{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.834 visninger | Oprettet:

Hvor skal jeg købe kat ? {{forumTopicSubject}}

Jeg skrev et indlæg for et par dage siden med en masse spørgsmål, men jeg har stadig nogle jeg gerne vil have svar på så håber der er nogle der vil hjælpe smiley

Min kæreste og jeg er blevet enige om vi vil have en kastreret hankat, men om det skal være en voksen eller killing er vi i tvivl om, men vi hælder nok mest til en killing da vi er bange for at få en voksen kat hvor vi ikke kendes til dens fortid.

Hvis man vælger en killing hvad skal man så gå efter når det skal være en inde kat.
Jeg tænker blandandet på om killingen slet ikke må have været udenfor hos opdrætter eller om det er lige meget.

I mit tidligere indlæg skrev jeg at vi havde fundet en kat vi tog os af i to døgn inden den kom hjem til ejer, og den var helt speciel den kat, og vi vil rigtig gerne have en kat som ham, han gik med os i seng og lå helt oppe ved ens hoved og puttede og hvis vi sad i stuen kom han op til en og puttede, jeg ved selvfølgelig ikke hvordan hans liv har været så det er rigtig svært at vide hvad man skal gå efter for at få en kat som ham smiley

Måske er der nogle af jer der har nogle gode råd til hvordan vi får en kat som ham smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor skal jeg købe kat ?
  • #1   16. jun 2011 I skal se jer for hvis det er hos en opdrætter, for ikk alle tillader man lader den gå frit og nogle skriver må gerne hvis det er i volier eller indhægnet have.. Igen det er meget forskelligt fra opdrætter til opdrætter med dette synspunkt.. smiley

  • #2   16. jun 2011 og er det ikke bedst at få killingen så tidligt som muligt (når den lige er blevet 12 uger) eller er det ligemeget om den er 14-15 uger?

    jeg har bare en ide om at man får en mere kælen kat jo tidligere man får den hjem smiley


  • #3   16. jun 2011 man kan sagtens købe en voksen kastrat hvis det evt er en pensioneret avlskat.
    En kat kan sagtens være "sky" i eget hjem,men når den så kommer i et nyt hjem ændrer den adfærd.
    Men tag ud og besøg nogle forskellige katte og se hvordan de reagerer når man ser dem.


  • #4   16. jun 2011 sidst jeg undersøgte emnet tillagde de både arv og prægning betyning. dvs du skal gå efter killinger hvor begge forældre er sociale og ønsker meget kontakt, samt sørge for at opdrætter præger killingerne godt, så de er trygge og vant til at være meget i hænder.... på den måde øger du chancerne for at få den type kat du søger.

  • #5   16. jun 2011 sådan set lige meget, jo xtra tid den kan få med mor og søskene ja faktisk lidt bedre klar er de til nyt hjem..

    Det hænger slet ikk sammen at den bliver mere kælen jo tidligere, nej handler om hvordan menneskerne præger den fra dag 1 af i dens liv.. Feks har i mit kuld en rigtig stor putte gøj, hvor de andre har bare krudt i numsen og det betyder ikk de ikk os kan putte ved en.. Men den ene han søger lidt mere hvis man kan sige det på den måde.. smiley


  • #6   16. jun 2011 Da vi selv skulle ha kat var vi også meget i vivl om vi ville ha killing eller voksen kat - vi fik så lige midt i mellem - men vi tog på dyreinternat og kiggede på forskellige katte. Vi var enige da vi tog hjemmefra at vi ikke ville ha en sort og hvid hankat - men det var det vi endte ud med.. smiley
    Det jeg prøver at fortælle at i skal ud og kigge jer rigtig godt omkring når i skal ha kat, uden at stille for mange krav til selve alder eller udseene af katten for når i først finder katten med den rigtige personlighed er i højest tænkelig ligeglad med resten smiley


  • #7   16. jun 2011 du får i øvrigt en bedre kat af at lade den vente til den er 15 uger. den har på denne måde fået lov til at blive mere moden sammen med kuldssøskende, samt dens mor stadig opdrager på den selvom hun kan virke mere tilbagetrukket.

  • #8   16. jun 2011 Der er rigtigt mange muligheder for at få en dejlig kat, det vigtigste er bare ikke at have for travlt, men at undersøge mulighederne og tænker sig godt om med både hjerte og fornuft, så det er en rigtig god ide at spørge herinde.

    Man kan fx. købe en killing på et internat, og de kan så fortælle lidt omkring killingens baggrund, og dens personlighed. Diverse kattehjem gør deres absolut bedste for at man får en dejlige, sød og social killing, og det er min fornemmelse, at de mange steder er dygtige til at matche kat og ejer.

