966 visninger
|
Oprettet:
HJÆLP, har jeg nok plads til en kat mere? {{forumTopicSubject}}
Hej alle..
Jeg har i forvejen to missere, jeg bor i lejlighed. Den er ca. 55 kvm.
Jeg har lige forelsket mig i den dejligste killing, men jeg ved ikke om det ville være for lidt plads?
De andre to leger fint, og bruger sofa, vindueskarme, kradsetræer, stole mv. til at hoppe rundt på.
jun 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Katte: 2 Emner: 41 Svar: 831
jeg synes der er god plads ..
sep 2007
Følger: 7 Følgere: 11 Katte: 4 Emner: 106 Svar: 680
- Men på de 70 synes du der er rigeligt med plads?
sep 2007
Men er helt forelsket i den lille mis
jan 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 4 Emner: 54 Svar: 333
jan 2009
Vores katte har så forbudt område i soveværelset, pga. vores baby
jun 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Katte: 2 Emner: 41 Svar: 831
nov 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 70 Svar: 377
sep 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 10 Emner: 44 Svar: 591
Hvad der er afgørende for mig, er hvorledes "presset" af katte er i hjemme frem for antallet af kvm. Det er også meget og måske mere vigtigt at gruppen af katte fungere godt sammen, end om de har et par ekstra kvm.
Frk. Nat - Jeg synes, du skal overveje og forestille dig nøje, hvorledes det vil være i hjemmet med en kat mere. Hvad vil dine nuværende to katte sige til en ny kat? Og hvordan vil de reagerer? Passer killingen, du har forelsket dig i temparamentsmæssigt med dine nuværende katte? osv osv...
Nu ved jeg ikke hvor gammel du er, men jeg ved at en kat lever i mange år. På et tidspunkt i fremtiden må planen vel være, at du flytter i noget større, hvor kattene og dig selv får mere plads?
Såfremt du har en god mavefornemmelse med anskaffelsen af andnu en kat og har gjort dig de nødvendige overvejelser mht. dine nuværende kattes velbefindende, så ser jeg ingen grund til at du ikke kan have 3 katte.
Det er dig, som kender dine katte og dit hjem bedst.
jan 2009
Vi kan jo svare ud fra egne erfaringer og det gør jeg også.. Vi fik kat nr 2 for 2 dage siden og synes ikke pladsen er til endnu en.. Trods 74 kvm
sep 2007
Det kan jeg fordi, det er min holdning.
jan 2009
Jeg synes det er dårlig opførsel.
sep 2007
Jeg taler ikke ned til nogen overhovedet.
Jeg har skrevet, at min holdning er, at det er plat at antallet af katte i ens hjem alene afgøres efter antallet af kvm. Læs lige mit første indlæg en gang mere.
Jeg skal dog gerne uddybe, hvorfor jeg synes diskussionen er plat.
Du bor på 74 kvm., hvilket efter dit eget udsagn er for lidt til 3 katte. Det vil med andre ord sige, at hvis du havde 3 katte, ville der være 24,7 kvm. pr. kat (74/3) - hvilket du mener er for lidt.
Kigger du lidt omkring herinde, må du tro, at folk bor i kæmpe huse.
Tager vi nu et par eksempler fra din venneliste:
"*KILLINGER SKAL VÆRE 12 UGER!!!!! *"
Antal katte oprettet = 24
Hjemmets størrelse bør ikke være mindre end 24,7 kvm. x 24 katte = 592 kvm.
"Krista N"
Antal katte oprettet = 20
Hjemmets størrelse bør ikke være mindre end 24,7 kvm. x 20 katte = 493 kvm.
Bor de virkelig i så store huse??
Jeg har 6 katte og bor på 152 kvm. hvilket giver 25,3 kvm. pr. kat. Det ligger lige på din grænse. Bør jeg derfor efter din mening ikke anskaffe mig flere katte?
Er det ikke en anelse plat?
Det vigtigste er, at katte har det godt sammen og trives i et hjem, hvor der er plads til både mennesker og kattene. Denne kan efter min mening ikke opgøres alene i antallet af kvm.
sep 2007
Hvor mange katte har du?
jan 2009
Jeg siger ikke der er et min, men der er noget forskel på 55 kvm og 200 kvm f.eks.? Uanset mængden.. Ville DU have 10 katte på 55 kvm eller foretrække athave dem på 200?
