6.360 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 29 Svar

Tritrichomonas foetus - Ronidazol Tritrichomonas foetus - Ronidazol

Hej Kg !

Efter mange dyrelægebesøg er vi endeligt fundet frem til hva der er i vejen med min kære kat Phoenix !

Han er idag blevet testet positiv for Tritrichomonas foetus ..

Jeg vil meget gerne hører fra jer hvis i ved noget omkring behandling med Ronidazol - for kan forstå det er et MEGET skrapt middel , og har endnu ikke besluttet om der skal sættes en behandling igang - på grundlag for Ronidazol´s omtalte bivirkninger !

Så hvis du kender noget til behandling med dette middel , måske du selv har behandlet med det , vil jeg meget gerne høre fra jer ..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.
  • Ukrudt fjernes 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tritrichomonas foetus - Ronidazol
  • #1   20. jan 2012 Der en lang artikel om sygdommen i Kattemagasinet nr. 3 september 2011 og jeg citerer:

"Behandling
    Det eneste middel indtil nu har vist sig at kunne fjerne TF helt fra en patient er Ronidazol.
    ....
    Det skal nævnes at Ronidazol ikke er godkendt til brug på kat.
    Katte inficierede med TF viser nogen bedring når de sættes på en fiberholdig letfordøjelig diet. Supplement HUSK (pulver af loppefrøskaller) og med probiotika (fx. canikur, zoolac osv.).
    ....
    Det mistænkes for at kunne smitte til mennesker, så det anbefales at tage forholdsregler når katteafføring og bakker håndteres"

Så det er vel ikke helt galt at I har fået Ronidazol, men i skal holde meget øje med hende netop pga. symptomerne. Og så måske også prøve med det mad. (Iams Hairball er meget fiberholdigt og jeg kan anbefale det mod sarte mavser).

Held og lykke!

• #2   20. jan 2012 Thilde - har læst alt om det - leder efter nogle der har nogle erfaringer og måske selv har prøvet at behandle ..

men tak for indlægget smiley

Det er ikke noget vi har fået endnu da jeg ikke har besluttet mig endnu - men det er den mulighed der er .. og han spiser iams hairball nu ..

• #3   20. jan 2012 Rigtig øv. Husk at påpeg det overfor kattens opdrætter, da det kan stamme derfra. Har du fået testet de andre katte? De kan jo også være smittede.

Jeg vil anbefale dig, at kontakte Stig Feldballe fra Skovlund-Herlev dyreklinik.

Her er også en lille pdf om sygdommen: (link fjernet)

• #4   20. jan 2012 Maibrit G - Det er rigtig øv ja .. er ikk så meget inde i omkring hva der er opdrætters ansvar og hva der ikke er - men umidbart kommer det der fra da hun har katte importeret fra udlandet plus det har stået på siden vi fik ham .. det ville self. være en fordel da det er og bliver en dyr omgang .. måske du kan fortælle mere omkring ansvar fra opdrætters side ??

de andre katte er ikke tjekkede - min dyrlæger siger alle katte skal behandles hvis jeg beslutter mig for behandling ..

Ham har jeg prøvet at få fat i - kan først komme i kontakt med ham mandag formiddag - desværre ..

og tak for indlægget

• #5   20. jan 2012 SIgne U:

Jeg tror der er mange faktorer, der spiller ind, herunder om alle katte har TF, hvem af dem, der har smittebærer og om du har isoleret de enkelte katte ved ankomst godt nok (jeg har aldrig isoleret mine, men det bliver anbefalet). Er det eksempelvis kun Phoenix, der er smittet, så er der nok stor sandsynlighed for at det stammer fra opdrætter.

Ang. ansvar: I sådan en sag, er det købelovens regler, der gæler, dvs. 2 års reklamationsret. Men det er jo lidt nemmere med døde ting end levende ting.

Uanset hvad synes jeg, at du skal kontakte de enkelte opdrættere af dine katte og oplyse dem om det. Så må det være op til opdrætternes egen samvittighed og moral, at få testet deres kæledyr.

