{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.000 visninger | Oprettet:

Ragdoll - Hvordan er de? {{forumTopicSubject}}

Hej alle i kloge mennesker smiley

Jeg har søgt lidt i forum og læst lidt hist og her, men jeg synes alligevel ikke jeg finder de svar jeg søger. Så nu prøver jeg at spørge jer selv smiley

Jeg har forelsket mig sindsygt i racen Ragdoll, og overvejer seriøst at få mig sådan en.

Jeg vil bare rigtig gerne vide lidt om Ragdolls sind, både som killing og som voksen, men specielt som killing.

Jeg bor i lejlighed på 73 m2, og her har jeg haft en "bondegårds kat" som min familie kaldte det. Men han blev MEGET vild jo ældre han blev, og til sidst var han så slem, så han smadrede faktisk alt i lejligheden. På trods af diverse forskellige prøvelser på at aktivere ham. Til sidst gav jeg ham tilbage til dem, hvor jeg fik ham fra så han kunne blive udendørs kat, og nu trives han stort.
Min mor, som bor i samme slags lejlighed som jeg, fik en lille svagelig kat, som vi aldrig regnede med ville blive "normal", men han skulle have chancen for at leve... og nu: Rasere han hele lejligheden! Præcis som min gamle kat gjorde. (han er også en "bondegårds kat")

Disse oplevelser har lidt givet mig en forskrækkelse, på at invistere i en kat igen.
Jeg ønsker ikke at få en kat, som bliver vild og ødelægger lejligheden.. og specielt ikke, fordi jeg knytter mig SÅ enormt meget til dyrene, så jeg bryder helt sammen hvis jeg må aflevere dem tilbage til sælger.


Men... Som jeg skrev i starten af hele denne lange smørre, har jeg forelsket mig voldsomt i Ragdoll.
Så nu er mine spørgsmål til jer...

Hvordan er Ragdoll sindsmæssigt, både som killing og som voksen.
Fungere den som lejlighedskat? (på et tidspunkt skal jeg dog have hus, og i så fald, kan den vænnes fra at være lejligheds kat, til at være huskat?)
Og hvis jeg vælger at få mig sådan en, kan jeg så nøjes med en, er jeg nok selskab, eller skal den have en legekammerat?


Det blev et lidt længere indlæg her... Men jeg håber virkelig nogen af jer, vil give jer tid til at besvare alle mine mange spørgsmål. smiley Plus det løse, hvis i mener der er mere jeg skal have at vide om racen.

-Jeanne p.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ragdoll - Hvordan er de?
  • #1   5. jun 2011 Det kan godt være mit spørgsmål lyder mærkeligt, men hvordan kan du forelske dig i en race, når du ikke ved noget om dens temperament og sind ? Er du faldet for den kønne maske og de blå øjne ??

    Spørgsmål som jeg synes er vigtige når man vælger at få en racekat. Jeg mener at det vigtigste når man vil have en racekat er at man finder en race der passer til den dagligdag man har og om hvorvidt man har tid til pelspleje og lign. Du skal påberegne at katten bliver et medlem af familien de næste mange år.
    Men der findes flere opdrættere af Ragdoll, og jeg er sikker på at de har beskrivelse at deres katte på deres hjemmeside. Ellers vil jeg anbefale dig at læse på Jyraks hjemmeside, der fortæller de kort om de forskellige racer.


  • #3   5. jun 2011 Marianne N >> Ja til at starte med var det udseenet jeg faldt pladask for... Jeg har læst lidt, hist og her om selve katten og det har bestemt ikke gjort min "forelskelse" mildere... Men jeg synes stadig ikke jeg fandt svar på mine spørgsmål, så derfor tænkte jeg, at folk herinde med erfaring i racen kunne hjælpe. Det er altid bedre at høre fra folk der har erfaring synes jeg. smiley
    Hvis jeg vælger at invistere i sådan en racekat, så vælger jeg også at invistere min tid i dens pleje. Jeg ønsker kun det bedste for katten, og det er derfor jeg forehøre mig, inden jeg farter ud og køber en kat. Hvis ragdoll racen og jeg ikke kunne matche, så ville jeg selvfølgelig ikke købe sådan en kat, ligemeget hvor meget jeg har forelsket mig i dens udseene.
    Jeg håber jeg fik givet et svar på dit spørgsmål, uden det kom til at lyde negativt? smiley