Jeg synes ikke vi har plads til en mere her, der kunne sikkert sagtens være 3-4 katte her, men synes 2 er fint som det ser ud nu og vi har også en datter på 4½ md, hun kræver jo også meget plads.
sep 2007
Med 155 kvm. har du da rigeligt plads til en håndfuld katte mere eller to
Når du skriver, at du er enig med KATO, at 3 katte på 55 kvm. er for mange, er det så en holdning, der udspringer sig ud fra, hvad du mener, der er bedst for kattenes sundhed, eller er det også menneskeligt livsstilbetinget?
For nogen mennesker er 1 kat rigeligt, og for andre mennesker er f.eks. 5 katte få katte.
Frk. Nat kender bedst hendes hjem og hendes katte samt hvorledes hun selv ønsker at leve hendes tilværelse.
Jeg ser intet problem i, at hun anskaffer sig en kat mere, sålænge hun har gjort sig de nødvendige overvejelser omkring hendes nuværende kattes ve og vel. Hvis hendes nuværende katte stortrives og måske kunne have behov for en legekammerat mere (også vigtigt at aldersforskellen mellem hendes nuværende katte og killingen ikke bliver for stor) og hun selv føler, der er plads til det, og killingen temperamentsmæssigt vil passe sammen med de nuværende katte. Så gør det for pokker, hvis hun bliver mere lykkelig af det.
sep 2007
Som bonusinfo kan jeg ud fra offentlige tilgængelige oplysninger på nettet nævne, at Krammedyret, hvor du har kat fra bor i et hus på 63 kvm. + 63 kvm. kælder sammen med 9 katte + killinger + 2 børn + 1 hund.
Er det for meget eller for lidt?
sep 2007
Du skrev selv følgende
"Vi kan jo svare ud fra egne erfaringer og det gør jeg også.. Vi fik kat nr 2 for 2 dage siden og synes ikke pladsen er til endnu en.. Trods 74 kvm"
"Jeg siger ikke der er et min, men der er noget forskel på 55 kvm og 200 kvm f.eks.?"
Selvfølgelig er der det... Men hvad har det med trådens spørgsmål at gøre?
"Uanset mængden.. Ville DU have 10 katte på 55 kvm eller foretrække athave dem på 200?"
For mit eget vedkommende ville jeg helst bo på 200 kvm. med 10 katte, men jeg kender folk, som er tilfredse med at bo sammen med 10 katte uanset pladsen
"Jeg synes ikke vi har plads til en mere her, der kunne sikkert sagtens være 3-4 katte her, men synes 2 er fint som det ser ud nu og vi har også en datter på 4½ md, hun kræver jo også meget plads."
Så fordi du ikke mener I har plads til én mere på 74 kvm., så kan Frk. Nat heller ikke have plads til en kat mere på 55 kvm. selvom i ville kunne have 3-4 katte??
Det hænger jo ikke sammen..
apr 2011
Følger: 24 Følgere: 21 Katte: 2 Emner: 42 Svar: 2.770
Synes det kommer an på forholdene - om der er tilstrækkelig plads til at de kan komme op i højden, aktiveres ordentligt ved at klatre og løbe og om de har plads til at kunne have et roligt sted, de ved de ikke bliver forstyrret på (kommer an på ruminddeling og møblering).
Hos mig ville jeg synes det var i overkanten med 3, da der ikke er plads til et kradsetræ der er mega bredt og med mange høngekøjer og huler og hylder på.
Derudover skal du også tænke på om du har plads til at installere endnu et skidehus/bakke (helst 1 til hver jo, i de "små" mængder af katte).
Kan ikke råde dig til noget nærmere da jeg ikke kender selve boligens forhold. Det er min mening :o)
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 60 Katte: 1 Emner: 144 Svar: 4.145
Og det går gnidningsfrit..
De har det fint med det
jan 2009
apr 2011
Det er jo din vurdering :o) Min mor og moster blev da opvokset på 35 kvm med to forældre og en New Foundland hund *GG* Lige et sjovt sidespring
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Forelskelser i killinger risikerer man jo igen og igen og igen, og klart at der er grænser for hvor mange katte man kan stuve sammen i en to-værelses lejlighed.
apr 2011
dec 2009
Følger: 14 Følgere: 13 Katte: 2 Emner: 3 Svar: 25
Min personlige holdning er det er for lidt plads:-) J
eg skal ikke holde nogen moral prædiken om, hvad folk skal og ikke skal. Hvor mine kat kommer fra, er ikke noget, der har med spørgsmålet at gøre. Jeg ved bare, hvad JEG synes er rigtig og forkert. Du har din holdning, og jeg har min, så er den vistnok ikke længere.