• #6   21. jan 2012 Phoenix har vist symptomer lige siden vi fik ham som (han var vores første) .. så kan ikk forestille mig andet end at det må stamme fra hans opdrætter - men jeg kan jo ikk dokumentere for noget smiley jeg er jo heller ikk interesseret i at aflevere ham tilbage når jeg har knyttet et så stort bånd til ham ..
    men ville da finde det rimeligt at opdrætter skulle stå for dyrlægeregninger - aner bare ikke om det er noget hun på nogen måde er berretiget til ?

ingen af kattene har været isoleret - og det er kun den ene af mine 2 andre katte der viser de samme symptomer .. men det skulle jo siges at smitte voldsomt meget så alle 3 skal under behandling hvis det er det jeg beslutter mig for ..

håber jeg kan få nogle svar fra stig feldballe ang. om det vil være ansvarligt at behandle med ronidazol - for hvis det er tilfældet så er det det der skal gøres ..

syntes ikke det er rart at tænke på at de næste 1-2 årr frem står på tynd mave og rengøring hver eneste dag ..

• #7   21. jan 2012 Det er heller ikke særlig sjovt. Min Sphynx har haft Giardia, så jeg kender godt følelsen af at "vågne op" til endnu en kattebakke med ildelugtende, tynd afføring. TF brænder ud på katten, men den vil jo altid være bærer af sygdommen, som så kan smitte til eventuel kommende killinger. Så jeg har fuld forståelse for, at du vælger, at behandle det.

Men Stig Feldballe is the man, og han har erfaring med TF.

• #8   21. jan 2012 Hvis jeg må blande mig i tråden, så er jeg lidt nysgerrig om den diagnose, da jeg har en kat med diarre. Lige nu forsøger vi mad med ekstra fiber, og efter det skal der tages en aff prøve.
    Jeg har flere katte og kun den har problemet og det lader til at blive forværret af stress. Så tænker giardia ikke er problemet, da det jo smitter.

• #9   21. jan 2012 Giardia er smitsomt, men udbryder nødvendigvis ikke hos alle katte. Jeg havde 3 katte herhjemme, 2 voksne og 1 killing/ungdyr, da jeg fik Giardia inden for døren, og det var kun killingen, der var plaget af fysiske gener som ildelugtende og tynd afføring. Alle tre katte var positive.

• #10   21. jan 2012 Jeg har behandlet en af mine katte med Ronidazol.

Jeg skriver senere når jeg har fri kl .16, eller må du gerne ringe til mig på 31 48 28 77 hvis du ikke kan vente :o))

• #11   21. jan 2012 Det kræver en positiv test for at få en recept på Ronidazol. Det kan kun fås vis Glostrup Apotek. Der skal dosseres helt pæcist da det kan give neurologiske problemer - og så skal behandlingen stoppe omgående.

Normalt bliver katten symptomfri i løbet af et par år uden behandling. Men kan være bærer og inficere andre katte/killinger

Dette er de vise ord om TF -. altid det nyeste og meget omfattende
    http://www.cvm.ncsu.edu/docs/documents/ownersguide_tfoetus_revised_122009_final.pdf

Projektet er lukket - er din dyrlæge i tvivl kan klinikken kontaktes

Hvordan ser kattens afføring ud - hvordan lugter den?

• #12   21. jan 2012 Må måske hellere fortælle hvorfor jeg er oppe på tåneglene.

Har solgt en voksen kat for to måneder siden der efter 5 dage i det nye hjem fik dårlig ildelugtende afføring.

DFer blev kørt den store test - incl. TF negativ - også for Giardia som ialt er testet negativ FIRE gange - alt der blev fundet var moderat vækst af e-coli

Der er behandlet med antibiotika - igen virking
    Der er behandlet med Panacur - igen virkning
    Der er behandlet med Prednisolon og Flagyl (14 dage) ingen virkning - jo det blev værre da Flagýl kuren stoppede - katten får stadig pred - er på nedtrapning.

