{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.615 visninger | Oprettet:

Historien om min Pusling,1988-2011 {{forumTopicSubject}}

Jeg håber I vil bære over med mit lange og triste indlæg, men jeg kæmper stadigvæk med min sorg i øjeblikket

og har behov for at få lidt luft. Dette er samtidig mit første indlæg, efter at have fundet forummet i min søgen på lindring i tiden efter min kats død.

Pusling som jeg kaldte min hankat, hentede min far og jeg på Kattens Værn i 1990, hvor han var 2 år gammel. En flot gråstribet kat med en skindende pels. Egentlig var det min far som fandt ham, for som 14-årig der lige
havde mistet sin 11-årige udekat, var jeg bare ulykkelig og havde svært ved at udvælge en ny kat, en måned
senere.
Jeg kan huske hvor svær tiden var for mig dengang i ugerne og månederne efter min første kat var gået bort.
Mindes stadigvæk den der "utro" fornemmelse, når den nye kat kælent prøvede at glæde mig, hvor jeg stadigvæk
sørgede over den gamle, følte mig forkert på en eller anden måde, ved nu at have en ny kat.

Tiden gik og det viste sig at denne kat meget hurtigt knyttede sig utroligt tæt til mig, frem for min far. Vi
var på et tidspunkt nødt til at flytte fra hus til lejlighed og valgte at tage katten med, hvilket den heller
ikke lod til at have problemer med, selvom man selvfølgelig bør undgå sådan et skift for kattens skyld.
Katten knyttede sig endnu mere til mig, fulgte mig, ventede udenfor toiletdøren, sov ved min hovedpude og da
jeg endelig flyttede hjemmefra, skulle katten selvfølgelig med mig. Min eks-kæreste brugte lang tid på at
katten accepterede hende, men det lykkedes til sidst. Hun lærte ham også at der ikke skete noget, ved at blive
løftet op og båret rundt, selvom det tog noget tid at vænne sig til. Siden da kunne jeg løfte ham op fra en
stol og han blev liggende i samme stilling mens jeg bar ham over i sofaen og lagde ham igen.
Årene gik og satte sine spor på min kat, nyrerne svigtede og skånekost blev nødvendigt. Sidste år blev en del
tænder fjernet, men han kæmpede sig igennem på trods af alle odds. Musklerne svandt ind og gigt blev også
noget som skulle behandles. Det hele kostede en formue, men jeg betalte gerne så længe der var noget at gøre for ham.

I august mistede jeg mit job og selvom jeg havde det svært i starten som arbejdsløs, gav det mig en masse
dejlig tid sammen med Pusling, som ved årsskiftet rundede de 23 år. Fik nyt job i januar, som jeg kun nåede at være på i 8 dage, før jeg fik en diskusprolaps. Tilbage til sofaen sammen med katten og se fjernsyn igen. Til
trods for ulidelige smerter og tåger af medicin, hyggede vi os alligevel.
I februar blev han hjertescannet og dyrlægen mente at det ville være fornuftigt med noget medicin mod for højt
blodtryk. Jeg fik en plastikdims med til at give ham pillerne, men som med så meget andet var det ikke
nødvendigt, for han syntes pillerne smagte godt og spiste dem selv.

Jeg nød de faste vaner, hvor jeg lå på sofaen med nogle tæpper og katten under tæpperne, som han elskede.
Altid var han til at gøre mig glad og jeg var aldrig i tvivl om at min kærlighed var gengældt. Vi var et makkerpar i livets med- og modvind.

Så kom onsdag d.2. og torsdag d.3. marts.

