{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.294 visninger | Oprettet:

Norsk Skovkat/Main Coon folk !! {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige et spørgsmål til Main Coon- og Norsk Skovkatte-folket.

Jeg fik min killing hjem for en uge siden fra Inges Kattehjem. Ifælge dem vejede han 1,55 kg. i en alder af 12½ uge.

Hans mor er alm. huskat - jeg så hende nede hos Inges Kattehjem, derfor kan jeg sige det - men det kan man ikke se tydeligt hos ham.
Til gengæld er man slet ikke i tvivl om at hans far enten er Norsk Skovkat eller Main Coon.
Min veninde - der læser til vetirinær sygeplejerske med speciale i smådyr - var forbi i fredags og skulle naturligvis lige kigge lidt nærmere på ham (hun sagde for øvrigt at han er utrolig smuk i bygning, perfekt i vægt og generelt dejlig sund). Hun bekræftede min mistanke om hans fars race. Hun sagde yderligere at selvom han er født i et kuld af 3 kan de godt have forskellige fædre, idet hans mor er tilløben vildkat der er blevet indleveret i sin tid. Hans brødre korthåret og ligner generelt deres mor utrolig meget hvorimod Smokey var tydeligt større end sine brødre.

Han er semi-langhåret med lang semi-busket hale. Han har de karakteristiske tegn for de to nævnte racer: lange hårtotter i ørene samt på spidsen af ørene, markeret ansigt, store poter med semi-langt hår imellem trædepuderne, og til sidst så har han bestemt arvet sit snakketøj fra sin far.

Jeg har idag vejet ham, og jeg tror ikke at han var ny-vejet da jeg fik ham med hjem, idet jeg idag har vejet ham til 2,05 kg.

Han bliver fodret med Royal Canin Kitten 36, og han får sammenlagt ca. 60g. om dagen - hvilket jeg har taget ud fra den vægt der var angivet på hans papirer fra Inges Kattehjem, dv. han har ikke fået for meget.


Nu lyder mit spørgsmål så på; Hvad vejer en killing af enten racen Norsk Skovkat eller Main Coon i en alder af 3 måneder?


Håber der er nogle venlige mennesker der lige kan hjælpe mig med nogle tal.

Som en sidste info får han i hvert måltid 1 lille godbid - på størrelse med knasterne i hans tørfoder - som er sådan en dental-bid der skal hjælpe til med sunde tænder.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Norsk Skovkat/Main Coon folk !!
  • #2   9. okt 2011 Vi har lige købt 2 skønne main coon killinger Joda og Nala.
    De er 16 uger og Joda vejer 2,5 kg og Nala 2 kg de er jo lidt ældre men håber det kan hjælpe;)


  • #3   9. okt 2011 Ja, jeg ved jo godt at der er aldrig er nogen specifik drejebog, men det lyder som om at hans vægt ikke er helt forkert - og som man kan se på hans billeder i profilen ja så er han jo bestemt slank og lækker.

    Jeg er vant til dyr, men når det er små "børn" - og det er første gang jeg har kat - så vil jeg hellere stille en masse dumme spørgsmål og være helt sikker i min sag istedet for at gøre noget der kan skade ham.


  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #4   9. okt 2011 Hej Helene

    Du skriver:

    ""han får sammenlagt ca. 60g. om dagen""

    En killing skal have sit tørfoder stående 24/7, så den kan gå og småspise hele dagen når den har lyst. Det er slet ikke sundt og godt for en killing at man deler maden op. Det er også godt at give den vådfoder 1-2 gange dagligt. smiley



  • #5   9. okt 2011 min lå på lige omkring 1,7-1,8 kg da han var 12 uger og han tog ca 2-300 gram på i ugen i den første 1-1,5 måned efter han kom herhjem nu er det mere i ryk;) du kan se ham i min profil... men lad ham da bare få hvad han kan spise af tørfoderet og så giv lidt vådfoder morgen og aften ville være mit råd og ikke følge hvad der står af fodringsvejledning bag på tørfoderet (som jeg læser du gør det?)

