{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.371 visninger | Oprettet:

Nye killinger HJÆLP! {{forumTopicSubject}}

Hejsa

I går fik kæresten og jeg endelig vores to små kattekillinger, som vi har ledt efter og ventet på længe. Et par fine små huskattekillinger, der er 12 uger gamle og fra samme mor.

Kattene skal bo sammen med os i vores 86 kvm. store treer med balkon og vi er ganske tilfredse.

Da vi hentede kattene, fik vi at vide, at den ene var lidt tilbageholdende (Grå) og den anden var en "spilopmager" (Sort). Og det er ganske korrekt. Faktisk er den tilbageholdende mis, så tilbageholdende, at det bekymrer os lidt.

Da vi hentede kattene, fortalte damen vi hentede dem hos, at den lille grå havde haft bøvl med maven, men at det højst sandsynligt var i forbindelse med kostændringerne.

Den grå var meget udmattet i går, men da den fik lov til at komme ud af transportkassen gik den da rundt og udforskede de nye omstændigheder længe. Den tilbragte dog længe med at sove rundt omkring, og den virkede i alle henseender sløv og ufokuseret.

Det er blevet bedre i dag. Øjnene er mere klare, den er mere opmærksom og afføringen er blevet fastere. Men killingen virker stadig meget træt.

Vi har fået noget tør- og vådkost med, som var det killingerne er blevet skiftet over til (Coops Kitten - Balance, tror jeg det hedder) og det har vi fortsat med at give dem (Når vi løber tør, skifter vi igen til Iams Kitten, som vi fortsætter med til de er udvoksede.

Begge killinger spiser og drikker, når vi ellers lige tager dem med ud i køkkenet.

Men jeg vil gerne have, at mine dejlige katte har det så godt som muligt. Jeg håber, at katten kommer til at være bare halvt så energisk som sin bror/søster og derfor har vi besluttet at sørge for at tage dem med i køkkenet de næste par dage, men hvis ikke den lille grå bliver mere frisk i det, så må vi til dyrlægen.

Killingen er sød og kan godt lide at blive nusset og ligge sammen med os i sengen eller på sofaen, når vi ser TV, er det

Så er det så, at jeg kommer med nogle spørgsmål, som jeg håber, at jeg har gjort jer i stand til at svare på.

1. Hvor længe tager det for en kat at komme sig over et foderskifte?

2. Kan det variere så meget, når der er tale om killinger fra samme kuld?

3. Er det for længe at vente til på mandag (tre dage) til at kontakte dyrlægen?

4. Er der nogle faresignaler vi skal være opmærksomme på?

5. Er der noget ekstra vi skal vide?

Og så vil jeg gerne vide noget mere om orme og loppekur og vaccination.

Hvordan får kattene orme og loppekur? Er det noget vi skal give dem, eller skal de til dyrlægen? Hvor meget koster sådan noget, og hvornår skal det gøres?

Min kæreste siger, at Vaccination er unødvendig, når der er tale om indekatte. Hvad siger folk til det?

Mvh
Brian (Og grå mis og sort mis)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nye killinger HJÆLP!
  • #1   4. nov 2010 Ang. Foder så må du ikke bare gå fra et mærke til et andet det er der ikke amnge katte der kan tåle heller ikke som voksne. Du skal blande det nye foder med det gamle og langsomt tilsætte lidt mere af det nye for ellers får de dårlig mave og ja der kan godt være forskel på killinger fra samme kuld :). Hvis maven ikke er bedre inde for et par dage skal du kontakte dyrlægen, men du kan evt. købe zoolac til dem. Den skal være aktiv og gide lege samt spise ellers ville jeg søge dyrlæge med det samme. Nogen dyrlæger vil se killingen inde de giver ormekur andre udskriver det bare fordi killinger jo helst skal have en omgang mod orm, prisen ved jeg ikke der er forskel fra dyrlæge til dyrlæge smiley
    Ang. Vacciner ville jeg nok give dem lige meget hvad for en sikkerheds skyld...


  • #2   4. nov 2010 Jeg er ikke helt inde i foderskiftnings perioden, men de kan godt reagere ved at få lind/tynd aff...
    Har aff normal farve eller er den meget gullig (samme farve som babyer's)???
    Lugter det meget kraftigt og er det meget tyndt (som vand)???

    Hvis den begynder at tisse/lave uden for kattebakken, er det som regel fordi, den vil fortælle dig, at noget er galt...
    Hvis den stopper med at spise/drikke eller spiser/drikker meget småt...
    Hvis den bliver meget sløv og ikke vil lege eller nusses med...