Han begyndte at få nogle kramper, som jeg havde oplevet et par enkelte gange, men som tidligere var forsvundet
lige så hurtigt som de opstod. Det gjorde de ikke denne gang. Onsdagen var lang og ondskabsfuld, men jeg
håbede på at han ville kæmpe sig igennem udfordringerne til om torsdagen. Om natten vågnede jeg ved at han sad inde i min seng, hvor han plejede at sove. Nu sad han bare og kiggede ud i luften. Om morgenen var det ikke blevet bedre, hver gang han var ved at falde i søvn, gik han i kramper. Jeg ringede til min dyrlæge, prøvede at bevare roen, mens jeg hakkede mig igennem samtalen og bestilte tid til aflivningen.
Selve aflivningen var ikke så slem, for der var intet andet jeg kunne stille op og var derfor ikke i tvivl om
beslutningen for hans bedste. Men tiden op til aflivningen og efterfølgende.. Jeg har mistet min bedste ven,
som jeg nåede at have i 21 år og det gør så ondt, så sindssygt ondt inden i. Måske er det fordi jeg hverken
har en kæreste, netværk eller arbejde, men det var som om at så længe jeg havde ham, kunne der ikke ske noget rigtigt forfærdeligt. Nu står han i en lille blå urne på mit skrivebord, føler ikke længere smerte eller
alderdom, men hold kæft hvor jeg har fældet mange tårer og gør det stadigvæk. Det er som om halvdelen af mit
hjerte mangler. Tanken om at jeg aldrig nogensinde får ham tilbage, kan jeg slet ikke forstå eller bære. Jeg
ved godt han "kun" var en kat og en efterhånden gammel en af slagsen, men jeg elskede ham så højt og elskede
vores faste vaner og rutiner, vi kendte hinanden på godt og ondt.

Lørdag d.5. marts endte jeg med at tage forbi Kattens Værn, bare for at se på udvalget af inde-hankatte. Jeg
svor jeg ikke ville vælge den første, den bedste. Der var 2 katte at vælge imellem, resten var afsat dagen før. Den ene var ikke særligt spændende, mens den anden smeltede mit hjerte. Problemet var bare at han var 10 år gammel. Ejeren havde afleveret ham og hans "halvbror" grundet udenlands flytning. Jeg tog hjem tomhændet, for jeg kunne ikke overskue en kat, der allerede var 10 år gammel, uanset hvor sød og ekstremt kælen han var.
Et par timer senere stod jeg derinde og skrev papirerne under. Fandme nej om alderen skulle afgøre sådan en
dejlig kats skæbne og alderen passer samtidig rigtigt godt til mit temperament og der hvor jeg er i
øjeblikket. Han er simpelthen så ufattelig sød og kælen, til trods for alt hvad han har været igennem, inden
jeg adopterede ham. Jeg håber at jeg kan give ham en fantastisk alderdom og at han kan udfylde tomrummet i mit hjerte. Det er stadigvæk svært med alle de gamle vaner og rutiner, som ikke længere er der, men de kommer jo
heller ikke fra den ene dag til den næste. Har forresten valgt at kalde ham for Nemo.

Lige nu føler jeg mig hensat til tiden som 14-årig, hvor jeg sørger over min mistede kat og skal til at lære
en ny at kende. Jeg er ikke i tvivl om at jeg har været rigtigt heldig med min nye kat, men jeg græder
stadigvæk flere gange om dagen de fleste dage, fordi jeg savner Pusling, min gamle ven. Gud, hvor jeg synes
det er urimeligt hårdt og svært, det her. Ved godt jeg selvfølgelig ikke er den eneste, som har mistet et
kæledyr, men hvor er jeg dog ikke god til at håndtere sådan nogle følelser som disse.

Tak til dig/jer, der valgte at læse mit indlæg. Jeg vil uploade billeder snart af både Pusling og Nemo, samt
forhåbentlig skrive nogle lidt mere positive indlæg herinde. Havde bare behov for at lette mit hjerte, for en
smerte som jeg synes jeg sidder alene tilbage med.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Historien om min Pusling,1988-2011
  • #1   18. mar 2011 rigtig rørende historie.. Sådan nogle pelsklumper betyder mere end man lige tror.. Jeg håber din nye Nemo kan hjælpe dig igennem din svære tid! smiley

  • #2   18. mar 2011 Tak og ja, utroligt som de små væsner fylder.
    Og hvis nogen kat kan magte opgaven, er det helt sikkert Nemo. Vi kommer begge med hver vores bagage, så lur mig om ikke det ender godt, om end al begyndelse er svær.