  • #6   9. okt 2011 Janne:
    Både manden hos Inges Kattehjem og den tidligere katteavler i vores lokale dyrehandel sagde at jeg sagtens kunne dele tørfoderet op til ham. Hvis jeg ikke er hjemme når han skal have frokost har jeg givet ham dobbeltportion så det dækker både morgenmad og frokost. Han spiser aldrig det hele på én gang. Han tager lidt og så går han med op i stuen og leger, eller vil kæles eller sover lidt igen. Han går selv ned når han vil have noget at spise.
    Veterinærsygeplejersken (min veninde) sagde at han ikke behæver at få vådfoder hver dag når han spiser op. Han fik det den dag han kom hjem og har siden fået det én gang, men han spiser gladeligt sit tørfoder.

    Ovenstående skal altså IKKE læses som om at jeg ikke vil have gode råd, for det vil jeg bestemt gerne, men jeg kunne enormt godt tænke mig at lære det jeg kan om det du skriver her.
    Al info er interessant især hvis det kan være til fordel for Smokey. smiley


  • #7   9. okt 2011 Vores har tør og vådfoder 24/7 så de selv kan vælge.
    Har hørt noget med at han killinger ikke er så godt til at drikke vand så de kunne få problemet med nyre sten mener jeg det var. Så der for har vores altid vådfoder til at stå.


  • #8   9. okt 2011 Judith:
    Ja jeg har læst bag på, men da jeg indkøbte foderet til ham vidste jeg jo ikke at han havde arvet så meget fra sin far som han jo tydeligvis har, så jeg skulle måske have haft noget foder specifikt til de store katteracer, da jeg ved at Royal Canin laver noget specielt til både Main Coon og Norsk Skovkat.


  • #9   9. okt 2011 Morten og Susan:
    Synes nu han drikker godt, og jeg skifter hans vand 4-5 gange dagligt så der altid er frisk vand til ham.
    Jeg fik noget killingevådfoder med da jeg fik ham, det må jeg vidst til at give ham noget oftere så. Vil ikke risikere at han får nyresten.


  • #10   9. okt 2011 min fik rc kitten da jeg fik ham;) men for en måned siden havde han lidt problemer med at hans hjørnetænder (altså mælketænder) ikke ville falde ud så først der fik han blandet maine coon kitten i hans kitten foder for at slide lidt på hans tænder så mælketænderne faldt ud og det hjalp så nu får han begge slags blandet sammen smiley

  • #11   9. okt 2011 http://www.zooplus.dk/shop/kat/katteskaal_foder_vand/drikkeautomat/182767 sådan en eller en anden af slagsen kan gøre at hans drikkelyst forøges lidt smiley min har en og han drikker mere fordi vandet bevæger sig da det så er lidt mere interessant smiley

  • #13   9. okt 2011 Judith:
    Hvornår begynder de at smide hjørnetænderne? Sådan ca. Det var vidst det eneste spørgsmål jeg ikke fik stillet i den glædelige stund da jeg skrev under på at jeg kunne få ham med hjem. Havde elers lavet en super fin liste med alle de spørgsmål jeg skulle huske at få svar på hehe...

    Jeg har siddet og læst lidt og alt efter hvor stor han bliver de næste måneder overvejer jeg at give ham - efter han er kastreret - en blanding af RC Main Coon og RC til sterliserede katte (for at undgå den hængemave mange hankatte får efter kastrering.


  • #14   9. okt 2011 Susanne:
    Gider du lige!! Jeg gør som jeg har fået anvist af fagfolk, så lad venligst være med at hakke ned! Hvis jeg ikke interesserede mig for min kats ve og vel ville jeg ikke sørge for at veje ham og stille spørgsmål omkring netop dette for at sørge for at han netop får det bedst muligt.

    Hvis du har noget konkret og lærerigt at fortælle mig i en pæn tone så vil jeg MEGET gerne høre det og lære fra dig.


