Hjælp til anskaffelse af kat :-) Hjælp til anskaffelse af kat :-)
Hejsa
Jeg overvejer kraftigt at få en kat, men ved ikke helt hvilken type der vil passe til min lille famile
Jeg har to drenge (7 og 11år)
Katten vil være alene i dag timerne og ved ikke helt om den det skal være en inde eller ude kat, jeg hælder mest til den skal have lov til at komme ud ..
Jeg har set på følgene katte, main coon, somali og norsk skovkat.
Det jeg ikke helt har styr på er om ovennævnte katte kan trives som alene kat og med børn. Og om den enkelte kat egner sig som inde eller ude kat.
Håber jeg kan få lidt ekspert viden
Ps. Har tidligere haft perserkatte.
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.012
Meeen, det er de færreste opdrættere af Somali der sælger til helt fritgående.
Er dit profilbillede ikke en somali?
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
Og så vil jeg anbefalde du køber 2, så har de hinanden at lege med når de ikke er hjemme
nov 2008
Jeg sælger IKKE katte til at gå frit - det er der mange andre der heller ikke gør ...
Kan man ikke acceptere det kan ejg fint henvise til hvor der kan købes en kat man stort set kan gøre med hvad man vil ...
Jeg accepterer din holdning, så længe det ikke er til gene for mig og mine INDE katte. Jeg syntes ikke duy kan tillade dig at kalde min mening for vrøvl ...
Iøvrigt sælger jeg kun sjældet katte der skal være alene
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
Sidste sommer kostede det en katte-ejer i nærheden af 100.000 kr at have sin kat. Den var blevet lukket inde i en nabos lejlighed i en uge, Beløbet gik til at dække skader på møbler og lejlighed. Forsikringen dækker ikke den slags. Så tænk på det.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
feb 2008
Følger: 7 Følgere: 11 Katte: 6 Emner: 1 Svar: 145
Jo Lis, det er Teresa's Dushara Mirza Maruti og jeg tror hun ville blive ked af at hendes billede bliver brugt som profilbillede
nov 2008
Jeg kan ikke udtale mig om opdrættere der sælger til fritløb i andre racer. Jeg kan udtale mig om mig selv - jeg ville ikke kunne bære deer skete en akt fra mig noget, en kat jeg har givet al min kærlighed og taget vare på fra før den blev født.
Indenfor min race kunne jeg aldrig drømme om at købe kat fra opdrættere der sælger til fritløb.
Jeg er ikke avler, jeg er opdrætter og ahr været det i mangfe år. Det passer mig helt fint at der sidder nogen og læser med, unge, nye, grønne osv - deler de ikke mine holdninger er det fa fint de holder sig væk
nov 2008
nov 2008
" kan ikke være det bekendt over for kommende katteejere eller nye katteejere der spørger herinde. "
Jeg mener nok jeg kan være bekendt at melde ud at jeg ikke er til fritløb - jeg er ovenikøbet så flink jeg vil henvise.
Jeg har jo sagt du har lov til at have din mening - alt jeg beder om er du accepterer der kan være andre der har en anden - lige præcis det virker det som DU har svært ved ...
nov 2008
- dermed mener jeg køber et andet sted ...
nov 2008
Jeg pointerer igen, jeg SÆLGER ikke katte til fritløb - jeg gentager også at det gør mange somaliopdrættere heller ikke.
Temmelig relevant info i en tråd hvor man kunne være interesseret i at købe somali.
Det kan godt være det et svært at se glimtet - men faktisk er jeg også temmelig alvorlig - forstå for mig er det vigtigt:-)
Jeg ved ikke hvorfor du føler du skal belære mig - alt hvad jeg har skrevet er fint indenfor trådens rammer - også selvom du ikke deler min mening ...
mar 2007
Følger: 31 Følgere: 26 Emner: 24 Svar: 1.698
Lis skriver jo at, hvis de ikke deler hendes mening må de købe kat et andet sted. Citat: - dermed mener jeg køber et andet sted ...
Da kan da ikke pensles mere ud......
dec 2006
okt 2008
Følger: 25 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 107 Svar: 2.218
jan 2010
Følger: 13 Følgere: 35 Katte: 4 Emner: 27 Svar: 1.080
Vi har en skøn maincoon hankat, han må godt komme ud men ønsker det ikke, selv når vinduer og døre står åbne ja så bliver han inde. Da vi købte ham sagde vi at han nok ville få udgang til udelivet og det var ok med opdrætter. det skal siges at vi har tre børn i alderen 4 år, 9 år og 11 år og han elsker dem.
feb 2010
For så at vende tilbage til tråden, er det en rigtig god ide at stille spørgsmål inden man anskaffer sig en kat.