  • #4   18. mar 2011 Hvor er det bare en smuk lille historie som i sidste ende ender rigtig lykkeligt . Jeg er sikker på at Pusling har haft det bedste katteliv en kat kan ønske sig ! Jeg føler med dig , det er ikke spor sjovt , og det gør så forfærdelig ondt i hjertet at miste nogen man virkelig elsker !
    Sov sødt lille Pusling , jeg ved du har det rigtig godt nu .
    Og jeg er sikker på at pusling altid vil være hos dig .


  • #5   18. mar 2011 Åh hvor det trak tårer.
    Man bliver bare så glad for de misser.
    godt at du fik ny misser, de har det helt sikkert godt hos dig.
    Hilsen Lisbeth


  • #6   18. mar 2011 Tak for jeres rare svar på min historie. Det er rart ikke at blive betragtet som en overfølsom tosse, som jeg nogen gange føler mig som.
    Ja, Pusling vil uden tvivl altid være i mit hjerte, 21 år sammen sætter sine spor og jeg ville have gjort alt, hvis der havde været en anden udvej til sidst, uanset prisen.
    Selvfølgelig var jeg også bange for, hvor længe jeg ville trække den og om jeg ville være i stand til at tage beslutningen, den dag det blev nødvendigt. Der var faktisk ikke så meget at tænke over, da det først skete, for jeg kunne jo ikke byde ham at være i smerte, men derfor gør det ondt indeni alligevel, at der ikke var en løsning længere.
    Jeg har altid vægtet hans helbred højere end mit eget og vil også gøre det med min nye kat, men hvor jeg dog savner at føle forbindelsen, altså føle at Nemo er min kat og ikke bare en sød kat. Min nye kat er utroligt sød og velopdragen, men båndet mangler stadigvæk at blive knyttet, synes jeg. Og hvor vidt det at have den lille bitte urne stående på mit bord hjælper mig eller gør det hele værre, ved jeg ikke, men kunne ikke klare tanken om en "massegrav". Det var lidt som at vælge mellem pest eller kolera. Uanset hvad, så får jeg ham jo ikke tilbage, det har blot kostet mig en middelsvær formue de sidste par måneder. Men nu ved jeg da, at jeg har hans jordiske rester hos mig.
    Håber virkelig at der er mange kilometer tilbage i min nye kat, som altid har været en indekat. Min gamle fik først dyrlægefoder som 16-17 årig, min far og jeg vidste ikke bedre og det gav da helt sikkert Pusling nogle ekstra år. Denne gang er jeg allerede i gang med Hills, som nok bliver erstattet af Royal Canin eller lignende, afhængigt af hvad den lille herre synes bedst om. smiley Forhåbentlig aftager mine tudeture med tiden, efterhånden som jeg fokuserer mere og mere på det nye liv i mit hjem.


  • #7   18. mar 2011 Uha det var hårdt at læse smiley Føler så meget med dig, og ved hvor hårdt det er at miste sin bedste ven smiley
    Mistede min Pjevs i sommers, og tiden herefter har været ulideligt... Har dog ligesom dig skaffet mig en anden kat, og Zig har virkelig hjulpet mig med at smile igen smiley
    Men savnet er stadig stort smiley
    Sov rigtig sødt Pusling smiley Stort knus til dig Thomas smiley


  • #8   18. mar 2011 Jeg forstår dig fuldt ud!, og føler inderligt med dig i din dybe sorg over at have mistet din elskede kat smiley

    Dejligt, at du har givet en ældre internatskat et nyt, godt hjem. Jeg håber, at I får mange gode år sammen.

    (PS: Må man spørge, hvad der blev af Nemos halvbror?)


  • #9   18. mar 2011 Føler med dig, og hvor var det rørende
    at læse om dig og pusling... Og så vil jeg
    da også lige ønske dig tillykke med Nemo.


