{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.743 visninger | Oprettet:

ragdoll udekat? {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

jeg har altid haft maine coon, Norsk skovkat og perser exotic der alle har trives fantastik som inde/udekatte.

min store drøm er at få en en lækker Ragdoll, men har læst at de helst skal være indekatte. Hvordan kan det være? trives de ikke med at komme ud?

vores katte kommer ud og ind mindst 10 gange om dagen - så ja vi er bogstaveligt talt nogle katteslaver. Men jeg vil på ingen måde anskaffe mig en kat hvis den ikke trives med at kunne komme ud (vi har tit døren til at stå åben).

Så hellere få rådgivning først for første prioritet er at have en kat der trives og har det godt smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ragdoll udekat?
  • #1   17. jan 2019 En Ragdoll sælges ikke til fritløb fordi deres temperament er så blidt som det er.
    En Ragdoll er en designerkat så at sige. De er opdrættet igennem årene til at skulle være blide og rolige og nemme.
    Så hvis du lader en Ragdoll komme ud er risikoen for at den bliver jaget hjemmefra af en huskat ret stor fordi de ikke kan forsvare deres territorie.
    Der kan være undtagelser selvfølgelig. Men når du køber en Ragdoll skriver du under på den ikke må være fritløbende.

    Men når det så er sagt så får du ikke en mere lækker kat. Jeg har selv Ragdoll og WOW.
    Og har ingen problemer med at have ham inde. Når jeg tømmer bil står hoveddøren åben men min kat bliver selv inde uden problemer. Han vil stort set kun ud hvis jeg går med (vi har en lukket have) men det er meget sjældent han er derude smiley

    Så ja en nem og fantastisk kat, men det er en indekat smiley


  • #2   17. jan 2019 Min Ragdoll smiley

    profilbillede
  • #3   17. jan 2019 Jeg kan anbefale dig evt at besøge en opdrætter før du beslutter dig endeligt. Det gjorde jeg og fik bare bekræftet alt jeg vidste. Jeg skulle have en Ragdoll.
    Min eneste advarsel er. Du kan ikke stoppe med en smiley
    Min er 10 måneder lige om lidt, og jeg vil allerede gerne have den næste smiley


  • #4   17. jan 2019 Der er ikke mange opdrættere, der sælger katte til friløb, hvor de kan blive stjålet, kørt ned, mishandlet osv.

    Jeg opdrætter Maine Coon, og mine sælges ikke som ude-/indekat.


  • #5   17. jan 2019 Vi har også en ragdoll - og jeg kan erklære mig helt enig med Luna. De er store, men aggressivitet er avlet så meget ud af dem, at de risikerer betydelige tæsk. Hvis de skal ud, skal det være under sikrede forhold.
    ...Jeg er iøvrigt også enig i det faktum, at de er stærkt vanedannende. Vi fik vores (voksne) ragdoll i oktober, og overvejer kraftigt en mere. smiley


  • #6   17. jan 2019 Mette:
    Det er lidt forfærdentligt så vanedannende de er smiley
    Jeg er blevet så besat så jeg gerne vil være opdrætter smiley


  • #8   17. jan 2019 Britt:
    Er du sikker på det er en ægte Ragdoll?


  • #9   17. jan 2019 Luna
    Hihi - ja, jeg kan jo godt forstå det. De er også vidunderlige!


  • #10   17. jan 2019 Mette:
    Helt vildt! smiley

    Idag har min lagt troligt ved min side hele dagen igennem fordi jeg har været syg smiley


  • #11   17. jan 2019 hov der gik kludder i mit indlæg. Der går en ude her. Jeg er slet ikke sikker på den er ægte. Jeg ved kun den er flyttet fra den oprindelige ejer. Den er fertil og ret stor. Men den har maske og pelsen. Det var bare hvis TS overvejede en der ikke er ægte pga friløb. Den har altså heller ikke forstand på trafik og går som om den har hele vejen. Jeg tænker tit den ikke er egnet til at være ude. .

  • #12   17. jan 2019 Britt:
    Når den er fertil er jeg ret sikker på den ikke er ægte men kan jo ikke vide det helt sikkert.
    Men ægte eller ej, så egner de sig bare ikke sådan særlig godt til at være fritløbende. smiley

    Men det er en ultra nem kat at have indendøre smiley


    profilbillede
  • #13   18. jan 2019 Hej.
    Jeg har en Maine Coon som er ude/indekat. Han plejer at jage andre katte væk hvis de kommer ind på hans territorium. MEN..
    Min genbo har en Ragdoll som ofte slipper ud og kommer over til os.
    DEN jager han ikke væk..tværtimod går de og nusser og pludrer ad hinanden.
    Min teori er at den er så blid at der ingen grund til at jeg den væk eller slås med den.
    Pointen er at pga. af deres blide temperament indbyder de ikke til slagsmål og kamp om territorium hvorfor de går fri.
    Jeg har også tit set den nede på marken og den finder altid hjem igen.
    Men det skal siges at den bliver meget ked af det hvis dens ejer er taget på arbejde og ikke kan lukke den ind når den kommer hjem..