Sådan er livet nu en gang, vi er ikke alle enige:-)
sep 2007
"Min personlige holdning er det er for lidt plads:-) Jeg skal ikke holde nogen moral prædiken om, hvad folk skal og ikke skal. Hvor mine kat kommer fra, er ikke noget, der har med spørgsmålet at gøre. Jeg ved bare, hvad JEG synes er rigtig og forkert. Du har din holdning, og jeg har min, så er den vistnok ikke længere.
Sådan er livet nu en gang, vi er ikke alle enige:-)"
Jeg forsøgte med mit spørgsmål at sætte tingene lidt i perspektiv, for uanset pladsen hos Krammedyret, så har du vel ikke købt kat et sted fra, hvor kattene ikke har det godt og lever under trænge forhold?
Dermed bliver diskussionen om, at antallet af katte i hjemmet målt i kvm. ligegyldig og plat. Sålænge kattene har det godt, så er antallet af kvm. for mit vedkommende underordnet.
Diskussionen er for mig mere et spørgsmål om livsstil og personlige præferencer end om kattenes ve og vel.
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.015
sep 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Emner: 16 Svar: 425
Jeg har selv 210 kvm, men gildesalen og stuen er lukket område for dyr på grund af rengøring. Der røg så de første 90 kmv. De næste ryger på 2 værelser, der også er lukket. Det er så 23 kmv.
I alt har vi så 97 kmv til 8 katte og 2 hunde. Vi har rigeligt med plads. Ingen katte med stress eller andre problemer. Men jeg mangler dog en dobbelt, dobbelt-seng til alle de kære dyr.
Det hele kommer an på, hvordan du indretter dit hjem.
sep 2007
De to katte jeg har i forvejen virker ikke den mindste smule generet af pladsen. Eller manglen på samme..
De må være i vindueskarme, sofaen, stole, sengen, reolen.. Bare ikke bordet..
Og så havde vi tænkt på at anskaffe de der "hylder" med velourpels man kan få hos petdreams..
Mht. om de to andre missere ville acceptere en mere.. Jeg ved Bastian, den ældste ville.. Han EEELSKER simpelthen andre katte.. Han kan ikke forstå, når han møder en ny kat, at den ikke vil snuse og lege og nusse med det samme, for det vil han gerne..
Guffe, den yngste, fik vi fra et internat hvor han gik sammen med andre katte, og der var heller ingen problemer da vi fik ham hjem til Bastian..
Så det tror jeg ikke bliver noget problem..
Men jeg kan høre, at mange synes det ville være synd..
Og nogle synes det sagtens kan lade sig gøre..
Det er ikke bare en alm. "killinge-forelske", for dem har jeg haft mange af.. Men den her, har simpelthen bare sat sig..
Den er vokset op med 5 søskende, moren og to andre.. Så den er også vant til andre..
jan 2009
jan 2009
Plus at vi gerne vil sove om natten og det ville være umuligt med de to bøller vi har...
sep 2007
Og fordi jeg sådan set var i tvivl, om det ville være synd for kattene..
Derfor kan jeg vel godt tillade mig, at have en mening til tingene?
jan 2009
sep 2007
Alle kan begå fejl, og jeg ville ikke begå fejlen at anskaffe mig en kat mere, hvis ingen mente at det kunne lade sig gøre..
Istedet har jeg fået nogle brugbare råd, tips om at udnytte pladsen mere, og andres meninger.. Som kan få mig til også at se tingene fra andres side ..
jan 2009
sep 2007
Jeg vil det bedste for mine katte (og alle andres ;o) )
Derfor ville jeg ikke anskaffe mig en mere, før jeg havde undersøgt mulighederne lidt mere..
Jeg elsker mine, og elsker når de render om benene på mig.. Tror bestemt ikke jeg ville havde noget imod at få en mere.. :o)
jan 2009
Folk der tænker dyreplager pga en lille lejlighed og 3 katte, ved ikke hvad de taler om..
Dyreplageri er jo noget helt andet.
sep 2007
Men ville bare gerne høre katteeksperternes meninger ;o)
jun 2004
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 6 Emner: 80 Svar: 534
Du skriver at du gerne vil høre katteeksperternes mening, nu ved jeg ikke lige hvad der skal til for at du mener, at man er katteekspert, og jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvorfor du stiller spørgsmålet herinde, når du allerede har bestemt dig for at du vil have killingen?
Jeg siger ikke hvad du skal gøre, jeg siger blot hvad jeg mener:
Jeg synes at du skal give de 2 katte du har en stor krammer og være glad for dem, og så lade killingen få et andet hjem.
mar 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 3 Svar: 12
Men det er op til dig frk. Nat, hvad din mavefornemmelse siger
HJÆLP, har jeg nok plads til en kat mere?