4.375 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 26 Svar

Kattebid - farligt? Kattebid - farligt?

Lille spørgsmål. Er det farligt at blive bidt af en kat? Min killing hang fast i en stige da jeg kom hjem, så jeg skyndte mig over for at hjælpe ham, men da han havde så ondt, så bed han mig ret mange gange, og han bed hårdt.
- Er det farligt? Det er udekatte, men de er kun killinger på omkring 3 måneder vil jeg tro. (hittekillinger)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.
  • Ukrudt fjernes 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kattebid - farligt?
  • #2   3. nov 2011 Jeg tror den overlever, og den var ikke alene. Du behøver ikke give mig mere skyldfølelse end jeg allerede har.

• #3   3. nov 2011 Hvis han har bidt hul kan det være rigtig farligt...

Det er noget med, at fordi kattens hjørnetænder er så smalle og spidse, kan de komme dybt ned og ligge bakterier, og såret lukker sig hurtigt igen.

Bum bum... jeg fik forklaringen i går på et andet forum.. to sek. så skal jeg se om jeg kan finde det.

• #4   3. nov 2011 Du skal en tur til lægen, hvis det er hævet eller gør ondt.. altså bare det er blevet en lille smule være.
    finder lige et link og sender tl dg..

• #5   3. nov 2011 Mange tak.
    Det gør ondt, der er bidt hul, og det hæver en lille bitte smule.

• #7   3. nov 2011
    Bidsår fra hunde, katte m.m.
    Ætiologi: Pasteurella multocida, S. aureus, Capnocytophaga canimorsus (tidligere benævnt DF-2)
    Profylakse indenfor 6 timer efter biddet: Azithromycin 500 mg p.o. som engangsdosis (børn: 10
    mg/kg x 1 som engangsdosis.
    Empirisk terapi: Amoxicillin/clavulansyre 500 mg/125 mg x 3 p.o. dgl. i 5-10 dage
    (børn: 50/12,5 mg/kg p.o. fordelt på 3 doser).
    Penicillinallergi: Azithromycin 500 mg p.o. x 1 i 1 dag efterfulgt af 250 mg p.o. x 1 i 4 dage
    (børn: 10 mg/kg x 1 i 3 dage).
    Recidiverende furunkulose
    Ætiologi: S. aureus.
    Diagnostik: Podning fra elementer og næse.
    Terapi: Daglig helkropsvask (incl. håret) med 4 % klorhexidinsæbe samt lokalbehandling i
    næsefløjene, to gange dagligt med 2 % Mupirocin salve, i 5 dage. Daglig skift af undertøj og
    sengetøj, der vaskes så varmt som muligt, dvs. kogvaskeprogram > 60
    o
    C.
    Kommentar: Universel antibiotisk behandling har ingen effekt med mindre der er
    behandlingskrævende, inficerede sår. I så fald anvendes fusidin 500 mg x 3 p.o. dgl. + rifampicin
    300 mg x 3 dgl. p.o. i 10-14 dage. Kontakt klinisk mikrobiologisk afdeling, eller
    hygiejnesygeplejersken for yderligere information.
    Furunculose efter badning i dårligt klorerede swimmingpools eller whirly pools skyldes ofte P.
    aeruginosa og behandles med ciprofloxacin 750 mg x 2 dgl p.o. i 7 dage.
    Gasgangræn, synergistisk gangræn og nekrotiserende fasciitis
    Ætiologi: Ofte blandingsinfektioner med fæcal flora bl. a. Clostridium perfringens o.a. clostridier,
    peptostreptokokker, E. coli, Bacteroides sp., S. pyogenes gr. A, S. aureus.
    Empirisk terapi: Meropenem 2 g x 3 i.v. dgl. + clindamycin 600 mg x 3 i.v. dgl. + ciprofloxacin
    600 mg x 2 i.v. dgl. i 10-14 dage + gammaglobulin 25 g x 1 i.v. dgl. i 3 dage, + ekstensiv kirurgi
    og ofte + hyperbar iltbehandling.
    Gastrointestinale infektioner
    Bakteriel gastroenteritis
    Ætiologi: Salmonella, Shigella, Yersinea, Campylobacter, E. coli (ETEC, EPEC, EIEC, EHEC,
    VTEC, EAEC, DAEC), Vibrio, enterotoxin-producerende S. aureus, enterotoxin producerende
    Bacillus cereus, toxinproducerende C. difficile, toxinproducerende C. perfringen, Aeromonas
    hydrophila o.a., (desuden ikke-bakterielle ætiologier Rotavirus og Norwalk virus, Giardia,
    Entamoeba histolytica)
    Empirisk terapi ved alvorlig gastoenteritis: Ciprofloxacin 750 mg x 2 dgl. i 5 dage.
    S. typhi/paratyphi: behandles i 14 dage, der startes med 600 mg x 2 dgl. i.v. Campylobacter er ofte
    ciprofloxacin resistent, i sådanne tilfælde anvendes Azithromycin 500 mg p.o. x 1 dgl. i 3 dage.
    C. difficile: Vancomycin 500 mg x 4 p.o. dgl. i 10 dage (børn: 50 mg/kg dgl. fordelt på 4 doser),
    (hvis der er meget diaré, så vancomycinkapslerne passerer ubeskadiget gennem tarmkanalen, gives
    i stedet i.v.-præparationen oralt!