  • #15   9. okt 2011 Judith:
    Den ser super smart ud. Da han umiddelbart drikker fint af sin skål så er det noget der ryger på ønskesedlen til jul smiley


  • #16   9. okt 2011 jamen han er allerede startet med at skifte tænder;) og vil gøre det såvidt jeg er oplyst om indtil han er 8 mdr. gammel og de nye vokser frem før mælketænderne falder ud. det er ikke unormalt med de store katte at de har det man kalder dobbelttandsæt især når de skal skifte hjørnetænderne (omkring 4 mdrs. ). det du så skal holde øje med hvis han får som min dobbelt tandsæt er om han virker til at få tandkødsbetændelse af det, min gjorde så han endte med at komme forbi dr. dyr og få en sprøjte med noget antibiotika i til at dæmpe det og da han endelig fik smidt mælketænderne så har han ikke haft problemer siden med tandkødet;) men de må gå med det dobbelte tandsæt indtil de er 8 mdr. gamle og hvis de stadig har det der så skal de fjernes af dr. dyr for ikke at få varige mén på de blivende tænder. (er i hvert fald hvad jeg har fået oplyst af dr. dyr )

  • #17   9. okt 2011 helene: for mig at se er din kat alm korthåret og lidt killingepels endnu. kan godt se den har en lang lige profil der kunne minde om en norsk skovkat. dog er det lige som mennesker. ikke alle med stor næse er jøde smiley
    en ting er dog sikkert. du kommer til at elske din kat uanset hvordan den udvikler sig.
    synes dog den skal have fri adgang til killingefoder. man risikerer at ødelægge dens naturlige regulation af fødeindtag ved at gøre den sulten 2 gange om dagen hvor den grovæder. (det er ikke en hund jo) hvis den ikke styre det godt og begynder at blive overvægtig kan man gå ind og styre det lidt mere strengt.


  • #18   9. okt 2011 Judith:
    Okay. Jeg må lige kigge på hans tænder når han vågner op fra sin lur. Og så kommer min egen private veterinærsygeplejerske på besøg igen den 24 oktober, så får hun også lige lov til at tjekke hans tænder. Han er heldigvis meget tolerant med at man piller og roder på ham.
    Min logik siger mig at tegn på tandkødsbetændelse kunne være nedsat lyst til at spise? Især hans tørfoder. Altså smerter ved at spise tørfoder fordi det lægger pres på hans tandkød.
    Skal jeg være opmærksom på noget når han smider sine tænder? Al info er interessant smiley


  • #19   9. okt 2011 Jeg vil også sige at foderet skal stå fremme 24/7 og han har kun godt af vådmad i god kvalitet.
    Jeg kan dog ikke se han er semilanghåret, så du behøver ikke give Mco foder.
    Mht kastraters hængemave, så kan man ikke gøre så meget for at undgå det, det er genetisk bestemt.


  • #20   9. okt 2011 Marlene:
    Ja det troede jeg også i starten at det simpelthen bare var killingepels som vi også ser det hos hvalpe og føl, men da min veninde var på besøg - den ørnævnte veterinærsygeplejerske - kunne hun fortælle mig at han er altså det der betegnes som semi-langhåret. Det er sværer at se på billederne, men når man har ham i hånden og kigger på hale og poter osv. så er man ikke i tvivl.

    Jeg vil straks lytte til jer kloge mennesker og sørge for at han altid har foder stående, holde øje med hans vægt og regne med at han nogle måneder endnu godt kan tage omkring 2-300gram på om ugen (min store frygt er nemlig at han bliver overvægtig - det skal jeg bestemt ikke lægge skjul på) og så holde øje med hans tænder. Han er lige vågnet op til dåd igen og hans tandkød er dejlig lyserødt og hvad jeg lige kunne se med mine utrænede øjne så er der pt. kun ét tandsæt men jeg kan naturligvis ikke sige det med sikkerhed.


  • #21   9. okt 2011 ja de mister lysten til at spise og tandkødet bliver rødt smiley så det er nemt at se hvis der er noget og de lugter som regel ud af munden smiley meget dårligt men de kan også lugte dårligt selvom de ikke som sådan har problemer med tandskiftet men så går det som regel hurtigt væk igen altså den dårlige ånde smiley

  • #22   9. okt 2011 Maria:
    Som netop skrevet til Marlene, så er det altså sværere at se på billederne, men min egen private dr. dyr har altså bekræftet at han ER semi-langhåret, og hun har speciale i smådyr - og derfor også katte - så hun ved jo trods alt hvad hun snakker om. smiley

    Main Coon foder er ikke fastlagt endnu, det er noget jeg vil tage stilling til når han er vokset noget mere og man måske begynder at få en fornemmelse af hvor stor han egentlig bliver.