    Ormekur og loppekur kan man sagtens selv give misserne...
    Ormekur findes i pilleform og i en pastaform, og de kan købes ved dyrelægen (kan ikke huske prisen)
    Loppekur: der vil jeg kun anbefale ADVANTAGE (pipetter) som skal fordeles på huden i nakken, hvor katten ikke kan nå om...
    Det gives hver 4. uge

    Vaccination: Selvom katten er indekat vil jeg anbefale at misserne ihvertfald får de 2 første vaccinationer (da de er basis-vaccinationer) derefter kan i nøjes med at vaccinere dem hver 2. år...

    Jeg ved jo ikke om, de er vaccineret fra sælgers side, for normalt vaccinerer man dem ved 8 og 12 ugers alderen og nogle gange ved 16 ugers alderen også...

    Håber du kunne bruge nogle af mine svar - der er sikkert også andre, der kan give dig et meget bedre svar ;O) Jeg er ikke opdrætter og derfor ikke 100 procent inde i alle tingene...


  • #4   4. nov 2010 Kan kun anbefale dig at få dem vaccineret... Vi fik nemlig også at vide, den gang vi fik killinger første gang, at når de var indekatte så behøvede de ikke vaccination... Pjevs døde i sommers, og dyrlægen var temmelig sikker på at det ku være undgået hvis han havde fået vaccination... smiley Så som sagt kan jeg kun anbefale jer at få det!

  • #5   4. nov 2010 Der kan være enorm stor forskel på kuldsøskende, så det i sig selv behøver ikke være noget problem. Men jeg ville helt klart få begge killinger tjekket ved en dyrlæge, han kan sige om der er noget i vejen og du skal alligevel i kontakt med ham/hende for at få ormekur.
    Her og nu kan du lige prøve at "nappe" den i nakkeskindet, hvis huden lægger sig hurtigt igen, har den i hvert fald ikke vædskemangel, hvilket du skal være meget opmærksom på. Killinger kan hurtigt blive meget meget syge på meget kort tid.
    I forhold til vaccine og øremærkning eller chip, så er det altid mest rigtigt at gøre osse selv om det er indekatte. De kan jo blandt andet smutte ud ved en fejl.
    I forhold til foder, så er det en rigtig god ide at skifte mærke. Husk som de andre skriver at blande op, især killinger kan være meget sensitive ved foderskift.


  • #6   4. nov 2010 Hej Brian.

    Først vil jeg lige starte med at sige at jeg ikke mener at du har grund til bekymring mht. den sløve killing. Det er en kæmpe omvæltning for en killing at flytte. Den kommer til et helt nyt hjem, med andre lyde, lugte osv. og er også blevet taget fra sin mor, og nogle gange kan de godt "sørge" lidt over en flytning. Den "stille" killing, burde efter min mening nok være blevet en uges tid mere hos sin mor. Jeg har også selv haft en killing, der virkede meget slæv og lidt trist da hun kom hjem til mig, men det var også efter en 3,5 times kørsel. Det er i sig selv udmattende for en lille killing, især det første døgns tid. Men du skal selvfølgelig holde øje med den, i tilfælde af at den er syg. Mht. orme og loppekur, vil jeg helt sikkert anbefale dig at give killingerne ormekur, da næsten alle killinger er født med orm. Jeg syntes dog ikke at der er nogen grund til at give loppekur, hvis de ikke har lopper eller loppeæg i pelsen. Dog er det en god ide at give killingerne loppekur fast, hvis de skal være udekatte. Hellere forebygge end helbrede:) Jeg syntes også at du skal få fat i noget bedre foder (Royal Canin, Iams, Hill's osv.) og gradvist vende killingerne til det nye foder. Foder har en stor betydning for katten, mht. sygdomme, men er også en måde at forbedre kattens livskvalitet på (jeg gad personligt ikke at spise "pap-mad" hele mit liv). Jeg syntes at killingerne skal have de første vaccinationer, og også løbende vaccineres, hvis de kommer ud. Jeg har to indekatte, og de er ikke blevet vaccineret siden de var killinger. Har snakket med min dyrlæge omkring det, at de ikke bliver vaccineret mere og hun ville selvfølgelig anbefale mig at vaccinere, men sagde samtidig at risikoen for at "slæbe" sygdomme med hjem til dem er MEGET lille. Men er sikker på at din dyrlæge kan fortælle dig mere om det.

    Puuuh, langt indlæg.

    Held og lykke med tumlingerne.

    Mvh. Anja


  • #7   5. nov 2010 Hej Folkens.

    Mange tak for jeres input. Orme- og loppekur er noget af det første på programmet og vaccination følger lige efter.

    Jeg vil samtidig lige fortælle om, hvad der er sket siden jeg skrev her på siden.

