{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.805 visninger | Oprettet:

kan hanner være tre-farvede..? {{forumTopicSubject}}

Jeg er lidt i tvivl om den ene af mine nyfødte killinger er en han. Det ser absolut sådan ud, men da han er sort og hvid men med lidt rødt i striberne, blev jeg i tvivl.
Synes jeg har hørt at det kun er hunkatte som kan være trefarvede.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  kan hanner være tre-farvede..?
  • #3   15. maj 2011 En han kat kan godt blive tre farvet men den er steril fra fødslen og de fleste dør desværre også smiley

• #4   15. maj 2011 Jeg har en han kat som er hvid, rød og sort og fejler absulut intet. Så det kan sagtens lade sig gøre smiley

• #5   15. maj 2011 Ok tak for svarerne, det er heller ikke fordi det røde er særligt tydeligt. Men den ser altså meget han agtig ud, med tydelig "pose" mellem hullerne.

• #6   15. maj 2011 Så ville jeg tro det er en han! smiley

• #7   15. maj 2011 cilie: Ja selvfølgelig, farven kan egentlig også virke brunlig. Mange tak så kan jeg roligt kalde den for hr. Jeg ville bare være sikker på kønnet, så folk ikke blev snydt.

• #9   15. maj 2011 Her er lige et link til et site om tortie-hanner

http://tortietom.nidoba.nl/tortiete.html

har dog heller aldrig hørt de skulle dø af at være tortie

• #10   15. maj 2011 Det er vigtigt at skelne imellem kattens mange nuancer i farver, f.eks. brun, grå og sort på samme kat, der dog stadig kun har farve gen for sort og ikke-rød. En rigtig tortie kat har de to farvegener for rød og for sort og er altså begge disse farver..

Men ja, hanner Kan være tortie, men det er absolut ikke almindeligt. Det handler om at genet for rød, er kønsbundet til X-kromosomet. Alle katte har to udgaver af deres gener. Det røde gen "slukker" for det sorte gen så det ikke kommer til udtryk . For at være rigtig tortie skal en kat altså have både et gen for rød, og et for ikke-rød.
    En hunkat har XX i kønskromosomer, og kan derfor både have et gen for rød og et for ikke-rød. En hankat har XY i kønskromosomer og kan derfor kun være Enten rød eller sort.
    Medmindre katten altså har en kromosom fejl og er XXY - derved kan man få en tortie hankat. Disse er dog oftest sterile/infertile.

En anden mulighed for at få en tortie hankat er at den er kimær. Dvs. at to fostre er smeltet sammen i livmoderen, og katten derfor består af to individer :o)

En tredje ting der Kan få det til at se ud som om katten er tortie er pigment fejl smiley

Det er altså ikke almindeligt at hankatte er tortie, men der kan ske fejl så de forekommer.

• #12   15. maj 2011 Lotte - Hvor morsomt. Du skulle næsten sende hans DNA over til UC Davis og få test hvorfor han er tortie :o) Han er vel ikke gammel nok til at du har fundet ud af om han er steril eller ej? :o)

• #14   16. maj 2011 Lotte - Om de decideret udbyder en test ved jeg ikke. Men prøv evt. at kontakte Leslie Lyons om det, det kunne jo være det var noget de ville finde interessant :o) (jeg har hendes mail hvis det er, men mon ikke også den findes på hjemmesiden)
    Og ja, det er jo lidt sjovt med den slags specielle katte, at finde ud af hvorfor :o) Sådan er jeg i hvert fald også nysgerrig :o)

• #15   16. maj 2011 Lotte :

De skal ikke nødvendigvis dø smiley
    Jeg siger det sker tit at de desværre dør.
    For det er noget jeg engang har læst smiley

Har aldrig selv haft eller set en 3 farvet han kat.

• #17   16. maj 2011 Er der ikke også en mulighed for at de er tvekønnet.. alt begge køn

Kommentér på:
kan hanner være tre-farvede..?

Annonce