    Lotte>> Okay, kan man godt få lov til at besøge opdrættere, bare for at se racen?
    Med hensyn til vores "bondegårds katte", så fik vi dem fra killinger af, hvor de aldrig havde oplevet at være ude. Det troede jeg faktisk var "nok" til at kunne gøre dem til indendørs katte...?? Det sagde dem jeg fik Charlie af i, hvert fald.

    Jeg har kun haft kat før, hvor jeg har boet i hus, og dermed havde katten mulighed for at komme ud og ind som den havde lyst til. Efter jeg er flyttet i lejlighed, savner jeg det selskab en kat kan give... Men jeg har vidst meget at lære om "lejlighedskatte" endnu...


    Sidst men ikke mindst, så vil jeg lige understrege, at jeg kun er på undersøelses stadiet... Ja, jeg er faldet for Ragdollen, jeg har set et kort tv program, hvor de nævnte den, jeg har læst om den forskellige steder og jeg synes den virker som en skøn kat. Men derfra og til jeg går ud og køber den... Der er noget vej endnu.
    Jeg vil jo være sikker på, at jeg kan give en evt. kommende kat alt det den har brug for fra mig smiley
    Jeg håber ikke jeg har givet udtryk for andet. smiley


  • #4   5. jun 2011 Selvølgelig kan du besøge opdrættere.

    Her kommer masser på besøg - det vigtigste er ikke at få solgt men at køber får den rigtige kat/race.


  • #5   5. jun 2011 Hej.. Der er mange opdrættere, og dem der er her på KG er virkelig søde til at svare på spørgsmål...

    Men jeg kan fortælle om min Eigil, han er en skøn kat der ikke kunne fungere ordentligt hos sine tidligere ejere som også havde huskatte der var udekatte, de var vist lidt lede ved ham - netop fordi ragdoll'en af natur er så konfliktsky vil den åbenbart helst bare gå rundt og hygge... Eigil fungere rigtig godt i vores lejlighed på 80 m2 (han får godt nok lov til at være på altanen i sele i det gode vejr) men ellers er han kun indekat.

    Han har indtil videre kun ødelagt højnet på vores gamle sofa, fordi den åbenbart er bedre end hans kradsbræt, men han er ved at lære det smiley Alle vores gæster ELSKER ham, han er så sød og kælen, og bliver faktisk fornærmet hvis gæsterne ikke hilser på ham som noget af det første... ellers læs lidt beskrivelser af forskellige ragdolls herinde, det siger meget mere end de der "almindelige hjemmeside beskrivelser"

    Håber det kan bruges smiley (Min Eigil er ikke med stamtavle, og jeg er derfor heller ikke sikret at han er 100% ragdoll... Så jeg vil anbefale dig at købe racekatte med stamtavle da opdrætter så altid er en man kan henvende sig til, og de kan fortælle ALT man vil vide.) Puuha det var langt, og stavefejl er gratis ^^


  • #7   6. jun 2011 Jeg har ragdolls og opdrætter. Jeg stiller gerne mit hjem til rådighed for et besøg til og se og opleve racen.

    Ragdoll er skønne. Men kan dog have flere personligheder end racebeskrivelsen siger.

    Findus vores kastrat er et stort afslappet fedt hankastrat basse som ikke laver andet end og spise og sove og blive nusset og agerer legeonkel for vores killinger. NYDER LIVET smiley

    så har vi vores piger som er skønne og meget diva agtige. Prinsesser.

    Men ja hellere tage ud og se nogle opdrættere. Jeg lægger gerne hus til et besøg så du kan se de forskellige farver/mønstre og hvordan racen er.
    Mine er kun indekatte da vi endnu ikke har fået lavet kattegård.


