{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.494 visninger | Oprettet:

Hjælp til kat med mulig FIP........ {{forumTopicSubject}}

Ja i mandags fik jeg så den skrækkelige besked af en specialdyrelæge. Athilla har gennem længere tid haft en del småsygdomme mindende om forkølelse og øjenbetændelse. Den sidste meldningg fra min dyrlæge er så at hun har chlamydia. Vi starter på endnu en behandling. Da dette ikke rigtig har virkning på hendes øjenbetændelse, som tilsyneladende blot bliver værrere i løbet af ugen. Kontakter jeg endnu en gang min dyrlæge, som efter at háve set hende sender os videre til specialdyrlæge Claus fra Århus. Han konstaterer at det er regnbuehindebetændelse, og mener det er en anden sygdom der er skyld i betændelsen. muligvis FIP, leukemi eller katte AIDS. hun er heldigvis negativ på AIDS og leukemi. Men hun er positiv på coronavirus og har en del høje tal som FIP katte har, dog var hendes levertal osv ok. Så nu får hun behandling for øjnene, dette har en lille effekt. Har så talt med Claus i dag, og han siger vi bare må vente og se hvordan hun reagerer på behandlingerne. Hun har det ellers fint spiser, spinder, leger osv...Dog er det ved at være svært at huske hvordan hun"rigtig" er da hun har været så meget syg. Han kan jo ikke stille diagnosen ednu.. Men det er noget af det værste jeg har prøvet. Bare at gå og vente og håbe på det bedste, men alligevel frygter man jo det værste. Vil meget gerne høre kommentarer og fra folk med erfaringer....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til kat med mulig FIP........
  • #1   8. dec 2006 FIP kan vise sit grimme ansigt på mange måder - en måde er diare og opkastninger, men det er ikke alle FIP katte, der har disse symptomer. Ofte er gulsot et symptom - et andet typisk symptom er feber, der ikke reagerer på antibiotika... ellers er FIP katte ofte ramt af alle mulige uspecifikke symptomer på sygdomme/betændelser, som reagerer dårligt på behandling...

    Et højt coronavirus titer er ikke nok til at diagnosticere FIP! Vælger man at måle coronavirus titer, skal dette gøres mindst 3 gange med ca 14 dages mellemrum, så man kan se udviklingen i titertallene - sker der pludselige kraftige ryk (opad eller nedad) er det tegn på, at immunsystemet er ved at give op...



  • #2   9. dec 2006 Puha Lykke

    Det er ikke sjovt når ens kat er dårlig.

    Jeg har selv stået i den situation, at min tidligere dyrlæge gav en af vores tidligere katte diagnosen FIP.
    Det viste sig så senere at hun havde en infektion i stemmelæben, hvilket hun er behandlet for og er i dag helt rask;-))

    jeg vil sige som de andre også skriver, at det ikke er 100% sikkert at din kat har FIP. Den eneste måde dyrlægen kan vide sig 100% sikker på at det er FIP er, at tage en prøve fra bughulen. Hvis der er gullig tyk væske i bughulen, er sansynligheden for at hun har FIP meget meget stor, men jeg mener ikke at han/hun ud fra de ting du skriver, helt kan give diagnosen 100%.

    Nogle gange er dyrlæger lidt for hurtige i deres diagnoser (har prøvet det et par gange) så jeg vil sige at du enten bør få en kontravurdering af din kat hos en anden dyrlæge, eller se tiden lidt an.
    Selvfølgelig siger jeg ikke at dyrlæger er dårlige til deres fag, men nogle gange kan de ikke give en diagnose med sikkerhed, og desværre hænder det at de siger noget som ikke altid holder stik - de er jo trods alt mennesker;-))

    Jeg sender en masse tanker om god bedring..

    Annette


  • #3   9. dec 2006 Når din kat leger og spiser, har du ikke grund til at være urolig, den har ikke FIP.


  • #4   9. dec 2006 Hej og tak for alle jeres svar.
    Dyrlægen stillede ikke diagonesen, men sagde at det pegede i den retning. Hun reagerer lidt på den behandling som hun får nu, som er mod betændelse i øjenene. Hun har hverken diarre , opkastninger eller feber, og vil også mene hun spiser nogenlunde normalt. Pt. håber jeg bare der snart kommer gang i bedringen med øjene. For det er ikke særlig sjovt at se ens kat på den måde. Hun er pt. halvsløj, men har som sagt været det virkelig længe pga. chlamydia og andet.. Skal snakke sammen med dyrlægen om 10 dage, medmindre der sker noget vildt godt eller skidt i mellemtiden. Ved ikke hvad hans plan er at gør til den tid.

    Til dkkorat
    . Hun var positiv på corona havde lidt blodmangel (mener for lidt hvide blodlegmer) og forhøjet "lipider" i blodet.
    Lykke



  • #5   9. dec 2006 Hej Lone
    Hun leger mindre end normalt, men løber da efter noget hvis hun får øje på det. Og spiser også nogenlunde som hun plejer. Svært at vurdere når man har flere katte og mad stående hele tiden.
    Lykke


  • #6   9. dec 2006 Lykke
    Hvis hun har blodmangel, er der færre røde blodlegemer, end forventeligt.
    Selvfølgelig leger hun ikke så meget, hvis hun ikke ser så godt pga øjenbetændelse.


  • #7   9. dec 2006 hej dkkorat
    Tak for rettelsen, kunne ikke lige huske det. Han sagde så meget, at det kan være svært at huske det hele. Problemet er at hun nu efter 8 dages behandling for regnbuehindebetændelse ikke er blevet bedere. Behandlingen ´har kun en lille effekt og det ene øje er næsten helt hvidt pga. en slags "betændelseshinde". Hun har døjet med en mild øjenbetændelse i mange mdr. først fik vi bare dråber, så blev det værrere og så konstaterede en test at det var chlamydia. Efter 1 uges behandling mod chlamydia så øjet helt galt ud, og det var nu regnbuehindebetændelse.


  • #8   9. dec 2006 Lykke
    Stakkels kat smiley


Kommentér på:
Hjælp til kat med mulig FIP........

Annonce