  • #23   9. okt 2011 Judith:
    Han er meget glad for at vise sin kærlighed og han går gerne op i ansigtet på mig, så jeg er pt. 100% sikker på at han har den bedste katteånde jeg nogensinde har oplevet, og som jeg skrev til Marlene, så er han lige vågnet op til dåd igen, og han har det fineste lyserøde tandkød uden røde områder.


  • #24   9. okt 2011 prøv at kigge og sammenligne med de første billeder der er af ches under min profil;) han er norsk skovkat og se hvor lang hans pels er i forhold til din smiley

  • #25   9. okt 2011 ja problemer hvis de opstår vil nok først være omkring de 4 mdr som skrevet smiley

  • #26   9. okt 2011 helene: de kan snyde lidt, så ikke helt umuligt veninden har ret...... hvis ikke - ja så betyder det intet når du først har knyttet bånd med katten smiley
    kan godt forstå du er bekymret for om katten bliver overvægtig da det er et problem for mange katte, men sålænge den vokser må man ikke sætte den på kur medmindre det er i samråd med dyrlæge.
    se hvad den kan selv og tag den derfra. du gør det godt og gør gode overvejelser


  • #27   9. okt 2011 råt kød eller daggamle kyllinger engang imellem vil han også have rigtig godt af. Det er bl.a. rigtig godt for hans tænder, da vil blive renset når han spiser det.

    en anden grund til at give din hanmis vådfoder eller kød et par gange om dagen, er at det mindsker risikoen for urinvejsinfektion, som er utrolig smertefuldt.

    Mine har tørfoder til at stå hele tiden, så får de endten kød eller applaws dåsemad en gang om dagen og billig vådfoder 2 gange om dagen smiley


  • #28   9. okt 2011 Jeg mener det ikke negativt mht pelsen for han er super sød. Jeg mener bare St jeg som opdrætter har helt godt styr på om en kat er semi eller ej. Har trods alt 3 Mco bamser herhjemme, og jævnligt killinger, og de har bare en anden pels.

  • #29   9. okt 2011 jeg vil mener at det eneste tidspung men måske er nød til at lade være med at have foder stående fremme hele tiden er når katten er nulitraseret og har dendens til at blive tyk
    det er så viget at en killing har foder stående hele tiden for at den få alt det den har brug få så den kan blive stor og stærk har tænker jeg også knogle udvikling
    rigtig godt du spøger til råds
    nogen gange er man nød til at tage det favfolk siger med et grandt salt og måsk stole lidt mere på dem der har haft med katte af gøre et helt liv både opdratter og amindelig mennesker
    jeg tænker bare fafolk har læst sig til de ting de siger hvor opdratter og mennesker der har haft med katte af gøre et helt liv har praktiviseret de ting og der for måske har en lidt beder vinkel på tingene

    det er i hvertigfal min tanke


  • #30   9. okt 2011 Judith:
    Nej han er jo ikke rigtig langhåret, da han som sagt som det eneste han har arvet fra sin mor er forkortelse af en pels som jeg ellers tror kunne have været endnu mere smuk end den allerede er, og det er nok derfor i nok ikke kan se det, men den er altså god nok med hans pels smiley

    Marlene:
    Tror også det er endnu sværer at bedømme når han er i voksealderen og er en blanding, men om han bliver langhåret, semilanghåret eller korthåret det er jeg temmelig ligeglad med, for det er ikke det der er det vigtigste for mig. Kærlighed, venskab og sundhed er det der betyder noget!

    Mange tak. Dyrene har altid haft absolut 1. prioritet i mit liv. Hvis de manglede noget så blev det indkøbt, også selvom det bestød at jeg skulle leve på havregrød resten af måneden. Min kat skal have alt det han har behov for. Han er min øjesten! Han skal have det der er allerbedst for ham i foder, han skal ikke mangle noget som helst og han skal være kernesund og glad!

