{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.258 visninger | Oprettet:

2 katte {{forumTopicSubject}}

Min kæreste og jeg har en Sphynx, og har overvejet at anskaffe os en kat mere, så hun kan få lidt selskab da hun er en lejlighedskat og ikke kommer ud.

Mit spørgsmål er så, vil det være bedst at den næste kat er af samme race, eller kan vi sagtens sætte to forskellige racer sammen? Vi har nemlig snakket om at få en bengal.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  2 katte
  • #1   27. apr 2020 Jeg ville finde en race, der kan lide at putte med din nuværende kat. Bengal er meget meget aktiv, og du skal være klar til at aktivere den en del, da din Spynx alene næppe er nok.

  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #2   27. apr 2020 Jeg synes heller ikke at en Sphynx som gerne vil putte tit og en Bengal passer slet ikke sammen. Bengalen er en meget aktiv kat, som Susanne skriver. Så det kan sagtens være at din Sphynx kat pludselig bliver anderledes og ikke føler sig tilpas i sit hjem og bliver stresset på grund af at Bengalen hele tiden måske vil være efter den og lege. Det er 2 vidt forskellige temperament. smiley Det vil være så synd for begge katte.

  • #3   27. apr 2020 Jeg ville også tage en anden race end Bengal. De er MEGET aktive, og er måske ikke det bedste match, når man snakker om en Sphynx. Ville overveje en mere af samme race eller en huskat smiley

  • #4   27. apr 2020 som de andre skriver, så er det vigtigst at temperament passer sammen. så har man en mere rolig kat så er det en dårlig ting at få en kat som hænger i lamperne.

    uoficalt så kalder man en bengal for en bindegal kat. de er meget aktive (skal læses som mega meget )

    en anden ting, sørg for at få en hunkat mere. så vil det være lettest at sætte dem sammen. Hunkatte er mere "dem selv", og har endelig ikke behov for en makker på sammen måde som hankattene har. Drengene vil gerne lege på en anden måde


  • #5   27. apr 2020 #1,2,3,4

    Ja det var faktisk også lidt min tanke at det ville være et problem, og var også derfor jeg lige tænkte at spørge herinde.

    Grunden til at vi overvejede en bengal var fordi det er en af de to racer som vi ved at min kæreste kan tåle, men jeg tror bare vi holder os til sphynx. smiley

    I hvert fald mange tak for jeres svar smiley


  • #6   27. apr 2020 velbekomme smiley

  • #8   28. apr 2020 Jeg tænkte også på sådan noget som Orientaler/Siameser og Balineser det er jo alle rigtig puttekatte. smiley

  • #9   28. apr 2020 Siameser … puttekat smiley smiley smiley smiley smiley nææ ikke ret meget smiley smiley smiley smiley
    smiley


    profilbillede
  • #11   30. apr 2020 Det vigtigste er at temperamentet passer, og ikke racen. Der er altid utrolig mange forskelligheder i temperament selv med to af samme race smiley Min ene bengal er dominerede, aktiv og lidt af en bølle. Mens min bengal pige er glad for at lege alene og putte under tæppet hos mig. Hun er ikke nær så aktiv.
    Så man kan godt få bengaler som ikke er aktive superkatte med krudt i røven ^^
    Min bedste råd er at finde ud af hvad type kat jeres er, og så finde en som er kompatibel
    (Jeg går ud fra Alfa, Beta og Gamma metoden, som jeg har valgt min tredje ud fra, hvilket er gået super godt).


  • #12   30. apr 2020 Ida T: Vildt nysgerrig, hvad er det for en metode? smiley

  • #13   30. apr 2020 Jeg tvivler nu meget på, at Bengalere er så store puttekatte, som Spynx, Orientaler, Siameser m.fl. er. Det skal man have oplevet for at forstå, tror jeg. Jeg har i hvert fald planer om en Orientaler mere, så min har selskab, selvom hun også putter meget med Coonerne. De gider bare ikke så længe af gangen, som hun gør.

  • #15   30. apr 2020 Chris, oftest er der kæmpe forskel på drenge og piger. Derfor anbefaler man to af samme køn.

