567 visninger
|
Oprettet:
Skiftet foder, dårlig mave {{forumTopicSubject}}
Hej.
Min kæreste og jeg har en kastreret hankat, som er omkring 8 måneder gammel. Vi har indtil nu fodret ham med tørfoder, men er nu begyndt at købe sådan noget dåsemad til ham, fordi han MEGET bedre kan lide det!
Her de sidste dage er han så begyndt at have dårlig mave, og går meget på toilettet.
Er der noget vi kan gøre ved det, eller er det normalt når man skifter foder?
Tak for hjælpen!
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
Det er en god ide at give sine katte vådmad sammen med tørkosten. Og jeg vil igen anbefale et godt produkt og IKKE discountfoder.
dec 2005
Følger: 10 Følgere: 9 Katte: 2 Emner: 2 Svar: 5
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Nu hvor han har fået dårlig mave, så tag foderet fra ham 6-8 timer, og giv ham derefter skånekost, fx kogt kylling med kogevand. Når maven så forhåbnetlig sanrt bliver bedre, så kan han få normalt foder igen - og stadig gerne lidt kogt kylling.
Iams Hairball tørfoder er også godt til en kat der har tynd mave.
Hvis han har meget tynd afføring risikerer han at blive dehydreret, så det er vigtigt, at han får nok væske.
Der findes nogle mælkesyrebakterieprodukter, som er godt mod dårlig maver (købes hos dyrlægen). fx Diarsanyl , mener at den også hjælper på væskebalancen ...
Du kan også give ham lidt A 38, hvis han vil have det.
**Jamen vi plejer faktisk også at blande det sammen med tørfoder
Narh, bedre at give det hver for sig. Tørfoderet bliver ulækkert og måske dårligt af at blive blandet med vådfoder. Det skal i hvert fald ikke stå fremme for længe, før det kasseres.
sep 2008
Følger: 1 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 12 Svar: 859
Hvilke mærker fodrer du med? Både tørt og vådt.
I øvrigt kan det diskuteres, om bagte kibbles har nogen gavnlig effekt på kattens tænder og tandkød. Hele stykker kød er en mere naturlig tandbørste, da det skal flænses i stedet for knases.
Skiftet foder, dårlig mave