{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.898 visninger | Oprettet:

Hvor længe uden mælk? {{forumTopicSubject}}

Hej igen. Hvor lang tid må der gå, hvor killingerne ikke får mælk? De kan slet ikke finde ud af at drikke mælk hos mormissen og nu bliver jeg altså nervøs for dem. Syntes at det virker som om de ikke kan finde brystvorterne... Hvornår skal man give dem flaske, hvis de skal have det? Jeg er lidt i tvivl mht. opflaskning. Men hvis de ikke kan finde ud af det hos mormissen, så bliver jeg vel nød til det eller??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvor længe uden mælk?
  • #1   4. dec 2010 Prøv at se om du ikke kan sætte dem på.

Har du tjekket at ingen har ganespaltning?

• #2   4. dec 2010 Har prøvet at lægge dem til, men de kan ikke finde ud af det. nej, det har jeg ikke tjekket. Jeg kan jo ikke rigtig se ind i deres mund..

• #3   4. dec 2010 Har mormis mælk?

Prøv at tjekke dem i munden.

• #5   4. dec 2010 Jeg har selv oplevet et par gange at få sved på panden, fordi de små ikke ville tage fat.
    Så overlod jeg den lille familie til sig selv, gik ned i stuen, røg en cigaret, tog en kop kaffe og en god bog.
    Da jeg gik op igen et par timers tid senere, lå de alle sammen fint og suttede.

Jeg har en idé om, at killingerne instinktivt bliver forvirrede over at blive manøvreret med - også af lugten af hænder.

• #6   5. dec 2010 Hej Anja

er de begyndt at patte..
    Hvis ikke, så så lig pegefinger og langfinger hendes mave med et dievort i mellem.. og hold killingens hoved med den anden hånd i mellem fingrene. så den har nemmer ved at fange vorten.. selvfølgelig ikke med tvang

• #7   5. dec 2010 Hej Anja. Jeg ville bare høre om de var begyndt at die ?

• #8   5. dec 2010 Det går bedre, men stadig ikke super. Så jeg giver dem lidt erstatning ved siden af, for at få lidt gang i deres sutterefleks. Men alle fire lever endnu, og ser ud til at have det godt:-) Jeg var helt grædefærdig ved tanken om at miste dem, så har altså ikke lige brug for nogle belærene kommentarer omkring erstatningen:-) Kan stadig ikke forstå hvorfor killingerne er så små, da hun har fået killingefoder og vådfoder +kogt kylling i løbet af hendes graviditet og hun gik lige til dag 64:-S

• #9   5. dec 2010 Hej Anja, kunne ikke drømme om at være belærende i denne situation. Jeg ved hvordan det føles når det ikke lige går som det burde. Jeg vil i stedet for bede dig give dem et par dråber sukkervand i stedet for erstatningen. Det gør du nemmest med en engangssprøjte.

• #11   5. dec 2010 Jo Sus, det har du ret i. Men det værste er at det er meget svært at undgå at mælken ryger i lungerne på dem eller de får dødelig forstoppelse især hvis man bruger pulver-erstatning. Colostrum skal de jo osse helst have fra mormis, for deres immunforsvars skyld. Men det er altså osse meget svært bare at gøre ingenting. Jeg har heldigvis kun haft brug for at flaske 1 gang og der var de små alligevel 2 uger og dermed meget større. Men det er et hårdt arbejde at flaske og vil ikke anbefale det uden der er alvorlig grund dertil

• #13   5. dec 2010 Hvorfor sukkervand?

• #16   5. dec 2010 Okay.. Hmm, det lyder bare lidt forkert at give en kat sukker:-S Tror at jeg vil prøve at ringe og snakke med min dyrlæge i morgen og høre hende om der er noget andet jeg kan gøre og så også lige høre hende om det der sukkervand:-)

• #18   5. dec 2010 sukkervand er for at give energi til den lille, så den lige får en kick og lidt flere kræfter til at patte

• #20   5. dec 2010 det er osse rigtigt Sus, men det er meget små killinger og det er meget vigtigt at de kommer til at drikke ved mormis. En lille killing uden energi vil hurtigt sygne hen enten af sult eller vædskemangel og til det sidste er sukkervand osse godt. Det kan give det ekstra kick til at kæmpe for at finde dievorten og osse have kræfter til at sutte

• #21   5. dec 2010 Okay. Argh, det er mig godt nok lidt imod, men hvis jeg skal prøve det, hvor meget sukker skal der så i vandet? Og det skal vel også blandes sammen mens vandet er på kogepunktet og så derefter køles lidt ned, eller hvad?