  • #14   18. jan 2019 Ejer bliver sikkert også vældig vældig ked af det, hvis den ikke kommer hjem igen, fordi en anden har synes, at den så sød og ensom ud og har taget den med. Det sker desværre meget ofte.

    Min bagbo havde købt to Siam-blandinger. De havde dem i 14 dage - 3 uger. Og så var de væk. Stjålet........


  • #15   18. jan 2019 Jeg syntes det er et modigt træk at lukke sin Ragdoll ud, og ikke noget jeg ville vælge eller anbefale.
    Om andre får det til at fungere med deres katte kan jeg ikke svare på.

    Men vil du have en Ragdoll til fritløb, så skal du købe en uden tavle. Og det i sig selv er der virkelig mange ricisi forbundet med.

    - Ingen forbund = ingen hjælp hvis katten er syg.
    - Kattene tjekkes ikke for de arvelige sygdomme der ligger i racen.
    - ingen stamtavle = ingen sikring på at det er en Ragdoll du køber, det kan lige så vel være Birma, eller halv halv, eller blandet ind med lidt andet.
    - Ingen stamtavle = ingen sikring mod indavl - Man kan ikke tjekke kattenes gener og folk kan derfor hurtigt komme til at lave indavl, specielt fordi genpuljen i Danmark er meget lille på Ragdolls.
    - Rigtig mange BYBer - Backyardbreeders - De opdrætter kun for at tjene penge og er ligeglad med kattens helbred, og det kan være svært at skille dem fra hinanden.


    Med Fife-tavle får du:
    - En kat der helt sikkert ikke har indavl.
    - En kat der helt sikkert er ren Ragdoll.
    - Massere af hjælp hvis det viser sig killingen er syg når du får den hjem.
    - En kat der helt sikkert ikke fejler en af de arvelige sygdomme fordi alle katte der indgår i opdræt tjekkes for den.
    - En opdrætter der tænker på sine katte frem for mængden af penge.
    - Hjælp til at komme af med katten igen hvis noget skulle ske som gør du ikke kan have den mere.
    - Gode råd i alle situationer du skulle ende i med din kat.
    - Mulighed for udstilling
    - Et fedt netværk ved ragdollklubben som er fyldt med søde mennesker smiley


    Så du skal opveje om en fritløbende kat er risikoen værd smiley


  • #16   18. jan 2019 Ja, jo flottere en kat jo større er sandsynligheden for at de bliver snuppet. Idag er der gode penge i langhårede katte for tyvende. smiley


  • #17   18. jan 2019 Hej igen.
    Der er sgu ingen der stjæler Gustav, han er meget sky overfor mennesker han ikke kender og løber væk. Og hvis først han bliver sur eller presset så er han ikke sjov at være i nærheden af.
    Men dem han kender, også hunde er han ligeglad med.
    Det skal lige nævnes at Ragdollens ejer har fortalt at den ikke må komme ud. smiley
    Det var heller ikke fordi jeg vil anbefale noget mod ændres råd, blot oplyse den kommende Ragdoll ejer om at det ikke behøver at være en kat' astrofe hvis den skulle slippe ud. Altså berolige lidt.
    De er kønne og charmerende de Ragdoll s


  • #18   18. jan 2019 Så du sidder offentligt og praler med, at man har brudt en kontrakt med opdrætter, som man selv har godkendt og skrevet under på? smiley

  • #20   18. jan 2019 Jeg praler ikke med noget. Nævner blot at det jo KAN ske at katten smutter .. Desuden er det ikke min kat. Og jeg vidte ikke noget om kontrakter eller om genboen har en sådan.
    Ville bare sige til hende der gerne vil have en Ragdoll at det behøver ikke at være en katastrofe HVIS den imod forventning en dag skulle smutte ud for hende...


  • #21   18. jan 2019 Selvfølgelig går det ud over dig, når du skiller katte ad, der toppes. Det er logik for burhøns, det gør ikke katten til aggressiv.

    NEJ det kan sku ikke ske, at katten smutter hver dag og ikke bliver lukket ind, når den sidder og kalder. Det er et regelret BRUD på kontrakten og kan i værste fald medføre, at katten hentes retur til opdrætter pr. omgående. Plus en bod til køber (ejer) typisk lydende på kattens pris.


  • #22   18. jan 2019 Jeg siger ikke han er aggressiv. Tværtimod er han blid og meget kærlig.
    Men han vil ikke noget mod sin vilje og derfor bliver han ikke stjålet var min pointe. Anyway. Han elsker at komme ud, især når vi går ture på en nærliggende mark hvor der også er træer han kan løbe op i og kradse i. Han stortrives med det så min kat er og bliver udekat.
    Men undskyld jeg blandede mig i jeres tråd . Jeg er ny her og troede det var ok at have forskellig mening om forskellige ting og ved ikke noget om kontrakter og andet. Jeg fik Gustav fra en opdrætter på Fyn hvor de havde lukket ham inde i et badeværelse fordi han var bange for de andre katte, hunde og børn der var på stedet. Den eneste betingelse var at jeg fik ham neutraliseret og det skete to dage efter. Den første uge var han agressiv. Siden den sødeste, blideste og mest hengivne kat jeg har haft..
    Her er et billed af ham og Ragdollen da de havde siddet og nusset med hinanden og jeg kaldte på ham for den kunne gå hjem.
    Jeg synes det var sødt.
    Mvh. Morten


    profilbillede
  • #23   18. jan 2019 Er du sikker på det er en Ragdoll, syntes der er noget ved den der minder mig om Birma?

