{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.486 visninger | Oprettet:

Nyt medlem med 3 katte {{forumTopicSubject}}

Og mig der troede vi aldrig skulle have en kat i huset. men skæbnen ville at min bror ikke kunne have 2 katte i sin lejlighed. De kom konstant op at slås. Så en måtte væk. De var indekatte. Vi havde dem på visit i samme forbindelse i nogle uger da bror skulle på ferie. En kunne ikke fordrage børnene mens den anden som hedder Minnie lod sig kæle af dem. Så den beslutning var ret nem. Minnie blev hos os.

Hun var 6½ år dengang i starten af 2008. Hun kom til os som indekat. Men vi besluttede os for at lade hende komme ud. Jeg gik hjemme på barsel, så det var bare at åbne havedøren til vores indplankerede have og lade hende løbe ind og ud (det var blevet forår)

jeg ved godt at en del herinde har noget imod at katte får lov at rende frit ude. Minnie kom fra 62 kvm og hen til et sted med en kæmpegrund. Hun holder sig indenfor vores grund. Vi deler grund med tre andre familier og to af dem har osse kat. Disse katte deles ret godt om arealet. At lukke hende ud er det bedste der nogensinde er hændt hende - al det legetøj som samlet havde kostet vel 800 kr inkl et lille kradsetræ, blev betydningsløst. jagten gik istedet ind på fugle, en rotte og nogle mus vi havde på grunden. Rotten blev hun bidt af og røg til dyrlægen med det samme. Vi slap med skrækken. men synet af det grumme lodne væsen i vores skraldespand husker jeg MEGET tydeligt, ligesom resten af familien tydeligt husker da de fandt den død foran vores dør. Hun var den eneste kat her på det tidspunkt. Så det VAR hendes dåd.

NÅ, MEN nu er hun jo 10 år, og hvis vi ville have flere katte, så skulle de lære af hende. Så nu har vi fået to hankillinger. Vi overtog dem da de var 8 uger. Deres mor valgte desværre det samme som deres far - at skride fra sit ansvar.

Nu er de 12 uger gamle og de har ikke på noget tidspunkt savnet det første hjem eller deres mor - eller mangel på samme. Det har osse taget sin tid at få den 10 år gamle hunmisser Minnie til at acceptere og føle sig tryg ved disse små katte. men det er nu lykkes og hun er begyndt at opdrage lidt på dem.og ligge sammen med dem. Hun har jo osse opdaget at vores kærlighed til hende bestemt IKKE er blevet mindre af det.

Planen med killingerne er at de osse skal kunne gå ud og vandre. da det er to hankatte, overvejer vi kraftigt at lade dem kasterere. Vi er som så mange andre nervøse for at miste dem og har overvejet fordele og ulemper ved halsbånd med skilt, chip og øremærkning.

jeg tror det bliver øremærkning ved 16 uger. i mellemtiden vil vi "oplære" dem i at begå sig i vores have. For en sikkerheds skyld har vi anskaffet to elastikhalsbånd og vil have en adressetønde i dem INDTIL de bliver øremrækede. jeg har kigget MEGET på de der flotte halsbånd af læder og GUD de er da bedårende. men jeg er alvorligt bange for at det "bedårende" går af dem hvis kattene pludselig hænger i et træ, da de netop ikke giver efter som elastikbåndene. derud over mener jeg osse det er nemmere at blive fanget med et læder/stof halsbånd end et elastikhalsbånd.

de skal vaccineres og have et sundhedstjek i næste uge.

