{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.057 visninger | Oprettet:

syg efter kastration ?!?! {{forumTopicSubject}}

Hej til alle smiley

Dette bliver et langt indlæg og nogen vil nok rynke på næsen, men jeg vil forsøge at forklare mig så godt jeg kan :o)

Pjevs (og storebror Jensen) blev kastrerede i tirsdags (den 1/2). Alt var gået godt da jeg med gensynstårer i øjenkrogen hentede dem efter 4 timer. De var self. noget sløve, men det havde jeg jo også forberedt mig på. (har læst stolpe op og stolpe ned om proceduren da det er mine første katte).
Under indskrivningen af dem blev der self spurgt efter fødselsdato - ja, altså deres .. hihi.. Jensen var intet problem da jeg havde helt styr på den.
Pjevs var det så værre med da jeg har fået ham fra en, der havde taget et kuld killinger til sig og ikke vidste hvornår han var født. De sagde dog, at han var 12 uger da jeg fik ham og blot var lidt lille af race. Jeg havde lidt tvivl da hans "miav" var meget spædt, men hvad ved jeg om den slags ;o). Sammenføring uden problem og han er verdens rareste og kælne killing. Han skulle jo så på kastrationstidpunktet være omkring 16 uger (storebror er 5½ md. Er self. ikke hans storebror, men det kalder jeg ham bare)

Pjevs har været til den magre side hele tiden men har altid adgang til tørfoder og vand. Derudover får de vådkost om aftenen og lidt godbidder ind imellem.

Jeg spørger klinikpersonalet om han er FOR tynd og de synes nok, at han er en smule spids i det. Det tager jeg self. til efterretning og har siden tilbudt ham vådkost 2 gange om dagen. Derudover fik jeg en prøvepakke Royal Canin Young Male med af dyrlægen og det ELSKER kattene bare. Jeg har givet dem det som "godbidder" udover den anden mad da det jo ikke er et fodder som deres maver er vant til. Den "almindelige" tørfoder har de jo så mistet interessen for og derfor har jeg blandet lidt af det i vådfoderet.

Nå, men alt er forløbet godt og dagen efter kastrationen var de ovenpå og legesyge igen - dejligt.

Fredag er så dagen, hvor min datter kommer på weekend, og da hun er bange for kattene (hun har selv ønsket at få dem da hun var sikker på, at hun ville komme over frygten, men det tager lige lidt tid) rykker jeg kattene ind i soveværelset, hvor de har masser af plads. Alt legetøj, kattebakke, madskåle osv. bliver indrettet derinde og det er de vant til.

Jeg lægger så mærke til at Pjevs er lidt varm om hovedet og ørerne er varmere end de plejer at være. Jeg har jo også været mere opmærksom på det, da der vel altid kan støde et eller andet til efter en kastration. På tidspunkt er jeg inde og lege lidt med dem og opdager til min store ærgelse, at der er skidt på den ekstra madras jeg har liggende i soveværelset. Jeg kan se, at det er lidt noget tyndere sjask end normalt. Jeg stiller et par ekstra vandskåle ind for at være sikker på, at han har så stor mulighed for at oprette væskebalancen som muligt. Jeg kigger ind flere gange i løbet af aftenen, men han virker ok.

Til morgen var der ingenting og jeg åndede lettet op, men her hen under aften er han blevet varm igen og jeg synes han ser noget "blattet" ud i øjnene. Han har haft et par "sprut-mave-leveringer", hvor jeg den ene gang måtte vaske hans poter fordi han havde vadet idet og det var stænk på siden af bakken. Han har spist fint af tørfoderet fra dyrlægen hele dagen, men viste ingen interesse for "natmaden" og desværre heller ikke for vandet. Jeg er jo lidt panisk for at han ikke får væskemangel og tilbød ham lidt på en ske som han ikke ville have. Jeg har så holdt ham BLIDT under hovedet og fået en del vand i ham med en ske på den måde. Men han er bestemt ikke i legehumør (kan jo også bare være, at han altså var træt på det tidspunkt).

Nu kommer det springende punkt som nok vil støde nogen:

Jeg har anskaffet mig katte vel vidende, at de er mit ansvar og jeg vil også gøre meget for dem, men min økonomi er IKKE til en vagtdyrlæge og jeg har desuden heller ikke bil. Er der nogen der ved om man kan få dyrlægevagten ud og kan man få det på afbetaling?

Jeg har tjekket såret efter og det ser fint ud. Det er hverken rødt, hævet eller med puds eller noget. Kan han have en infektion i det alligevel ?
Eller kan narkosen have været for hård ved ham, når han nu er et bette pjevs?
Det skal lige siges, at dyrlægen mente, at han nok kun var 12 uger nu - vurderet ud fra hans størrelse og størrelsen på "nødderne".
Ja, jeg kunne have afvist ham da jeg selv blev i tvivl om han var gammel nok da jeg fik ham, men jeg elsker skisme det bette pus og som skrevet tidligere er han bare den skønneste killing - ingen problemer der smiley

Jeg har self. læst næsten alt jeg kunne finde om killinger med dårlig mave - vil I anbefale at jeg koger ris med ærter til ham ? Og kan jeg vente indtil mandag med at tage ham til dyrlægen ?