• #8   3. nov 2011 Min stivkrampevaccination er fra sidste år, så den burde ikke fornyes (:
    De dersens Veraner har jeg ikke xD - Btw, bare en kat. Men jo, jeg kan se det er alvorligt nok.
    Mange tak for hjælpen alle sammen.

• #9   3. nov 2011 Hanne:

Som jeg ofte ser ud, burde jeg at være døden nær:-))))

• #10   3. nov 2011 Kattebid er meget farligt. Du skal have en penicillinkur med det samme. Fint at du har stivkrampe....
    Jeg blev bidt i fingeren nytårsaften... og kunne næstenikke bruge hånden i 14 dage efter.
    Pga en en seneknude som havde dannet sig i fingeren efter bidet, har jeg næsten lige været sygemeldt i 4 uger pga operation i fingeren.

• #11   3. nov 2011 Hold da op .. Ja det gør noget at høre andres historier. Jeg sidder også bare og har det dårligt på vegne af katten. Men den støtter heldigvis på poten igen, dog ikke helt meget.

• #12   3. nov 2011 jeg er også blevet bidt mange gange af katte og jeg er sq ikke død endnu men jeg ved så også at min stivkrampe vac stadig er gyldig

• #13   3. nov 2011 min tidligere kollega blev bidt i fingeren i ca april mdr. hun er stadig sygemeldt. hun blev meget syg og blev indlagt. hun går pt til genoptræning med fingeren. det sidste jeg hørte var, at de snakker om at tage det yderste led af....så nej...det er ikke sjovt.

• #14   3. nov 2011 Puha ..

Okay, det hæver i plamager (rundt om hvert bid) og så dunker det i hånden + at det gør ondt på den anden side. Ville i tage til lægen der?

• #15   3. nov 2011 Ja det ville jeg gøre, kattebid er ikke at spøge med. Afsted! smiley

• #16   3. nov 2011 JA - du skal altså have det penicillin, og det kan kun gå for langsomt....
    Hvis det dunker i din hånd nu, er det ikke bare et overfladisk og harmløst bid.
    Dagen efter at jeg blev bidt, var min hånd hævet til det dobbelte og kunne næsten ikke bevæges....

• #17   3. nov 2011 Camilla & Diana - godt du fik killingen hjulpet fri. Er den ok? Du behøver selvfølgelig ikke svare, før du har været ved læge. Jeg synes du bør tage afsted nu, når det sådan hæver og dunker i hånden.