• #22   5. dec 2010 Hvor meget vejer killingerne og hvor gamle er de ?

• #23   5. dec 2010 De er født i går og den mindste vejer kun 46 gram. Det er den jeg er mest bekymret for

• #24   5. dec 2010 Hej Anja

Har nogen af dem tabt sig natten over ? Er der ro i kassen, og virker mormis veltilpas ?

• #26   5. dec 2010 Chicabee> Nej, ingen har tabt sig, men den mindste vejede kun 45 gram og har lige vejet den igen og den vejer stadig kun 45 gram. Den er heller ikke lige så livlig som de andre, men den kan sagtens finde ud af at sutte på sutteflasken, men kan ikke rigtigt se om den spiser hos Tess for alt det pels. Der er for det meste ro i kassen, men med det samme Tess går fra dem, så skriger de. Tess virker som om hun har det okay. Hun går tit ud af kassen og står og glor på mig og piver lidt, men det virker ikke som om hun har ondt, mere som om hun er lidt rastløs..

Lis> Jeg har ikke noget druesukker og har lige givet alle killinger lidt almindeligt sukkervand. jeg tog en lille bitte smule sukker og blandede med varmt vand og lod det køle ned, så det var lunkent. Og så fik de lidt af det. Må de ikke få almindeligt sukker??

• #27   5. dec 2010 Hej Anja

Har du sørget for at klippe mormis på maven ?

Når de små ikke taber sig, er det tegn på de får næring trods alt. Der kan godt lige gå et par dage før mors mælk løber til.

Mange hunkatte er meget sulte og tørstige de første dage imens de ammer, så tilbyd din hunkat noget ekstra lækkert på sengekanten imens hun ligger hos de små.

• #28   5. dec 2010 Chicabee> Nej, jeg har ikke klippet hende, fordi at jeg læste at man ikke skulle klippe for meget pels af, fordi at det beskytter mormissen imod killingernes kløer. Så jeg har ikke gjort det. Hun får vådfoder hver gang hun tigger. Og hun drikker også meget vand, men hun hader normalt også varme, så hun går tit ud for lige at drikke lidt og måske også for at få lidt luft. hendes fødekasse er en stor lukket papkasse, så det er lidt svært at se hvad der sker derinde og kan ikke lide at lyse derind.

• #29   5. dec 2010 Du skal ikke være bange for at klippe hende på maven. Det gør det altså meget lettere for de små at komme til - samt at pelsen ikke filtrer til henover dievorterne.

• #30   5. dec 2010 Okay. Jeg kan bare ikke rigtig komme til hende. Hun ligger jo hele tiden inde i fødekassen og når hun er ude af den, så render hun kun over og spiser og ud på bakken:-)

• #32   6. dec 2010 Jeg har åbnet kassen i toppen, så der kommer luft ned til hende. Men har været hos dyrlægen i dag, de sagde at jeg skulle give dem erstatning hver 3.time i den næste uge. Så kyrdser jeg fingre for at de klarer den.

• #34   6. dec 2010 Et af problmerne ved de ikke har pattet da de blev født er de ingen antistoffer får fra moderen. Derer tarme er kun i stand til at optage dem de første to døgn.

Killinger der ingen modermælk har fået i den periode er i større risko for virus og bakterie problemer.

Du er sikkert klar over det også er om natten der skal fodres.

Jeg går ud fra du ¨har helt styr på deres vægt? Det er det eneste der kan vise dig om de får mælk ved moderen eller ej.

Enig med Lotte - fyld ikke så meget på dem så de ikke gider arbejdet med at patte.

