{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.190 visninger | Oprettet:

Kastration af GAMMEL hankat ?? {{forumTopicSubject}}

Jeg har 4 katte, 3 hunner og 1 han, de er alle neutraliserede.
De går alle ude, dog er den ene lige så meget inde som han er ude og en anden kommer også lidt ind (som hun vil selv).

Jeg har specialfoder til min hankat indenfor (fra dyrlægen), og "alm billigt" mad udenfor da jeg fodrer på andre end mine egne katte, der er et rend af nabo/vild katte også.

De fremmede er nu også velkomne her, bare de opfører sig ordentligt.
Så kan de æde og skide det de vil, bare de ikke strinter og angriber mine katte.

Problemet er at en af dem angriber, den har jeg så heldigvis ikke set meget længe (ved hvor den bor og det er en fertil han).
Jeg har haft sat en fælde op flere gange, men det er ikke lykkes endu at fange ham. Hvis det lykkes vil jeg bed naboen om at holde den lukket inde i sin stald da den ikke er velkommen her når den er så agressiv (jeg har set den jagte og angribe vores mindste hun, på VORES grund).

Der er en anden han som kommer her, den ved jeg ikke med sikkerhed om er naboens (det ved jeg med den agressive, for har set den oppe hos ham og spurgt ham, og den er fertil da han ikke vil bruge penge på kastration).

Men den anden han er gammel, han har kommet her i mange år. Han er fredelig nok men mine katte snerrer lidt af ham hvis han vil spise samtidig med dem, så gemmer han sig lige bagved dem og venter på de er færdige. Han er fredelig nok og må egentlig gerne være her.

MEN jeg har tænkt på at indfange og kastrere ham (på egen regning selvom jeg ikke ejer ham).
Der er tale om en alm grå huskat og den er ikke øremærket og med meget stor sandsynlighed heller ikke chippet. Jeg tror simpelthen ikke han er chippet når han er fertil, så vil "ejer" (hvis der er nogen) nok heller ikke bruge penge på chip når når ikke er kastreret.

Han er ligesom "accepteret" af mine katte, han slås ikke med dem men må ikke spise af madskålen samtidig med dem.
Men han STRINTER, og jeg har derfor tænkt på at indfange ham og kastrere ham.
Men kan det "betale" sig, mener er der nogen chancer for han holder op med at strinte og er det synd at udsætte en så gammel "vild" hankat for et sådan indgreb ?
Han vil jo skulle være i fangenskab fra han er indfanget/kastreret og kommet sig over operationen.
Han ser fin nok ud i huld og pels, men jeg har aldrig rørt ham, kan dog komme ret tæt på ham, stod ca 1½ meter fra ham i går.

Kattens værn kan det ikke svare sig at kontakte, da de ikke samarbejder med ringsted kommune.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kastration af GAMMEL hankat ??
  • #1   10. nov 2011 Hvis først en kat er begyndt at strinte, skal du være meget heldig hvis en kastration stopper det...


  • #3   10. nov 2011 Lotte - En kastration stopper nu i det fleste tilfælde strinteriet :o)

  • #4   10. nov 2011 sikke da noget...

    Det fleste holder op med at strinte.

    Hvis han er en vildkat ham dem gamle, så er der en del dyrlæger der har en ordning med kattens værn eller osse er det lngers kattehjem..


  • #7   10. nov 2011 Jeg tror måske nogen har misforstået indlægget lidt...
    Der er to hankatte som kommer her, den ene tror jeg er en ung-kat, den er "gul".
    Den Gule har jeg set jagte og angribe min mindste hunkat, og hun er rigtig bange for den.
    Jeg troede det var en sulten mor med killinger et sted som kæmpede for at få føde.
    Den ser spinkel og forhutlet ud. Jeg så den så en dag nede hos naboen og spurgte om det var hans, det var det. jeg spurgte om det var en han eller hun og det var en han.
    Jeg spurgte om den var kastreret da den var ret agressiv når den kom over til mig.
    Det svarede naboen NEJ til da han ikke vil bruge penge på sådan noget.
    Det er den unge/"gule" kat der er tale om som jeg heldigvis ikke har set længe.

    Ham jeg taler om at kastrere, han har rendt her i mange år. Jeg kan se kuglerne på ham og har set ham strinte. Han er begyndt at holde mere og mere til her og de sidste par måneder har jeg set ham mange gange inde i mit foderrum.
    Jeg har stået så tæt på (1½ meter) at jeg kan se der ingen øremærke er, det ville også have undret mig med en fertil hankat. Han er den "grå huskat".
    Han er nu fredelig nok, han må pænt vente på "mine damer" spiser først inden han kan komme til.. Jeg fodrer med royal canin udenfor, det er de alle glade for.

    Men ham her den grå han vil jeg gerne have fjernet strinteriet fra hvis jeg kunne, da han ellers ikke gør noget fortræd. Jeg går ud fra han også gør en god gerning ved at tage mus/rotter osv som mine andre katte også gør.

    Her er kattene både nytte og kæledyr, dog ved jeg godt at jeg nok aldrig får ham der tam.

    Jeg fodrer ikke bevidst på x-antal ukendte katte, men der skal bare stå foder fremme hele tiden til dem udenfor og så kan jeg jo ikke styre at der kommer fremmede katte også og æder af det. Det er ikke sat ud for deres skyld men mine egne.
    Men det gør mig ikke noget at vi får "gæster", så længe de bare opfører sig pænt.



  • #8   10. nov 2011 Jeg har efterhånden 17 års erfaring med at få indfanget og neutraliseret vildtlevende katte til genudsætning hos mig, og jeg har KUN oplevet, at også ældre hankatte ændrer adfærd til det positive.
    De to sidste var ca. 9 år (vurderet af dyrlægen). Den ene var en han og han fungerede hurtigt fint sammen med de andre genudsætningskatte. Om han eller de andre strinter, ved jeg selvfølgelig ikke. De gør det i hvert fald ikke på min hoveddør elller affaldsstativer.


  • #10   10. nov 2011 Ham her den gamle grå er nu ikke i stridigheder med mine, de snerrer bare af ham hvis han kommer og vil spise samtidig med dem (de fodres i et stort ildfast fad), så flytter han sig 10 cm bag dem og venter på de er færdige.

    Han er nu sød nok, men den anden (den "gule" jeg ikke har set længe) den ville jeg ønske blev aflivet så den aldrig dukker op her mere, men det kan jeg jo ikke når jeg ved det er naboens og han ikke vil kastrere den.
    Men jeg kan vel be ham holde den inde hvis jeg fanger den på min grund.


  • #12   10. nov 2011 Ok, jeg vidste ikke at en fertil han kunne ændre adfærd på den måde ved at blive neutraliseret, jeg troede bare det generelt var bedst for alle dyr man ikke vil avle på at neutralisere.

    Jeg vil dog vise en enorm udvikling der er sket med ham. For i går var jeg ca 1½ meter fra ham,men i dag (til aften) kunne jeg komme helt tæt på og tage billeder.
    Så fyldte jeg madskålen og han listede sig hen, først snerrede de to "gamle" hunner, men så kom han helt hen og spiste lige ved siden ag gamle Gråmis (11 år).
    Det utrolige er at jeg meget forsigtigt kunne røre ham lidt, han trak sig lidt tilbage først men da jeg snakkede meget og forsigtigt så acceptere han mig. Han har lidt gamle skrammer i hovedet, men ingen sår, det er bare pletter uden hår.

    http://www.youtube.com/watch?v=aV5bTB6qw24


Kommentér på:
Kastration af GAMMEL hankat ??

Annonce