  • #24   18. jan 2019 Ejeren sagde det er en Ragdoll.
    Har ikke forstand til at af eller påvise dette smiley


  • #25   18. jan 2019 Okay, jeg har også svært de at kende forskel, så ville ikke påstå andet, når ejer siger Ragdoll smiley

    Men jeg blander mig uden om hvad andre gør og nøjes med at svare på hvad jeg mener er det korrekte at gøre smiley
    Og med en Ragdoll syntes jeg personligt man skal købe med stamtavle og rette sig efter kontrakten.
    Kan ikke engang se begrundelsen for at lade den gå fritløb. Men det er nok bare min holdning smiley


  • #26   18. jan 2019 Ja selvfølgelig skal man rette sig efter kontrakten hvis man har en sådan og overordnet følge de retningslinjer der er bedst for dyret.


  • #27   18. jan 2019 Birma har sokker.

  • #28   18. jan 2019 Susanne:
    Ahh okay så blev jeg lidt klogere smiley


  • #29   18. jan 2019 Men derfor behøver den jo ikke at være raceren. smiley

  • #30   18. jan 2019 Susanne:
    Nej det vides ikke.
    Men fedt at få lidt mere at kende racerne fra hinanden på.
    Har også fundet ud af de ikke kan være bicolor som Ragdoll kan.
    Så de er faktisk altid bare det vi kalder mitted indenfor Ragdoll smiley


  • #31   20. jan 2019 Morten, har du forresten stamtavle på din Maine Coon? Du lyder ikke helt, som om du kender racen. Det er faktisk ikke en race, jeg kan anbefale som friløber, da katten har tendens til ikke at gide flytte sig - heller ikke fra vejen.

  • #32   20. jan 2019 Nej det har jeg ikke som du kan se i PB. Men Gustav er meget opmærksom på biler og går altid ind til siden og venter til de er væk.
    Han kender lyden af min bil og hvis han er ude når jeg kommer hjem sætter han sig i vejkanten til jeg er forbi og løber så efter mig det sidste stykke og står og hilser på mig når jeg åbner døren.
    Men vi går mest ture på marken som tilhører en efterskole. Hvis der kommer nogen af de unge løber han som regel ind under nogle buske og gemmer sig. Det samme hvis der komme nogen med en hund UDEN snor. Er hunden derimod i snor løber han ikke væk.
    Det gælder dog ikke en bestemt person som ofte går tur med sin Labrador uden snor. Han må gerne kæle med Gustav og Gustav og hunden hilser på hinanden med snuderne. Jeg synes det er sødt.
    Der er også nogen togskinner tæt på som han et par gange er gået op på og så får jeg en klump i halsen.
    MEN han kan høre toget længe før jeg kan og løber hurtigt ned hvis det kommer.
    Så alt i alt er jeg temmelig tryg ved han går ude. Også hvis han er alene. Han elsker at være ude og stod det til ham skulle vi gå tur hele dagen men jeg begrænser det til en tur om morgenen og en om aftenen.
    Han bliver meget glad når vi går ud, pludrer, snakker. Løber efter mig med rejst hale, op i træer osv.
    Når jeg vil ind miaver han nogen gange surt.
    En sjov ting er at hvis jeg taler i mobil mens vi går tur siger han en sur lyd og angriber mine ben. Ikke hårdt altså men markerer tydeligt at HAN vil have opmærksomheden.


  • #33   20. jan 2019 PS. Så ægte eller ej. Gustav elsker de ture så det vil vi blive ved med.
    Og undskyld den lange smøre her for det har jo ikke noget at gøre med Ragdoll 'en smiley


  • #34   20. jan 2019 Så er det heller ikke smart at udtale sig som om, at man kender Maine Coon og deres opførsel, når man selv kun har en, der måske/måske ikke er ægte. smiley

  • #35   20. jan 2019 Næ men jeg ville bare sige til hende med Baltazar at ud fra MIN erfaring skal katten nok blive mere tryg hen ad vejen.
    Går ikke op i om min eller hendes er ægte men tænker mere på dyrets velfærd for den kan jo ikke gøre for hvis den er en bastard.


  • #36   20. jan 2019 Citat fra caster.com men de har jo nok ikke forstand på katte:
    A Maine Coon will follow you around and offer assistance if he thinks you need it, but he’s not an in-your-face kind of cat. He’s not always a lap sitter, but he may enjoy “holding paws” with you.