Lige et tillægsspørgsmål: Nu er killingerne jo så blevet meget glade for det tørfoder jeg fik fra dyrlægen, MEN jeg synes det er meget dyrt - 10 kg. for 549,-. Kan nogen af jer anbefale en gylden middelvej mellem det billige fra Fakta og det her til over 500?? Lige for tiden skal jeg ikke tage hensyn til om de tager på i vægt - en forøgelse vil kun være et plus lige for tiden :))))

Tak til dem der tog sig tid til at læse det lange indlæg og håber, at nogle vil hjælpe en nybegynder på vej :o)))


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  syg efter kastration ?!?!
  • #1   6. feb 2011 rettelse..... der skulle self stå, at jeg er panisk angst for at han FÅR væskemangel ... smiley

  • #2   6. feb 2011 Tak for dit hurtige svar smiley

    Jeg har ikke været godt nok forberedt på, at kattene kunne blive syge (det håber man jo ikke lige på) så jeg har ikke noget termometer, men han ER varmere end han plejer at være.

    Kan jeg bruge zoolac selvom han skulle have feber ?


  • #3   6. feb 2011 Jeg vil få fat i et termometer som det første i morgen tidlig.
    Har lige tjekket ham igen og set ham spise lidt og drikke også så nu går jeg lidt roligere i seng smiley

    Vil købe zoolac i morgen også - det kan vel ikke skade at have i huset og har han ikke feber er det skånekost med det samme. Har for en sikkerheds skyld puttet kogt koldt vand i vandskålene nu...

    Tak for dine svar - godnat :o)))


  • #4   6. feb 2011 jeg fodrer med josera det koster 225 for 10 kg. ellers er der også sanabell koster omkring 300 kr for 10 kg.og sanabell har også flere varianter deriblandt en til kastrater.

  • #6   6. feb 2011 Ja det er rigtigt at RC til 500 for 10 kg virker dyrt, men jeg vil alligevel anbefale dig at bruge dette frem for det "billige". Hvis du regner prisen ud pr måned, så vil du faktisk finde ud af at RC i længden IKKE er dyrere end af fodre med supermarkedkattemad.
    Når det så er sagt, så er der andre og lige så gode muligheder som RC, der er endnu billigere. Bla Sanabell og Feline Porta.

    Da din ene killing er noget "spids" og meget ung, vil jeg anbefale meget at du giver den killingefoder, ikke noget fra Fakta. Den trænger til noget med nærring i der passer til en aktiv killing. Om det så skal være RC kitten eller et af de andre mærker bestemmer du selv. Men du får en sundere kat ud af det i længden.

    Men prøv at købe 10 kg kittten og find ud af hvor længe den holder og regn så prisen ud pr måned for de 2 katte kontra hvad du betaler for lige så mange dage med det "billige" du bruger nu.
    Husk at foderskift skal ske gradvist, ellers render du ind i mere pistolmave.


  • #7   6. feb 2011 Jeg har i mange år fodret med Arion/killinger og mine katte stortrives på det. Indholdet af Taurin er højt og foderet er hverken tilsat farvestoffer eller coatet
    Det er ganske vist normalt for en kat at kaste op af og til, men da jeg skiftede over til Arion fra RC, skete det ikke nær så tit.

    Og så lige et ?
    Hvor længe fastede dine killinger før kastrationen?
    De må nemlig ikke faste mere end 2-3 timer af hensyn til bl.a. deres blodsukker og skal have adgang til vand hele tiden.


  • #8   6. feb 2011 ang. billigere foder så prøv www.hyperdrug.co.uk der plejer jeg at købe RC, til en nooget mere fordelagtig pris end herhjemme smiley

    Kunne godt tyde på at foderskiftet kunne have noget med den tynde ,ave at gøre. Hvis du fodre med vådfoder, kan dette måske være skyld i maveproblemerne, men det kommer selvfølgelig nok an på hvor længe du har givet det foder de får nu?

    Ville til enhver tid vælge det dyre fremfor det billige, både af hensyn til at katte ofte ikke spiser nær så meget af det dyre mad, og desuden lgter deres efterladenskaber ikke nær så slemt...og ja så er der jo ofte en masse unødigt fyld i det billlige som katten ikke har brug for....


  • #10   7. feb 2011 Tusinde tak for alle svarene her. Jeg er ked af, at jeg først vender tilbage nu, men jeg har haft børneweekend og har derudover kogt ris og kylling og diverse i lange baner .. smiley

    Nå, men Pjevs blev ikke bedre i løbet af søndagen og da han i dag til morgen ikke engang ville slikke en ske med blendede ris og ærter ringede jeg self. til dyrlægen og fik en tid i eftermiddags.

    Pjevs har nu fået et skud antibiotika, 250 ml væske (nøøj hvor var han gal da han fik den her væske ind med drop) og noget feber nedsættende (han havde 40,3 da vi kom derover) og jeg har fået specialfoder og antibiotikakur med hjem til ham. Så nu ligger han og ligner en kamel mens hans sover (al væsken sidder som en pukkel på ryggen indtil det fordeler sig).

    Dr. Dyr mente ikke, at infektionen hang sammen med kastrationen da det hele pænt - så der var vi enige ham og mig .. hehe... Det kunne nærmere hænge sammen med foderet. Efter kastrationen fik jeg RC Young Male med hjem til dem og det havde jeg jo givet som godbidder i starten, men han sagde nu, at det slet ikke var godt til den bette her som kun er omkring de 13 uger.

    Jeg bestilte allerede i aftes foder hos zooplus.de og har bestilt det til killinger fra 4 uger til 4 mdr. så det kan jeg begynde at introducere for ham når den her kur er ovre smiley

    Jeg er rigtig glad for jeres forslag og råd .. tusinde tak for det ... Nu håber jeg bare, at Pjevs snart er den bette frække igen :)))


Kommentér på:
syg efter kastration ?!?!

Annonce