    Jeg går også med tanker om at anskaffe en sele så han kan lære at gå tur så han kan få frisk luft. Vi må ikke have løse katte hvor jeg bor, men der står intet i vores reglement om at vi ikke må gå ture med vores katte. På dette punkt er jeg bare nervøs for at han simpelthen "slår klik" efter at have været ude og gå tur første gang, så han ikke længere kan være indekat. Pt. er han en eksemplarisk indekat der ikke har sat så meget som en enkelt klo i mine møbler og kun går på toilet i sin kattebakke og holder sig væk fra ledningerne. Det vil jeg jo helst ikke ødelægge.


  • #31   9. okt 2011 super at du vil lade foder stå fremme og så tage den der fra :o)

  • #32   9. okt 2011 hehe det er da også fuldstændig ligemeget om han er semi langhåret som en nfo og mco er eller ej det vigtigste er at han er din øjesten...med hensyn til at gå tur..jeg gør det med Ches og han nyder at komme ud engang imellem i snor når det vel og mærke er godt vejr ellers så er han for magelig og gider ikke med ud lol

  • #33   9. okt 2011 så videt jeg har forstået så findes der kun en lang håret katte race og det er perseren
    maine coon og norsk skovkatte er det det hedder simi langgåret
    der tenker jeg at hellig birma, ragdoll, tyrkisk angoa og såden racer også høre ind under
    ret mig endelig hvis jeg er forkert på den


  • #34   9. okt 2011 Heidi:
    Har tænkt på at han skulle have noget råt kød 1 gang om ugen, men jeg vidste ikke hvor meget han skulle have, om de helst skal have svinekød, oksekød, kalvekød, kylling eller fisk, om det skulle være frisk eller om man godt kan købe hjem til fryseren og så tage op hen af vejen? Vil jo ikke gøre ham syg.
    Vil helt klart til at åbne noget mere vådfoder til ham smiley

    Maria:
    Nej jeg har bestemt heller ikke taget det negativt smiley Jeg lytter mere end villigt til hvad i kan fortælle mig at kloge ting om det hele, den eneste årsag til at jeg siger som jeg siger er at jeg jo sidder med ham - pt. på skødet foran min computer - og kan mærke at hans pels altså er længere end almindelig korthåret kat, og jeg fik også muligheden for at sige hej til hans mor som jo er en korthåret huskat - stor forskel på Smokey og så hende. smiley

    Michelle:
    Hans foder skal kontrolleres når han er blevet kastreret da min store frygt er at han bliver overvægtig og/eller får den berygtede hængemave når han kommer hjem. Han skal have særligt foder til han-katte der er blevet kastreret for at modvirke dette.

    Stort set alt man hører skal tages med et gran salt både fra den ene og den anden side, og det er netop årsagen til at jeg spørger jer til råds. så jeg kan få så mange input som muligt at drage konklusioner ud fra. smiley
    Min veninde - dr. dyr - har selv haft både hund og kat hele sit liv, så hun ved bestemt hvad hun taler om, og hendes ord betyder utrolig meget for mig.


  • #35   9. okt 2011 Michelle:
    Alt det bedste for min kat! smiley

    Det med langhårede og semi-langhårede racer det kan jeg desværre ikke vide om er rigtigt - endnu.
    Men ifølge min veninde Julie, så er det hans korthårede mor der er årsag til at han "kun" er semilanghåret. hun har simpelthen forkortet farens langhårede pels i ham.

    Judith:
    Måske jeg bare skal tage chancen og se hvad han siger til det når han har vænnet sig til at have selen på indendøren. Og lært at snoren er noget jeg skal holde i og ikke noget han skal lege med smiley


  • #36   9. okt 2011 vil indskyde at michelle har ret med hensyn til hvad betegnelsen er for mco og nfo de er det man kalder semilanghåret og ikke langhårs katte smiley men såvidt jeg ved omkring genetik så skal de arve semilanghårs genet fra begge forældre for at få det, men det er jo også ligemeget hvad længde han har af hår så længe han har det godt smiley med hensyn til selen jeg tog den på ches uden snor så han kunne vænne sig til det og så efter et kvarters tid tog jeg ham med ud da han virkede ligeglad med selen og der satte jeg snoren i og han fandt meget hurtigt ud af at når snoren blev stram så kom man hen mod mig og så kunne man ellers fortsætte sin færden smiley men har han nu selen med snor på, på indenfor så skal der leges med den lol

  • #37   9. okt 2011 Her I huset står der også tørkost fremme 24/7 og så får de vådfoder 2 gange dagligt.... Især en killing, skal have fri adgang til tørfoderet hele døgnet smiley

  • #38   9. okt 2011 Judith:
    Ja det er også sådan jeg har fået af vide at det bare er på med selen til katten er ligeglad med den. Derefter så er jeg blevet rådet til at han lærer at gå med snoren inden døre først - mest fordi vi faktisk har temmelig mange hunde i vores område...

