis jeg skulle blive single eller få børn. Jeg tror måske at grunden til at jeg tænker så meget over det og er nervøs for at der skal ske et eller andet, er fordi det virkelig var hårdt at komme af med Basse, jeg savner ham stadig meget og det føles som om det var i går, selvom det vel efterhånden 6 år siden....


  • #5   14. okt 2010 Det er også fint at stille sig selv de spørgsmål, men der er jo forholds regler der skal tages mth. børn og kat i huset, der er LIDT ekstra arbejde smiley
    Jeg ville heller ikke kunne sige jeg med 100% sikkerhed at jeg kunne beholde mine katte hvis mig og manden gik fra hinande, men jeg ville gøre alt hvad jeg kunne for at det kunne lade sig gøre!
    Man skal tage sine forholds regler og se om man er klar til at gøre noget ekstra hvis der skulle se noget uheldigt.
    Og man ikke har i sinde at smide kattene videre pga. man får barn og inden barnet overhovedet er født!


  • #7   15. okt 2010 Først skal du huske at selvom der sker ting i ens liv, som kan gøre alting kompliceret er der altid en løsning smiley

    En anden ting er at alle katte er forskellige. smiley
    Jeg har to Maine Coon's herhjemme og er også helt vild med den race, du kan være sikker på den næste jeg skal havde også skal være sådan en smiley

    Men generelt ejner de sig ikke vildt godt som inde katte ved mindre de evt. altid har været det smiley

    Selvom mine dog også er det her, men planen er at de senere hen bliver ude katte.

    Min hun kat ELSKER at blive børstet og nusset om MEN, du skal regne med at er de ikke vænnet til det fra killing vil det tage tid smiley

    Men held og lykke smiley


  • #8   15. okt 2010 Det gode ved katte er at de ikke har behov for menneskelig kontakt hele tiden smiley

    Jeg har et lille barn, og fik kat før jeg fik barn, der har ingen problemer været på det område overhovedet.. Katten fik mad og vand, og når den var i nærheden fik den et nus smiley

    (link fjernet)

    her er min datter 13 dage gammel, og er bestemt blevet accepteret med det samme smiley


  • #9   15. okt 2010 Hvis jeg må give mit besyv med mht. race, kan jeg varmt anbefale Ragdoll katten hvis i vil have en inde og familiekat. Det er en fantastisk race, og den er helt utrolig familiær.

    racen:Ragdoll katten har fået sit navn, fordi den falder som en slaskedukke, når man løfter den op. Racen har et absolut blidt og venligt temperament og den egner sig bedst som indekat, da dens føjelige natur gør den mindre egnet til at forsvare sig selv overfor andre dyr udenfor hjemmet. Den knytter sig stærkt til sin ejer og egner sig perfekt som familie-kæledyr. Ragdollkatten har en blid og kærlig stemme, som den bruger flittigt, når den er i godt humør.


  • #10   15. okt 2010 Det er altid fornuftig at overveje det grundig inde man anskaffer sig dyr.

    Men min pointe er at selv om jeg nu er færdiguddannet med fast arbejde og en sød kæreste som jeg bor med, ved jeg jo at man aldrig kan forudse hvad der sker i fremtiden.... Jeg er derfor bekymret for alt det der kan ske i fremtiden som gør at jeg ikke burde få to nye katte.
    Ingen kender dagen før solen er gået ned, så det burde ikke afholde dig fra at få katte igen.

    Hvad nu hvis vi flytter fra hinanden, hvis vi skal flytte og ikke må have husdyr,
    har man først anskaffet sig et husdyr, så søger man selvfølgelig kun bolig, hvor de må flytte med

    Hvis vi ikke synes vi har tid til kattene hvis vi i fremtiden får børn osv. osv.
    Der bliver selvfølgelig mere at se til, når der kommer børn, og det vil kun være naturlig at der bliver mindre tid til dyrene, men derfor behøver de ikke at være forsømt af den grund.

    Jeg har ingen erfaring med Hellig Birma, men jeg har med Maine Coon og de er meget forskellige med hensyn til pels og pelspleje.
    Vores Bella har rigtig meget pels, men passer den selv 100%, hun bliver kun børstet et par gange om året. mens Meelas filtre konstant.