Når vi lukker dem ud på den anden side af huset, bliver det i starten i snor og kattesele


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nyt medlem med 3 katte
  • #2   8. sep 2011 Velkommen og tillykke med de små:-)
    En kat på 10 år er jo ikke så hurtig i vendingen som nogle små terrorister, så det er da ikke noget at sige til, at den lige skulle sluge den mundfuld som det er at få småfolk i huset.
    Mine katte går ikke frit, men jeg er også nærmest paranoid vedr. smitsomme sygdomme.
    Hvad med at lære dem at gå i sele hvis de vil?
    Det er da hamrende hyggeligt at gå tur med katten:-)
    Flot at du allerede er ude i alle de overvejelser og jeg kan kun bakke op om kastration. Så skal territoriet ikke være så stort.
    Tatovering er også en nødvendighed. Så kan man finde ejeren uden først at få fat i en chiplæser.
    Ha´lige i baghovedet at der faktisk er mange fordele i at have indekatte / snorkatte.
    Du slipper for at frygte FIV (kan man ikke vaccinere imod), psykopater, diverse dyrlægebesøg pga. skader, og den angst der sidder i én når den ikke kommer hjem til tiden.
    Jeg har haft fritgående katte, men har af disse årsager valgt at det nu og fremover bliver indekatte / snorkatte.
    Endnu engang VELKOMMEN!


  • #3   9. sep 2011 Lena **Planen med killingerne er at de osse skal kunne gå ud og vandre. da det er to hankatte, overvejer vi kraftigt at lade dem kasterere. Vi er som så mange andre nervøse for at miste dem og har overvejet fordele og ulemper ved halsbånd med skilt, chip og øremærkning.

    jeg tror det bliver øremærkning ved 16 uger. i mellemtiden vil vi "oplære" dem i at begå sig i vores have.**


    Min meninng: Lad endelig ikke kastration blive ved overvejelserne. Få det gjort! Og få dem samtidig øremærket, når de alligevel er i narkose. Og derefter kan de lære at begå sig i haven.


  • #4   9. sep 2011 hov, glemte lige: Velkommen til smiley

  • #5   9. sep 2011 Mange tak allesammen,, og hej til jer,


    Heidi: Jeg var stødt over dit indlæg indtil jeg havde læst de sidste linjer af loven du har klippet og klistret. Vi må høre til i den del af loven nemlig.

    sagen er den at deres mor begyndte at drage afsted om morgenen og først komme hjem sent på aftenen allerede da de var 5 uger gamle. de havde med andre ord ingen glæde af hende. jeg afleverede et tæppe derude da de var 6 uger gamle for at lette overgangen fra det "gamle" hjem til det nye. det tæppe har de overhovedet ikke vist interesse for på noget tidspunkt. de var derimod meget interesserede i vores to lammeskind, da de kom til deres nye hjem. de har heller ikke pevet eller noget. Nu har de fået en "stedmor" i vores hunkat. hun er begyndt at putte med dem og lære fra sig. men det har taget hende lidt tid at føle sig tryg ved dem.

    de har haft lidt maveproblemer i starten og har i den forbindelse været på visit hos vores dyrlæge som er Næstvedegnens Dyrehospital. her har man da osse stillet spørgsmål ang. den tidlige overdragelse, men har ikke gjordt noget ved det, da de netop ikke havde gavn af deres biologiske mor.

    Så vi må vidst høre til i den lovlige ende af regelsættet der.


    Alle: de bliver kastererede, men hvornår kan man gøre det?
    de bliver osse vænnet til at være i snor uanset hvad, for de skal være trygge ved det - specielt når formålet er at de skal være nemmere at håndtere hos dyrlægen ved fremtidige besøg. Af samme grund er de vænnet til at køre i bil og i transportkasse. Vores 10 årige frue, har aldrig været vant til nogen af delene. Så det går ikke særlig glat med at få hende læsset og medbragt når det skal være. det har vi så heldigvis kun haft brug for en gang.

    Vores transportkasse er en af de der store fold-ud kasser som osse kan anvendes til hunde.


  • #6   9. sep 2011 Lena,

    der er da ingen grund til at føle sig stødt over loven - og nej dit tilfælde hører ikke under den sidste sætning har du ikke fået dispensation.

    Loven skal overholdes, derfor er den der, for at bekytte killingerne. Det er dog godt der er to der kan "race" af på hinanden.

    Vaccination ved 12 uger og igen ved 16 uger er fint - og få dem kastreret og øremærket en af gangene - det går hurtigere end du aner før de er kønsmodne



  • #7   9. sep 2011 Kastration kan foretages fra 12 ugers-alderen. Nogle dyrlæger foretrækker dog at katten vejer minimum 1,5 eller 2 kilo.

