1.507 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Anne Julie F
Anne Julie F
Følger: 1 Emner: 14 Svar: 82

Ansvar for udekat. Ansvar for udekat.

Jeg har det jo sådan at når man anskaffer et kæledyr så har man samtidig et ansvar for at dette dyr ikke er til gene for naboer, og andre som ikke har valgt ens kæledyr.

F.eks så har jeg allergi over for visse typer kattehår og så vil jeg sørme gerne være fri for at en fremmed kat har ligget i mine (imaginære)havemøbler. Og jeg mener bestemt heller ikke at det er mit ansvar at sørge for at andres katte ikke kan komme ind i mit hus eller hvad katte nu kan finde på af sager.

Og jeg vil sørme også gerne være fri for at køre folks katte ned. Det er simpelhen det mest ubehagelige ever, dels at ramme kræet, del at hoppe ud af bilen for at se om katten stadig er i live eller ej, og det at skulle overveje om det bedste vil være at klappe katten en med noget hårdt eller ringe til falck eller andre. Det ansvar har jeg simpelhen ikke lyst til at få påduttet.

Jeg ved dette emne har været diskuteret meget, men samtidig synes jeg også at det er et vigtig enme.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hylde mursten 500 kr.
  • Rådgivning støbning gulv 205 kr.
  • Rengøring af hel lejlighed 900 kr.
  • Hand curtain rail on ceiling 400 kr.
  • Afhente mindre fældet nåletrå 1.000 kr.
  • Ophæng af ting 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ansvar for udekat.
  • #3   17. aug 2011 Det er simpelhen fedt når folk bruger agumentet "jamen hvad så med de vilde dyr", det har da intet med katte at gøre. Katte høre ikke til i den danske natur (faktisk er det en invasiv art) og derfor kan man ikke rigtig agumentere på den måde.

Desuden har jeg godt nok aldrig set i rådyr i en havestol.

• #5   17. aug 2011 Line S: Lige præsis. Vilde dyr skal være her, katte er "nogens" derfor har denne "nogen" et ansvar for at katten ikke er til gene.

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.368
    #7   17. aug 2011 Dette er et katteforum, det er jo ligesom ude i hækken at tale om vilde dyr, fugle og dådyr i denne kategori. :-))))

Ps.... Fooookus.*G*

• #8   17. aug 2011 Hvis argumentet "hvad med de vilde dyr" holder - vil I så også synes det er helt ok at mine hunde invadere Jeres have? smiley

Nej, katte skal holdes på egen matrikel - det kan godt være det er træls og besværligt, men det er vel et valg man er obs på i det man får kat?

Hjemme hos min mor har vi 3 katte, og de går hvor de vil - men de holder sig til vores egen vej og vi er så vanvittigt heldige at de kun holder sig på familiens grund (Min onkel + tante på gården, min mor i nabohuset og min mormor i et hus 100m fra de andre på samme vej).
    - Kattene går ikke om i byen, og dem som ellers har kat på vejen har kat på samme måde, så på den måde synes jeg dét fungerer fint.

Men hvor jeg bor, der har vi dels en stor vej hvor folk tiltrods for byzone og skole kører sindssygt stærkt, vi har en dyrehadende nabo på den anden side og en jagthund på d. 3. side, så vi havde egentligt bestemt os for ikke at få kat pga. kravene vi har til en indhegning, men nu kom Hittemissen til og han får sig snart en kammerat, og så må vi jo bare ta' den der indhegning før end beregnet - for der er ingen tvivl om at kattene skal holdes hjemme og på egen matrikel.

Jeg gider da virkelig ikke ha' andres katte eller hunde rendende på min grund, så jeg kan gøre rent efter dem også - og i min optik er der altså meget stor forskel på vilde dyr og et dyr jeg selv har valgt at ha' ansvaret for!

• #9   17. aug 2011 Haha, godt ord igen Janne smiley

• #11   17. aug 2011 Selvom Janne har påpeget at dette er et katteforum og vi ikke skal snakke om dådyr, har jeg da lige en lille "tilføjelse"..

