1.815 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 36 Svar

Per R
Per R
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 5

Hjælp til anskaffelse af kat :-) Hjælp til anskaffelse af kat :-)

Hejsa

Jeg overvejer kraftigt at få en kat, men ved ikke helt hvilken type der vil passe til min lille famile smiley

Jeg har to drenge (7 og 11år)

Katten vil være alene i dag timerne og ved ikke helt om den det skal være en inde eller ude kat, jeg hælder mest til den skal have lov til at komme ud ..

Jeg har set på følgene katte, main coon, somali og norsk skovkat.

Det jeg ikke helt har styr på er om ovennævnte katte kan trives som alene kat og med børn. Og om den enkelte kat egner sig som inde eller ude kat.

Håber jeg kan få lidt ekspert viden smiley

Ps. Har tidligere haft perserkatte.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Inspicering af opgave 205 kr.
  • Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Afmontering af defekt opvaskemaskine og montering af ny brugt 1.000 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.
  • Fugening af bordplade 1.100 kr.
  • Besværlig lås 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp til anskaffelse af kat :-)
  • #1   17. nov 2010 Somlien er ihvertfald en rigtig dejlig familiekat - og en sund race, der stort set ingen pelspleje kræver.

Meeen, det er de færreste opdrættere af Somali der sælger til helt fritgående.

Er dit profilbillede ikke en somali?

• #2   17. nov 2010 Jeg tror de færreste opdrættere sælger til udekatte smiley Det er svært at finde ud af hvor sunde ens linier er hvis de bliver kørt over og hvad de ellers kan komme ud for udenfor smiley

Og så vil jeg anbefalde du køber 2, så har de hinanden at lege med når de ikke er hjemme smiley

• #5   17. nov 2010 Der er intet galt i at hvae udekat - bare de holder sig væk fra min matrikkel.

Jeg sælger IKKE katte til at gå frit - det er der mange andre der heller ikke gør ...

Kan man ikke acceptere det kan ejg fint henvise til hvor der kan købes en kat man stort set kan gøre med hvad man vil ...

Jeg accepterer din holdning, så længe det ikke er til gene for mig og mine INDE katte. Jeg syntes ikke duy kan tillade dig at kalde min mening for vrøvl ...

Iøvrigt sælger jeg kun sjældet katte der skal være alene

• #6   17. nov 2010 det er nu ikke fordi jeg er fisefornem at mine katte ikke kommer ud. Jeg har ikke haft udekat i mange år, heller ikke alm huskat. Det kan ikke anbefales, da den måde vi mennesker har valgt at leve på ikke er hensigtsmæssig for en kat. Færdelsreglerne lærer de aldrig og der findes for mange kattehadere, der kan finde på det mest utrolige, så nej, jeg kunne ikke drømme om at have en fritgående kat. Man kan i øvrigt heller ikke forlange naboen elsker katten lige så højt som en selv.
    Sidste sommer kostede det en katte-ejer i nærheden af 100.000 kr at have sin kat. Den var blevet lukket inde i en nabos lejlighed i en uge, Beløbet gik til at dække skader på møbler og lejlighed. Forsikringen dækker ikke den slags. Så tænk på det.

• #7   17. nov 2010 En kat der skal være enekat, kunne trives sammen med halvstore (garanteret søde) børn, og være ude (det skal lige bestemmes på forhånd). Så er jeg ret sikker på, at den rette kat sidder på et internat smiley

• #9   17. nov 2010 "Er dit profilbillede ikke en somali?"

Jo Lis, det er Teresa's Dushara Mirza Maruti og jeg tror hun ville blive ked af at hendes billede bliver brugt som profilbillede

• #11   17. nov 2010 Ser du Sus - det er problemet - hvordan undgår man andres katte - det er voldsomt generende for mind dyr og mig. jeg skal stadig kunne bo hvor jeg bor, så efter en forsigt gang at sige til folk det er ret generende - så er jeg stemplet som idiot. Ene og alene fordi jeg vil være fri for andres katte på min grund.

