anskaffe katte anskaffe katte
Hej alle katteejere:
Jeg skal flytte i hus omkring den 1. maj 2011 og har derfor valgt at anskaffe mig 2 katte. Havde tænkt mig det skulle være et søskende par da jeg så slipper for at stå i den situation at de ikke kan sammen.
Det er første gang jeg skal have katte (vi har haft gårdkatte da jeg var barn) og derfor kunne jeg godt bruge lidt viden om jeres vurdering om diverse ting:
-Foder - hvad skal man vælge? (regner stærkt med det bliver en huskat eller en blandingskat eller main coon jeg anskaffer mig) (de skal bare være kælekatte så ingen avl)
-Er det bedst at kattene kan komme ud i det fri eller er en indhegnet have ok?
-Hvilken kattebakke + grus anbefaler i og hvor er det bedst at stille den?
-Hvilket udstyr er vigtig at have til katte? (kradsetræ m.m.)
-Noget man skal være ekstra opmærksom på når vi nogle gange passer hund (jeg vil finde katte der er vant til hunde)
Håber der er nogle der kan svare på mine spørgsmål:
Med venlig hilsen Mette.
sep 2008
Følger: 1 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 12 Svar: 859
En alm. indhegning vil enhver kat kravle over efter få dage. Jeg synes helt klart, at du skal kattesikre hegnet. Der findes flere tråde herinde og flere hjemmesider, hvor folk viser deres hegn. Det er ikke umuligt - men man skal være grundig!
jan 2010
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 20 Svar: 315
-Foder - hvad skal man vælge? (regner stærkt med det bliver en huskat eller en blandingskat eller main coon jeg anskaffer mig) (de skal bare være kælekatte så ingen avl)
Vi fodre vores med kitekat - både tør og vådfoder. Det er ikke det bedste produkt på markedet, men synes det fungerer udemærket. Desuden supplerer vi med forskelligt kød og fisk jævnligt.
De fleste anbefaler Royal Canin - det skulle være super.
-Er det bedst at kattene kan komme ud i det fri eller er en indhegnet have ok?
En indhegnet have er kanont - så har de adgang til udelivet, men samtidig mindsker du risikoen for at miste kattene til bilerne.. Vores egen kat har fri adgang til udelivet, det er en risiko vi tager fordi vi ikke har mulighed for noget indhegnet - heldigvis er der langt til vejen.
-Hvilken kattebakke + grus anbefaler i og hvor er det bedst at stille den?
Nogle katte kan ikke finde ud af at dele bakke, og nogle vil ikke lave både stort og småt i samme bakke - så i kan risikere at skulle have op til 4 bakker, alt efter kattenes temperament. Vi har en almindelig åben bakke og bruger klumpende grus.
-Hvilket udstyr er vigtig at have til katte? (kradsetræ m.m.)
Kradsetræ af en eller anden form er et must - og jo flere klatremuligheder jo bedre.. En transportkasse af en eller anden art er også vigtig - hvis i skal akut til dyrlægen. Og så selvfølgelig legetøj.
Og så lige en vigtig bemærkning, som i nok allerede er klar over.. Men husk nu at få kattene neutraliseret - det er simpelthen så vigtigt, og i undgår mange problemer for både kattene og jer selv. Få dem også chip eller øremærket..
Held og lykke med søgningen efter jeres kommende guldklumper!
jul 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 2 Emner: 23 Svar: 163
Foder: vælg noget med så høj kødprocent som mulig - Appalws har jeg hørt meget godt om. Giv gerne både tørfoder og vådfoder, de har de bedst af.
Mht indhegning vil jeg klart anbefale dette, da jeg ikke selv ville have nerver til at lade dem rende frit. hvis du indhegner hele haven og kattesikrer som der bliver foreslået, kan du jo også nyde haven sammen med dem
kattebakke + grus: Vi har to bakker til vores to katte, begge lukkede. spørg opdrætter hvilke de er vant til. Lad dem stå et roligt sted, og langt væk fra maden, da katte ikke vil spise i nærheden af bakken..
udstyr: Kradsetræ er rigtig godt, vi har lige fået et gulv-til-loft, det er de glade for! Vi har købt nogle rotter af Sanne der er herinde, dem er de vilde med at lege med.. En transportkasse til dem hver vil også være smart at have..
jul 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 2 Emner: 23 Svar: 163
nov 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 7 Svar: 1.523
Mht. foder, så er det en god idé at fodre alsidigt, tør og vådfoder af en god kvalitet (højt animalsk protein), her kan bla. nævnes Applaws, Feline Porta, Pro Plan, som er nogle af dem jeg selv bruger. Skal du have en semilanghåret kat, som Main Coon'en er, så er det ret smart at fodre med et Hairball produkt blandet i alm. tørfoder. Tørfoder skal være tilgængelig 24/7, og vådfoder, råt kød m.m. skal helst gives min. 1 gang dagligt.
Mht. race, så sæt dig grundigt ind i, hvad du rent faktisk får for pengene ved at købe hos en DYGTIG reg. opdrætter. Der er forskel på opdrættere, og her skal man virkelig mærke efter i sin mavefornemmelse. Spørg hellere 10 gange, du skal ikke være bange for at stille pressende spørgsmål
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Mht. til evt. indhegnet have, så vil jeg sige, at hvis du får nogle katte, der er vant til at være indekatte, så vil en indhegnet have være superdejlig for dem
Jeg synes også det er en god ide med et søskendepar, eller med et par voksne genbrugskatte, der er vokset op sammen.
okt 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 12 Svar: 123
så synes jeg du skal gøre det.
jeg havde 2 katte som løb ud af vinduet ud og ind,
men det endte faktisk med at vi kunne høre vores ene kat jamre ude i haven fordi der var en kæmpe sort kat der var fulgt efter dem. og de var faktisk tæt på at komme op at slås.
& så det med indhegning er også en god ide, så du ikke skal finde din kat død, fordi den er kørt over.
- & så er der mange der sikkert tænker jamen jeg bor ikke på en særlig meget trafikkeret vej.
Jamen det gør vi heller ikke, og vores katte de var ved at blive kørt over flere gange!
& så er det lige med naboerne, de synes nok heller ikke det er rart at de skider i deres haver, for jo det gør de.
dec 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 3
Den vil give dig mange sjove, dejlige og ikke mindst kærlige oplevelser.
Der er mange meninger om foder, grus og alt det andet udstyr, man gerne vil anskaffe. Jeg har en stor kattepension www.kattepension.dk,
og selv en del katte - været i "katteverdenen i 12 år. Derudover har jeg en webshop, som nok hører til i den billige ende - prøv selv og gå ind - kik dig omkring, og derefter kan du selv vurdere: www.kattebutik.dk.
Venligst
Evan
anskaffe katte