  • #8   6. jun 2011 Tak for jeres indlæg smiley

    Jeg har læst om flere katte herinde nu (stadig Ragdolls)
    Jeg har skrevet til 3 forskellige opdrættere og nogen enkelte herinde på KG. og jeg er tilbudt at komme ud og kigge 2 steder. smiley Folk er virkelig søde og hjælpsomme.
    Mange tak!! smiley

    Lotte>> Hvis jeg er en person, som lever et stille og roligt liv. Er Ragdollen så en race jeg burde overveje, efter din mening?


  • #10   6. jun 2011 Lotte>> hehe, okay. Du lød bare som om du havde forstand på dem smiley Men jeg snakker med en opdrætter så smiley

  • #12   6. jun 2011 Jeanne P, jeg er glad for at du har gjort dig de overvejelser, der er bare alt for mange der køber en racekat og bliver overrasket (negativt) over fx pelsplejen, sygdomme, der kan ligge i racen osv.

    Jeg er glad for at der er nogen af opdrætterne der har tilbudt dig at besøge dem, så du kan se kattene i deres vanlige miljø. Det siger ofte mere end en racebeskrivelse, som altid er generel og ikke kan sige noget om den enkelte kat.
    I forhold til om den egner sig som udekat er svaret klart NEJ. Ikke kun fordi jeg ikke er tilhænger af udekatte, men osse fordi den pels ikke er egnet, alt vil hænge i. Men det får du sikkert fortalt når du skal på besøg.


  • #13   6. jun 2011 PS jeg vil lige indskyde at hvis du beslutter dig for at anskaffe dig en racekat/Ragdoll, så køb en med stamtavle. Ellers aner du ikke hvad du får.

  • #14   6. jun 2011 Nana O>> Super, tak for svaret smiley
    Nu er jeg bare lidt forvirret, for jeg har hørt flere steder fra, at Ragdoll sagtens kan være alenekatte. Og nu siger du det modsatte.
    Handler det måske om, at din kat har været vandt til at have en legekammerat, og andre katte er vokset op alene? smiley
    Ellers, skal jeg da klart overveje 2... jeg vil ikke have at et kommende dyr i mit hjem mistrives.

    Marianne N>> Jeg får ikke hus de første par år alligevel... så katten kommer ikke ud, det første stykke tid. Og jo mere jeg har læst, jo mere har jeg også fundet ud af at den er sky af natur, som der blev skrevet. Så nej... den skal ikke være udekat når der engang kommer have til... Måske med undtagelse af, hvis jeg er med ude... og vi "går tur"... men ellers ikke smiley


  • #15   6. jun 2011 de killinger jeg sælger ud som alenekatte klarer sig nu helt fint vil jeg sige. Så de kan sagtens være alene kat. men trives også med legekammerater

  • #16   6. jun 2011 Jeg kom til at tænke på... En Ragdoll er jo en ret stor kat... Hvor stor er killingen når man får den hjem? Er det "normal" killinge størrelse... eller er den større?
    Tænkte på, at en evt. fremtidig kat måske kunne lege med min mor's bandit... Men han er ret lille og spinkel i sin bygning.


  • #18   6. jun 2011 Nej, det var mere som i... Hvis "min" kat kom til at kede sig... om jeg så kunne tage min mor's til mig, så den boede her også. Hun har som skrevet tidligere i tråden, problemer med at styre ham... og det kunne måske være fordi han keder sig.
    Det var bare en tanke jeg havde... smiley


  • #20   6. jun 2011 Men nu må vi se... smiley

    Jeg er i hvert fald blevet rigtig varm på at få kat igen. Det er helt sikkert smiley

    Jeg takker for alle jeres svar... Det er godt at vide at nogen gider besvare underlige spørgsmål fra knap så kloge mig smiley hehe


Kommentér på:
Ragdoll - Hvordan er de?

Annonce