Jeg kan ikke udtale mig om opdrættere der sælger til fritløb i andre racer. Jeg kan udtale mig om mig selv - jeg ville ikke kunne bære deer skete en akt fra mig noget, en kat jeg har givet al min kærlighed og taget vare på fra før den blev født.

Indenfor min race kunne jeg aldrig drømme om at købe kat fra opdrættere der sælger til fritløb.

Jeg er ikke avler, jeg er opdrætter og ahr været det i mangfe år. Det passer mig helt fint at der sidder nogen og læser med, unge, nye, grønne osv - deler de ikke mine holdninger er det fa fint de holder sig væk

• #12   17. nov 2010 og så laver jeg mange slåfejl:-)

• #14   17. nov 2010 Sus skriver:

" kan ikke være det bekendt over for kommende katteejere eller nye katteejere der spørger herinde. "

Jeg mener nok jeg kan være bekendt at melde ud at jeg ikke er til fritløb - jeg er ovenikøbet så flink jeg vil henvise.

Jeg har jo sagt du har lov til at have din mening - alt jeg beder om er du accepterer der kan være andre der har en anden - lige præcis det virker det som DU har svært ved ...

• #15   17. nov 2010 "deler de ikke mine holdninger er det da fint de holder sig væk"

- dermed mener jeg køber et andet sted ...

• #17   17. nov 2010 Sus, jeg ved godt det er et diskussionsforum - jeg ved også at denne tråd handler om KØB af kat.

Jeg pointerer igen, jeg SÆLGER ikke katte til fritløb - jeg gentager også at det gør mange somaliopdrættere heller ikke.

Temmelig relevant info i en tråd hvor man kunne være interesseret i at købe somali.

Det kan godt være det et svært at se glimtet - men faktisk er jeg også temmelig alvorlig - forstå for mig er det vigtigt:-)

Jeg ved ikke hvorfor du føler du skal belære mig - alt hvad jeg har skrevet er fint indenfor trådens rammer - også selvom du ikke deler min mening ...

• #19   17. nov 2010 Ej, Sus du forstår da virkelig at ødelæ´gge en tråd smiley

Lis skriver jo at, hvis de ikke deler hendes mening må de købe kat et andet sted. Citat: - dermed mener jeg køber et andet sted ...

Da kan da ikke pensles mere ud......

• #20   17. nov 2010 Jeg håber da, at Per R kan bruge nogle af de mange svar smiley

• #22   17. nov 2010 Hvad jeg ved er de 3 nævnte racer gode familie katte og "børnevenlige" men jeg ville overveje at få 2 killinger, så de har selskab af hinanden, på den måde kan du også undgå der går for meget terrorist i den når i er på arbejde.

• #23   17. nov 2010 Ja jeg vender lige tilbage til det spørgsmål der blev stillet smiley
    Vi har en skøn maincoon hankat, han må godt komme ud men ønsker det ikke, selv når vinduer og døre står åbne ja så bliver han inde. Da vi købte ham sagde vi at han nok ville få udgang til udelivet og det var ok med opdrætter. det skal siges at vi har tre børn i alderen 4 år, 9 år og 11 år og han elsker dem.

• #24   17. nov 2010 Jesper eller sus eller hvem der nu sidder ved taster er her vist kun for at diskutere for diskussionens skyld. Der er nogen der godt kan lide at "høre" sig selv.

For så at vende tilbage til tråden, er det en rigtig god ide at stille spørgsmål inden man anskaffer sig en kat.
    Jeg kender heller ingen opdrættere der sælger til udekat. Men jeg ved at der findes avlere/bybbere der er ligeglad bare de sælger.