  • #11   15. okt 2010 Jamen det er selvfølgelig ting som man skal gøre op med sig selv: F.eks. at man ikke flytter til et sted hvor man ikke må have kat, at man forbereder sig på at man skal sætte tid af til misserne selv om man får børn, osv.

    Jeg kan da varmt anbefale et par birma, eller måske en birma og MCO sammen? De fungerer nu helt fint under samme tag. de har meget samme aktivitetsniveau, så de plejer at passe fint sammen.
    Birmaen er også fin at kunne tage med sig, hvis man skal besøge familie i lidt længere tid, men der skal selvfølgelig ikke være andre husdyr. Et birmapar kan også sagtens fungere alene i en weekend uden problemer, SÅ LÆNGE de har hinanden, det ville være sund hvis det var en alenekat.

    En rigtig god idé: besøg et par opdrættere af hver race. de BEHØVER ikke have killinger, men find ud af hvordan de voksne katte er, og om det er sådan en kat der passer til jer.


  • #13   15. okt 2010 Felis

    jo jo, men derfor kan man jo godt have nogen som lige kommer forbi og tjekker vand og foder + kattebakke 1 gang om dagen smiley

    bare et eksempel jeg ved min kæreste selv brugte da han havde katte med sin eks smiley

    så kom hans søster og ordnede kattene og gik igen. (jeg tror ikke hun snakkede så meget med dem, men ved det ikke) men de var også to smiley


  • #14   15. okt 2010 Kære alle

    Tusind tak for alle indlæggene, jeg kan jo slet ikke følge med og svare jer alle enkeltvis smiley
    Men jeg vil godt lige understrege at jeg bestemt IKKE har nogen planer om at skulle af med min dejlige kæreste og at jeg, selvom der ikke lige er børn i planerne nu og her, ønsker at mine børn skal vokse op omgivet af dejlige katte ligesom jeg selv smiley
    Jeg tror at jeg nok nogengange bliver lidt for bekymret og tænker lidt for meget over alle de historier man hører og alle de stakkels katte man ser, eks. inde på marked som skal omplaceres pga. alle mulige og umulige grunde...

    Derfor har det været dejligt at læse jeres opmuntrende historier om hvordan jeres katte har taget godt imod en lille ny eller hvordan de har været jeres faste omdrejningspunkt når livet har vist sig fra en grim side.

    Så jeg tror at jeg arbejder videre med planen om at skal have et par dejlige små uldtotter. Jeg vil tænke på, at man kan det man vil i stedet for at fokusere på alle de sørgelige historier smiley

    Jeg kan se at der kan være lidt delte meninger om en MCO egner sig til at være indekat? Er der nogen der har flere erfaringer de vil dele?

    Jeg har som sagt tidligere selv haft en som indekat med selskab, men jeg ved også at han kommer ud hvor han bor nu og at han elsker det smiley
    Jeg ville desuden aldrig tage en kat der tidligere har været ude og gøre den til indekat, og jeg håber da meget at få mulighed for løbegård eller indhegnet have i fremtiden, men pt. skal det altså være katte, der er egnede til at være indekatte.

    Jeg har desuden set lidt om en helt ny race Kurilean Bobtail (tror jeg den hedder...) Nogen der ved noget om den?

    Og hvor stor bliver en Birma egentlig, hvis jeg skal kunne sammenligne med en MCO? Regner forøvrigt med at skulle have to hanner eller en han og hun (selvfølgelig neutraliserede)

    På forhånd tak for jeres svar.

    Mange hilsener fra Frk. Kattegal smiley


  • #15   15. okt 2010 TS

    rigtig dejligt du faktisk kigge frem i tiden. men man kan heller ikke leve sit liv på et "hvad nu hvis". så kunne vi jo aldrig gå uden for en dør:)

    du skriver
    "Hvad nu hvis vi flytter fra hinanden, hvis vi skal flytte og ikke må have husdyr, hvis vi ikke synes vi har tid til kattene hvis vi i fremtiden får børn osv. osv.

    mig og min kæreste har lige fået 2 killinger, vi aftalte på forhånd. HVIS vi går fra hinanden er det mine katte. med andre ord mig der får dem. jeg betaler så også alle udgifter. men i kan jo lave en plan for hvem der får kattene HVIS i skulle gå fra hinanden

    hvis i skal flytte og ikke må have husdyr. jamen i leder da self. efter en bolig hvor i må have husdyr. bliver i nu smidt på gaden af nogle årsager af udlejer, eller i går fra hinanden og straks skal flytte. så kan i sørge for at have fundet et vennepar, nogle i familien eller andet som passer kattene til at i har fundet et sted og bo hvor i må have husdyr.