Jeg kender heller ingen opdrættere der sælger til udekat. Men jeg ved at der findes avlere/bybbere der er ligeglad bare de sælger.
Noget man skal overveje. hvis man vælger at have udekat er ud over trafik, osse hvordan naboen vil reagere når jeres kat ligger og slænger sig på deres nyindkøbte solvogn. Hvordan vil de reagere når jeres kat tisser i deres børns sandkasse eller i rosenbedet. Eller hvis de kravler ind af et åbent vinduet i deres hus, bliver lukket inde og besørger i deres møbler. Eller den bare vælger at tage solbad på køleren. Tro mig, det kan bringe folks pis i kog. Nogle af disse flinke naboer kan lige pludseligt blive knap så flinke, hvilket osse kan gå så vidt til at tamme børnenes legekammerater. Nogle føler en sådan desperation over jeres kat at de endda kan finde på at fodre den med den lækreste kattemad krydret med kølevædske eller rottegift.
Hvis i mener at naboen vil elske jeres kat lige så meget som jer, ja så kan man have en udekat.
Når man så er kommet dertil, så er der racen at tage højde for. Der er nemlig meget stor forskel på de forskellige racer temperament og aktivitetsniveau. Nogle kræver pelspleje, nogle endda rigtigt meget, så det skal der findes tid til. Når man har valgt race, så er det vigtigt at sætte sig ind i om der skulle være genetiske arvelige sygdomme i racen, Ud fra det er det meget vigtigt at vælge den rigtige opdrætter, der tester for det, der bør testes for. Besøg mere end en opdrætter og følg jeres mavefornemmelse.
Vil man ikke have en racekat, kan jeg varmt anbefale at få en kat fra Kattens Værn, Inge's Kattehjem eller lignende steder. De har nemlig en masse killinger/voksne katte til at sidde, som ingen vil kendes ved. Måske fra ikke neutraliserede udekatte.
sep 2008
Følger: 4 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 34 Svar: 682
*Jesper eller sus eller hvem der nu sidder ved taster er her vist kun for at diskutere for diskussionens skyld. Der er nogen der godt kan lide at "høre" sig selv.
*
-Hørt!
Per R>> Maine Coon er en fantastisk kat:o) jeg ville nu heller ikke have den som udekat, da jeg selv har fået stjålet en kat der fik lov at være ude når vi var hjemme. Jeg så den sidde inde hos nogle mennesker der bor lidt fra mig, og jeg gik ind og bankede på og sagde at det var min kat de havde. De nægtede og smækkede døren i! Jeg var så dum ikke at have fået hende chippet, så jeg kunne intet bevise:o( Jeg syntes desuden også at du skal overveje at købe to katte. Jeg har næsten altid kun haft en kat ad gangen, men har nu to, og jeg skal aldrig kun have en igen. De har RIGTIG MEGET glæde af hínanden:-)
Mvh Anja
sep 2008
nov 2008
jeg fatter iikke du vil nedlade dig selv til den her kommentar:
"Men jeg sagde undskyld til trådstarter, det udgør forskellen fra andre og mig"
Vil du godt forklare forskellen, ja altså på dig og andre? (hvem det end så er) jeg er så fatsvag jeg ikke fostår hvad du mener og hvad den kommentar skal gøre godt for ...
Og at kalde andres meninger for forkromende - det syntes jeg er uartigt og helt unødvendigt.
Du godeste - så er du der igen - nu til Anja ...
nov 2010
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 5
Tak for indlægene ..
Hvis vi kan prøve at undgå interne stridigheder, vil jeg gerne prøve at indkredse netop den type/race der vil passe til vores familie ..
Grunden til jeg taler om udekat er at jeg har svært ved forestille mig at en kat ikke vil smutte ud af et åbent vindue eller en dør en herlig sommerdag ..
Er der racer der vil blive "hjemme" selvom døren står åben, eller der det muligt at lave noget hegn halløj så den bliver hjemme hos os ?
nov 2010
Hvis Teresa virkelig bliver ked af det skifter jeg da gerne billede
nov 2008
Jeg kan love dig langt de fleste katte går ud står vinduet åbent - også når de er faldet til og trives ....
