{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.146 visninger | Oprettet:

FIP - din erfaring {{forumTopicSubject}}

Min elskede Pokey har muligvis FIP. Jeg er dybt ulykkelig, men siden det er svært at diagnostisere 100 % vil jeg gerne høre fra jer herinde som har haft en kat der er død af FIP, hvordan deres sygdoms forløb har været.

Det kan måske hjælpe med at be- eller afkræfte at Pokey har det, selvom symtomerne selvfølgelig kan være forskellige.

Jeg klynger mig til et lille håb at det ikke er det selvom blodprøverne peger imod det. Han har ikke væske i bugen som ved den våde form og der er heller ikke tegn på den tørre.
Han har tabt sig, har diarre og ikke særlig aktiv.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  FIP - din erfaring
  • #1   28. maj 2011 Dårlig mave - det er på det tidspunkt der smittes med corona. Katte med FIP i udbrud har normalt fin mave.

Der er jo så mange ting der er difust med den tørre - så hvordan kan du sige der ikke er tegn på den? Iøvrigt ses der idag flere tørre end våde tilfælde

• #2   28. maj 2011 min erfaring er, at de tegn ikke har været FIP her. Jeg vil helt klart søge efter årsagen til diaree, som kan være forskellige årsager til. Det er jo klart, at han vil blive tynd, hvis han eks har orm og får diaree af det..eller har anden tarmsygdom, e-colibakterie, eller paracit mv.

Super med blodprøven som kan give en indikation til hvad retning hans sygdomsbillede er. Og det kan være det viser intet, og så det jo udelukket

Heidi og birmabanden

• #3   28. maj 2011 Lis: Lad mig omformulere mig: Han har ingen de små tegn der kan være såsom gul i øjenlåget, og pupillen har ikke ændret farve og blodprøverne viser ingen tegn på forhøjede levertal.
    Og til den våde er han blevet scannet for at se om der var væske i bugen og det var der ikke.

Con Meo: Jeg har også snakket med opdrætter og hun foreslår giardia og der passer symptomerne også. Så på mandag bliver der afleveret en afføringsprøve. Det er jo så periodevis cysterne er i afføringen men så må vi bare prøve igen. men kunne jo også være der kom en anden forklaring.
    Ja diarre gør jo også at man ikke optager maden så godt også er han jo bare inde i en dårlig cyklus.

• #4   28. maj 2011 Få testet for coccicier også når du alligevel skal have kigget i en prøve. Det kan kattene tabe sig meget voldsomt af.

• #5   28. maj 2011 Giardia testen går på DNA - så cyster eller ej betyder ikke noget
    (link fjernet)

Men det kan være en masse andet - få kørt den store profil på et laboratorie.

Katte mistrives normalt ikke på Giardia - med mindre der er andet galt.

• #6   28. maj 2011 Hmm, ja det er en jungle uden lige. Men tak for råd.
    Jeg håber jo virkelig bare på der er et eller andet andet som ikke har en dødelig udgang:(

• #7   28. maj 2011 Jeg vil bestemt osse anbefale dig at få lavet den helt store profil, ellers får du jo ikke ren besked. Det kan måske vise sig at være mere harmløst end FIP.

• #8   29. maj 2011 Mette: Årh det håber jeg virkelig også, er helt ude af mig selv:'(

Der er bare blevet lavet mange forksellige prøver, hvor flere ting pegede imod FIP.

Nu prøver vi med afføringsprøven i morgen og håber at diagnosen tager en helt anden drejning.

• #9   29. maj 2011 Du får besked så snart jeg ved noget nyt!

• #10   29. maj 2011 Lonnie B: Tak for dit svar. Så slemt er det heldigvis ikke med Pokey på nuværende tidspunkt og håber virkeig stadig at det er noget andet.
    Han er tynd og spiser og drikker ikke særlig meget, men ingen væske bugen. Kan godt forstå du blev noget så tosset. Pokey skal bestemt heller ikke lide, men jeg vil bare give ham en chance hvis det nuer noget andet, som jeg inderligt håber på.
    Det er en så urimelig sygdom. De er så små og først begyndt på livet, at det måske skal slutte nu er ubegribeligt.

• #11   29. maj 2011 Lonnie,

Maven behøver altså ikke blive tyk - der er en anden form af FIP - den er tør og kan sætte sig alle steder.

Jeg forstår godt du blev chokeret da du hentede din kat. Men tænk påp, du kender din kat - man kan ikke forvente at nogen der passer den ser det du selv vil se. Taler af erfaring ...

• #12   30. maj 2011 Hel Lonnie

der findes Tør FIP samt våd FIP - den våde kan næste med sikkerhed diagnostiseres ud fra kliniske tegn, og en prøve fra kattens bug mens den er levende. Der vil da være særlig gulligt ildelugtende væske derinde. OBS der kan være andre årsager til gulligt væske også.

Den tørre form er langt svære at diagnosticere, og endnu kan INGEN stille en korrekt diagnose ud fra kliniske tegn, ej heller via blodprøver (og der findes endda laboratorier, som har en FIPtest i deres blodpanel - her tester de titerværdi, men den afspejler INTET om katten har FIP - så drop at brug penge på den test men vi kan desværre være nød til at fortælle selv fagdyrlæger dette)

Den eneste korrekte diagnoseform for tør FIP er via obduktion og prøver derfra - men det kan stadig være svært at stille en diagnose ud fra det.

MEN ingen hemmelighed - mange dyrlæger giver gerne diagnosen - så er kunden jo tilfreds med at vide hvad den døde af, og så signalerer dyrlægen at "have styr på tingene".

`Sådan tænker de fleste vist - jeg SKRÆMMES af dyrlæger som giver en diagnose på Tør FIP ud fra kliniske tegn, og jeg bruger ikke disse dyrlæger efter sådan en diagnose - total useriøs efter min term, men det kan jo være svært at gennemskue, hvis vi ikke ved bedre.

Men nu ved du det og vores medlæsere

Hilsen Heidi og birmabanden - som har haft en birma som ved obduktionen havde våd FIP MEN det kom i sidste del af hans sygdomsbillede...han havde en voldsom kræft i maven, og slutteligt udviklede det sig også til FIP - helt naturligt når immunforsvar svækkes...men husk på, at det IKKE var dødsårsagen ;O) og sådan tror jeg desværre det er med mange sygdomsbilleder ud fra min lommeteorier

Kommentér på:
FIP - din erfaring

Annonce