Noget man skal overveje. hvis man vælger at have udekat er ud over trafik, osse hvordan naboen vil reagere når jeres kat ligger og slænger sig på deres nyindkøbte solvogn. Hvordan vil de reagere når jeres kat tisser i deres børns sandkasse eller i rosenbedet. Eller hvis de kravler ind af et åbent vinduet i deres hus, bliver lukket inde og besørger i deres møbler. Eller den bare vælger at tage solbad på køleren. Tro mig, det kan bringe folks pis i kog. Nogle af disse flinke naboer kan lige pludseligt blive knap så flinke, hvilket osse kan gå så vidt til at tamme børnenes legekammerater. Nogle føler en sådan desperation over jeres kat at de endda kan finde på at fodre den med den lækreste kattemad krydret med kølevædske eller rottegift.
    Hvis i mener at naboen vil elske jeres kat lige så meget som jer, ja så kan man have en udekat.
    Når man så er kommet dertil, så er der racen at tage højde for. Der er nemlig meget stor forskel på de forskellige racer temperament og aktivitetsniveau. Nogle kræver pelspleje, nogle endda rigtigt meget, så det skal der findes tid til. Når man har valgt race, så er det vigtigt at sætte sig ind i om der skulle være genetiske arvelige sygdomme i racen, Ud fra det er det meget vigtigt at vælge den rigtige opdrætter, der tester for det, der bør testes for. Besøg mere end en opdrætter og følg jeres mavefornemmelse.
    Vil man ikke have en racekat, kan jeg varmt anbefale at få en kat fra Kattens Værn, Inge's Kattehjem eller lignende steder. De har nemlig en masse killinger/voksne katte til at sidde, som ingen vil kendes ved. Måske fra ikke neutraliserede udekatte.

• #25   17. nov 2010 'Ej, Sus du forstår da virkelig at ødelæ´gge en tråd :(*

*Jesper eller sus eller hvem der nu sidder ved taster er her vist kun for at diskutere for diskussionens skyld. Der er nogen der godt kan lide at "høre" sig selv.
    *
    -Hørt!

Per R>> Maine Coon er en fantastisk kat:o) jeg ville nu heller ikke have den som udekat, da jeg selv har fået stjålet en kat der fik lov at være ude når vi var hjemme. Jeg så den sidde inde hos nogle mennesker der bor lidt fra mig, og jeg gik ind og bankede på og sagde at det var min kat de havde. De nægtede og smækkede døren i! Jeg var så dum ikke at have fået hende chippet, så jeg kunne intet bevise:o( Jeg syntes desuden også at du skal overveje at købe to katte. Jeg har næsten altid kun haft en kat ad gangen, men har nu to, og jeg skal aldrig kun have en igen. De har RIGTIG MEGET glæde af hínanden:-)

Mvh Anja

• #27   17. nov 2010 Ha ha!

• #28   17. nov 2010 Sus,

jeg fatter iikke du vil nedlade dig selv til den her kommentar:

"Men jeg sagde undskyld til trådstarter, det udgør forskellen fra andre og mig"

Vil du godt forklare forskellen, ja altså på dig og andre? (hvem det end så er) jeg er så fatsvag jeg ikke fostår hvad du mener og hvad den kommentar skal gøre godt for ...

Og at kalde andres meninger for forkromende - det syntes jeg er uartigt og helt unødvendigt.

Du godeste - så er du der igen - nu til Anja ...

• Per R
    Per R Tilmeldt:
    nov 2010

#29   17. nov 2010 Uuups ... Sikke en hvepserede jeg fik stukket hånden i !!!

Tak for indlægene ..

Hvis vi kan prøve at undgå interne stridigheder, vil jeg gerne prøve at indkredse netop den type/race der vil passe til vores familie ..

Grunden til jeg taler om udekat er at jeg har svært ved forestille mig at en kat ikke vil smutte ud af et åbent vindue eller en dør en herlig sommerdag ..

Er der racer der vil blive "hjemme" selvom døren står åben, eller der det muligt at lave noget hegn halløj så den bliver hjemme hos os ?

• Per R
    Per R Tilmeldt:
    nov 2010

#31   17. nov 2010 Og mht til profil billede .. Arhh ... come on ...