    Vi snakkede om nogle af de svar der var kommet her til, og begyndte at tænke igennem, hvad der er egentlig var sket siden kattene kom hertil. Og det slog os, at de ikke af sig selv gik ud for at spise. Det er stadig nyt for dem at være i vores lejlighed og madskålene står i køkkenet, mens vi opholder os mest i stuen. Samtidig vejede jeg kattene, og fandt ud af, at der er næsten 200 grams forskel på de små. Jeg ved ikke om det er meget eller lidt, men resultatet blev, at vi begyndte, med mellemrum, at tage vores små katte med ud i køkkenet og satte dem foran deres madskåle. I starten gav det ikke meget. Et par bidder og måske lidt vand. Men det ændrede sig, da jeg tog et par gode håndfulde af vores nysindkøbte tørfoder mærket Iams. Siden da har kattene (og især den lille grå) spist godt til de fem-seks gange de har været i køkkenet i går og også her i morges.

    Den ser meget mere fokuseret ud, den er ikke helt så sløv men følger nu med i alt, hvad der sker rundt omkring den og kan da også finde på at løbe rundt, omend det ikke helt er i samme tempo som sin bror/søster.

    Vi er meget mere rolige nu, fordi den opfører sig som en kat bør, selvom der er forskel på den meget mere aktive killing og den lille grå, men for hver gang vi er i køkkenet, tager vi kattene med (Og en masse gange, hvor vi egentlig ikke skal andet) og så får de mulighed for at spise.

    Det er rart at se den bette få det bedre. Vi er blevet anbefalet en dyrlæge, som vi skal snakke med mandag om orme- og loppekur.

    Mange tak for hjælpen med de små.

    Man bliver jo helt forelsket i sådan nogle små krapyler


  • #8   11. nov 2010 Så er det vist på tide, at få fulgt op på vores lille kattesaga.

    Stravinsky, som katten hedder, har det i dag meget bedre og blevet en rigtig lille bølle.

    Vi havde besluttet os for at se tiden an torsdag i sidste uge, da katten både spiste og ikke viste nogle alarmerende tegn, som opkast eller lignende. Og da vi skiftede foderet fra Brugsen ud med noget killinge Iams, blev katten da også en smule mere aktiv, men i løbet af weekenden gik gassen af ballonen, og søndag aften besluttede vi os for at kontakte dyrlægen tidligt mandag morgen.

    Vi ringede til en dyrlæge i Lystrup, som vi havde fået varmt anbefalet af venner og bekendte, og han tog tid til at se os kl. 17 mandag eftermiddag. Kattene kom i kassen og vi tog på en lille tur, som de små godt nok ikke brød sig særligt meget om.

    Da vi var ankommet og dyrlæge havde fået de første kig på Stravinsky, var han ikke glad for os. "Den er jo slet ikke blevet trænet i at blive håndteret, og den er meget underernæret," lød meldingen, men da han fik at vide, at vi havde fået killingerne få dage før, tøede han op og sagde, at det var godt vi kom, da vi gjorde.

    Undersøgelsen viste, at Stravinsky var ramt hårdt af orm, og derfor ikke havde fået rigtig næring længe. En vejning viste da også, at der var næsten 300 grams forskel på Stravinsky, og søsteren, Morgan. Vi fik en recept på noget ormekur, og nogle penicillin-piller. Samtidig fik den et skud, og han havde nogle dåser patientfoder, vi fik med hjem, så den lille kunne få noget god solid næring og begynde at tage på.

    Morgan fik ligeledes en ormekur, og vi har lavet en aftale om en vaccination en gang efter jul.

    Siden vi begyndte på ormekuren, har Stravinsky ændret personlighed helt enormt meget. Den er blevet meget mere katte-agtig. Den er mere aktiv, den vil gerne slås med sin søster (Nåh ja. Det er et par små piger, vi har fået) og er meget nysgerrig. Samtidig spiser den som den skal og har taget lige over hundrede gram på i løbet af de sidste tre dage. Det er dog ikke den mest fiberrige kost, så det er svært for en lille mis at nå i kassen, når det kniber, men vi arbejder på sagen.

    Vi vil gerne sige tak for alle de gode input, vi har fået her på siden, af hjælpsomme sjæle og et tak til dyrlægen Thomas Holmen Andersen fra Lystrup, der var sød og hjælpsom.



  • #9   11. nov 2010 Hvor er det dejligt med en update og hvor var det godt at i kom til dyrlægen. Det er utroligt hvad godt foder og en ormekur kan gøre, igen en bevis på at man skal tage det med foderet seriøst.
    Du skriver at det kan knibe lidt med at nå kassen, et lille godt råd er at i kan sætte et par ekstra kasser op. Det behøver ikke være nogen af den dyre, man kan improviserer lidt.
    Held og lykke med de små banditter


  • #10   11. nov 2010 Hvor dejligt at høre, og godt i kom afsted til dyrlægen smiley
    Håber alt vil gå godt fremover for jer smiley


Kommentér på:
Nye killinger HJÆLP!

Annonce