1.018 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Hvornår vil i kastrere?? Hvornår vil i kastrere??

Hej.
Jeg har oplevet mange delte meninger om, hvornår det er bedst at få sin hankilling kastreret.
Nogle gør det ved ca. tre måneders alderen, mens andre mener de minimum skal være et halvt år. Hvad mener i?
De to jeg ellers har fået kastreret ar været 6 og 7 måneder.
Jeg har også oplevet delte meninger, når jeg spørger forskellige dyrlæger, men det kan jo være der er nogle herinde, som har gjort sig nogle gode erfaringer...??

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af betonaffald 2.500 kr.
  • Opgravning af rødder fra buksbom busk 1.000 kr.
  • Fjerne ukrudt 500 kr.
  • Rengøring af lille sommerhus 400 kr.
  • Rengøring af køleskab og 3 fryse skuffer 700 kr.
  • Udskift S16 kraftstik 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvornår vil i kastrere??
  • #1   20. jul 2011 Jeg synes personligt, at 14 - 16 uger er fint smiley

• #2   20. jul 2011 Min kat blev kastreret i forgårs og han er født d. 16. februar i år smiley

• #4   20. jul 2011 Man kan gøre det mere eller mindre, når man vil, det vigtigste er at katten er sund og rask, når indgrebet foretages. Til gengæld er der mange fordele ved at gøre det tidligt, og dermed mener jeg fra ca. 10 uger, da killinger bedre klare narkosen og hurtigere er på benene.

Der er ikke nogen dyrlægefaglige årsager til ikke at lade killinger neutralisere tidligt, men den enkelte dyrlæge kan være i mod det af personlige årsager, eller fordi det er noget pillearbejde, og kræver lidt mere af dyrlægen, eller ganske enkelt fordi dyrlægen er uopdateret på dette område.

• #5   20. jul 2011 Min hankilling blev kasteret ved 16 ugers alderen i sammenhæng med chip registrering og 2. vaccine.
    Har læst at det nu er videnskabelig/medicinsk (et eller andet) bevist at en tidlig neutralisering IKKE har indvirkning på senere udvikling af knogler eller noget som helst..

Ville under ingen omstændigheder neutralisere EFTER den er blevet kønsmoden dog. Derudover som Sofie P skriver, kommer en killing sig hurtigt over sådan en omgang.
    Min killing blev leveret ved dyrlægen kl. 8 om morgenen, hentede ham kl 13 og kl 15 sprang og løb han rundt som om intet var sket. :o)

• #7   20. jul 2011 Plejer at få det gjort ved 16 uger - men det er også det absolut tidligste jeg kan lokke min dyrlæge til ;0)

• #9   21. jul 2011 Bare rolig Felis, ingen orker at overbevise dig.

Alle hanner der ikke skal bruges i avl bliver kastreret 14 uger gamle - lagt lige midt imellem de to basisvacciner

• #12   21. jul 2011 Nope Felis - der er forsket i det - urinrøret på tidlig kastrerede og fertile i samme alder er helt ens.

Jeg vil give dig ret i at tidligere døjede mange med urinvejssten - men ikke idag. Så det er næppe den tidlige kastration er var årsagen - nok nærmere foder der ikke var korrekt sammensat.

Tidlig kastrering - det har været praktiseret siden omkring år 1900 - alle die bevirkninger ved det er ikke set i forsøg.

Du har lov til at have den holdning at katten skal være udvokset - dit valg og ingen andens. Men du skal ikke binde folk noget på ærmet der ikke passer.

(link fjernet)

(link fjernet)

interesserer det dig - så søg selv videre ...

• #13   21. jul 2011 Tak, for alle jeres indlæg. Det var rart at høre lidt forskelligt for og imod. smiley

• #15   21. jul 2011 Heidi : Ja jeg har fået kastreret et par stykker ved den alder ?? Hvorfor spørger du om det ??

• #16   21. jul 2011 Og ???? Hvad har det med emnet at gøre ???

• #17   22. jul 2011 Omkring de 12 uger er fint.. Og det jeg ofte har gjort

Eneste jeg har hørt som argument for de 6 mdr, er at det er nemmere for dyrlægen, da det er større det der skal pilles ved..
    Men jeg ville aldrig have en dyrlæge der ikke var god nok til nemt at operere killinger alligevel, så det kan jeg ikke bruge til noget..

• #19   22. jul 2011 Nu er det engang sådan at nogen Danske dyrlæger er meget lidt forandringsvillige og efteruddannelsesvillige når det kommer til kat.

Generelt jo mere vestpå man kommer - jo dårligere står det til.

• #20   22. jul 2011 Og i modsætning til Felis dyrlæger, så synes mine dyrlæger at det er en god idé at kastrere tidligt ;o) Så det er nok også hvad man gør og afprøver...

• #22   22. jul 2011 **Eller også var der måske den mulighed, at visse dyrlæger tækkes kunderne ud fra devisen, at kunderne i modsat fald lægger deres penge et andet sted...dyrlæger har også forskellige værdinormer**

Ja mulighederne er mange, dette er fra det virkelige liv.

Den klinik jeg bruger har i over 25 år taget sig af KV Kbhvns katte - så der er gået mange igennem systemet. Jeg skal hente mine små der er fikset, dyrlægen udleverer glædestrålende de helt friske og fit for fighjt killinger. Vi snakker lidt - og så siger han:
    Hvor ville jeg ønske KV kunne forstå hvor meget bedre det er for dyret, er hurtigt ude af narkosen, mindre påvirket smertemæssigt da de ikke har noget kropsfedt - og et meget nemmere indgreb for mig.

Det er mange år side - jeg ved ikke om KV har ændret mening.

Men du har ret, jeg lægger ikke mine penge hois dyrk´læger der ikke holder sig opdateret på det dyr jeg kommer med, kat - men det kan vel ikke kaldes tækkes - jeg vil nærmere mene sund fornuft og interesse ...

• #23   23. jul 2011 Jep, min dyrlæge servicerer også Tranbjerg dyreinternat, så mon ikke de ved hvad de foretager sig ;o)

Kommentér på:
Hvornår vil i kastrere??

Annonce