  • #17   1. maj 2020 Ved ikke hvor min kommentar om bengal forsvandt hen men står ved alt hvad jeg sagde smiley hvis du har spørgsmål svare jeg gerne på dem

  • #18   4. maj 2020 jeg har 2 forskellige racer! og tænke ikke på raceforskelle............ nu har jeg en MCO & en NFO. Begge semilanghåret katte der ligner hinanden pånær set i profil...... hvis en ny race tiltaler dig, så bare prøv, og hvis det samme igen tiltaler mere, så kast dig ud i det.......... sammenføring af ung og gammel er nok det mest spændende........ held og lykke med projektet. følg din fornemmelse!

  • #19   4. maj 2020 Marlene, den sammenligning dur ikke. Maine Coon og Norsk Skovkat er på mange områder lidt lig hinanden og dog ikke. Aktivitetsniveau, puttebehov osv. ligner de hinanden meget.

    Nu har jeg 4 racer og en blanding, og jeg ser STORE forskelle. Så store at jeg overvejer en Orientaler mere.


  • #20   6. maj 2020 Jeg prøvede ikke at sammenligne bengalere med Sphynx og de andre racer, der er mange forskellige måder katte kan putte på smiley Akio som er min bølle bengal er en rigtig puttekat, på sin egen måde. Han elsker at ligge i mine arme mens jeg laver andre ting, f.eks spille computer. Han elsker at komme og lægge sig ved min mave og blive nusset når jeg slapper af på sengen. Han elsker at være under dynen eller tæppet når jeg ser tv og sove mellem mine ben. Nogle gange ligger han i mine arme når jeg ser tv også. Jeg ved ikke om siamesere eller orientalere etc. putter som mine katte gør (af gode grunde da jeg ikke har nogle).
    Min pige putter kun under dynen eller tæppet, hun er tilbageholden og ikke særlig glad for at blive holdt i længere tid, noget jeg har måttet træne fra hun var lille. Men hun kommer mange gange og skubber til mig i løbet af dagen og vil have lidt krads og vimse lidt omkring mig og så gå igen. Begge er Bengalere... De er begge to lige rene i linjerne, men fuldkommen forskellige i sind. Bare fordi det er en bengal gør den ikke anderledes end enhver anden kat. Selvfølgelig er alle racer “unikke” og har deres beskrivelser af “optimalt temperament” men der er enorme variantioner indenfor sind hos de enkelte katte. Det er jo ikke en fabrik, man kan jo ikke indstille dem på noget og så bliver alle sådan.
    Folk har virkelig en tendens til at se sig blinde på “stereotyper” og det har f.eks gjort at folk tror Bengalere er vildt anderledes end normale katte, at de er som vilde dyr og så oveni bliver de kaldt gale Bengalere af ignoranter... Det er så synd, det eneste det kræver at se putte Bengalere er, at gå ind på den danske facebook gruppe for Bengalere og så er der fyldt med puttekatte.
    Her et billede til illustration


    profilbillede
  • #21   6. maj 2020 De kan også putte med hinanden hvis de har lyst smiley Monty er så en Toyger, men jeg har også billeder hvor de putter Akio og Luna

    profilbillede
  • #22   6. maj 2020 Spynx elsker at putte med andre katte. Det er ikke mennesker, vi taler om, for dem vil de selvfølgelig også putte med. JEG kan se, at min Orientaler har et meget større puttebehov og vil putte i meget længere tid, end mine Maine Coon har lyst til at putte med hende.

    Nu er det måske dig Ida, der lægger dig for meget fast på det, du vil se. Min Orientaler er altså ikke unik. Sådan var mine to andre Orientalere også.


  • #24   6. maj 2020 @Natascha D
    Hvis I er interesserede i en Bengal så synes jeg I burde tale med nogle gode opdrættere! Kan anbefale flere som jeg har haft kontakt til smiley Jeg har set Bengalere med Norske Skovkatte, med Siamesere og Orientalere, med Maine Coon, og ikke mindst Sphynx.
    Ja, bengalere er en mundfuld, præcis ligesom alle andre aktive katte når de er killinger og ungkatte, men så er det altså ikke mere end det.

    Her er endnu et billede til illustration hvis man skulle være i tvivl om Bengalere er putte katte sammen med andre katte. (De her to er kendt fordi bengalen altid kalder på sphynxen hvis de ikke akns e hinanden smiley )


    profilbillede
Kommentér på:
2 katte

Annonce