Hvor længe kan det vare ved ?? Hvor længe kan det vare ved ??
Hej Alle
Jeg skriver til jer i dag i håb om at der måske er nogen der kan svare ... et præcist svar, eksisterer nok ikke, men så måske en ca. svar.
Jeg/ vi (min kæreste og mig) har i alt nu 4 katte, hvor de 2 af dem (Nike 3 & Volvo1 år) er nogen jeg har haft fra killing af. De er begge neutraliseret og tatoveret. Lang fredag var der en meget u sordineret og mager hankat som fulgte efter os hele vejen hjem fra byen (alt det har jeg endda skrevet om tidl.) og, nu er han (Gordon) vores og af vores familie. Dette var/ ER en lykkelig historie
Ca. 1 måned efter begyndte der at hænge en hunkat ud foran vores have hver eneste dag (har tænkt at det måske kunne være Gordon's kæreste da han ikke er neutraliseret)... gav hende lidt mad, for det kan jeg ikke lade vær med. Har kigget efter efterlysninger og har også selv efterlyst hende m. billede alle mulige steder - både på net og lokalt. I hvert fald er hun gravid og jeg har ikke kunne ignorere hende eller hendes tilstand og derfor med tiden lukket hende inden for i vores hjem... Nu tror jeg hun har været her i ca. 1½ måneders tid - og stadig ingen henvendelser på hende (døbt hende Silvia) og heller har jeg ikke set nogen efterlysninger.
* Problemet er; At Volvo (1 år og som vi har haft fra killing) og Silvia ikke lige virker til at acceptere hinanden. De knurrer og små- slås. Ikke noget voldsomt med blod og sår.
Jeg har hele tiden gået og tænkt det skal nok gå... ting kan ta'r tid... det kommer nok før eller siden, at de kan acceptere eller li' hinanden.
Men, det jeg gerne vil spørge om er; Kan jeg godt risikere at de ALDRIG kommer til at acceptere hinanden ? Og, hvor lang tid kan sådan noget ta' ?? - For Volvo var her jo klart først og han er også en kat som er valgt af os, ligesom Nike er... hvor både Gordon og Silvia er til kommet til os. Men, samtidigt har jeg heller ikke hjerte til at smide Silvia ud nu - man får jo skabt nogle følelser og bånd Jeg vil også lige siges at Volvo IKKE får mindre kontakt og opmærksom af mig nu end han gjorde før, hvor der kun var ham og Nike.
Håber der er nogen der kan svare/ dele erfaringer eller andet
Ved godt det er blevet laaangt det her ... SORRY !!
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Og skulle Silvia være drægtig, er det IKKE synd for hende, for hendes moderfølelse opstår først UNDER fødslen og er ikke til stede før.
Fostene (hvis der er nogen) bliver hurtigt aflivet samtidig med neutraliseringen.
Held og lykke!
sep 2008
Følger: 1 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 12 Svar: 859
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 16 Svar: 49
Jeg vil også meget gerne få dem begge neutraliseret ... men jeg har været lidt bekymret for at gøre det ved tanken om, HVIS de nu lige pludselig ku' finde på med at lade vær med komme her. Så vil jeg et eller andet sted føle at jeg havde spildt pengene ... for det er er jo ikke helt billigt med en neut. + øretattoo. Og jeg skal have 2 af dem
Silvia vil jeg gerne vente lidt med, da jeg er ret sikker på at hun skal ha' killinger ... Dem har vi tænkt os at hun så skal ha' denne gang, og så vil hun helt sikkert blive neut. + tatto efterfølgende, da det jo ellers også kan blive ved med at komme killinger.
Må lige tilføje her på Silvia; Jeg er ikke interesseret at på nogen måde lave en abort/ aflivning af de killinger hun højst sandsynligt går og bær på. Hun får de her også er det slut bagefter. I øvrigt er jeg også kommet af med op til 4 af dem, selvom jeg overhovedet ikke ved, hvor mange der er (og, det ved killingernes nye familier s'følgelig godt)
Gordon har jeg været lidt påpasselig med at løbe til dyrlæge med, for han kan nogen gange være væk i hele dage også først komme hjem om natten, hvor jeg har gået og kaldt og kaldt for at få ham hjem til mad - hvilket jeg s'følgelig godt ved at naturligt ... men tankerne har alligevel svævet om; Kommer han igen.. var det sidste gang vi har til Gordon og i den dur. Men, jeg håber s'følgelig at se dem alle og få dem alle ind igen - gælder også de 2 katte, som er tilkommere
Kort; Dvs. neutralisering KAN være svaret på at Volvo & Silvia kan blive gode venner.. eller i det mindste bare acceptere hinanden !
sep 2008
Jeg har meget svært ved at sætte ind i at du kan definere det som spildte penge. Det er lotteriet ved at have fritløbende katte, at de kan komme til skade. Men du kan da tage en stor del af risikoen ved, at de ikke skal jagte rundt pga. deres fertilitet. Og i min katteverden er det småpenge. Kattene er mit fulde ansvar, også økonomisk, når de kommer under mine vinger.
dec 2007
Som jeg har prøvet at forklare og beskrive er jeg kun bekymret for at at få Gordon neutraliseret - for mine tanker har gået lidt på; Hva' hvis han løber og ikke kommer igen ?? (Husk; vi har jo ikke haft ham fra killing, han fulgte efter os hele vejen hjem fra byen Langfredag) Også vil jeg faktisk syntes at 1200 - 1500kr er mange penge, HVIS han fandt ud af at han ikke vil være hos os mere... eller, hvordan jeg skal sige det.
