{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.754 visninger | Oprettet:

Kat har spist meget foder? {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
Jeg havde en meget træls start på dagen i dag..
Min far vågner altid meget tidligt om morgenen, omrking kl 6 for at fodre kattene. Det havde han også gjort i dag. Så da jeg vågner her for en lille halv times tid siden, finder jeg min Cornish Rex inde i vores skab for foderet er, hun har selv åbnet lågen, væltet en af de nye poser med kattemad ud på gulvet og bidt hul i den. Tror hun har spist omkring et halvt kg:/
Er der noget jeg bør være opmærksom på?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kat har spist meget foder?
  • #2   13. nov 2011 Nej, de får foder to gange om dagen, for ellers er det hun sidder og spiser hele tiden og bliver for tyk..

  • #4   13. nov 2011 Jeg vil lige sige at min hankat kan ikke lade maden være når set står fremme hele tiden ! Jeg prøvede i næsten 2 mdr og han åd til han brækkede sig og så spiste igen min kære dr dyr siger at han bare er en af de katte som ikke kan desværre smiley

  • #5   13. nov 2011 I begyndelsen fodrede jeg Smokey 3 gange dagligt med afmålt foder, men så var der en masse kloge mennesker herinde (bla. Susan) som fik mig på andre tanker. Nu har han tørfoder tilrådighed døgnet rundt, og han spiser lidt, men rigtig mange gang i læbet af døgnet, og han tigger aldrig, keder sig sjældent (man er vel killing så lidt ballade har men vel pligt til at lave) og virker ganske tilfreds og mæt.

  • #6   13. nov 2011 Det er også min dyrlæge der har rådet mig til at dosere maden på den måde.

  • #7   13. nov 2011 Jeg kender flere hvor at Susan's fremgangsmåde virker ganske fint.

    I mit tilfælde fungerer det dog ikke, da en af mine katte heller ikke kan lade foderet være hvis det står fremme hele tiden smiley


  • #9   13. nov 2011 Jeg er nu ret overbevist om at Susans råd ville fungere for de fleste. Min Toulouse spiser for hurtigt og tygger ikke maden ordentligt, når jeg hælder nyt foder op i skålene. Og han kaster også tit sit foder op pga. at han spiser så hurtigt. Men hvis jeg fjernede hans foder og kun gav ham mad to gange om dagen, så ville han være endnu mere grådig og sluge maden ALT for hurtigt. Nu skal det lige siges at han er Maine Coon og det er lidt typisk for dem at sluge maden uden at tygge det, hvorefter de så kaster det op igen.

  • #10   13. nov 2011 Det eneste, der kan ske, er at katten kaster op, fordi det svumler op i maven.
    Men det er en dårlig ide at fodre kun to måltider om dagen. Kattene bliver alt for fikserede på måltiderne. Dyrlæger ved stort set intet om kattes ernæring.
    Giv dem masser af vådfoder henover hele dagen. Det kan de ikke foræde sig i på samme måde. Det svumler ikke op i maven, fordi det allerede er vådt, og det giver langt bedre mæthed uden et for stort nærringsmæssigt indtag.


  • #11   13. nov 2011 Min kat kaster dog ikke maden op, hun spiser og spiser men kaster ikke op.

    Dog kan det tydeligt ses på hende og på hendes vægt at hun spiser FOR meget smiley
    Men ak, har nu heller aldrig givet dem vildt meget vådfoder, synes egentligt ikke de vil spise så meget af det :=)

    Men mht dyrlægerne må jeg give jer ret, "alle" dem jeg har snakket med, anbefaler netop at man vejer sit foder for at optimere fodringen.
    Men det resulterer bare i at i hvert fald mine katte, kommer spænende/tiggende så snart jeg nærmer mig madskålen smiley


  • #12   13. nov 2011 Mine katte får.også afmålt foder, men uanset hvad jeg gør, kan jeg ikke have mad til a stå, den bette æder som et tærskelværk

  • #13   13. nov 2011 Pernille: Hvilket foder giver du dem :)?

  • #14   13. nov 2011 Royal canin:)

  • #15   13. nov 2011 Ahh okay.

    Er nemlig selv blevet anbefalet Applaws foder, det skulle ha et højt indhold af kød, og deraf mætte mere smiley

    (Begynder på det her om et par dage)


  • #16   13. nov 2011 Til jer som giver katten vådfoder/Råt kød.

    Hvor meget giver i jeres katte ?
    Hvor køber i det osv ?


  • #17   13. nov 2011 Morten - Aldi, Rema, Zooplus (vådfoder). Og jeg er lykkelig bare jeg kan få tvunget 40 gram i ham pr. dag.

  • #18   13. nov 2011 Thilde: Mange tak smiley

    Har selv købt "Lux" i Aldi, samt deres Pate "Topic"

    Mine katte er klart gladest for Topic (for optimal væske indtagelse blander jeg vand i )


  • #19   13. nov 2011 Morten - mine får aldi's menu boks kan ikke huske hvad den hedder, det er det eneste min hankat vil spise smiley

  • #20   13. nov 2011 Morten- hov glemte at skrive at de 2 store deler 2 poser om dagen delt op i 3 og så blander jeg tørkost i ! Min killing får en teske blandet med sin tørkost 4 gange om dagen smiley

  • #21   13. nov 2011 Caroline S: Mange tak ! smiley

  • #24   13. nov 2011 altså her får de royal canin, vi har pt 15 katte med killinger.... der står altid mad fremme og der er INGEN problemer.... jeg tror bare det er en overgangs periode man skal igennem hvis man vil prøve at lade maden stå fremme, så snart de opdager at der er mad uanset hva ja så får de osse et mere naturligt forhold til det...... vores dyrlæge siger de skal have fri adgang til mad og vand hele dagen smiley

  • #25   13. nov 2011 Håber at du mener at i har 15 voksne katte og at i så også har killinger. Og altså ikke 15 katte med killinger;-) He he

  • #26   13. nov 2011 Morten: Så meget som jeg kan få dem til at spise. Det er langt sundere end tørfoder med ~50% korn. Og så skal man lige huske på det her med, at vådfoder jo fylder en hel del ift. næringsmængde, så hvis kan f.eks. skal have ca. 60 g. tørfoder for at være dækket ind ernæringsmæssigt, så skal den altså spise min. 300 g. vådfoder. Eller 30 g. tørfoder og 150 g. vådfoder. Og da de fleste katte ikke spiser så store mængder vådfoder af een gang, er det nemmere at fordele maden ud på døgnet, så katten ikke går og bliver sulten. Du kan også sagtens lade vådfoder stå et par timer, især nu her hvor vi er godt på vej ind i vinteren. Højsommer med 25-30 graders varme skal man lige passe lidt mere på. Vådt tørfoder bliver derimod hurtigt dårligt.
    Men en anden fordel ved vådfoder er, at katten får sit væskebehov dækket langt bedre, end hvis den skal drikke efter tørfoderindtag. Så der er mindre risiko for urinvejsproblemer, hvis man sørger for at katten får væskeholdigt foder.


Kommentér på:
Kat har spist meget foder?

Annonce