Jeg henter hende hjem i morgen -. kan jeg få hende helbredt skal hun tilbage.

Min dyrlæge har kørt et andet project sammen med andre dyrlæger - hvor DTU i DK (som ikke er et kommercielt laboratorie) tested afføring fra splatmavekatte.

Det morsomme, nej det syntes jeg ikke efter at have lagt det dobbelte af hvad jeg fik for katten i tests, er at de katte der var testet negative på det Tyske laboratorie, som de fleste DK dyrlælger bruger, også min, blev testet positive for dit og dat i på DTU.

Jeg er godt nok i dårligt humør ...

• #13   21. jan 2012 uden at vide det 100 % sikkert mener jeg osse at hvis opdrætter skal betale regningerne skal ny ejer kontakte opdrætter før man vælger dyrlæge, da opdrætter selv har lov at vælge hvem der skal tilse katten.... men det er selvfølgelig osse et spørgsmål om samvittighed... jeg har p.t en killing hos en køber som modtager behandling og det er for min regning da den havde problemet inden flytning ( vil skynde mig at sige at det var efter dyrlægens råd at den flyttede og ny ejer var oplyst om problemet )

• #14   21. jan 2012 Lis : Han er testet porivtiv det starter jeg indlægget med at skrive !!

Afføringens konsistent svinger mellem tynd til smat .. og er altid ildelugtende ..

• #15   21. jan 2012 Signe jeg er godt klar over din kat er testet positiv - det var nærmere min dybe frustration jeg skulle af med.

Jeg har ikke selv behandlet med Ronidazol - ingen positive. Jeg var den første der fik testet da Skovlunde Dyreklinik kørte projectet.

Er du klar over at der faktisk er samme bivirkninger med Metronidazol (Flagyl)? - nå det er der ingen der snakker om:-(

Jeg har været med på sidelinien med flere katte der er behandlet med Rondizol - der har ikke været neuroligiske problemer - men nogen har måtte behandle mere end een gang for at komme af med det.

Medicinen er først for nylig blevet tilgængelig i DK - tidligere behandlede man ved at hente illegalt hjem fra Hollad til fugl i 10% opløsning - der skulle godt nok noget pulver til

• #16   21. jan 2012 Lis :

Okay .. helt i orden smiley

Nej det var jeg ikke klar over , men går ud fra det er et middle der bliver brugt meget og som er lovligt ?

Det er godt at høre om de positive erfaringer smiley tak for det Lis

• #17   21. jan 2012 Ja Metronidazol (Flagyl) er lovligt, men ikke godkendt til kat - det er menneskemedicin. Og det er der meget af som kattene får - som ikke er godkendt til kat.

Det koster spidsen af en jetjager at få specielle godkendelser - så det må vi nok leve med.

TF smitter - ikke så voldsomt som Giardia - men har du andre katte, så er de i fare zonen.

Hvad siger din dyrlæge - og hvem er det?

• #18   21. jan 2012 Okay så ved jeg det ..

Ved de andre er i farezonen .

min dyrlæge vil ikke anbefale ronidazol - hun vil foreslå at lade det gå i sig selv i løbet af de 1 - 2 år man siger der typisk går - men hun vil dog stadig gerne sælge det hvis jeg gerne vil starte behandlingen .. men nu skal jeg ringe til stig feldballe på mandag og hører hans vurdering ..

For det er bestemt ikke rart for hverken kattene eller mig , de skal hjælpes fra bakken hver gang de er i den for ellers for de smurt sig ind i afføring så det kræver noget tålmodighed og en masse rengøring så det er klart at fortrække at starte behandling ! også så vi har muligheden for at kan føle os sikre ved at få flere katte i tidens løb ..

• #19   21. jan 2012 Hun hedder forrestten Tine Saaby ..

• #20   21. jan 2012 Jo man kan lade det gå i sig selv -. med den risiko den dag der kommer en ny kat ind i hjemmet - bingo ...