Per kig på min hjemmeside - der er både inhegnet have og løbegård, måske det kan give lidt inspiration
dec 2006
Nej, der findes ingen racer, der bliver hjemme. Men selvfølgelig skal katten have glæde af haven
Prøv forresten også at kigge på www.vildkat.dk - der er mange katte, der søger nyt hjem. Ellers, som nævnt, sidder der mange dejlige katte på internaterne og bare venter på at flytte ind hos en god familie.
feb 2010
Jeg har haft katte siden jeg var meget meget ung og osse mens mine børn var små. Selvfølgelig kan en kat smutte ud, hvis man glemmer at lukke en dør eller vindue, men jeg vil sige at det kun er sket meget få gange her hos mig og jeg har en aktiv race.
Du kan sagtens lave noget hegn i haven eller en løbegård. Der er mange muligheder. Mange her på KG har lavet forskellige udgaver, store som små. Er man lidt snild på hænderne kan det laves rimeligt billigt. Og det ville måske være en god ide at inddrage drengene. Det giver dem et vist ansvar og sikkert osse glæde ved at lave noget til missen. Der er forskellige grupper herinde, hvor du kan få nogle ideer eller rådgivning
nov 2008
- og jeg kender ikke en eneste der der ikke stryger ....
Og rent faktisk syntes jeg dit råd er dårligt hvis katten ikke skal gå frit.
Jeg forstår igen ikke hvorfor man ikke holder sig emnet så snart man er uenig?
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
sep 2008
Per>> Mht. hvepsereden.. Ja, vi er mange kvinder herinde:*G*
nov 2008
At du så, fordi du mener noget andet finder det negativt - det er jo dit problem:-)
Nu spurgte trådstartet om tre racer - birmaen var ikke iblandt. Jeg kender ogspå en masse racer jeg kan anbefale - men det er der ingen grund til når der er kig på tre racer - hvordan var det nu med at holde sig til emnet?
jun 2010
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 24 Svar: 195
okt 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 4 Svar: 38
Personligt har jeg selv samlet for mange katte op i vejkanten eller de er forsvundet til en ukendt skæbne, til at jeg vil lukke mine ud i det fri.
Sidst
Jeg ville kigge på en voliere løsning
maj 2007
Følger: 14 Følgere: 119 Katte: 32 Emner: 58 Svar: 969
Jeg vil anbefale dig at få en voksen kat, der ikke trives med andre katte, for så undgår du at den kommer til at savne selvskab af en artsfælle.
hvis det er en kat uden stamtavle i gerne vil have er det også tit en fordel med en voksen, da de tit er færdigvaccineret og neutraliseret.
Der er utrolig mange voksen katte der søger nyt hjem, både på internater og privat. Så jeg vil anbefale dig at kigge annoncer og taget ud og besøge de forskellige og se hvordan katten er og se hjemmet den kommer fra.
nov 2010
Den tanker har jeg også selv, men ved ikke helt hvor nemt/sværet en voksen kat har ved at falde til hos en ny familie ..
nov 2008
Og, du både ser og opleverer hvad du får - det kan man ikke være 100% sikker på med en killing.
Sådan en kat behøver ikke være gammel, mange tager abre et kuld, så katten kan sagtens være under to år.
maj 2007
Følger: 14 Følgere: 119 Katte: 32 Emner: 58 Svar: 969
Nå i kommer ud og ser på kattene, så skal i bruge jeres mavefornemmelse, hvis der er det mindste der føles forkert, så skal I ikke tage katten til jer.
Det kan nemt være at I kommer til at skulle besøge mange, men den rigtige kat skal nok dukke op.
dec 2006
Super ide med en voksen genbrugskat
Det er forskelligt hvor lang tid det tager at falde til. Mine to katte tilbragte det meste af de første par døgn under sofaen, men derefter gik det hurtigt med at indtage hele huset :D.
Den sidste kat jeg havde, var 12-13 år da hun flyttede ind hos mig -efter en times tid opførte hun sig som hun havde boet der altid
Tidligere katte er også bare flyttet ind uden den store ståhej.
Man skal dog være klar over, at der godt kan gå nogle dage, hvor katten lever i skjul. Men bare lad katten selv bestemme tempoet
okt 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 4 Svar: 38
Hjælp til anskaffelse af kat :-)