• #18   3. nov 2011 Jeg blev selv bidt af en killing og det er jeg blevet flere gange uden der skete noget, men denne gang hævede det og blev ømt jeg tog til lægen og fik stivkrampe og medicin 2 dage efter kunne jeg ikke holde den dunken ud i min finger... op til lægen igen som mente at jeg nok skulle have noget andet medicin men hun ville dog sende mig på skadestuen... der blev jeg spurgt om hvornår jeg sidst havde spist ??? inden jeg fik set mig om var jeg indlagt og skulle opereres samme dag.... døjer faktisk stadig med den finger pga arvæv så kom du afsted med det samme

held og lykke med det hele

• #19   3. nov 2011 Du skal FORLANGE
    Amoxicillin med clavulansyre (indholdsstoffer) - 500 mg (amoxicillin) + 125 mg (clavulansyre)

Handelsnavne:
    Amoxicillin/clavulansyre
    Bioclavid
    Og for os der ikke kan tåle penicillin;
    Azithromycin. 500 mg på 1. dagen og 250 mg daglig i 4 dage.

og hvis lægen ikke vil give dig det beder du ham om at få det skriftligt..... bidsår er meget farligt

• #20   3. nov 2011 Tinka
    Katten er sådan nogenlunde ovenpå. Dens pote er en lille bitte smule hævet, men den støtter selv på det igen, og nu ligger den lige og hygger lidt i min seng. Hævelsen falder også igen (:

Puha .. Det er lige skræmmende historier i har, (:

• #21   3. nov 2011 Håber missens pote snart er helt ok igen.
    ...OG din hånd også. (Vil du ikke til lægen?!)

• #22   3. nov 2011 Jeg blev blidt ret slemt af min ene kat sidste sommer. Det var min egen skyld.

I starten tænkte jeg ikke rigtig over det, men dagen efter var den rød og hævet og gjorde ret ondt. Jeg tog dog på arbejde alligevel og ringede til lægen som bad mig komme med det samme og få en stivkrampe. Min chef blev godt nok sur på mig, men det var jeg lidt ligeglad med når lægen havde sagt jeg skulle komme med det samme.

Heldigvis skete der ikke noget med min hånd, men hun var heller ikke kommet ret dybt ned i huden på mig.

• #23   3. nov 2011 Håber du allerede har været en tur hos lægen/skadestuen.

Har selv prøvet det, og dagen efter var det bestemt ikke rat at have min hånd...
    Få den kigget på og få noget penicillin...

Pøj, pøj med det - både til mislingen og dig:-)

• #24   4. nov 2011 Jeg var ikke til lægen, for ville vente og se, men jeg rider i dag, for jeg får også lidt kvalme nu. Ved ikke om det har noget med det at gøre..

Katten går heldigvis godt igen, og er ikke hævet mere. Puha (:

• Catlady
    Catlady Tilmeldt:
    jun 2010

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 48
    #25   4. nov 2011 Det er virkelig vigtigt at komme til lægen med det. Som Mette S også skriver, er stivkrampe det mindste problem, og desværre er der mange læger, der ikke ved dette. Jeg har selv været udsat for en læge, der fejede mig af fordi hun ikke synes et kattebid var noget at tage til læge med. Print evt. Mette's indlæg og tag det med til lægen, og gør det hurtigst muligt. Dyrlægerne tager virkelig kattebid alvorligt, ville godt nok være betryggende hvis menneskelægerne gjorde det samme.

• #26   5. nov 2011 Jeg ringede til vagtlænge. Hun læste hurtigt min journal, sukkede dybt, spurgte hvad der var galt, og så nåede jeg kun at sige "Det er fordi jeg er blevet bidt af en kat, og er lidt i tvivl om jeg skal have pencilin..." Og så afbrød hun mig, og sagde jeg kunne hente mine piller på apoteket næste dag når de åbnede (;
    - Så jeg er på pencilin (:

• #27   6. nov 2011 det var godt .....tak for updaten

• #28   6. nov 2011 Og tak for hjælpen alle sammen (:

Kommentér på:
Kattebid - farligt?

Annonce