Hvis Teresa virkelig bliver ked af det skifter jeg da gerne billede smiley

• #34   17. nov 2010 Northved,

Jeg kan love dig langt de fleste katte går ud står vinduet åbent - også når de er faldet til og trives ....

Per kig på min hjemmeside - der er både inhegnet have og løbegård, måske det kan give lidt inspiration

• #35   17. nov 2010 Per R **Er der racer der vil blive "hjemme" selvom døren står åben, eller der det muligt at lave noget hegn halløj så den bliver hjemme hos os ? **

Nej, der findes ingen racer, der bliver hjemme. Men selvfølgelig skal katten have glæde af haven smiley Prøv at gå til fotoalbums og søg på "indhegning" eller "løbegård", så kan du se mange ideer til, hvordan man kan hegne haven ind.

Prøv forresten også at kigge på www.vildkat.dk - der er mange katte, der søger nyt hjem. Ellers, som nævnt, sidder der mange dejlige katte på internaterne og bare venter på at flytte ind hos en god familie.

• #36   17. nov 2010 Per R, det kan meget nemt blive en hvepserede her på KG. Men jeg synes det er dejligt at du gider sætte dig ind i tingene inde du og din familie anskaffer sig et nyt medlem.
    Jeg har haft katte siden jeg var meget meget ung og osse mens mine børn var små. Selvfølgelig kan en kat smutte ud, hvis man glemmer at lukke en dør eller vindue, men jeg vil sige at det kun er sket meget få gange her hos mig og jeg har en aktiv race.
    Du kan sagtens lave noget hegn i haven eller en løbegård. Der er mange muligheder. Mange her på KG har lavet forskellige udgaver, store som små. Er man lidt snild på hænderne kan det laves rimeligt billigt. Og det ville måske være en god ide at inddrage drengene. Det giver dem et vist ansvar og sikkert osse glæde ved at lave noget til missen. Der er forskellige grupper herinde, hvor du kan få nogle ideer eller rådgivning

• #39   17. nov 2010 Northved

- og jeg kender ikke en eneste der der ikke stryger ....

Og rent faktisk syntes jeg dit råd er dårligt hvis katten ikke skal gå frit.

Jeg forstår igen ikke hvorfor man ikke holder sig emnet så snart man er uenig?

• #40   17. nov 2010 Jesper og Sus H - jeg skrev ikke der var noget galt i det, men at de færreste opdrættere sælger til udekat.. Det er fakta jeg kommer med.. Det betyder ikke at der er ingen der sælger til udekat

• #41   17. nov 2010 Jeg tror heller ikke at jeg nogensinde har set en kat der ikke går ud, hvis man åbner døren for den. Jeg havde en kat der havde været indekat i 4 år og da vi så en dag var flyttet ud i et sommerhusområde, hvor katten kunne undgå bliver besluttede vi at lukke hende ud. med det samme vi åbnede døren gik hun ud og gik rundt og kiggede på haven og kom derefter hurtigt ind igen. Men da hun først havde været ude et par gange, blev hun helt vild med udelivet og var næsten altid ude. Jeg har ikke hørt om racer der ikke ville gå ud, hvis de fik valget. Nysgerrighed ligger i kattens natur:o)

Per>> Mht. hvepsereden.. Ja, vi er mange kvinder herinde:*G*

• #43   17. nov 2010 Tænk jeg syntes det er positivt at gøre opmærksom at katte, de hoppe ud af vinduet eller går ud af døren er den åben - det kan og det får for noge katastrofale følger

At du så, fordi du mener noget andet finder det negativt - det er jo dit problem:-)

Nu spurgte trådstartet om tre racer - birmaen var ikke iblandt. Jeg kender ogspå en masse racer jeg kan anbefale - men det er der ingen grund til når der er kig på tre racer - hvordan var det nu med at holde sig til emnet?