• #35   8. dec 2010 Anja,

Hvordan går det med killigerne?

• #36   8. dec 2010 Der er desværre kun en tilbage. Den lille, som nåede helt ned på 43 gram døde klokken 5.00 i morges, lige efter at den havde spist. Den var hele tiden meget kold, og selvom den lå hos Tess blev den aldrig holdt rigtig varm. Så jeg lå med den pakket ind i et håndklæde og op af en flaske med lunkent vand, da den døde:'-( Den sidste der er tilbage tager fint på og kan også selv finde ud af at die hos Tess. Så den er da en fremtid for:-) Nu leder Tess bare efter den der døde i nat. Håber at hun snart "glemmer" den så hun kan koncentrere sig 100% om den sidste. Jeg tænker lidt på om jeg måske skulle finde nogle killinger, som mangler en ammemor, så den killing der er tilbage ikke vokser op alene og Tess har massere af mælk til det. Hvordan er jeres holdning til det??

• #37   8. dec 2010 Hvor gør det mig ondt Anja, du har kæmpet hårdt. Men godt at der er en tilbage, der ser ud til at trives. Det med ammekillinger er der delte meninger om, jeg ville ikke turde. Du kan risikere at dem du får ind har noget sygdom som kan smitte killingen, men osse Tess. Men en killing er heller ikke at anbefale i forhold til prægning, leg med jævnaldrene osv. Men det kan nu sagtens gå rigtigt godt.
    Jeg vil sige nej. men mange har haft gode erfarringer med det. Men der vil altid være en lille risiko.

• #38   8. dec 2010 Som opdrætter ville jeg være uhyre forsigtig med at tage killinger ind fra andre.

Men det er bestemt ikke optimalt med kun een killing - hverken for moderen eller killingen ...

Er de født for tidligt? Det kunne også være noget bakterielt - det kan udrydde hele kuld i løbet af ingen tid ...

Du skal give morkatten p-piller NU - hun går hurtigt i løb med kun en - og så gider hun ikke passe den.

Det var trist der er mistet så mange - øv

• #39   8. dec 2010 Tak, ja det har godt nok været en hård omgang. Brød fuldstændig sammen i går, fordi at den lille bare lå og skreg og jeg havde givet den mad og havde også masseret maven og den tissede og havde også en lille smule afføring. Så min mor kom mig til undsætning klokken lidt over elleve og var her til klokken to i nat. Kunne ikke holde ud at høre på den, så det var godt at havde mor ved sin side:-) Ang. ammekillinger, så har jeg også tænkt på det med sygdomme og det er også det jeg er mest i tvivl om. Men hvis det er igennem et eller andet internat, er de så ikke dyrlægetjekket?

• #41   8. dec 2010 DIne killinger var jo også chekket Anja - alligevel døde de. Der er masser der ikke ses med det blotte øje - selv nogen ting der er svære at teste for

Så det er ikke kun et spørgsmål om du kan få noget ind med ammekillinger - du kan faktisk også risikere at de killinger du tager ind smittes med "noget" hos dine katte.

Et eller andet er jo galt når så mange dør.

• #42   8. dec 2010 Lis> Min dyrlæge sagde at jeg ikke skulle give p-piller fordi at hun normalt ikke vil gå i løb på denne årstid. men den beslutning, tvivler jeg også selv meget på. De er født på dag 64. så de er ikke for tidligt fødte. Mht. ammekillinger, så ved jeg ikke om jeg overhovedet kan få lov til det, for Tess er kun vaccineret dengang jeg købte hende. Og læste lige inde på hittekilling.dk at de skulle være vaccineret og at jeg skulle være fyldt 25 år og det gør jeg først i februar. jeg har ikke fået vaccineret hverken Tess eller Toulouse, siden de var små, fordi at de aldrig kommer ud, og min dyrlæge sagde at risikoen for at jeg kunne tage noget med hjem, var meget lille. Jeg giver Tess en p-pille med det samme. Skal ikke risikere at hun ikke vil tage sig af den sidste. Den MÅ ikke dø nu!

