{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.646 visninger | Oprettet:

Indekat? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.
Min kæreste og jeg overvejer os at få en lille misser.
Katten vil blive indekat da vi bor i lejlighed.
Kender i nogle sider hvor der måske står noget om indekatte? om det kræver noget bestemt?
Og er det bedst at have en eller to katte hvis de skal leve indenfor?
Er der nogle bestemte ting man skal tænke over hvis man vil anskaffe sig en indekat?

Håber meget der er nogle af jer der har nogle råd eller kan hjælpe mig lidt. Jeg har selv katte hjemme ved mine forældre, men de er inde/ude katte, og kender derfor ikke til at have en indekat.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Indekat?
  • #1   7. sep 2011 Hej.. Du kan prøve at google indekatte... Jeg mener personligt at det er bedst med 2 katte og de kan aktivere hinanden og de ikke føler sig ensomme imens i er på arbejde... De skal have god plads at lege på...

  • #3   7. sep 2011 Okay, mange tak for jeres henvendelser smiley

  • #5   7. sep 2011 Jeg vil osse anbefale 2, gerne fra samme kuld, men i hvert fald ca samme alder. Sørg for at de er neutraliseret, så undgås mange problemer.
    Jeg vil anbefale dig/jer at læse en masse om basal katte-adfærd og behov inden i får kat. Det kommer bag på rigtig mange førstegangs-katteejere at deres kat/katte gør som den gør.
    Dernæst, så tænk på hvad katten synes kunne være brugbart. Høje klatre-træer/kradsebrædt, huler og legetøj osv. Køb efter kattens behov og ikke fordi noget er lyserødt med glimmer, som mange gør. Det er ikke kattens behov men ejerens. Der er desværre nogle ting man kan købe som bestemt ikke er hensigtsmæssig. Legetøj med små bjælder, som en klo kan sidde fast i. Løstsiddende øjne/næser lavet af perler o.a. som kan lave ravage i mave og tarm. Nogle småting men værd at vide.
    Er det en bestemt race i ønsker, så vælg ud fra sind i stedet for skind. Den skulle gerne passe til jer. Der er stor forskel på de forskellige racer. Vær opmærksom på at ønsker i jer en racekat, så køb ALTID ved en registreret opdrætter. Nogle racer har desværre nogle arvelige sygdomme, som en seriøs opdrætter altid vil forsøge at undgå. Derudover er du/i sikret at katten er 100% ægte via stamtavle og i er sikret via en købskontrakt, hvis der er noget galt.
    Ellers vil jeg anbefale jer at købe hos Kattens Værn eller andre internater. Så får i en kat, der er dyrelægetjekket, vaccineret og neutraliseret, for meget billige penge. Ellers skal i selv senere ud og ofre 2-3000 på disse ting, pr kat.
    Af mad skal i vælge noget af god kvalitet og det vil sige at i IKKE skal købe det i supermarkeder. Tørkost fremme 24 timer i døgnet og vådfoder/dåsemad/råt kød mindst en gang dagligt. Det første leveår har killinger bedst af killingefoder. Jeg vil anbefale en drikkefontæne, så vandet virker frisk hele tiden. Det er vigtigt at katte får vædske nok, på den måde kan man undgå nyrelidelser senere. Husk at vand og madskåle skal være nemme at rengøre.
    Grus, ja der vil jeg anbefale jer at købe det, der i første omgang virker noget dyrere end det var fx Rema. Det "dyre" holder meget længere og holder osse bedre på lugt. 2 katte= 2 kattebakker. Nogen gange finder en kat pludseligt ud af at den ikke vil besørger i en lukket bakke, så tager man toppen af.
    Når det er indekatte i gerne vil have, så køb/få en fra et sted hvor den ikke har prøvet at være ude. Det er uendeligt svært at lære en udekat et være indekat. De problemer behøver man i hvert fald ikke starte ud med.
    Puha, det blev en lang smørre, håber at du/i kan bruge noget af det, ellers bliv ved med at spørge.


  • #6   7. sep 2011 Ja, du bør meget opmærksom på, at den/de katte, I anskaffer jer, er opvokset under de forhold, som I kan tilbyde dem. En kat der har smagt på friheden vil ofte ikke finde sig tilfreds med at bo udelukkende inde (med få undtagelser, men det er en dum risiko at løbe, når I lige så godt kan lade være).
    Kattene skal man leve sammen med de næste forhåbentlig 15 år, så tag jer nu god tid til at finde den/de helt rette. Katte kan faktisk have utrolig stor personlighedsforskel. Det ser man især, hvis man besøger forskellige katteracer. Har I nogen tanker om, hvad det skal være for en kat, hvilket temperament, den skal have, osv.?
    Jeg mener helt klart, at I bør anskaffe 2 katte, med mindre det er en kat, der af en eller anden grund har vist, at den har det bedst alene (så typisk en voksen kat). Killinger bør I helt klart anskaffe 2 af. Der skal en kat til at slikke en anden kat bag øret. Nogle ting kan vi mennesker bare ikke give kattene.


  • #7   7. sep 2011 Marianne N: Mange tak for dit svar, det er ihvertfald noget vi kan bruge.
    pivnu: Altså umiddelbart havde vi bare tænkt os vi ville have en almindelig huskat smiley Men hvis du kender en race der egner sig godt til indendøre skulle vi måske overveje det.



