{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.151 visninger | Oprettet:

Kirsten L
Kirsten L
Tilmeldt:
4. feb 2010
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 55

Konstant løbetid {{forumTopicSubject}}

Hej Folkens

Jeg har en hunkat på 15 mdr og hun kommer konstant i løbetid, Der når lige at gå en uges tid så kommer hun igen. Jeg har aldrig oplevet det ved mine tidligere katte og er meget i tvivl om hvad denne "konstante" løbetid skyldes?

Dyrelægen finder hende fuldstændig rask, men mener det går over når hun enten bliver sterilliseret eller får sit første kuld killinger. Men puha, hvor gamle skal de være før de "må" det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Konstant løbetid
  • #1   7. okt 2011 Hej Kirsten

    Hvorfor vente indtil hun har fået killinger? smiley


  • Kirsten L
    Kirsten L Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 55
    #2   7. okt 2011 Fordi jeg har købt hende med åben stamtavle og planen er hun med tiden skal have et kuld killinger smiley

  • #3   7. okt 2011 Nå ja, så kan jeg jo bedre forstå det!
    Hmmm, så må jeg melde pas og lade nogle erfarne opdrættere komme på banen med deres mening!


  • #4   7. okt 2011 Enten skal du neutralisere hende, give hende p-piller eller lade hende få killinger.

    Det er rigtig synd for hende hun går i løb hele tiden og det sresser hende rigtig meget smiley


  • #5   7. okt 2011 Jeg forstår ikke at dyrlægen ikke har fortalt dig at det er frygteligt stressende for en hunkat med hyppige løbetider. Det kan i værste fald ende med permanent adfærdsforstyrelser. Hvis det virkeligt er din plan at få killinger på hende så lad hende blive parret hurtigst muligt og luk hende derefter. Jeg har selv en hunkat, der uden p-piller hver femte dag kommer i løb og hun skal få hendes egen skyld have en kuld snarrest og derefter lukkes. Selv om man har købt en kat med henblik på avl, så kan man blive nødt til at ændre de planer af hensyn til katten.

  • #6   7. okt 2011 Jep.. det er synd for hende.. så mit råd er, luk hende, eller får det kuld nu..

    Konstant løb kommer når en hunkat er overfertil.. og stresser.... hun vil parres..


  • #7   7. okt 2011 Eng med Marianne.. Hvis jeg ikke lige pt kan have killinger og jeg havde en kat der var sådan vllie jeg lukker hende med det samme.uanset hvad

  • Kirsten L
    Kirsten L Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 55
    #8   7. okt 2011 Rolig rolig har jo lige fået hende så skal da have en chance for at lærer hende at kende og hun skal falde til. Sikke som i da kan skyde med skarpt når man spørger pænt herinde!



  • Kirsten L
    Kirsten L Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 55
    #9   7. okt 2011 Syntes jo stadig hun er MEGET ung til allerede at skulle have killinger!

  • #10   7. okt 2011 Meget ung?

    Jeg parrer ofte omkring 1 års alderen .- nogengange før


  • Kirsten L
    Kirsten L Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 55
    #11   7. okt 2011 Syntes bare 1½ års var det absolutte tidligst.
    7


  • #12   7. okt 2011 Sorry at jeg ikke pakker ind.. du spurgte..

    Jamen hvis i lige har fået hende, ved i så at det er konstant hun går løb.. og hvad race er det.

    det vil være synd at vente til hun bliver 2

    smiler med lyd på.. skyder med skabt.. åhh nej, det her er skrevet på en soper ,måde..


  • #14   7. okt 2011 Jeg synes bestemt ikke der er nogen der skyder med skarpt. Det er fakta, som jeg synes er leveret på forstålig vis, så der ikke kan være tvivl om hvad der bør ske. Enten p-piller eller killinger eller neutralisering.
    Opdrætter man, så er der ind imellem tidspunkter hvor man må ændre planer af hensyn til katten, som er den vigtigste i mit opdræt. At jeg så har betalt meget mere for den, er bare ærgeligt. Det er en "ommer" og flere penge ud af døren. Men det er en del af det.
    Det er ikke en kritik af dig og dine planer, men kun min og andres erfaringer med opdræt og kendskab til det problem du står med nu.


  • #15   7. okt 2011 Man kan fint parre en kat på 15 mdr. Men du jo lige finde en egnet han og ha lavet test osv, men i mellemtiden ville jeg give p piller.

  • #16   7. okt 2011 Jeg ville give hende p piller et stykke tid for at se om det kunne få hende til at falde lidt til ro.... så har du osse tid til at finde en god han.... det der med at man skal parre dem tidligt for at de ikke får problemer med fødslen er altså først når de er fyldt 3 år i følge min dyrlægen som er smådyrs "ekspert " der sker intet ved at hun får p piller i en kort periode.

    held og lykke med det smiley


  • Kirsten L
    Kirsten L Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 55
    #17   7. okt 2011 Tak for inputs jeg finder en løsning


  • #18   7. okt 2011 Problemet er, at det simpelthen ikke er en god ide at anskaffe sig en fertil kat med forventning til at man måske evt. en dag at ville have killinger på den. Fertile katte er bare ikke nemme som udgangspunkt - heller ikke fertile hunkatte. Så når man anskaffer sådan een, så må man være parat til, at alle mulige faktorer betyder, at der skal ske noget NU. Det er f.eks. heller ikke helt unormalt, at man bliver nødt til at parre en hunkat på under 1 år, fordi den får livmoderbetændelse og alternativt har overbærende risiko for at blive steril. Ligesom det ikke er unormalt, at nogle hunkatte går i hyppigere og hyppigere og kraftigere og kraftigere løbetider, hvis de ikke bliver parret. Det er meget psykisk belastende for katten - og vist heller ikke specielt sundt fysisk.
    Da p-piller jo ikke bare giver risiko for kræft - men rent faktisk medfører kræft og ændringer i underlivet på hunkatten, hvis den får dem længe nok - så er det jo heller ikke en løsning særligt længe.

    Men du har dybest set løsningerne:
    1) Neutraliser hende nu.
    2) Få hende parret nu.
    3) Giv hende p-piller, men det er altså kun en meget midlertidig frist, så du skal stadig arbejde på 1) eller 2).


Kommentér på:
Konstant løbetid

Annonce