{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.474 visninger | Oprettet:

Tilvænning til nyt foder {{forumTopicSubject}}

Ja så blev lillemanden jo kastreret i tirsdags, og det ser ud til at være gået rigtig fint, selvom han var mere slap end vi lige havde rgenet med, men vi klarede det dog uden kvalme.

Han blev hurtigt sig selv igen, og allerede omkring kl 22:30 tirsdag aften spiste hans tørfoder igen (han havde allerede fået en pose vådfodet tidligt på aftenen men var tydeligvis mere sulten).

Jeg købte jo så kastrat-foder med hjem og da jeg afprøvede med et par knaster for at se om han ville spise det så røg det fint ned, så jeg blandede bare sammen med resterne af hans killingefoder.
Men nu er mængden af det mad han spiser dog faldet en del. Jeg var temmelig bekymret imorges men besluttede ikke at male fanden på væggen og tog på arbejde ogfyldte godt op med foder så jeg tydeligt ville kunne se hvor meget/lidt han havde spist i løbet af de timer jeg var væk. Det samme blev gjort med vandskålen. Han havdespist irriterende lidt men tilgengæld drukket 2/3-del af det vand jeg havde fyldt op. Jeg skyndte mig straks at ordne hans kattebakke for at se om der manglede noget. Der var selvfølgelig flere våde klumoer end normalt, men det er jo logisk når han drikker så meget mere, og jeg fandt da også en pølse som jeg plejer, så dertil faldt jeg lidt til ro.

På arbejdet har jeg gået og grublet og været i kontakt med min private dr. dyr hele dagen (man er vel en pylret og hysterisk mor).
Jeg er imidlertid kommet til en mulig konklusion: Han skal vænne sig til det nye foder. Det nye foder har jo ikke lgie så højt "fedt"indhold og smager markant anderledes, og det er jo noget af omvæltning for ham.
Jeg VED at han godt kan spise det, for når jeg kaster et par knaster på gulvet så puffer han lidt til dem, men spiser dem altså altid.

Jeg bryder mig bestemt ikke om tanken om at min lille øjesten ikke spiser som han plejer, så jeg er villig til at prøve alt for at gøre tilvænningen til det nye foder så nemt for ham som muligt. Inden jeg tog hjem fik jeg også lige pakket et par dampede kyllingbryst ned som jeg har tænkt mig at prøvet at blande lidt op med knasterne.

Bonusinfo:
Han opfører sig på INGEN måde som en kat der har nogen som helst skrubler. Han springer rundt som han altid har gjort, snakker løs, leger med sit legetøj, ligger og spinder hos mig, spidsede øre og højt løftet hale. Min private dr. dyr har også lige været forbi for at se om han kommer sig fint, og der er grønt lys fra hende (og hun har skam udstyr til at undersøge ham hjemme i egne rammer). Så helbredsmæssigt er han altså tip-top, hvilket også var meldingen fra dyrlægen da jeg hentede ham efter kastration tirsdag.

Mit spørgsmål er så:

- Hvad kan jeg gøre for at vænne ham til det foder?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilvænning til nyt foder
  • #1   10. nov 2011 det er også det jeg har gjort... Jeg haren par metoder i tankerne som jeg også lige skal prøve af...

    Her til eftermiddag har han spist ok men med mig siddene på gulvet. Jeg kaster så nogle knaster ud som han så gerne spiser. Jeg lagde også en lille bunke, og søreme om han ikke tog den, og af eget initiativ gik han så hen til madskålen.. Hvor længe den holder det ved jeg jo så ikke..


  • #2   10. nov 2011 Det håber jeg!

  • #4   10. nov 2011 Lotte:
    Min plan er at hans nye foder skal være supplement til kød i forskellige afskygninger.


  • #6   10. nov 2011 Jeg vil ikke give ham kastratfoder, det er slet ikke nødvendigt. Jeg har aldrig haft en overvægtig kat og jeg har haft et utal af kastrater. Giv ham hans killingefoder og skift til et voksentfoder når den tid kommer.

  • #7   10. nov 2011 Hmm, pt er hittet bernasesauce, men kyllingen den vil han skisme ikke have. Han har også snuset til min pasta. Hvad er jeres erfaringer med pasta?