    Yvonne:
    Du kan tro jeg har lyttet til de fantastiske og hjælpsomme kloge mennesker der har været så søde at besvare mine spørgsmål.


  • #39   9. okt 2011 han er da bestemt en smuk huskat vil jeg sige smiley og ikke spor langhåret:) der er hvertfald ikke noget MCO over ham, kun profilen kunne ligne en NFO, men resten af ham ligner en smuk huskat smiley og rigtig flot makrel tabby mønster:) især på forbenene smiley
    desuden er der jo forskel på hvor hurtigt alle katte vokser smiley tillykke med ham, han ser rigtig frisk og nuser ud smiley


  • #40   9. okt 2011 Michelle P:
    Mange tak. Som sagt tidligere den semi-lange pels han har er altså sværer at se på billederne, men når man står med ham i hånden så er der ikke nogen tvivl om at han har længere pels end en almindelige huskat har.
    Det må altså endelig ikke blive opfattet som om at huskatte ikke er "gode nok" for det er de altså! Det var en huskat der overbeviste mig om at jeg skulle have kat og ikke hund smiley

    Men mange tak for de pæne ord om ham. Og den farvebeskrivelse må jeg straks skrive ned smiley


  • #41   9. okt 2011 nu har jeg lige kigge lidt på den smukke smukke lille nuser gøj
    jeg jeg vil jeg høre om det du mener er similang pels er det det hår/pels der er et bar milimeter længer end det korte ?
    få så vil jeg lige sige at jeghar set en del huskatte/blaningskatte med dette
    hvis du ser billeder af min codi ser han langhåret ud men er kun similanghåret :o)
    vil jeg understreje at huskatte/blaningskatte er bestemt lige så dejlig og lækre som race katte bar lige så nogen ikke tror noget andet :o)


  • #42   9. okt 2011 En semi langhåret er ikke kun lidt langhåret. Perseren er den eneste langhårskat, Mco og Nfo er semi, det er fordi de har underuld. Semi har oftes manke foran, bukser på bagbenene og længere hår på maven. Prøv at tjek mine katte og killinger. Det er ikke for at være modsat, men begreberne bliver tit slynget rundt

  • #43   9. okt 2011 Enig med Michelle P. Smuk huskat. smiley
    Men han er nu spotted tabby :-))


  • #44   9. okt 2011 Michelle:
    Nej det mener jeg bestemt ikke. Men jeg kan mærke det i hans pels og se det når jeg kører fingrene igennem, og min egen private dr. dyr har også sagt at han er en kat med semi-lang pels... smiley


  • #45   9. okt 2011 Heidi:
    Jeg tror måske man skal drage den konklusion at han er en blanding af spotted tabby og makrel tabby for han er plettet på maven men ellers har han de fineste tigerstriber smiley


  • #46   9. okt 2011 okey

  • #47   9. okt 2011 Helene jeg kan på billede 2 og 12 se den flotteste spotted mønster på han :-))
    Så det er ikke kun på mavsen.


  • #48   9. okt 2011 Heidi:
    Ahh... Jeg kan se hvad du mener smiley


  • #49   10. okt 2011 Helene : Din kat er virkelig smuk og er en huskablandingt smiley

    For at få langhårs katte skal begge forældre bærer genet semi/langhår
    Og det gør den jo ikke når mor er korthårs mis smiley

    Så din dejlige kat er en blanding og bliver ikke semi langhåret. smiley

    Vil også lige sige. At fordi din veninde er veterinærsygeplejeske er ikke ens betydning med at de ved alt om katte. Sorry men jeg har oplevet at vide mere om selve kattene end dem? Da jeg har haft katte ALTID smiley

    Erfaring er vigtigt! Og at lærer at drage sine egne konklutioner smiley


  • #50   10. okt 2011 Og han er makrel tabby smiley

    http://www.maine-coons.dk/opdraet/opdraet.asp


  • #51   10. okt 2011 Line:
    Jeg sætter pris på dine ord, men det hænder faktisk at min veninde har haft både hund og kat HELE sit liv og pt. har hun 2 katte og 2 hunde og hunved ganske udemærket hvad hun snakker om.