  • #37   20. jan 2019 Nej det har de vist ikke, for jeg har personligt meget svært ved at sidde i fred for mine. Og de er alle med stamtavler. smiley

  • #38   20. jan 2019 Sorry.
    Catster.com
    Og undskyld Ann L at din tråd blev en diskussion.


  • #39   21. jan 2019 hejsa igen og tusinde tak for jeres brugbare svar og undskyld det sene svar - der er lige sket meget herhjemme i denne uge.


    okay så kan jeg godt se at det ikke er en Ragdoll jeg skal have for der er flere katte her i området. ikke at der tit er slåskampe, men det er vigtigt for mig at jeg har en kat jeg har det godt med at lukke ud og at den kan trives med det.

    Det var lige en stor drøm der blev knust. min kæreste har hørt på i mange år efterhånden at vores næste kat skulle være en ragdoll. Det er bare desværre først nu hvor det er aktuelt jeg så faldt over inde/ude problematikken.

    men hellere researche og blive skuffet end at stå med en kat der ikke trives, for vi kan ikke undgå den kommer ud i haven.

    nu er ny kat heller ikke noget der haster, det er ikke så længe siden vi kom af med vores gamle Maine Coon pige.


  • #40   21. jan 2019 Ja, hellere researche end at ende med håret i postkassen og en kat, der ikke fungerer i rammerne. Det ville nok være endnu mere pinefuldt at skille sig af med en kat, man allerede er blevet glad.
    Men hvis du så brændende ønsker en ragdoll, så kunne I jo overveje at lave et kattesikret udemiljø. Jeg ved selvfølgelig ikke, om det kan lade sig gøre for jer - men det er da værd at have med i betragtningen, hvis ønsket om en ragdoll er så stort. Jeg har indtryk af, at der er en stor variation af løsninger på udesikrede miljøer - og også, at der er masser af hjælp og inspiration at hente herinde, hvis det er en mulighed. smiley


  • #41   21. jan 2019 Hvorfor SKAL jeres kat ud?

    Hvorfor ikke bare have den inde?


  • #42   21. jan 2019 Fordi den gerne vil, det er dens natur og den elsker det højt.
    Men hvis de ikke er vant til det ved de nok ikke hvad de går glip af..


  • #43   21. jan 2019 Det er hundens natur at gå fri og slå vildt ihjel. Det er fuglenes natur at flyve frit. Det er køers natur at gå frit rundt og græsse. Det er hestes natur at løbe over marke og enge. Er det der, vi skal ud? Så må vi hellere droppe alt, der hedder biler.

  • #44   21. jan 2019 Morten:
    En Ragdoll er en designerkat, så det er begrænset hvor meget natur den har tilbage smiley
    Desuden vil min nu ikke ud med mindre jeg går med.


  • #45   21. jan 2019 Ok, men jeg snakker også om min Gustav, måske Maine Coon, måske ikke. HAN vil så gerne ud at gå tur. Kender ikke til Ragdolls men forstår hvad i siger og regner med det passer..

  • #46   21. jan 2019 Men han vil også helst at jeg er med, ellers sidder han bare i haven og venter. Men jeg nyder de ture og at se han hygger sig, løber op i træer og somme tider efter mig med krum ryg og tyk hale mens han siger kurrelyde.
    Han stejler også op ad min hånd for at kæle hvis jeg rækker den ud.
    Hvis han er ude selv kommer han straks når jeg fløjter..
    Dejligt...


  • #47   22. jan 2019 Morten:
    Hvis man mener en Ragdoll skal ud, kan man jo bare gøre det samme som du gør - bare i sele.
    En Ragdoll må gerne komme ud, den må bare ikke være fritløbende så gåtur i sele eller en kattevoliere er helt i orden smiley

    Så de gåture du snakker om kan man sagtens lave med en Ragdoll hvis man gider og katten vil. smiley


  • #48   22. jan 2019 Mange opdrættere har hele haven hegnet ind. Så er de stadig i beskyttede omgivelser.


  • #49   22. jan 2019 Luna og Susanne:
    Gode idéer, bare de kommer lidt ud, får luft og lys. Det er godt for helbredet ..


  • #50   23. jan 2019 Luna S den SKAL heller ikke ud, det er mest fordi om sommeren har vi ofte døren til at stå åben så vores skovkat kan gå ud og ind. Det kan vi selvfølgeligt bare lade være med.

    jeg kunne godt overveje at indhegne haven, det havde jeg i mit gamle hus.


  • #51   23. jan 2019 Ann:
    Du kan vælge at lave en voliere så kan i have åben dør ud til voliere, du kan også vælge at købe flere af de muligheder der findes hvor man kattesikre en åben dør, ofte noget myggenet-ligende.
    Eller du kan lære din kat at gå i sele. Så giver du den sele på om sommeren når i åbner døren og så snor på smiley


  • Peter  M
    Peter M Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 13 Følgere: 1 Svar: 3
    #52   24. jan 2019 Jeg har forståelse for, at nogle vælger at have deres kat som indekat, hvis man bor i lejlighed eller i tæt trafikeret områder.