    MEN, find nu denne passer når i lige har fået kattene smiley det hjælper ikke så meget i sidste øjeblik smiley og i skal også tænke på hvor i skal bo mens i leder efter ny bolig hvor i må have husdyr. har i ikke nogle forældre som i kan bo ved mens i MÅSKE leder hvis det nogensinde når der til smiley

    når i får børn vil meget af tiden gå til børnene self. men katte har ikke brug for konstant kontakt smiley og slet ikke hvis de er to som aktivere hinanden. små børn kommer jo tidligt i seng. så har i hele aften til at hygge med jer selv og misserne.
    når børnene bliver lidt større er de også gode til at "passe sig selv", ved ikke hvordan jeg skal formulere det, men de kræver heller ikke kontakt konstant da de jo gerne vil lege osv. her kan man jo snakke med børnene om at kattene også skal være her, og de også skal passes. og når børn når den alder hvor man kan snakke med dem, så vil de helt sikkert MEGET GERNE snakke med missekatten smiley

    de problemer du nævner kan man som sådan ikke gradere sig imod. det i nævner kan jo ske for hvem som helst smiley men det er derfor stadig vigtigt i snakker om det smiley



  • #16   15. okt 2010 @Heidi B

    Det er nogle rigtig gode råd du kommer med. Dem skriver jeg mig lige bag øret med det samme smiley

    Jeg havde faktisk allerede tænkt på det med , hvis kattene skal være hvis man går fra hinanden. Og det er 110% mine katte begge to, hvis der skulle ske noget.


  • #17   15. okt 2010 Anne Sofie- Jeg er opdrætter af Kurilean Bobtail smiley
    Virkelig SKØN race, ekstremt social og børne glad, den trives for det meste også super godt med andre dyr!
    Den egner sig fint som indekat! En kastrat hankat kan godt blive en stor fætter, men hvis du ikke bor for langt væk er du mere end velkommen til en tår kaffe og en snak og racen så du ogsp kan møde dem.


  • #18   15. okt 2010 det var så lidt anne sofie smiley er glad for at du måske kunne bruge det smiley
    men vær opmærksom på at når i finder jeres kattesitter, hvis de flytter skal i huske at spørge dem om de så må have dyr i den nye bolig (da det jo er svært at sige hvor lang en periode der er tale om, der er jo tidsbegrænsnings på "pasning af dyr", hvis man overhovedet må det i den pågældende ejendom). og vær sikker på hvis det køre helt derud at du skal flytte, der kan godt stå du gerne må have husdyr, men så er det måske kun 1 kat eller 1 hund, og ikke 2 smiley så spørg udlejer inden du siger ja tak smiley

    og alt det her er jo kun i situationen HVIS NU smiley hehe, jeg tror ikke du skal bekymrer dig så meget. men det med at både du og kattene har et lovligt sted at bo inden du finder den rette bolig HVIS uheldet nu er ude, er faktisk rigtig godt at have på plads.

    i mange situationer tror jeg folk kunne have beholdt deres kat hvis de havde nogen til at passe indtil ny bolig var på plads. jeg synes man ser mange af dem der. "sælges fordi jeg er flyttet og der må vi ikke have dyr", skide træls. det kunne måske have været undgået hvis de havde nogle som kunne passe deres dyr mens de fandt ud af det med ny bolig hvor man må have dyr smiley

    det var et lille sidespring. sorry smiley

    held og lykke med det smiley


  • #19   15. okt 2010 hov jeg har gentaget mig selv til sidst i sidste indlæg smiley

    TS

    godt i forresten har styr på hvis katte er hvis i nu skulle gå fra hinanden smiley


  • #20   16. okt 2010 Mine er som sagt inde katte.