  • #53   10. okt 2011 Vores vejede 1,7 kg i en alder af 12 uger :o)
    Vi har dog mad stående fremme hele tiden og ikke noget med at veje af.


  • #54   10. okt 2011 Lotte:
    Nej det er vist efterhånden også en lang tråd at læse igennem når man er garvet i katteverden hvorimod jeg som 1-gangs ejer synes det er utrolig spændende læsning.
    Hans fodrin er blevet ændre fra imorges (da han allerede havde fået sin aftensmad igår da jeg oprettede indlægget).
    Bag på posen stod der at han a. skulle have 60g om dagen. Det er så blevet ændret til at jeg imorges hældte 100g tørfoder op i hans skål, som et eksperiment på at se hvor meget jeg i fremtiden ca. skal hælde op til ham.


  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #55   10. okt 2011 Hej Helene

    Du skriver

    ""imorges hældte 100g tørfoder op i hans skål, som et eksperiment på at se hvor meget jeg i fremtiden ca. skal hælde op til ham.""

    Det behøver du ikke, når du skriver at han nu altid har sit tørfoder stående,...... når skålen er ved at være tom, så fyld mere tørfoder i skålen, så den hele tiden er fuld...... Det gør de aller fleste herinde.

    Jeg har gjort det var dag 1, da jeg fik mine små guldklumper 12 uger gammel og de går og småspiser dagen lang, men ikke ret meget af gangen. smiley



  • #57   10. okt 2011 Janne:
    Okay, det lyder jo godt smiley


  • #58   10. okt 2011 Helene smiley

    Maine Coon og Norskeskovkatte er semilanghåret smiley
    Du kan jo tage et tjek på diverse semi racer. Og se at din skønne mis altså er korthåret smiley

    Og hvis din veninde ved hvad hun snakker om burde hun jo også have sagt at tørkost SKAL stå fremme hele tiden!



  • #59   10. okt 2011 Og ville lige hører smiley

    Hvilke hunde og katte har din veninde?:-)


  • #62   11. okt 2011 Hej Helene.

    Jeg kan med fordel anbefale at købe et fodertårn. De kan købes i de fleste forretninger, og endda Tupperware har lavet en version. det er nemt, de har altid mad, og jeg oplever at mine katte også bedre kan lide det sådan.
    Mine katte har i øvrigt mad stående mange steder, både i køkkenet som er spiseplads, samt i vindueskarme og ved legesteder. De nyder at spise mange små portioner, mange steder fra.

    Mht. hængemave og overvægt, så vil jeg sige at det er at tage sorger på forskud. Mine katte har ALTID mad stående, og trods Dusty vejer 10,3 kg så er han ikke overvægtig, og har næsten ingen hængemave. Man kan kun mærke den svagt når han står og slet ikke når han ligger, og ved dyrlæge-tjek og vaccination i sidste måned fik han store roser, og af vide at han bestemt ikke var overvægtig. Hvorimod Soffy min hunkat, hun har mere hængemave, pga. sterilisation og "kun" vejer 6,2 kg..
    Tag dem som en charme, her hjemme kaldes de "nussemaver"..

    Jeg vil lige knytte endnu en kommentar med foderet. Racespecifikt foder til Maine Coon er lavet i en anden størrelse på bidderne da den race spiser anderledes, og dermed de store foder-kugler tvinges til at tygge bedre på maden, samt anderledes kombination af sammensætningen af ingredienser. Det er ikke noget du behøver give din kat, medmindre den spiser som en Maine Coon. Sæt dig ned og se katten i profil, og nærstudér når den spiser.

    Mht. pelslænger. så er din dejlige misling ikke semi-langhåret..
    Se flg.