    Man kan også undersøge lidt omkring de forskellige racer, og udvælge en race man synes lyder som om den vil passe til ens temperament.
    Der findes katteracer derude nok til, at man kan finde en der passer perfekt til ens hjem, og som opfylder de forventninger man har til en kommende kat, man skal bare være villig til at bruge lidt tid og energi på at finde den rette kat/killing.

    Så gør jer selv en tjeneste, at tænke lidt over hvad I leder efter, fx. vil I gerne have en meget aktiv kat, har I lyst og tid til at holde en lang pels, kan I lide katte snakker, hvor kælen skal katten være etc. og så prøv at match det med den rigtige race. Så kan man aftale at besøge nogle opdrættere for at finde den helt rigtige killing.

    I forhold til dine spørgsmål så synes jeg, at der er fordele ved både killinger og voksne, så det er meget et temperamentsspørgsmål. Killinger har kun godt af at være hjemme hos deres mor i nogle uger ekstra, den vigtigste prægning sker alligevel mellem 2-7 uger, og de er ikke mindre kælne, bare fordi de er et par uger ældre.
    Vores killinger er kun endnu mere kælne, når de er lidt ældre fordi de er fuldt ud trygge og springfulde af selvtillid, når de flytter hjemmefra i 14-16 ugers alderen, så det er ikke alderen det kommer an på.

    Det vigtige er om forældrekattene er sunde og raske, og har et godt temperament, og ikke mindst om opdrætteren brugt tid og kærlighed på killingerne.


  • #10   16. jun 2011 jeg har forelsket mig i en killing på slælland, jeg er fra jylland, ca 4 timers kørsel.

    Men jeg har jo ikke mødt katten og ved ikke hvordan den er, men ejer siger den er opvokset indendøre både med andre katte og hunde.

    og det lyder jo meget fornuftigt syntes jeg, men jeg ved ikke om jeg skal finde en der er tættere på hvor jeg bor og finde en der ikke er 12 uger så jeg kan nå at besøge den et par gange.

    Den kat jeg har forelsket mig i er 12 uger nu.


  • #13   16. jun 2011 I har ikke flere krav end det?

    Hvordan skal pelsen være, lang, semi eller kort?

    Skal det være en buller-basse, eller skal det være et sofa dyr, eller skal det være en mellem ting?

    Vil du gerne udstille?

    Hvor meget pleje må der være?



  • #14   17. jun 2011 Jeg ville som skrevet tidligere, lige slå koldt vand i blodet og bruge lidt mere tid på at overveje, hvad det præcis er I ønsker, for alle katte er dejlige, men det gælder om at finde den helt rigtige, når man skal bo sammen de næste 10-15 år.

  • #15   17. jun 2011 er det ikke farligt at købe kat/killing på et internat når ingen kendes dens fortid?

  • #16   17. jun 2011 randi - vil gerne have et sofa dyr smiley

  • #17   17. jun 2011 pelpleje har ikk så meget at sige vu går hjemme så har masse af tid til misserne

  • #18   17. jun 2011 Jeg vil sige du skal kaste dig i krig, man lærer kun af sine fejl og der vil altid være nogen der mener det bedst at købe der og her, nu vil jeg sige nu har jeg både prøvet opdrætter og ikke opdrætter og jeg vil personligt selv vælge ikke opdrætter, mere ud for de oplevelser jeg har haft, det kan godt være det ikke er race katte, men jeg syntes personligt selv man får en beder kat ved ikke at vælge opdrætter og nu siger jeg ikke at alle opdrætter er som dem jeg mødt, derfor siger jeg kast dig i krig med det, og se hvordan omgivelserne er for katten og hvordan katsensejer er ovs, dan dig selv et billede af katten og ta stilling om det skal være den kat eller ej. Sådan har jeg ifald lært det, ved at kaste mig selv ud i det smiley

  • #19   17. jun 2011 Peder **jeg tænker at du skal finde en kat her i jylland og evt tage på besøg og snakke med kattene før du bestemmer dig.**

    Tænker jeg også. Når man har et særligt ønske/krav (i dette tilfælde en kælen, rolig kat .... der af temperament minder om den, I fandt) så bør man besøge katten først, og se om kemien passer. Det kan man selvfølgelig også tage til den anden ende af landet og gøre, men man vil nok være mere tilbøjelig til at have besluttet sig på forhånd, når man er kørt så langt.

    En 12 uger gammel enekilling synes jeg ikke er det optimale. Alle killinger har krudt i røven, og sådan skal det være, så hvor rolig en killing vil udvikle sig til at blive som voksen, er svært at spå om. Ligesom man heller ikke kan vide, om den vil egne sig til at være enekat.
    En voksen indekat er IMO det bedste valg. Voksne katte har færdigudviklet deres personlighed. Det man ser, er det man får.