• #43   8. dec 2010 Jo, kattenene kommer fint i købetid på den her årstid - især katte det er inde. Det har jeg flere levende og temmelig støjende beviser på:-)

Det er meget forkert din dyrlæge anbefaler dig ikke vaccinere - ISÆR hunkatte der får killinger - killingerne får jo ingen antistoffer fra moderen så.

Der er sikekrt andre end hittekilling der mangler ammemødre - du skal gøre op med dig selv om det er det du vil ...

• #44   8. dec 2010 God ide med P-pille Anja. Som Lis skriver så kommer de i løbetid på denne tid af året, jeg har 2.
    Som Lis skriver så er jeg enig i at de bør vaccineres i hvert fald hvert andet år. Det bliver dem jeg ikke udstiller og dem der udstilles og bruges i avl bliver hvert år, det siger reglerne nemlig.
    Glemte at skrive at du lige skal holde øje med Tess's babser. Hun kan risikerer en yverbetændelse når der nu kun er en killing til at tage fra.

• #45   8. dec 2010 Lis> Hun har også anbefalet mig at få dem vaccineret. Men sagde at indekatte jo selvfølgelig ikke var i den højeste risikogruppe. Men hun syntes at jeg skulle få dem vaccineret. Det er mig selv der har valgt ikke at få det gjort.

• #46   8. dec 2010 Marianne N> Hvordan tjekker man om den har yverbetændelse? Altså kan man selv se det eller? Kan hun ikke amme mere, hvis hun først får yverbetændelse?

• #47   8. dec 2010 brysterner bliver mørk lyserøde, hævet og hårde- det mærker som om hun har "kugler". Hun vil osse pibe eller blive meget urolig når killingen vil die og temp kan stige. Hvis du klemmer blidt og hun så giver udtryk for smerte, så du kontakte dyrlægen. Det kan sætte sig til bylder.
    Men nu håber jeg altså ikke der sker mere. Syns du har været igennem nok.
    Knus

• #48   8. dec 2010 Okay. Det må jeg holde øje med så:-) Den dier nemlig på den samme brystvorte, så jeg må prøve at "tvinge" den hen til de andre engang i mellem. Den vejede i går 87 gram og i dag er den på 103 gram, så det går den rigtige vej. Har læst at den skal tage 10 gram på om dagen eller ca. 100 gram om ugen, så 16 gram er da ret pænt:-D Jeg har endda været væk herfra i to-tre timer i dag. SKØNT at få lidt luft og slappe lidt af. Jeg skal sove ovenpå i min seng i nat, så håber at komme ned til en levende killing i morgen tidlig:-S Og så skal jeg altså også snart have fundet på et navn til den lille tyksak;-) Lige et kæmpe skulderklap til jer herinde. I har været en kæmpe hjælp:-) Så tusinde tak<3

• #49   8. dec 2010 Gitte> Ja, det er bare så trist. Jeg har også haft mine tudeture, he he. Jeg er absolut ikke stærk nok til det, når det går galt og når Tess er færdig med at amme og passe bliver hun stereliseret og så skal jeg nok aldrig have killinger igen. Jeg har heldigvis taget ferie hele ugen, så jeg kunne være hos Tess og killiingerne, og det var dælme godt, for ellers ville jeg have haft et kæmpe problem med at give flaske til de små, som så alligevel døde:'-( Jeg gruer allerede for at skulle på arbejde igen på tirsdag, men mon ikke den sidste klarer det. Den spiser næsten hele tiden og virker meget stærk, så jeg tror at den klarer det. Har hele tiden gået og overvejet om jeg selv skulle beholde en af killinger, inden Tess fødte og nu er jeg slet ikke i tvivl. Det SKAL jeg, hi hi. Kan ikke sælge min lille prinsesse, når jeg har haft sådan et mas med at få hende til verden:-)

• #50   9. dec 2010 Lad nu killignen patte på det patte den har pattet op. Blander du - og det har ikke noget formål, der er stadig kun een killing tila t aftage, stresser du både killing, morkat og dig selv.

Rigtig god ide at få steriliseret mormis - få fixet killingen samtidig!

Kommentér på:
Hvor længe uden mælk?

Annonce