  • #9   10. nov 2011 Min egen erfaring af, at vores ikke rører andet end sin egen mad.

    Med hvad dælen skal pasta og bearnaisesauce og tilberedt kylling gøre godt for i kattens mave? Det er i min optik ENDNU værre/nytteløst og mindre kattemad end kastratfoderet (aka. fugle-fedtbolde.) Desuden er der mel i pasta og det er ikke sundt for katte.


  • #10   10. nov 2011 Kyllingen vil han heller ikke røre, og bernaisen har han smagt en dråbe af på min finger, og pasta har jeg slet ikke givet ham, men tak for info smiley

    Overvejer nu pt. seriøst at køre retur til glostrup på søndag og levere foderet tilbage, og sige at han simpelthen ikke vil spise det...

    Det bliver en hyggelig aften med frasorttering af nyt foder fra "gammelt" foder... :-S Nå, men hvad man ikke gør for sin kat!


  • #11   10. nov 2011 Thilde:
    Nej jeg har bestemt heller ikke givet ham hverken pasta eller bernaise (udover den ene dråbe- bogstavelig talt - hans smagte på min finger da han ikke under nogen omstændigheder skal have mad fra min tallerken. Jeg vil ikke engang have ham hen og snuse (jeg havde dog kortvarigt ryggen til og kunne så konstaterer at han viste interesse for min mad men forstod et nej)


  • #12   10. nov 2011 Heh oki smiley
    Hold da op et arbejde at sortere blandet foder! Og fedtede fingre.. God aften ;D


  • #13   10. nov 2011 fedtde fingre genere mig ikke det er mere arbedsstillingen... og ja det er noget af et arbejde, men jeg skal heldigvis først møde kl. 10 imorgen så det giver lige nogle timer... om ikke andet så er der da noget rent killingefoder klar til ham, hvis han så vil æde det... Lige nu er mit sats at han føler sig mæt for han viser det skisme ikke synderlig interesse.

    Men nu laver jeg en test (jeg ved han normalt spiser temmelig meget i løbet af natten) hvor jeg stiller ne skål med det nye og en skål med killingefoder og ser hvad han selv vælger...


  • #14   11. nov 2011 UPDATE:

    Kom idag hjem til en halvtom foderskål!! Blev SÅ utrolig glad da jeg så det!! Og ikke nok med det, Smokey har af eget intiativ selv forsøgt at spise kalvelever (har kun givet ham omkring 10g af hensyn til det høje niveau af jern), men jeg tror vist lige at han skal vænne sig til konsistensen, han vil gernemen han ved vist ikke helt hvordan han egentlig skal spise det hehe...

    Konklusion:
    Kastrat-foder returneres tirsdag (det var den dag min søde far kunne køre mig)
    Ind til videre køres der på Kitten 36 dog overvåges der nøje hvordan hans vægt udvikler sig
    Han skal senere hen overgå til voksen-foder med så meget smag i som muligt
    Jeg arbejder stadig stærkt på at lære ham at spise råt kød



  • #15   12. nov 2011 efter min mening og erfaring et rigtigt godt valg.

  • #17   12. nov 2011 Marianne og Susan:
    Mange tak! Det føles også rigtigt, og jeg har endvidere fået af vide (hvilket jegnok godt kunne have sagt mig selv hvis jeg bare havde givet mig tid til at pylre lidt mindre og bruge logikken) at han snart begynder at spise mindre end jeg har været vant til han har spist, så måske kastrationen bare har sat den del af hans process i skub.

    Nu mangler det bare at jeg skal have fat i Kattehjemmet igen, for jeg skal have dem til at lave dne øremærkning om.
    I det ene ører kan man skimte et C og i det andet kan man liiige akkurat skimte et 2-tal, og resten det kan man ovehrovedet ikke se. Det er jeg bestemt ikke tilfreds med, så det er altså en ommer selvom det desværre betyder at han skal en tur i narkose igen.
    Jeg håber at jeg kan få ham presset ind hos deres dyrlægerpå tirsdag når vi alligevel skal ned og returnerer foderet.


Kommentér på:
Tilvænning til nyt foder

Annonce