  • #10   18. mar 2011 Det sværeste synes jeg nogen gange er, at andre jo ikke kan sætte sig ind i alle ens følelser, blot at man har mistet en kat.. Men I hjælper mig meget smiley
    At få en ny kat både hjælper og samtidig ikke, svært at forstå indtil man prøver det, tror jeg.
    Nemos halvbror blev bortadopteret, formentlig om fredagen, men jeg ved det ikke med sikkerhed. Jeg syntes bare det var så uretfærdigt, at alle de andre katte var væk, undtagen Nemo som var sindssygt kælen og imødekommende, blot lidt ældre. Hvis man tror på ting og sager, kunne man fristes til at tro det var meningen at Nemo ventede på netop mig, lige præcis nu. smiley


  • #11   19. mar 2011 Ligesom du har Nemo mistet sin bedste ven (formoder jeg hans halvbror var) så jeg kan godt se en mening med, at du kom forbi på internatet ligesom han sad der smiley Og tja, når det har med katte at gøre, så kan jeg, udfra egne oplevelser, ikke afvise, at der er noget om "ting og sager".


    **Det sværeste synes jeg nogen gange er, at andre jo ikke kan sætte sig ind i alle ens følelser, blot at man har mistet en kat..**

    "blot" mistet en kat?!! Ak ja, sådan tænker de fleste jo nok, men du kan være HELT sikker på, at vi er nogle for hvem, det er alt andet end "blot" eller "bare" at miste sin kat!


  • #12   19. mar 2011 Thomas - Jeg føler dybt og inderligt med dig og jeg forstår også din sorg.
    Men sorgen ved at miste er den pris, vi betaler for at have elsket og blive elsket.
    Uanset hvor ulykkeligt jeg har været, har jeg samtidig spurgt mig selv, om jeg hellere ville være ligeglad. Hvis svaret ville være ja, havde kærligheden ikke været der.

    Pusling fik hos dig et langt liv med kærlighed, et liv, som det ikke er mange katte, der får, og da hans liv ikke længere var rart for ham at leve, gav du ham det sidste store gave, man kan give en firbenet ven, nemlig fred.

    Og så har jeres kærlighed skabt plads for en ny firbenet ven.
    Tænk hvis mindet om Pusling havde givet dig tanken, puhha, aldrig mere kat.

    Nemo vil aldrig kunne erstatte Pusling, men med tiden vil du blive lige så glad for ham - bare på en anden måde.

    Jeg måtte for ½ år siden sige farvel til min gamle hund på 16 år.
    Hun fik et godt langt hundeliv, men hendes tid var ikke mere. Vi var sammen i døgndrift i de 16 år og vi forstod hinanden uden ord.

    Da hun døde, følge jeg en sorg, der gjorde mere ondt end fysisk smerte og jeg må (nok uforstående for mange) indrømme, at jeg sørgede og græd mere over hende end over døde nære familiemedlemmer.

    Jeg har i dag en lille sød og kærlig "genbrugshund", som trængte til et godt hjem. Det bånd, jeg havde til min døde hund, føler jeg heller ikke over for hende, men det kommer: Igen: bare på en anden måde.

    Vi er faktisk heldige Thomas at kunne føle så dybt og inderligt for en firbenet ven. Hvor må andre, der ikke kan, være fattige.

    Sorgen vil med tiden aftage - savnet aldrig.

    <b>Kinesiske visdomsord.</b>
    Sorg er som en trekant, som drejer rundt i hjertet
    med spidser, som ridser.
    Det gør ondt, forfærdelig ondt,
    til trekantens spidser er slidt af,
    og der bare er en kugle tilbage, som glider uden smerte.

    Sorg er en proces som tager tid, men den slutter.
    Hvor lang processen er, beror på, hvad vi har mistet,

    Men når glæden over det, du har haft,
    overskygger sorgen af det, du har mistet,
    når du ved, at du aldrig ville have undværet
    det, som du har mistet,
    selv om du var klar over,
    at du engang måtte give slip på det.
    Da er trekantens spidser slidt af,
    og kuglen bliver en skat i dit hjerte.