    Men det er en STOR misforståelse, at en kat har bedst af at være inde, tværtimod. Derved frarøver man katten at at udleve sine naturlige instinkter, så som jagt, aggression og territorie adfærd.
    Man ser ofte at indekatte der ikke får disse muligheder, kan få psykiske problemer.

    Alle katte fødes som vilde og hvis de fik lov til at færdes ude fra killing, så ville de sagtens kunne klare sig, uanset race og afstamning.
    En løve der fødes og vokser op i fangenskab vil ikke kunne klare sig ret længe i det frie !

    Men, selvfølgelig får en kat ,der er inde/ude kat, flere skrammer og risikere at blive kørt ned og en anden ting, så må der på regnes noget mere pels pleje, med langhårede katte,når de færdes ude.
    Vores to Maincoon slæber ofte en halv skov med ind smiley så pels pleje er en daglig tjans.

    Argumentet med at en race er meget godmodig/ikke aggressive er ganske rigtig, vores den ene er meget forsigtig og rolig.
    Men når vildkatten kommer besøg så er den ikke rolig mere og vildkatten ved godt hvem der bestemmer her, vores katte har lært " katte sprog "

    Når en kat har mødt andre katte fra killing, så lære den " katte sproget " og nuvel, rifter og skrammer forekommer da, men jeg har aldrig hørt om katte der er blevet dræbt eller alvorligt skadet af en anden kat.
    Men har man først holdt en kat inde og beskyttet, så den ikke har haft mulighed for at lære " katte sprog " så kan det give alvorlige problemer og det vil jeg på det kraftigste fraråde.

    Så mit svar på spørgsmålet, om man kan have en Ragdoll som inde/ude kat, så er mit svar.
    Selvfølgelig kan man det, bare den lære at færdes ude som killing.

    Billedet er af vores meget rolige Banjo ude i blæsevær smiley








    profilbillede
  • #53   24. jan 2019 Peter:
    Hver sin holdning.
    Kan kun gentage mig selv. En Ragdoll er en designerkat. Den har ikke de samme instinkter som en almindelig huskat eller som en Main Coon.
    Og mej man høre ikke om katte der står hinanden ihjel. Men man høre om katte der bliver væk, jeg kan ikke bevise disse er blevet jaget væk fra eget hus, men mon ikke der nok skal være den slags tilfælde.

    Jeg vil aldrig udsætte min kat for risikoen for at blive stjålet, kørt ned, mishandlet, skudt, angrebet eller jaget væk fra egen grund eller blive lukket inde i nogens skur.
    Desuden er der en lov der siger man skal holde sin kat på egen grund.

    Jeg er ikke modstander af dem der har kat til fritløb, det bliver bare aldrig min kat og specifikt Ragdolls er i en risikogruppe for at blive jaget væk hjemmefra eller at blive stjålet.

    Og så er vi tilbage ved igen at man ikke kan bryde en kontrakt og ingen opdrætter sælger en Ragdoll til fritløb. Så skal man købe fra en avler som ikke laver stamtavle og så er der indavl, sygdomme osv osv.

    Så ja hvis du vil have en kat der kan æde dine mus og fugle så lad være med at vælge en Ragdoll. Den er ikke skabt til det - Bogstavlig talt.


  • #54   24. jan 2019 Jeg er enig i, at Ragdoll er en indekat, men min erfaring er, de gerne vil ud under kontrollerede forhold. Jeg har Trine På 8 måneder, hun kan komme ud på terrassen, det vil hun gerne. Den er indhegnet, til sommer skal hun også ud i vores lille have, som også er indhegnet. Jeg ville aldrig aldrig lade hende være fritløbende, men er sikker på, det er godt for hende at komme ud i en indhegnet have under opsyn.

  • #55   25. jan 2019 Katte har bedst af at blive passet på ligesom alle andre dyr. Desuden siger lovgivningen, at katte SKAL holdes på egen matrikel, så det giver jo helt sig selv. Mine lider skam ingen nød ved ikke at være ude.

  • #56   25. jan 2019 Kirsten:
    Min gider ikke ud hvis jeg ikke går med - Har ellers også en lille indhegning smiley


  • #57   25. jan 2019 Trine er heller ikke meget ude her i vinter, kun ganske kort, men hun vil gerne, måske fordi jeg fodrer fugle i haven. Jeg synes nu også, det er rart for os, at hun kan komme ud, ellers kan man jo ikke have en havedør åben. Vores burmesere var kun ude i snor, det var ikke godt, de savnede at kune løbe frit.på et tidspunkt blev de faktisk uvenner, fordi de blev viklet ind i snorene og blev bange, de blev aldrig rigtig gode venner igen. Men burmesere er også meget aktive katte. Alex vores Europe gik løs i vores indhegnede. haven og elskede det