    Perser: LANGHÅRET race:
    http://www.chumalunga.no/Katteraser/lilchin1.jpg

    Norsk Skovkat og Maine Coon og mange flere: SEMI LANGHÅRET race:
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b9/Grey_Norwegian_Forest_Cat.jpg

    British Shorthair og mange andre: KORTHÅRET kat:
    http://petlittle.com/wp-content/uploads/2011/06/british-shorthair-kitten-wallpaper.jpg

    Tag et kig på min lille ny Cody, han er semi-langhåret.. 12 uger gammel.. Der er meget forskel. Men hvad gør det? Alle dyr er dejlige, og vi elsker dem hver især for deres personlighed. smiley




  • #64   11. okt 2011 Sabina:
    Mange tak for ino omkring fodertårn, det vil jeg kigge på selom han nu spiser ganske fint fra sine skåle. smiley

    Susan:
    Tror altså at I alle sammen hr en HELT anden opfattelse af semi-langhåret end jeg har i min lille verden. Nej han er ikke semi-langhåret som en NFO eller en MCO. Jeg brugte ordet semi-langhåret fordi han i mine øjne er en semi-langhåret kat fordi han har længere pels en gennemsnits-huskatten. Han har længere pels end hans mor og begge sine brødre og da jeg vidste han ikke var en helt langhåret kat, så sagde min logik mig altså bare at han var en semi-langhåret kat, hvilket han jo i princippet også er når man kigger på en almindelig huskat, og det er altså derfor at jeg har kaldt ham for semi-langhåret.

    Ydermere, så min veninde - veterinærsygeplejersken - som du siger kun har teoretisk viden om katte, har haft bla. katte hele sit liv, så nej hendes viden er altså ikke kun teoretisk, den er også praktisk.

    Håber ikke ovenstående lød kællinge-agtigt. Det er ikke hensigten.

    Og ja han er ganske rigtig købt hos Inge da jeg var vild med ideen om at hjælpe en killing til at få et fantastisk liv. Stamtavle hos både min hest og nu min kat har aldrig sagt mig noget.
    Jeg vil dog gerne indrømme at hvis det skulle vise sig at være spændende at komme til udstilling og vise sin smukke kat frem, så kunne jeg da godt overveje at spare sammen til en rigtig racekat med stamtavle.
    Men ind til videre så er min skønne blandings-huskat med huskat-semi-langt hår uden stamtavle bare helt perfekt til mig smiley


  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #65   11. okt 2011 Jeg har lige målt min Maine Coon næsten... (tog han der ligger på mit skrivebord haha)... fra ryg siden og ned og der er pelsen ca 7 cm måske lidt mere for det var ski da svært. Så en semi-langhåret kat, har vel en pels som er ca 5 til 9 cm lang i pelsen. smiley

  • #67   11. okt 2011 Janne:
    Ja helt så lang er hans pels ikke hehe...

    Maja:
    Ja, for én gang skyld er min logik temmelig simpel hehe...
    Nej, den er jeg med på, men ind til igår vidste jeg jo slet ikke at semi-langhåret dækkede noget ganske særligt hos kattene...
    Men tak for de fine ord om ham smiley


  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #68   11. okt 2011 Ja alle katte uanset racer er bare skønne og dejlige på hver deres måde.... Det er mine 2 huskatte også, har dog ikke bemærket om de har lidt længere hår end gennemsnittet, måske skulle jeg lige studerer dem lidt hehe

  • #69   11. okt 2011 Janne:
    Jeg lagde mærke til det fordi han er så meget større end sine brødre da jeg så ham første gang, og det fik mig til at nærstuderer ham efter jeg var faldet hovedkuls for ham da jeg lagde øjnene på ham første gang hehe...


  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #70   11. okt 2011 Helene...Det kan jeg godt forstå du gjorde, for han er også bare sååå dejlig en smuksak og fotogen. :-))


  • #71   11. okt 2011 Janne:
    Ja. Han er helt utrolig fotogen (hvilket er et kæmpe plus for jeg elsker at fotograferer) og utrolig charmerende og han snakker utrolig meget, det er så hyggeligt. Den anden dag havde jeg en meget livlig diskussion med ham mens jeg stod i badet. Det var virkelig underholdende hehe...


Kommentér på:
Norsk Skovkat/Main Coon folk !!

Annonce