{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.209 visninger | Oprettet:

hvilken katterace?? {{forumTopicSubject}}

jeg har nu i 4 år lede efter den helt perfekte kat man har ikke fundet den endnu. Jeg vil gerne have to katte så de har selvskab og en at lege med om det er hanner eller hunner har jeg ikke bestemt mig for (de vil selvfølgelig blive neutraliserede) Jeg bor på 85kvm og kattene vil blive indekatte dog med mulighed for at komme ud i lille løbegård.
de racer jeg har i kikkerten er burmeser, bengal og siameser... Så jer der har dem vil I ikke fortælle mig lidt om hvordan de er.
desuden er jeg vild med Exoen - men ved godt den er noget anderledes end de andre 3 med hensyn til aktivitetsniveau osv. Desuden har jeg også MCOen i tankerne den overvejer jeg også men ved ikke om den plads jeg kan tilbyde den er nok - har hørt de helst vil være ude af en opdrætter - men ved ikke hvor rigtigt det er.

Kom gerne med andre ideer til katteracer som ville kunne trves med hvad jeg kan tilbyde den.
Jeg kan godt lige aktive katte som ser "naturlige" ude fx som bengalen... Men kom gerne med ideer og erfaringer :o)


Kommentarer på:  hvilken katterace??
  • #1   9. okt 2011 Jeg har bengal. Det er aktive og meget intilligente. Det er godt at have 2 sammen eller den og en anden aktiv race.
    De vil gerne udfordres og de er nemme at træne med. Det er ikke putte katte der hele tiden ligger ovenpå en, men min vil gerne ligge i sengen om natten og putte i sofaen.


  • #2   9. okt 2011 Kig dig godt for mht opdrættere
    Jeg vil anbefale at du køber hcm testet og PRA testet dvs tjekket for hjerte og øje sygdomme


  • #3   9. okt 2011 Du kan hvis du har lyst side og lege lidt med denne lille test på den her side linket sender dig til.

    http://animal.discovery.com/breedselector/catselectorindex.do

    De har alle katteracer registreret, skrevet ned med mentalitet og psyke, temperament, pelsss struktur, den nødvendig pelspleje på de forskellige katte, størrelse ALT muligt! Det er i realiteten ikke så mange spørgsmål man behøver at svare på, men den testen er lavet godt og er alligevellet rimelig præcis, så meget man nu engang kan forvente af en race-test, synes jeg.



  • #4   9. okt 2011 Jeg kan sige så meget at i forhold til MCO er det vigtigt at du har sikret dig at en evt killing af den race er fra testede forældredyr, ellers risikerer du at ende med et sygt ungt dyr. Min dyrlæge aflivede en 7½ mdr killing, så sent som i fredags pga HCM og det var ikke rart.
    Der er flere af de racer du har kig på der har nogle arvelige sygdomme du skal være obs på, derfor vil jeg uanset hvad du vælger anbefale dig at du henvender dig til meget seriøse opdrættere af alle racerne. Det betaler sig bedst i sidste ende. Sæt dig ind i hvad du skal være opmærksom på hos de enkelte racer.
    Husk osse det er vigtigt at vælge en race der passer til dig. Der er fx et stort spring i aktivitetsniveau på en exo og en bengal.


  • #5   9. okt 2011 Marianne N: præcist.vil også kun have fra seriøse opdrættere hvor linjerne er testet for arvellige sygdomme. kender også en som har MCOer og de har fejlet alt både hjertelidelser og HD. Ja du har ret bengalen og exoen er meget forskellige. egentlige vil begge passe fint ind her - jeg er mget hjemme og kan både lige at sidde i sofaen og nusse med kan men også at lege og aktivere en kat så jeg er meget i tvivl - meeeeen jeg hælder som sagt mest til racerne bengal og burmeseren. Synes det er fantastisk med en kat som er opmærksom og som man kan være lidt mere aktiv med end fx med en perser...

  • #6   9. okt 2011 Jeg har også Mco som jeg er meget glade for, men bengalen har godt nok vundet mit hjerte, det er den jeg saster på i forhold til opdræt. Jeg vil gerne kunne gøre mit til at den forbliver en sund race, da der er ved at gå lidt mode i dem (og det har racerne ikke altid godt af.
    Den er også snakkende men ikke så meget som siameseren, det skal man også overveje hvor meget mijaeri man kan holde ud.


  • #7   9. okt 2011 ååhh hvad er det nu lige det er HCM står få ?

  • #8   9. okt 2011 Det er en hjertesygdom

  • #9   9. okt 2011 Ved højre side (mener jeg) af hjertemusklen

  • #10   9. okt 2011 okey mange tak syndtes nok jeg kunne huske at det var et eller andet med hjertet men var ikke sikker

Kommentér på:
hvilken katterace??

Annonce