    Snuske 1 **... jeg ved ikke om jeg skal finde en der er tættere på hvor jeg bor og finde en der ikke er 12 uger så jeg kan nå at besøge den et par gange.**

    Forhåbentlig kan man få lov at besøge katten et par gange uanset dens alder! Der er ingen, der siger at en 12 uger gammel killing absolut skal ud af vagten her og nu. Tværtimod. (Nå ja, kan selvfølgelig være at ejeren har vældig travlt med at komme af med killingen :-/...... men i så fald er spørgsmålet om man ikke skulle finde et andet sted at købe kat).







  • #20   17. jun 2011 vi har kigget lidt på drengene her (de grå)
    vi vil gerne tage begge så de har hinanden, og det er ikke langt fra hvor vi bor så der kan man jo sagtens tage på et uforpligtende besøg.

    men ud fra hvad ejer skriver ved jeg ikke om det er et godt valg når hun ikk kender til killingernes mor.

    jeg har heller ikke haft snakket med hende endnu om hun stadig har kattene, men jeg har taget kontakt til hende så venter på svar fra hende af smiley

    http://kattegalleri.dk/mar_vis.aspx?MarID=21372


  • #21   17. jun 2011 Mht internatskatte, så er der nogle af dem, der er indleveret af private, så personalet kender til deres fortid. Så det ville jeg ikke lade mig afskrække af, men ville nok alligevel foretrække at købe en "privat" genbrugskat, som man besøger i dens eget hjem.
    Nogle killinger er født på internatet - eller indleveret som meget små, så personalet har fulgt deres opvækst. Nogle internater (ligesom mange opdrættere) udleverer ikke killing til hjem, hvor de skal være enekat.

    Hvis du absolut vil have killing, så ta to. Forresten tror jeg, at hittekilling.dk vil være et godt bud, da plejefamilierne gør meget ud af at have killingerne meget i hænder, så trods ingen garanti, er der er stor sandsynlighed for at få en rigtig kælemis.


  • #22   17. jun 2011 hittekilling har ikke rigtigt nogle. ikk ud fra hvad jeg kan se

  • #23   17. jun 2011 Jeg syns din og manden skal sætte jer og se en masse racer igennem...
    Finde et par racer i syns der kunne være noget, og så tage ud og besøge et par opdrættere... smiley
    Det er nok mit bedste råd lige nu, for kan se i ikke har gjort jeg de vilde tanker om hvad det er i vil....


  • #24   18. jun 2011 **hittekilling har ikke rigtigt nogle. ikk ud fra hvad jeg kan se**

    De har ikke killinger konstant, heldigvis. Men hvis du er tålmodig, så skal der nok komme nogle.

    Uanset hvor du vælger at købe killinger, så køb et sted, hvor du tydeligt kan se, at killingerne har gode forhold.


  • #27   18. jun 2011 hva er de voksne for nogen, dem du har til salg?

  • #29   18. jun 2011 Hvis I kun skal have een kat - så vil jeg anbefale en voksen.

    Det er direkte synd for en killing at være alene. Jeg sælger ikke killigner før de er mindst 17 uger, og det er ikke fordi jeg syntes de er så dejlige jeg ikke kan slippe dem, det er fordi jeg vil levere en killing der er optimalt rustet på alle punkter til at flytte:

    Den er vaccineret korrekt - og dermed bedst beskyttet'
    Den er neutraliseret og chippet/øremærket
    Den har meget større selvstændighed
    Den er både psykisk of fysisk mere robust og ikke mindst har den immunforsvar.


  • #30   18. jun 2011 Om den vil putte eller ej handler helt og aldeles om kattens personlighed smiley

    Den Europé jeg havde ville kun ligge på skødet og kun når hun selv bestemte, min huskat jeg havde kunne jeg sove med som en bamse (Jeg har endda præsteret at vågne og opdage han var min hovedepude, og han brugte min pude som hans hovedepude *g*)

    Européen var fra en opdrætter hvor den havde været inde eller i en indhegnet have samt på udstillinger og var 16 uger da jeg fik hende

    huskatten var fra en gård, hvor jeg havde haft han fra han var 10 uger gammel, hans mor blev kørt ned da han var 8 uger, og han var ikke tam da jeg fik ham smiley

    Jeg vil til hver en tid anbefalde en opdrætter, så har man altid en der kan rådgive en, og en man kan "give skylden" hvis katten får nogle arvelige sygdomme smiley


Kommentér på:
Hvor skal jeg købe kat ?

Annonce