  • #13   19. mar 2011 Jeg undskylder at jeg ikke kommenterer hvert indlæg til min tråd, selvom I alle er rigtigt søde og forstående, håber det er ok. Jeres kommentarer hjælper mig meget, det er bare lidt uoverskueligt at for mig at svare enkeltvis, blot så I ved at jeg sætter stor pris på jer. smiley
    Forummet her er netop fundet og valgt, for at finde forståelse for mit tab og mit generelle liv med katte og tydeligvis det helt rette, hvor jeg ved at katte betyder meget for alle.
    Mega, og nu prøver jeg at blive bedre til at svare på kommentarerne, jeg har stor respekt for hundejere, netop fordi jeg altid har tænkt på hvor svært det må føles at skulle skille sig af med sådan et dyr. Selvfølgelig elsker de fleste nok deres dyr lige højt, kat, hund eller kanariefugl, men en hund må føles endnu mere menneskelig end jeg i forvejen synes en kat gør.
    Med hensyn til familiemedlemmer har jeg det på præcis samme måde. Gudskelov har jeg både min mor og min far endnu og håber at de bliver her i mange år endnu, men de andre jeg har mistet har aldrig fået mig på grænsen til en depression som min Puslings død. Det er over 14 dage siden jeg måtte give slip og stadigvæk vågner jeg hver morgen, når lige at åbne øjnene, før jeg kommer i tanke om at han ikke er her mere og bliver trist. Jeg har aldrig prøvet at være ked af det i så lang tid og tårerne synes ikke at tørre ud, blot "nøjes" jeg nu med et par ture om dagen. Jeg husker alle de daglige oplevelser, som var det igår, hvordan han skød hovedet op mod mig, når jeg kyssede ham på issen, hvordan jeg bare skulle lægge mig på sofaen, uanset hvor tungt han sov i sin stol og så rejste han sig med det samme, for at komme over til mig og lægge sig i varmen under tæppet. Jeg husker hvordan han lå langs mig oven på tæppet og ville nusses på maven, mens han holdt min arm fast med sine ben, før han faldt i søvn og vidste jeg var hos ham hele tiden.
    Sådan, så lykkedes det mig at gå i gang igen. ;( Gud, hvor er det anstrengende. Jeg trænger til at komme oven på og kun fokusere på min nye skønne kat, som jo selv oplever savnet af sit gamle liv og rutiner. Jeg ved godt at tiden læger de fleste sår og på den ene side vil jeg gerne være glad igen, mens jeg på den anden er bange for at glemme Pusling og hans væsen. Får sgu' dårlig samvittighed overfor min nye kat, men jeg gør alt hvad jeg kan, for at han føler sig velkommen og elsket. Blot savner jeg som sagt at komme fra at han er en utroligt sød kat, til at han er min elskede kat. Utroligt at jeg intet har lært siden 14-års alderen, hvad det angår. Jeg vil jo helst ikke bruge for meget af Nemo's tid hos mig, på at koncentrere mig om en kat der ikke er her længere, ligesom jeg gjorde da jeg var barn. Kattene er her jo i forvejen alt for kort tid, i forhold til et menneskeliv.
    Nå, beklager at jeg kører lidt i ring her, skal nok lade være med at gøre det her til en evighedshistorie og prøve at komme videre i tilværelsen.


  • #14   19. mar 2011 Det er helt i orden at sørge og føle savn smiley Det skal du give dig selv lov til!

    Og jeg lover dig at du aldrig kommer til at glemme pusling selvom du bliver glad for den nye kat! Man glemmer ikke den slags. Minderne vil altid sidde der, selvom du bliver glad for Nemo og sorgen over at have mistet Pusling fortager sig.

    Ingen kan ændre på at det gør ondt dybt inde i sjælen at miste noget man har nært. Pusling var ikke bare en kat, Han var din bedste ven gennem mange år.
    Han sidder sikkert deroppe og glæder sig over at en ny mis får chancen for et godt liv ligesom han fik det dengang du hentede ham på internatet.


  • #15   19. mar 2011 Du har sikkert ret, synes bare at sorgen nogen gange smadrer mig helt og aldeles, føles depressions-agtigt til tider og udmattende som jeg ved ikke hvad.
    Håber at jeg bevarer minderne, for jeg kan ikke længere huske min første kat, udover hvordan han så ud og det vil jeg være ked af også sker med ham jeg netop har mistet.
    Og ja netop, min allerbedste ven gennem 21 år, det sætter sine spor på godt og ondt. Ved ikke om Pusling er gal på mig over at have fået en ny kat eller glæder sig, men jeg vælger at tro på det sidste og at jeg engang om mange år genser de katte jeg må nå at have haft i mit liv.


  • #16   19. mar 2011 Selvfølgelig vil I mødes igen!