  • #8   7. sep 2011 Jeg vil vove den påstand at alle racekatte egner sig godt til at være indendørskatte, fordi de i generationer er opvokset på den måde og er selekteret efter gode temperamenter.
    Der spænder huskatte og blandingskatte bredere i sagens natur - alt fra at være perfekte indendørskatte til at det vil være synd at forlange det af dem (og det vil også være synd for en selv :p).
    Men man skal uanset hvad kigge sig godt for. Et godt tegn på en ansvarlig opdrætter er, at katte og killinger ikke sælges uden den fulde pakke med vacinationer, mærkning og neutralisering. Uanset om det er huskatte eller racekatte.


  • #9   7. sep 2011 tror som pivnu at alle racer egner sig, det er nok mere hvad jeres temperament er til ???? der er stor forskel på at have en norsk skovkat og så en perser/exotic da perseren jo er kendt for at være en stille kat der ikke kræver de vilde udfoldelses muligheder ( dermed ikke sagt at kradsetræ ikke ville være godt )

    Vi har en Abysinier ( undskylder hvis det er stavet forkert ) hun er en dejlig kat men noget mere aktiv... da vi engang for år tilbage fik muligheden for at låne en han fik vi killinger og det overbeviste mig i at jeg aldrig skulle opdrætte den race smiley vi mennesker er ligeså forskellige som dyr.... men prøv at tage en snak om hvilken "slags " kat i gerne vil have aktiv/stille o.s.v

    og held og lykke med det


  • #10   7. sep 2011 Med masser af aktivitetsmuligheder, kan indekatte have et rigt og godt liv! Det har mine i hvert fald, hvis jeg selv skal sige det, og de savner ikke et udeliv. De har kradsetræer, tonsvis af legetøj ligesom jeg for det meste er hjemme hos dem - og så har de selvfølgelig hinanden, hvilket giver dem en masse udfordringer og glæder. Det vigtigste er, at de kan komme i højden - og noget, der udfordrer dem og holder hovedet i gang, så de ikke keder sig.

    Thomas og Marlene; persere kan dog godt være lidt mere vilde i det - min Felix er i hvert fald flyvende gennem luften, højt vrælende, adskillige gange om dagen og er fuld af fis og ballade! Men ja, deres personligheder kan selvfølgelig variere ligeså vel som menneskers ;o)


  • #11   8. sep 2011 God tråd men mange gode råd jeg lige tager til mig da jeg skal have min første kat i oktober smiley

    Undskyld for at spamme lidt nu smiley

    Har lige nogen spørgsmål jeg håber kattefolket vil svare på smiley

    1. Hvordan fungerer katte med træpiller i bakken? Det er selvfølgelig individuelt men hvad er jeres erfaring?

    2. Min kat bliver også indekat men den er desværre af et ups kuld mine svigerforældre fik. De går ikke meget op i katte og har ikke sat sig ind i ret meget desværre. De lader mor mis rende inde og ude og det vil killingerne også komme til når de begynder at bevæge sig mere rundt. Vil det være svært at lære den at være indekat når jeg henter den som 12 ugers?

    3. Går i ture med jeres katte? Er det dumt at gøre det med en indekat? Jeg har nemlig ildere som jeg går med næsten hver dag og hvis det kan være god aktivering for en kat som for en ilder så gør jeg det gerne smiley

    4. Hvad vil i anbefale af killingefoder? Jeg havde tænkt mig at bruge applaws da jeg også bruger det til mine ildere. Og har også købt en sæk til mor mis og killinger som de får lige nu smiley Og mor mis er blevet rigtig lækker i pelsen. ( hun fik whiskas før smiley )

    Undskyld igen for at spamme din tråd smiley


  • #13   8. sep 2011 tak for jeres svar smiley

  • #14   8. sep 2011 Therese smiley

    ja det ved jeg godt har jo selv en del af slagsen smiley ligesom mennesker har katte jo osse personlighed smiley heldigvis smiley vi har osse en flyver herhjemme hun hedder Brumbassen


  • #15   8. sep 2011 Trine K: Jeg synes nu det er lidt ærgeligt at anskaffe sig et dyr, man skal leve sammen med i forhåbentlig de næste 15 år, under de præmisser. Så forstår jeg godt, at så mange mennesker mener, at katte er asociale og egenrådige, for de har aldrig haft chancen for at opleve et godt socialeret indendørskat. Det har dine svigerforældres killinger jo altså ikke de bedste forhold til at blive, når du fortæller at både mormis og de kommer til at løbe frit, og at svigerforældrene hverken ved ret meget om kattene eller beskæftiger sig særligt meget med det.
    Jeg ville takke pænt nej, lade dem selv sørge for at komme af med de killinger, som de nu engang har sat til verden (og tale kraftigt for at neutralisere!), og så sørge for at finde den helt rette kat, der passer ind i dit liv.


  • #16   9. sep 2011 Thomas og Marlene; hehe, hvor sødt - Brumbassen! ;o) Felix bliver til dagligt kaldt nullermanden, fordi han ligner en nullermand i overstørrelse ;o)

    Trine K:

    1) Træpillerne er ganske udmærkede! De klumper, tager virkelig meget lugt, og hvis du kan få dem i et byggemarked, er de også billige.

    2) Jeg vil give pivnu ret; det er synd at lade en killing, der har prøvet udelivet være indekat! Jeg ville også finde en anden killing.

    3) Du kan sagtens gå tur med din kat - eller i hvert fald gå lidt rundt med den i snor, mens den undersøger alting, for som Lone også skriver, er det ikke som at gå tur med en hund ;o) Hvis katten vel at mærke gider - mine ville ikke, det var alt for skræmmende og det stressede mere, end det gavnede, så jeg lod være at presse dem.

    4) Applaws er så vidt jeg ved et rigtig fint foder :o)


Kommentér på:
Indekat?

Annonce