    Fold-ud-kasser kender jeg ikke, men lyder ikke som noget jeg ville turde bruge til transport af katte.

    Tror nu ikke I hører til "den lovlige del af regelsættet", men den diskussion vil jeg ikke gå ind i. Nøjes med at håbe, der ikke var en enkelt killing tilbage i kuldet, som er blevet enekilling.


  • #8   9. sep 2011 Drlægerne har ikke hverken sagt eller gjordt noget ved det.. Jeg ved at 1 killing blev ene-killing. der var 5 i kuldet, hvoraf vi fik to og et andet par fik to. den sidste blev hentet da den var 9 uger ved jeg.

    Vores to har ihvert fald fået en stedmor. Den bilogiske var ligesom ikke nærværende

    Fold-ud kassen skal anbringes i bagagerummet uden hattehylde og under et sikkerhedsnet.

    Mit arbejde med børnesikkerhed i bilen gør at jeg er klar over hvor mange kræfter der er i spil under en ulykke - og det er DÆLME mange. Så jeg tænkte at hvis nu... osv... så var det nok godt med en blød kasse istedet for en hård. For de BLIVER slået imod væggen i den
    For slet og ret at sige tæsket ind i siderne på tasken/kassen


  • #9   9. sep 2011 De killinger der er komemt ud to og to er jeg ikke bekymret for, men du må gerne fortælle avleren, at udover det er ulovligt at overdrage en 9 uger gammel killing, er det også uhensigtsmæssigt at lade den komme ud som enekilling. Man kan da håbe den i det mindste er kommet til hjem med andre katte.
    Og hvis de mener at mormissen er så dårlig til at tage sig af sit afkom, så håber jeg da de tager konsekvensen og får hende neutraliseret.

    Som nævnt kender jeg ikke fold-ud-kasser, men kasser skal jo ud af bilen og ind på dyreklinikken. Det er oftest på den lille strækning det går galt. Og katte der slipper fri et fremmed sted = slet ikke godt.
    Bare så du er opmærksom på det.


  • #10   9. sep 2011 hej Tinka

    Nej, nej, det er ikke en kasse ala papkasse. jeg har lagt uploaded nogle fotos af misserne. den kan ses i nogle af dem. De kan ihvertfald ikke slippe ud af den.


  • #11   9. sep 2011 Nåeh, den sorte boks. Jeg var ved at tro det var sådan nogle kasser, der var åbne foroven.
    Vær alligevel opmærksom på lynlås og små sprækker - jeg har hørt om katte, der er sluppet ud af den type bokse.
    Hvis ikke det var fordi jeg dobblettjekker alt, når det handler om at tage katte ud af huset, kunne det såmænd være gået galt for mig med en almindelig kattetransportboks med gitter. Gitteret kunne jeg hive af smiley og så kunne katten også have skubbet det op smiley


  • #12   9. sep 2011 HE HE, ja. Jeg tjekker så lige kassen inden de skal ud at køre. Godt tænkt!. Vi har brugt sådan en kassemed gitter da Minnie skulle til dyrlægen med et rottebid i benet. der skal tilgengæld være opmærksom på at gitteret netop som du skriver er sat rigtigt på.

  • #13   9. sep 2011 **Jeg tjekker så lige kassen inden de skal ud at køre.**

    .... Og NÅR de har kørt! smiley (en lille "pilpote" kan nå at få meget til at ske med en lynlås på vej til dyrlægen)

    Dengang jeg opdagede, at gitteret kunne hives af, var det kassen der ikke var ordentligt samlet (kan desværre let ske med de ferplast-kasser) så kassen blev et par milimeter for høj til gitteret.
    Nu har jeg købt Clipper-kasser som var de sikreste, jeg kunne finde. De bliver nu også tjekket inden både ud- og hjemtur.


Kommentér på:
Nyt medlem med 3 katte

Annonce