    Men Nala har tidligere været ude kat så hun komme ud en sjælden gang i mellem men kun når jeg går med smiley
    Og det er fordi min søster havde en kat her som blev skudt med et hagl gevær så jeg tager ikke chancer!

    Den lille Bandit har altid været inde og har det helt fint med det smiley

    Så bare sørg for de kun har været vant til det så tror jeg ikke det bliver et problem men de kræver altså noget plads smiley


  • #21   16. okt 2010 selvfølgelig skal katte tilses dagligt. jeg mente nu også at man kan tage væk en weekend, hvis der kommer nogen og kigger dagligt, fodrer og tømmer bakke..

    Jeg vil tilslutte mig rådet, tag din kæreste under armen og besøg nogle opdrættere af de racer du er interesseret i. Jeg opdrætter birmaer, og min dør er åben for interesserede smiley


  • #22   18. okt 2010 Hej Anne sofie.
    Bare det at du tænker så langt, gør dig til
    en god og ansvarlig katte ejer, synes jeg...
    Så det er bare i gang med at lede efter et
    par skønne katte smiley
    Men husk også at tag stilling til om det skal være
    katte med stamtavle eller ej, for jeg har været til
    katte udstilling en enkelt gang med min ene kat
    som har stamtavle, og det var en lang dag, men
    meget hyggeligt og jeg lærte en masse nyt om katte..


  • #23   20. okt 2010 Hej igen
    Har lige været væk herfra et par dage og er så glad for alle de indlæg der er kommet. Tak for det!
    Til Randi K: Lyder spændende med dine Bobtail! Hvor i Vestjylland bor i? Send mig evt. en pb. Kunne være spændende at komme ud og se dem, hvis jeg kommer på de kanter...

    Jeg går stadig at overvejer til og fra mht. MCO eller Birma
    Er der nogen der har andre gode racer de vil anbefale, eller evt. har erfaring med både MCO og Birma og derfor kan fortælle mig lidt om forskellene på de to (altså sindet, selvfølgelig :-))
    Og hvor stor, i kg, bliver en neutraliseret Birma han?

    Igen tak for alle jeres gode råd som jeg tager med i mine overvejelser selvom jeg desværre ikke kan overskue at svare jer alle smiley


  • #24   20. okt 2010 Til Sofie H:
    Mit udgangspunkt er også to hanner, gerne evt. brødre. Det er det jeg tidligere har haft og det gik ihvertfald godt....
    Men hvis man gerne vil have to fra samme kuld tænker jeg at man kan blive "nødt til" at få en han og en hun...
    PS: Fantastisk billede smiley


  • #25   21. okt 2010 Anne Sofie: Jamen jeg opdrætter birmaer, og det er jo en FANTASTISK kat. Meget social, nysgerrig, hengiven og har som regel et meget tæt forhold til sine ejere. En birma vil gerne være med i hverdagens gøremål, det er lidt forskelligt hvor meget de snakker, men ingen af mine snakker særlig højlydt, nogen bare mere end andre. En kastreret hankat kan sagtens komme op på de ca. 5 kg, men man må ikke regne med meget mere. En birma er en rigtig krammebamse, og langt de fleste elsker at ligge på skødet, blive båret, blive krammet osv, så man kan gå lidt efter en killing med en del pels, så bliver katten en rigtig bamse, men så skal man jo så også påregne en del pelspleje..
    Ja hvis man vil have to katte fra samme kuld, kan man måske være nødt til at tage en han og en hun, men det fungerer altså også rigtig rigtig fint smiley Og hunbimserne er nu også nogle yderst kælne og sociale katte smiley Men man kan jo være heldig at man finder to birma drenge i samme kuld. Hvis man vil have den mulighed, kan det være en god idé at reservere to drenge i et kuld, allerede inden det er født, således opdrætter er opmærksom på, at kommer der to drenge, vil man gerne reservere dem, så opdrætteren ikke når at sælge den ene.


  • #26   21. okt 2010 Anne Sofie- Har skrevet PB til dig smiley

  • #27   22. okt 2010 Anne sofie P. Du spørger til andre racer, har du overvejet en ragdoll?

Kommentér på:
Skal jeg have katte??? Hjælp søges...

Annonce