  • #58   25. jan 2019 Jeg overtog engang en indekat fra en veninde som desværre døde.
    Den var kugle skør. Den slikkede alle hårene af dens mave så den var nærmest skaldet. Den kunne finde på at angribe bide og kradse hårdt. Den rev gardinerne ned og sprang op oven på køkkenskabene hvor den sad i timevis og skabte sig. Den havde ikke måttet komme ud fordi hun var bange for den blev kørt ned..
    Så begyndte jeg at gå tur ned den, først i sele, siden uden.
    I løbet af 14 dage fik den hårene igen og aggressionen forsvandt fuldstændig. Det blev en rigtig god kat.
    En dag kom der en Rottweiler forbi som angreb den men så tændte den totalt af og jagede hunden væk. Siden den dag fik den også lov til at gå ud selv for det ville den gerne. Så var jeg også fri for den plagede for at komme ud for jeg kunne jo ikke gå tur med den hele dagen.
    Pointen til denne snart længe tråd er. Prøv at læs jeres dyr. Hvad vil de gerne ?. Lunas kat vil ikke ud, så skal den selvfølgelig ikke og nogen foretrækker en løbegård så er det fint.
    Ellers er jeg enig med Peters indlæg om de bør ud.
    Personligt mener jeg også det er værd at tage de risici der er, kørt ned, stjålet og hvad der ellers er nævn i tråden, fremfor at et dyr mistrives inde.
    En ven fortalte mig engang at ude katte gennemsnitligt har et kortere liv end indekatte pga. bide, slagsmål og lignende. Men katte undgår helst at slås. Det er derfor de kan sidde i timevis og hyle ad hinanden . Det er psykisk spil.
    Hellere et kort liv end et skod liv siger jeg.
    Men det væsentlige for mig er at dyrene trives og har det godt.
    Ude eller inde.
    Mvh. Morten


  • #59   25. jan 2019 Indekatte skal ikke være alenekatte. Det er der, de allerfleste begår den største fejl. Mennesker kan aldrig give katten det, en anden kat kan.



    profilbillede
  • #60   25. jan 2019 Susanne: Jeg har forstået loven, vi bor i et rækkehus kompleks hvor nogen engang klagede over at kattene sked på deres græsplæne.
    Men det gør katte ikke , i hvert tilfælde ikke Gustav, han graver omhyggeligt et dybt hul nede på marken som han lige så omhyggeligt dækker til igen når han er færdig. Og en anden bank var bange for han tog hendes fugle på terrassen. Hende forklarede jeg at han ikke kan fange fugle med mindre de er syge eller svage.
    Viceværten siger han er glad for Gustav render rundt for det holder vildkattene væk..
    Så hun jeg en dag får en bøde vil jeg betale den med et smil


  • #61   25. jan 2019 Ikke bank.. En anden nabo skulle der stå. Hun er i øvrigt blevet flink siden jeg talte med hende om fuglene smiley

  • #62   25. jan 2019 Sådan en gang vås. Der er flere katte, der aldrig graver deres afføring ned. Det ville du have vidst, hvis du havde haft indekat og rent faktisk SÅ din kats afføring. smiley

    Den ene nabos kat sked altid på græsplæner, fliser, tage osv. Pænt klamt.

    Jeg har fået anskaffet mig en fælde, så jeg mangler faktisk kun at annoncere i et ugeblad, at der i en given periode bliver indfanget katte her på matriklen.

    Jeg elsker katte - bare ikke andres fertile skidt, som ødelægger så meget her hos os. Vi har fået ødelagt isolering for mange penge, fordi fertile katte skulle overstrinte det.

    Ja de laver sågar i vores blomsterpotter på terrassen, så vi ikke længere kan holde ud at sidde udenfor i vores egen have.

    Og der har været problemer flere gange med katte, der ville angribe vores hankatte i løbegården, så vi har måtte til dyrlæge med vores, fordi de var kommet til skade.

    Så andres katte må godt holde sig ude af vores matrikel, ellers bliver de indfanget og afleveret. smiley


  • #63   25. jan 2019 Jeg var ude i sommers og tage fugle unger fra to katte. Fuglene var ikke syge men var ved at lære at flyve. Selvfølgelig kan de tage en syg fugl men da også en rask. Hvorfor skulle en kat ikke gøre det. Jeg har selv haft en kat som fangede solsorte på stribe og ryddede alle reder i hele min have. I øvrigt er det der afgør om der er fred i et område de enkelte katte. Her går der 3 til 4 fertile og der er utrolig mange slagsmål også meget voldsomme. Det er der fordi kattene er presset for tæt sammen til at de kan leve udenfor uden konflikter. En har mistet et øje her pga slagsmål. Her sniger hun kattene sig rundt udenfor. Jeg synes faktisk de virker ret stressede . Så min er kun ude sammen med mig og haven lukket. Ja alle katte kan sikkert gå ude men derfor behøver det da ikke at være lykken. Det afhænger da i høj grad af den bestand af katte der lige er i det enkelte område.

  • #64   25. jan 2019 Det kan jeg godt forstå. De skal selvfølgelig ikke genere dig eller andre , så går det ikke.
    Men Gustav skider altså som jeg har beskrevet. Ser det hver dag når vi går tur.
    Og det irriterer ham nu hvor jer den er frossen og han ikke kan grave dybt. Men så finder han nogle visne blade under træerne som han graver i.
    I øvrigt holder han også ræven væk som gik i skraldespandene, har selv set det. Og rotterne bider han ihjel med et enkelt nakke bid.
    Så alt i alt er han et aktiv her i kvarteret hvis du spørger mig smiley


  • #65   25. jan 2019 Jeg har iøvrigt en nabo, der hader katte og har et gevær. Og der er før stjålet katte her i området, selvom det "blot" var blandinger.