Silvia, er jeg ikke bekymret for at få steriliseret ... Hun skal bare lige føde sine killinger først for dem er jeg ikke interesseret i af få aflivet. Jeg er kommer af med 4 af killingerne selvom, hverken jeg eller de nye familier til killingerne ved hvor mange Silvia bær på.
Mit største problem i det her er at vi nu har haft Silvia hos os i max. 1½ måned. Hende og Volvo (Volvo har vi købt og haft fra killing- neutraliseret + øretattoo, af os) er bare ikke særligt gode venner og har svært ved at acceptere hinandens tilstedeværelse.
Men, jeg er enig med jer i at de 2 tilkommer-misser også skal neutraliseres + øretattoo... Gordon har jeg bare ønsket at vente lidt med i fht. hvis han skulle stikke af og ikke komme igen. Silvia skal lige ha' sine killinger først.
Føler nærmest at jeg bliver overfaldet af jer... og det har ikke været min mening. Jeg elsker mine dyr også de 2 nye... og tager også det fulde ansvar. Er nærmest hønemor overfor dem og endda så små griner vores dyrlæge af mig engang i mellem, når jeg dukker op med én af kattene og forklare, hvad jeg syn's er galt. Gidder ikke at få det tl at lyde somom jeg er uansvarlig. Er over 30 år ingen børn ... derfor er mine katte mine børn. Er de syge eller virker syge tager jeg dem til dyrlæge. Sørger for at de er pæne og rene. Velplejet pels. Mætte. Bliver kælet - MEGET. Leger osv. Bliver næsten helt fortrydningsfuld og trist over at jeg har skrevet denne tråd
sep 2008
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Risikoen for at han løber væk, kan da kun blive mindre af at få ham neutraliseret. Og selvfølgelig skal han øremærkes samtidig, så HVIS han skulle løbe væk øges chancen for at han kan komme hjem igen
Mht til Silvia, så ville jeg absolut få hende neutraliseret hurtigst muligt - af mange grunde, ikke mindst fordi jeg ville være bekymret for endnu mere ballade mellem Volvo og hende, hvis hun får et kuld killinger at passe på.
dec 2007
Har bare været lidt nervøs for at ta' skridtet til det.
Med hensyn til Silvia - jeg har jo ikke erfaringerne med hunkat der skal ha' killinger. Men har et kontor-værelse (omkring 25 kvm) som jo ikke er så lille, som jeg har lavet fødekasse i og som jeg havde tænkt at hende og killingerne skulle være i for at få fred fra de 3 andre hankatte - specielt Volvo. S'følgelig (må jeg hellere fortælle) bliver Silvia ikke indelukket i det værelse ... hun skal s'følgelig ha' lov til at komme ud. Men. killingerne havde jeg tænkt mig skulle bo der indtil de er 12 uger. Det er sikkert også helt galt, men tænker at der er ok for den periode killingerne er hos os.
sep 2008
Du skal i øvrigt have lavet et endnu mindre aflukke/indhegning til killinger i de første uger. 25 m2 er aaalt for meget til at gøre dem ordenligt renlige. De skal helt ned på 2-3 m2.
dec 2007
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Men god beslutning at tale med dyrlægen om det på mandag.
Held og lykke!
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Tja, så kan de lære det .... hvis det skulle ske. Og forhåbentlig være taknemmelige for at andre har sørget for det, de selv burde have gjort.
Når man har tjekket efterlysninger, og fremlyst en tilløberkat vidt og bredt - og forgæves - gennem flere uger, så må man jo til at beslutte sig for, om man vil tage katten til sig eller ej. Men det lyder da til at du opfatter ham som jeres kat nu (?) …(og langfredag er da ved at være et godt stykke tid siden ;-))
Jeg kan overhovedet ikke se problemet i, at du lader ham kastrere (tværtimod!). Man kan jo ikke vente i evigheder på at en evt. ejer skal dukke op. Til sammenligning kan jeg fortælle at det lokale dyreinternat her i Århu fremlyser indleverede katte i blot én uge, og derefter bliver katten frigivet til bortadoption OG (selvfølgelig) kastreret og øremærket.
Hvis folk mangler deres kat, må de sågu selv gøre en indsats for at finde den via efterlysninger osv. (og i øvrigt kunne de have sørget for at få katten kastreret og øremærket, inden den løb væk).
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 18 Katte: 4 Emner: 58 Svar: 1.448
Jeg kan følge dine tanker hele vejen igennem og jeg ville nok handle på samme måde som dig, både med hensyn til Silvia og hendes killinger... Få hende neutraliseret efter fødslen (ved ikke hvor længe der skal gå) Køb noget feliway til stikkontakten så tingene ikke tager overhånd for sådan en mormis kan være en rigtig mokke
Og med hensyn til Gordon kan jeg godt forstå du ikke føler han er helt din endnu, men som Tinka skriver... få ham neutraliseret og så kan eventulle ejere lære det
Hvor længe kan det vare ved ??