Stig er den der ved mest - han har som nævnt kørt et TF project på klinikken - gratis.

Jeg ved også han er forsigtig med behandlingen - for vi har jo diskuteret omn min kat skulle være testet negativ men faktisk være positiv - det giver bare ingen mening - jeg har katteri og ingen andre katte med problemer

• #21   24. jan 2013 Hmm interessant tråd... Har netop samme problem med min maine coon hankat.

http://www.kattegalleri.dk/forum/generel-diskussion/102818-hjaelp___er_desperat

Så tror jeg vil ringe til dyrlægen og høre om de tjekkede for TF da vi fik lavet en afføringsprøve.

• #22   24. jan 2013 Der skal køres den største profil for at TF komme med - det er en laboratorieprøve ud af huset

• #23   24. jan 2013 Og Signe - hvad endte det med med dine katte,

• #24   31. okt 2014 Hej
    Hvad koster behandlingen med denne Ronidazol.???
    Hvor længe behandles??
    Har nemlig hørt at det koster en "jetjager " ...((((
    men vil gerne have den mere exakte pris
    Kan parasitten OGSÅ smitte til hunde..?? (f.eks hvis de spiser kattenes afføring )

Og er det piller man giver ?
    hvor mange osv...

• #25   31. okt 2014 eftersom parasitten oprindelig kommer fra ko vil jeg tro hunde kan smittes.

Det er piller efter vægt - her er det nyeste foregangsdyrlægen har skrevet om emnet
    http://www.felisdanica.dk/KatteMagasinet//~/media/Foundry/Sites/felisdanica/KatteMagasinet/Artikler/11_03_Tritrichomonas.ashx

• Michell T
    Michell T Tilmeldt:
    jan 2016

Følger: 1 Svar: 2
    #26   2. jan 2016 det er jo tilgrin og dyreplageri at lade katten gå i årevis med tyndskid den skal behandles med det samme eller aflives... man holder ikke et dyr i live for sin egen skyld...

• #27   2. jan 2016 Det er ikke morsomt overhovedet - dyrplageri næppe - dyrlægens anbefalinger

• Michell T
    Michell T Tilmeldt:
    jan 2016

Følger: 1 Svar: 2
    #28   4. jan 2016 ja selvfølgelig er det dyrlægens anbefaling.. han skal jo tjene penge... lad nu være med at tro på alt hva han siger... han er en penge maskine...og mens du lytter til ham . lider dit dyr... hvordan tror du dit røvhul ville have det hvis du skulle skide tyndt 10 gange om dagen , hver eneste dag ... i årevis... nej tak vel... så derfor mener jeg det er dyrplageri.

• #29   4. jan 2016 Jamen jeg kan slet ikke se problemet som du ser det. Jo har man katteri - så SKAL der behandles - ellers er det skruen uden ende.

Har man ikke flere katte er der da fornuft i lade det brænde ud - og røvhullet det klarer det, tro mig. Lugten kan så være værre for humænnæser.

Det er direkte uartigt at skyde dyrlægen i skoene det er et spøgsmål om penge - hvor ved du det fra? Medicinen er IKKE bolchevand.

Faktisk har jeg ret meget indsigt i præcis den parasit - og det var min dyrlæge og jeg der igangsatte projektet med at teste i DK for at finde ud af hvor stort et problem det er.

Min dyrlæge, som VED hvad det handler om, ville også til enkeltkatte anbefale at lade det brænde ud. Der findes flere gode metoder (uden brug af Roniazol) der hjælper på at få styr på afføringens konsistens.

Og undskyld mig, jeg tror på ALT hvad min dyrlæge siger - har absolut ingen grund til andet (undersøger altid selv kender jeg ikke til lidelse/behandling) også altid realistisk med hvad dyr og ejers pengepung udsættes for. Men gratis er det ikke.

Kommentér på:
Tritrichomonas foetus - Ronidazol

Annonce