1.559 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 24 Svar

FIP diagnosen FIP diagnosen

Ja, det er godt nok en hård omgang, jeg venter stadig på svar fra min dyrlæge, ang. Paulus og hans eventuelle FIP diagnose. Ringede til dem i dag, for at høre om der var nyt - men nej, jeg kunne godt regne med det først blev i starten af næste uge. Jeg var simpelthen så træt af det, fordi jeg føler ikke at dyrlægerne kan finde ud af at informere ordentligt om sygdommen. Og den kære veterinærsygeplejerske, kunne sandelig heller ikke svare tilfredsstillende på nogle af mine spørgsmål.

Jeg ringede så til JYRAKs sygdomskonsulent Susanne Wehnert, havde for lang tid siden fået nummeret fra en herinde, som havde anbefalet mig at tale med hende - Men i sin tid havde jeg overhovedet ikke FIP i mine tanker. Men nu skulle det være, og hold da op, det var virkelig guld værd at snakke med en, som havde forstand på sagerne.

Jeg var meget glad for vores samtale, og hun fik virkelig mine øjne op for, at være kritisk mht diagnosen. Vi snakkede lidt frem og tilbage, jeg fortalte om Paulus og hans symptomer, og hvad dyrlægen havde fundet frem til. Hun synes så ikke det var godt nok at de ikke havde sendt blodprøverne med, men kun væskeudtaget. Og hun var så heller ikke begejstret for at det var sendt til Tyskland.. Men nu fik vi snakket om det og jeg kontakter hende igen, når jeg får svaret på prøven. Og hvis den er positiv, skal blodprøverne også analyseres, for at kunne få et ordentligt billede. Selvfølgelig er der en sandsynlighed for at han har FIP, det kan godt lade sig gøre, men hun sagde at alene hans alder talte imod det. Og selv hvis han skulle ende ud med en FIP diagnose, skal jeg ikke aflive ham med det samme, men se tiden an og selv vurdere hvornår han skal herfra. Jeg er rigtig glad for at jeg kom i kontakt med hende, og nu kan have hende med på råd i det her sygdomsforløb.

Det gav mig virkelig håb at tale med hende, for måske er der en chance for at han ikke har FIP, men måske noget, som kan helbredes.

Jeg fik også fortalt hende om min første kat og hans sygdomsforløb - som dyrlægen jo mente var FIP - men hun mente slet ikke det kunne være FIP, det lød mere som herpes eller calici.

Hvor er jeg ked af at nogle dyrlæger strør om sig med FIP diagnoser, og ikke sætter sig ordentligt ind i tingene.

Ville bare lige dele det med jer, i håb om at andre kan have glæde af mine oplevelser.
Husk at være kritisk, hvis din dyrlæge mener din kat har FIP og få en second opinion.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • Montering af kattenet på altanen 800 kr.
  • Balancering af vaskemaskine 1.146 kr.
  • Ophængning og tilpasse rullegardiner 1.000 kr.
  • Udskiftning af vandhane 600 kr.
  • Skift af vandhane i køkken 975 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  FIP diagnosen
  • #1   23. okt 2008 FIP er en modbydelig sygdom, som er ekstremt svær at diagnosticere. Faktisk kan tør FIP kun disagnosticeres med sikkerhed ved obduktion - sygdomsperioden er lang og med mange sære symptomer. Våd FIP er ofte nemmere at diagnosticere ved væskeudtag fra bughulen - sygdomsperioden er kortere og nemmere at genkende.
    Susanne ved meget om FIP, så hun er absolut god at tale med om det.

• #2   23. okt 2008 Lis
    Nej, jeg forstår det heller ikke.. De havde jo prøven tirsdag eftermiddag, så hvor lang tid kan det tage at analysere den..

dkkorat *
    Paulus blev 3 år d. 29 august.

• #3   23. okt 2008 Mille
    Alderen udelukker ikke FIP, men den gør FIP mindre sandsynlig.

• #4   23. okt 2008 dejligt du fik talt med Susanne....god bedring med missen....

• #5   23. okt 2008 Hm... Det lyder som et meget mærkeligt forløb du er igennem med Paulus...
    Jeg mistede en engel til FIP for et halvt års tid siden, og der tog det bla kun to dage fra prøven var taget til svaret kom.
    Desværre havde vi mistet lillepigen i mellem tiden, da det var meget fremskredent smiley

Jeg håber svarene kommer tilbage i Paulus favør! Det er en forfærdelig og uretfærdig sygdom!

• #6   24. okt 2008 Med hensyn til våd FIP har jeg tre gange hørt om dyrlæger, der har råbt FIP, men hvor det viste sig, kattene havde tarminvagination smiley

Held og lykke Mille - Ventetiden er ikke sjov!

• #7   24. okt 2008 Årh sikke noget møg med din misling...

Det er meget svært at finde ud af om det er FIP katten har, det er næsten umuligt..
    Alle de test der kan tages som kan fortælle om det muligsvis er FIP kan også vise sig at være, at der er nget galt med leveren..

FIP er noget møg, godt du fik talt med Susanne..