Hvis nogen af jer nogensinde ser et dådyr sidde i jeres havemøbler må I gerne tage et billede og sende til mig, dét må være et syn for guder! smiley

Jeg synes folk med udekatte skal neutralisere dem og så vidt muligt prøve at holde dem på egen grund.
    Mine forældre bor på en mark 400 m fra vejen, der bor 1 nabo.. Deres piskat hopper fanme ind af vinduer mm hos mine forældre? Min far ser RØDT når den står midt i stuen. Den lille (min søsters kat) og Fiona (min mors ondskabsfulde djævel i katteskikkelse) går helt i selvsving når den er på grunden..

• #12   17. aug 2011 Rådyr - dådyr
    det er ligemeget sidder den i havestolen vil jeg se!

• #13   17. aug 2011 *Felis* - så det gælder kun husdyr smiley og ikke kæledyr generelt (hunde undtaget),?

Såå i princippet kunne jeg slippe min 1,5 m store konge boa løs ude i naturen, for det er jo der den kommer fra, og den skal udleve sine naturlige instinkter... Tror mine naboer ville være pænt trætte af at have den glidende rundt omkring.. smiley
    Ved godt den dyreart ikke stammer fra Dk's natur, men det gør katten jo heller ikke..

• #16   17. aug 2011 Mon ikke jeg kunne tjene lidt penge ved at få fremstillet skilte hvorpå der står:

Løsgående katte fjernes med øjeblikkelig varsel fra min ejendom - der ydes ingen erstatning.

• #17   17. aug 2011 Aj nu synes jeg simpelthen i er for meget..! Kan i så lade det stakkels rådyr være, den tager jo bare lige en slapper der på havestolen..! ;b

• #21   17. aug 2011 Jer med udekatte må da kunne fortælle man skal forholde sig når man føler sig generet af andres katte?

Vil lige indskyde at jeg fortsat gerne vil kunne blive boende ...

Man kan indrykke en annonce i avisen med en rimelig varsel og fortælle at ses xx kat på ens matrikkel igen bortskaffes den

• #32   17. aug 2011 Jeg kan så sige at jeg synes det var viiiiiiiiiiiiiiildt irriterende at blive vækket kl 4-5 om morgenen fordi der var to hankatte oppe og slås neden for vinduet - pga vores hunkat i vinduet.

• #34   17. aug 2011 Det gjorde det kun mere irriterende at jeg var gravid og fuld af hormoner og havde brug for søvnen smiley *fnis*

• #35   17. aug 2011 Næh tak Jesper, jeg burde vel nok kunne sove i mit eget hjem?

• #38   17. aug 2011 Jeg har en datter, hende vil jeg gerne kunne reagere på smiley

• #40   17. aug 2011 Nej heldigvis, men nu har jeg til gengæld 2 fertile hunner i lejligheden smiley Men der er lukket 2 døre mellem soveværrelset og køkken/stue hvor misserne er, vil ikke have dem ind og ligge ved min 5½ md gamle datter. smiley
    De er 23 uger på fredag, så løbetiden kommer jo nok inden alt for længe smiley

• #41   17. aug 2011 Problemet er lige meget hvor pænt man siger det - så opfattes det som et angreb.

Jeg vil ikke andre kattes gødning i form af lort - jeg sørger for en god sundhedsstatus på mine dyr - jeg er ikke interesseret i hvad andre lorte kan indeholde eller hvad de kan dryppe med.

Sippet, måske - men det er mig der er ansvarlig og skal betale for mine dyrs sundhed.

Ørepropper og lignende - det er da helt ud i hampen for at være i sit eget hjem - så hører man heller ikke vækuret.

• #42   17. aug 2011 Det er jo nemlig også det jeg stejler over, for lige pludselig er det os andre der skal sørge for at vi kan sove om natten (ørepropper), at vores katte ikke bliver infiseret med parasitter/sygdomme pga. fremmede kattes efterladenskaber, har man børn skal man sørge for at kattende ikke kan komme til at skide i sandkassen, allergikere skal tage antihistaminer for at kunne side i egne havemøbler osv.

Ansvaret burde katteejerne tage, ikke alle andre.

Kommentér på:
Ansvar for udekat.

Annonce