  • #66   25. jan 2019 Morten, nu har jeg selv haft katte, der gik ude. Og hvis din kat tager rotter, skal du ikke bilde mig ind, at den ikke også tager naboens fugle. Sorry men den hopper jeg ikke på.

    Jeg har haft en, der ikke tog fugle, rotter og mus. Hun kunne ganske enkelt ikke finde ud af det, så hun nuppede vores anden kats bytte og gjorde som om, at det var hendes. Og hun var vældig stolt af sit stjålen "bytte". smiley


  • #67   25. jan 2019 Vi har en solsort i haven som har været her længe, kan kende den fordi den har en hvid hale. Den går tæt på og kan finde på at stjæle han godbidder. Den kan han ikke fange.. Og gærdesmutterne sidder også tæt på og provokerer. De ved godt at de er for hurtige til at blive fanget.
    Nå men jeg kan jo kun stå inde for hvad Gustav gør eller ikke gør.
    IKKE hvad ændres katte foretager sig...


  • #68   25. jan 2019 HAN kan fange fugle der er oppe og slås, så bliver de uopmærksomme. Eller kan/gør han det ikke og sådan er det.
    Derimod fanger han vildt mange mus men han dræber dem ikke og æder dem. Kommer og viser dem og lader dem så løbe.
    Også herinde hvis døren er åben. Det er ikke så populært hos hende den langhårede herhjemme


  • #69   25. jan 2019 Snu Solsorte er også en udfordring for selv den bedste jæger. Men unger, svage fugle, uopmærksomme fugle - det tror jeg simpelthen ikke på, at din kat ikke tager dem. Det er lige naivt nok.

  • Peter  M
    Peter M Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 13 Følgere: 1 Svar: 3
    #70   25. jan 2019 Jeg synes at debatten herinde, bevæger sig væsentlig væk fra spørgsmålet om man kan have en Ragdoll som inde/ude kat.

    Jeg kom med mit indlæg til Ann, fordi jeg synes at rådene her i forrummet, var meget ensidige og mod at en Ragdoll ikke kunne holdes som udekat.

    Mit syn på det er bare en anden, men vil gerne korrigere mit råd til Ann lidt.
    Det er en god ide at give katten mulighed for selv at vælge om den vil ind eller ud, vi har kattelem.
    Så kan katten selv vælge om den vil være inde i tryghed eller om den vil ud og udleve dens instinkter.

    Og så lige korte svar til nogle af de emner der har blandet sig i det oprindelige spørgsmål.

    # Man SKAL holde katten på egen matrikel. Svar - Man SKAL køre 80 km/t på landevejen.
    Hvis der er problemer med andre katte på ens matrikel så kontakter man ejeren og får en snak, er det vildkatte så kontakter man myndighederne.

    # En kat har bedst af at blive passet af mennesker. Svar - Nej, katten er et vildt dyr, fra fødslen, som sagtens kan klare sig selv, i det rigtige miljø.
    Det er os mennesker der gør dyrene afhængige af os ved at fodre dem og holde dem væk for farlige ting.

    # Har man købt en kat med en kontrakt om at den ikke må komme ud , så skal man selvfølgelig overholde det.
    Men om den har bedst af det ? så er mit svar nej.
    Men den skal have muligheden for selv at vælge.

    Jeg håber ikke Ann har opgivet drømmen at få en Ragdoll som en inde/ude kat smiley

    Racen er bare en rolig race, ligesom en Perser som helst vil være i trygge og rolige forhold. Men jeg er sikker på at den vil blive en mere afbalanceret og glad kat hvis den får muligheden for at udleve sine instinkter.

    Jeg håber du kan bruge mine råd og besidder lidt sund fornuft, du har jo selv kat nu smiley
    så du ved jo hvad det drejer sig om.
    Mine råd skal bare ses som modvægt til nej siden.

    Vores næste kat bliver en Ragdoll og den får selv lov til at vælge hvor den vil være smiley

    Mvh Peter



  • #71   25. jan 2019 Peter, så du kører simpelthen i en 20 km. radius og spørger alle af, om det er deres kat? Tror du selv, at de inddrømmer det, hvis der er problemer med den? Jeg kører i hvert fald ikke rundt til alle og da slet ikke i kørestol. Og ja, jeg kører 80 på landevejen. smiley

    Og nej, katten er ikke længere et vildt dyr. Det har mennesker ødelagt for mange år siden. Ingen katte kan klare sig selv. Det er internaterne et glimrende bevis på. Dyr der igennem mange år er holdt som husdyr kan ikke klare sig selv. Ellers skulle alle dyr jo have lov til at løbe frit.

    Ja, en kat har det bedst af sikret udgang eller som indekat. Der er kattehadere derude. De kører katte væk, mishandler dem, sælger dem og så videre. Desuden kommer der hele tiden flere og flere biler på landevejene.