Der står en masse inde på min hjemmeside om det, under mine skovkatte og projekt

• #9   24. okt 2008 Mega

Så fik jeg da lært et nyt ord - super - men det er da et fjollet navn til det...*S*

• #10   24. okt 2008 Mille H

Her krydses også fingre for Paulus! Håber det bedste.

• #11   24. okt 2008 hippentossen
    Læs kort om FIP her: (link fjernet)

• #12   24. okt 2008 da min tidligere kat blev syg, der skete det samme, en dag haltede hun lidt, hun kom til dyrlægen, de sendte prøverne til tyskland og skulle vente i 100 år på at få svar samtidig med jeg bare kan se min kat blive dårligere og dårligere.
    jeg ringer der ud søndag morgen fordi hun fik et slags epeleptisk andfald så tog der ud og de havde så fået svarene og de sagde at hendes levertal var højere end det måtte og alle de tal man har på div ting var enten for høj eller for lav så de sagde det var FIP

jeg har aldrig oplevet noget så sindsygt i alle de år jeg har haft dyr, så jeg har snakket med mange opdrætter og kattefolk ang FIP og ingen syntes det lød som FIP det jeg fortalte, nu sagde dyrlægen så at man ikke ved vildt meget om det så måske derfor. men jeg søgte videre ang viden. og jeg tror nu faktisk det var noget helt helt andet hun fejlede :o( som måske kunne ha været reddet men ja nu ved jeg det og har lært af det :o)

håber ikke det er FIP din dejlige kat har

• #13   24. okt 2008 Heidi, lige for en sikkerheds skyld, så er tarminvagination IKKE et andet ord for våd FIP, men en tilstand, hvor kattens tarm er krænget ind over sig selv, måske pga. langvarig diarré eller et fremmedlegeme, der har lavet tarmstop.

Symptomerne på de to ting er umiddelbart de samme: opkast, afmagring, dehydrering og forøget bugomfang pga. væske.

Men en prøve af denne væske viser for stort indhold af nogle proteiner, som også giver væsken en karakteristisk strå-gul farve.

PS: Og for at skære det ud i pap, så er betegnelsen for FIP som smitsom bughindebetændelse helt malplaceret, da FIP som bekendt IKKE smitter.

• #14   24. okt 2008 Og for at gøre forvirringen total er FIP ikke en peritonitis, men en vasculitis..

• #15   24. okt 2008 I skal have tusind tak for jeres støtte - Jeg håber virkelig heller ikke det er FIP. Jeg skal nok opdatere, når jeg får svar på prøven.

• #16   24. okt 2008 Mille H
    Citat: "Og for at gøre forvirringen total er FIP ikke en peritonitis, men en vasculitis.."

Hvor har du det fra? Det var en helt ny definition på FIP - læs mere indgående om FIP hos www.dr-addie.com og www.catvirus.com

• #17   24. okt 2008 dkkorat *
    Netop fra www.dr-addie.com

"The name FIP is slightly misleading: FIP isn't inflammation of the peritoneum (the lining of the abdomen) it is a vasculitis (inflammation of the blood vessels). The clinical signs which the cat develops depend on which blood vessels are damaged, and on which organ(s) the damaged blood vessels supplied. "

• #18   24. okt 2008 Takker, Mille - så meget huskede jeg ikke...
    Jeg har haft en kat med tør FIP - det var fibrin, der klistrede mange organer sammen startende med tarmen.

• #19   27. okt 2008 Nu har jeg endelig hørt fra dyrlægen, og det var ikke FIP - Heldigvis! Nu er jeg så meget spændt på at høre blodprøvesvarene, de kommer nok først sidst på ugen.. Tager derned i dag og henter noget foder, og så vil jeg også høre hvad det præcis er de undersøger i den væske - for synes det er noget mystisk noget, alt sammen..

Det er godt nok træls at de ikke kan finde ud af, hvad han fejler så han kan komme i behandling..

• #20   27. okt 2008 ÅH hvor er jeg glad for at høre det ikke var FIP.
    Jeg kan godt forstå du synes det er træls.. Tror de nok skal finde ud af det når de har taget de prøver.

Knus herfra.

• #21   27. okt 2008 Mille det er da en rigtig go nyhed - og solen skinner *S*

• #22   27. okt 2008 Ja, er også glad for det ikke var det. Men så er det store spørgsmål jo, hvad det så er..

Nu fik jeg også spurgt dyrlægen om, hvad det præcis var de undersøgte, ved den væske fra bughulen. Det er en PCR test, til at påvise tilstedeværelse af coronavirus, og det fandt de altså ikke noget af. Og når de ikke gjorde det, skulle den være ret sikker ifølge dyrlægen. Altså sikker negativ. Men igen, man ved sgu aldrig helt med de dyrlæger..

• #23   27. okt 2008 mille...

det jeg rigtig glad for det ikke var fip..jeg har desværre mistet en mis med fip.. han blev kun 2 år..:(

• #24   27. okt 2008 Jeanie

Det er jeg ked af at høre, det er virkelig en frygtelig sygdom.

• #25   27. okt 2008 mille.. ja det er en skræklig sygdom...:(

Kommentér på:
FIP diagnosen

Annonce