• #46   17. nov 2010 Så vidt jeg ved er alle tre gode racer til familier med børn, man skal dog huske at der medfølger pelspleje hvis man vælger en langhåret. Vores nabo har en norsk skovkat og den holder sig hjemme på egen grund eller de aller nærmeste. Vores er et "gadekryds" og strejfer meget selvom han er neutraliseret. Hvis i vælger at det skal være en inde kat kan jeg varmt anbefale British short hair, de er gode til indelivet og til familie liv:)

• #47   18. nov 2010 Lige med hensyn til Somali er de en meget nysgerrig race, og de forstår sig ikke på farlige ting. De kan hurtigt komme meget galt afsted (dette er noget jeg har læst, fra et par som havde 2 somali, først som indekatte og derefter lukkede dem ud). De levede ikke ret længe.

Personligt har jeg selv samlet for mange katte op i vejkanten eller de er forsvundet til en ukendt skæbne, til at jeg vil lukke mine ud i det fri.

Sidst smiley jeg ved det er ikke pænt at sige og jeg støtter det på ingen måde, men lad os sige I giver 5000 kr for en stamtavle kat og den så lever som ude kat men bliver kørt ned efter et år eller mindre.
    Jeg ville kigge på en voliere løsning smiley

• #48   18. nov 2010 Som de andre skriver er der ikke en race der bliver hjemme, men en kastrat løber ikke så langt omkring som en fertil kat.

Jeg vil anbefale dig at få en voksen kat, der ikke trives med andre katte, for så undgår du at den kommer til at savne selvskab af en artsfælle.
    hvis det er en kat uden stamtavle i gerne vil have er det også tit en fordel med en voksen, da de tit er færdigvaccineret og neutraliseret.

Der er utrolig mange voksen katte der søger nyt hjem, både på internater og privat. Så jeg vil anbefale dig at kigge annoncer og taget ud og besøge de forskellige og se hvordan katten er og se hjemmet den kommer fra.

• Per R
    Per R Tilmeldt:
    nov 2010

#49   18. nov 2010 Til Jeanette ¤ DK JeaTri ¤-

Den tanker har jeg også selv, men ved ikke helt hvor nemt/sværet en voksen kat har ved at falde til hos en ny familie ..

• #50   18. nov 2010 Jeg har leveret masser af voksne = neutraliserede tidligere avlsdyr i nye hjem - helt problemfrit.

Og, du både ser og opleverer hvad du får - det kan man ikke være 100% sikker på med en killing.

Sådan en kat behøver ikke være gammel, mange tager abre et kuld, så katten kan sagtens være under to år.

• #51   18. nov 2010 hvis I får en voksen kat der ikke har skiftet hjem flere gange, bliver det intet problem med at falde til.

Nå i kommer ud og ser på kattene, så skal i bruge jeres mavefornemmelse, hvis der er det mindste der føles forkert, så skal I ikke tage katten til jer.
    Det kan nemt være at I kommer til at skulle besøge mange, men den rigtige kat skal nok dukke op.

• #52   18. nov 2010 **ved ikke helt hvor nemt/sværet en voksen kat har ved at falde til hos en ny familie ..**

Super ide med en voksen genbrugskat smiley (Jeg har aldrig haft andet)
    Det er forskelligt hvor lang tid det tager at falde til. Mine to katte tilbragte det meste af de første par døgn under sofaen, men derefter gik det hurtigt med at indtage hele huset :D.
    Den sidste kat jeg havde, var 12-13 år da hun flyttede ind hos mig -efter en times tid opførte hun sig som hun havde boet der altid smiley
    Tidligere katte er også bare flyttet ind uden den store ståhej.
    Man skal dog være klar over, at der godt kan gå nogle dage, hvor katten lever i skjul. Men bare lad katten selv bestemme tempoet smiley

• #53   18. nov 2010 Vi har selv købt en voksen hun-kat fra Dyrenesbeskyttelses internat smiley og vi er sååå glad for hende. Vores race kat har været solgt et par gange og det kan tydeligt mærkes på hende, da vi er hendes 4 hjem. Hun skal bo hos os for altid.

Kommentér på:
Hjælp til anskaffelse af kat :-)

Annonce