    Jeg har foræret et kuld killinger væk engang for længe siden. Efter et år var de alle døde. Kørt ihjel, trampet ihjel og andre "skønne" scener.

    En Ragdoll er som udgangspunkt IKKE en friløber.

    Racerene Ragdolls kommer med stamtavle, kontrakt og garanti. Garantien bortfalder ved friløb. Desuden kan man risikere en bod ved ikke at overholde kontrakten OG miste sin kat. Det er dyre lærepenge.

    Jeg kan absolut ikke anbefale det.

    Desuden har en semi-langhår tendens til at samle en masse skidt i pelsen, så den bliver hurtigt et stort filter.


  • #72   25. jan 2019 Du har ret Peter. Både i det du siger og at den tråd her er ude på et sidespor. Min oprindelige mening var også at fortælle hende med Ragdollen at den ikke BEHØVES at blive overfaldet hvis den smutter ud jfr. historien og billedet af Gustav og en Ragdoll Trækker mig fra debatten nu. Det er for langt ude. smiley smiley

  • #73   25. jan 2019 Nej ikke alle katte trives indendøre. Enig. Men en Ragdoll som emnet handler om. Er en designerkat som er skabt til at være indekat, den har et meget lavt energiniveau og en blid natur.

    Og undskyld mig, men VÅS at en indekat ikke kan være alenekat.
    Jeg har min ene kat ene og alene i min lejlighed. Han trives rigtig fint. Jeg vil gerne have en kat mere - For min skyld, men Bounty trives ganske fint alene. Og det på trods af at Ragdoll anses som en meget selvskabelig race.
    Men jeg tager også hensyn til min kat. Jeg forsøger så vidt muligt aldrig at være væk i mere end 8 timer. De dage jeg har møder, skal besøge venner eller andet, så får jeg ham passet.
    Og han trives.


  • #74   25. jan 2019 Peter "så kan katten selv vælge"
    Skal vi så også lade børn vælge om de helst vil have gulerødder eller slik til frokost?

    Nogengange må man altså beslutte noget fordi man ved hvad der er bedst. F.eks at en Ragdoll ikke skal gå frit. Frem for at lade den træffe beslutninger den ikke kan gennemskue konsekvenserne af.


  • #75   25. jan 2019 Peter:
    Vil du virkelig støtte indavl og sygdom?
    Eller vil du bryde en kontrakt?
    For det er enten eller hvis du vil have en Ragdoll til fritløb.


  • #76   25. jan 2019 De katte der ikke trives inde, det er primært katte, der lever alene, eller katte der har prøvet at være ude. smiley

    Men da kan en have gøre en stor forskel. smiley


  • #77   25. jan 2019 Susanne:
    Ahh okay så misforstod jeg dig bare. smiley
    Men der er nu en mere på vej, men til 6500 pr kat så er det jo ikke noget man bare lige køber smiley


  • #78   25. jan 2019 Luna, jeg siger altid til mine købere, at en huskat som selskab er bedre end ingen andre katte, så det behøver ikke at være en til 6500 kr. smiley

    Iøvrigt så koster en Maine Coon til avl oftest mellem 8500 og 15000. smiley


  • #79   25. jan 2019 Jeg vil ikke have en huskat, og som sagt får jeg ikke kat for Bountys skyld, men for min egen. Bounty trives rigtig fint smiley

    Jeg er ligeglad hvad alle andre racer koster. Jeg vil kun have Ragdoll smiley


  • #80   25. jan 2019 Jeg tænker bare 6500 for en Ragdoll til avl er dælme billigt. smiley

  • #81   25. jan 2019 lige en update.

    jeg har skrevet med en ragdollavler og vi skal ned til samtale og hvis alle synes det går godt bliver vi skrevet på en killingeliste.

    jeg tror det er et godt sted, det virker kærligt men seriøst.


    Det bliver ikke som udekat, men vi finder på noget i haven når det bliver aktuelt, og der kan jo gå laaaaaang tid inden der kan blive en ny lille trold til os.


  • #82   25. jan 2019 Ann:
    Hvilken opdrætter er det? smiley


  • #83   25. jan 2019 Susanne:
    Nej da. 6500 er for kælekat.
    Jeg skal ikke være opdrætter - Endnu smiley
    En avlskat ligger fra 12.500 og opefter alt efter farve og aftegn osv smiley


  • #84   25. jan 2019 Dk Rags of Silk i Silkeborg.

  • #85   25. jan 2019 En vanvittig sød og dygtig opdrætter. smiley

  • #86   26. jan 2019 Jeg har kun mødt katte, der graver deres efterladenskaber ned, men mine har måske været specielt velopdragne.

  • #87   26. jan 2019 Kirsten, jeg har begge dele. Både dem der gør, og dem der ikke gør. Men jeg har også flere katte end gennemsnittet. smiley

  • #88   26. jan 2019 Min dækker heller ikke særlig tit til smiley

Kommentér på:
ragdoll udekat?

Annonce