    På denne side af Himlen findes et sted, som kaldes Regnbuebroen.

    Når et dyr dør, som har været særligt knyttet til en her på jorden, da vil dette dyr rejse til Regnbuebroen.

    Der er enge og bakker til alle vores specielle venner, så de kan løbe og lege sammen. Der er masser af mad, vand og solskin og alle er varme og veltilpasse. Alle de dyr, som har været syge og gamle, genvinder deres helbred og energi; de sårede eller lemlæstede bliver gjort hele og stærke igen, præcis som vi husker dem i vores drømme og minder om svundne dage og tider.

    Dyrene er glade og tilfredse på nær én lille ting:
    Hver især savner de én, der betyder noget ganske særligt for dem, og som de måtte forlade. De løber alle og leger sammen, men dagen kommer, hvor et af dem pludselig stopper op og ser ud i horisonten.

    Det er, som har han hørt en bestemt lyd eller opfanget et signal af en art.
    De klare øjne er ivrige; den spændte krop begynder at dirre.

    Lige med ét bryder han ud af flokken. Flyvende over det grønne græs bærer benene ham hurtigere og hurtigere. Han har fået øje på dig, og når du og din specielle ven endelig mødes, knuger du ham ind til dig i lykkelig genforening. Aldrig mere skal I skilles.

    Det regner med glade kys på dit ansigt; Dine hænder kærtegner igen det elskede hoved, og du ser endnu engang ind i de tillidsfulde øjne på det dyr, der har været væk i dit liv så længe, men aldrig fra dit hjerte

    ... og sammen går I over Regnbuebroen.



  • #17   19. mar 2011 Nej Mega, hvor smukt, for helt tåre i øjene... smiley

  • #18   19. mar 2011 Puha, det ramte lige i hjertet på mig, det der. Havde lige lovet mig selv at jeg ikke ville græde mere idag. Hvor jeg dog håber du har ret, for det er en dejlig historie. Tak.

  • #19   19. mar 2011 Kære Thomas, jeg føler med dig og jeg véd at du vil komme igennem sorgen.
    Det er skønt at du har fået Nemo! Det er sikkert en anden personlighed, men læg mmærke til at en kat giver al den kærlighed tilbage som den får - og mere til!
    Jeg forstår dig fuldt ud! Jeg mistede min Mads i august og jeg lover dig at jeg tog mange tudeture under bruseren! I den første tid kunne jeg kun holde ud at gå rundt udenfor med min anden kat i snor!
    Minderne lever i bedste velgående og det vil dine også gøre!
    Jeg fandt en måde at tage "ordentligt" afsked med ham - jeg tog et billede frem af ham og sagde godnat til ham inden jeg lagde mig til at sove! Nu har jeg det lidt på afstand, men det har også taget 8 mdr. - samt en ny kammerat til Elvis. Skæbnen ville at han tilfældigvis kom til at ligne Mads!
    Jeg tror på at når nogen dør, enten mennesker eller dyr, så bliver de forenet med vennerne i himlen. Her findes ikke smerte eller elendighed, men han mødes med dem han har kendt.
    Thomas, her i dette forum véd man at en kat ikke "bare" er en kat. Jeg gjorde faktisk som dig, læssede den værste sorg af mig til dem der virkelig forstod - de andre kattevenner.
    Til sidst: Hvor har det været en rørende tråd og hvis jeg ikke kneb en tåre før, så kom jeg til det da jeg så "Mega"s indlæg.
    Tanker herfra og R.I.P. Pusling.


  • #20   19. mar 2011 Jeg ved godt at det en dag bliver hverdag igen og Nemo er bestemt det allerbedste valg jeg kunne have truffet når nu jeg skulle have en ny kat. Jeg er ked af at høre om både dit tab, ligesom jeg også føler med alle jer andre herinde. Man får øjnene op for en anden side af livet, når man gennemgår sådan noget. Jeg vil også have et billede til at stå sammen med Puslings urne, for jeg savner at se ham og se på ham, uanset hvor dejlig en kat Nemo også er. Og endnu en gang tak for de mange trøstende svar til tråden. Det varmer. smiley

Kommentér på:
Historien om min Pusling,1988-2011

Annonce